jonge moeder VS oude moeders
maandag 25 juli 2016 om 16:57
Naar aanleiding van een ander topic en een reactie daarvan dacht ik, wat vinden jullie? Wat is beter, een jonge moeder, begin/midden 20 (ongeveer) Of een 40 plus moeder. (We houden de moeders van 30 erbuiten, sorry)
TO trapt af zoals altijd.
Zelf zie ik zowel voordelen en nadelen.
jonge moeder:
- kan veel hebben (doorgaans gezonder)
- kan meer een vriendin worden voor het kind (maar hier zitten ook heel veel nadelen aan)
- leeft lang, want is jong dus wss leeft het langer
- Vaak minder stabiele relatie/financiele situatie/omgeving
Ouder moeder:
- Kan wat minder hebben, bevalling is toch wel zwaar en alles wat erbij komt kijken
- gaat sneller dood.
- heeft meer levenservaring dan de jonge moeder
-Meer kans op afwijkingen (Down syndroom etc)
Dit is wat ik zo snel kan bedenken, graag jullie mening!
De ene 20 jarige is de andere 40 jarige niet, maar deze post moet je lezen met betrekking tot de gemiddelde 20 jarige.40 jarige. VB: de 20 jarige kan doorgaans meer hebben en de 40 jarige heeft gemiddeld meer levenservaring etc.
TO trapt af zoals altijd.
Zelf zie ik zowel voordelen en nadelen.
jonge moeder:
- kan veel hebben (doorgaans gezonder)
- kan meer een vriendin worden voor het kind (maar hier zitten ook heel veel nadelen aan)
- leeft lang, want is jong dus wss leeft het langer
- Vaak minder stabiele relatie/financiele situatie/omgeving
Ouder moeder:
- Kan wat minder hebben, bevalling is toch wel zwaar en alles wat erbij komt kijken
- gaat sneller dood.
- heeft meer levenservaring dan de jonge moeder
-Meer kans op afwijkingen (Down syndroom etc)
Dit is wat ik zo snel kan bedenken, graag jullie mening!
De ene 20 jarige is de andere 40 jarige niet, maar deze post moet je lezen met betrekking tot de gemiddelde 20 jarige.40 jarige. VB: de 20 jarige kan doorgaans meer hebben en de 40 jarige heeft gemiddeld meer levenservaring etc.
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
maandag 25 juli 2016 om 18:13
Garanties heb je nooit maar als je jong moeder wordt is de kans natuurlijk veel groter dat je langer van elkaar kunt genieten. Niet iedereen wordt 80. Zelf heb ik een zoon. Na hem heb ik 5 miskramen gehad. Wij zijn voor een tweede kind blijven proberen tot ik 35 was. Daar lag voor ons de uiterste grens . Daarna heeft mijn man zich laten steriliseren.
maandag 25 juli 2016 om 18:14
maandag 25 juli 2016 om 18:15
Ik ben nu voor de derde keer zwanger en ben 36. En de zwangerschap is even makkelijk als toen ik 30 was bij de eerste en 32 bij de tweede.
Ik voel mij ook helemaal nog niet oud. Mijn moeder was precies even oud toen ze zwanger was van mij (ook echt in dezelfde periode zwanger qua seizoen en leeftijd) dus dat maakt het extra leuk! Al was 36 destijds (eind jaren 70) oud om zwanger te zijn. Nu merk ik dat helemaal niet meer. Veel vrienden van mij zijn nog bezig met het stichten of uitbreiden van hun gezin.
En ondanks dat mijn moeder vaak 15 jaar ouder was dan de gemiddelde moeder van vriendinnen, vond iedereen het bij ons altijd feest. Mijn moeder was erg ruimdenkend, jong van geest en sportief. En dat is ze nog steeds.
Dus ik denk dat het vaak niet de leeftijd is die iets zegt maar de persoon zelf.
Ik voel mij ook helemaal nog niet oud. Mijn moeder was precies even oud toen ze zwanger was van mij (ook echt in dezelfde periode zwanger qua seizoen en leeftijd) dus dat maakt het extra leuk! Al was 36 destijds (eind jaren 70) oud om zwanger te zijn. Nu merk ik dat helemaal niet meer. Veel vrienden van mij zijn nog bezig met het stichten of uitbreiden van hun gezin.
En ondanks dat mijn moeder vaak 15 jaar ouder was dan de gemiddelde moeder van vriendinnen, vond iedereen het bij ons altijd feest. Mijn moeder was erg ruimdenkend, jong van geest en sportief. En dat is ze nog steeds.
Dus ik denk dat het vaak niet de leeftijd is die iets zegt maar de persoon zelf.
maandag 25 juli 2016 om 18:22
Hoi!
Ik word dit jaar nog 24 en ben zwanger van mijn eerste kindje. Heel bewuste keuze!
Vriend heeft al 2 kids uit vorig huwelijk. Mijn moeder had dezelfde leeftijd als ik nu toen zij zwanger was van mij. Mijn ouders hebben nu de kids uit huis op jonge leeftijden en vinden dit heerlijk!
Ik vind het geweldig jong zwanger te zijn.
Werk zelf binnen de kinderopvang en de 'oudere' moeders worden door andere kinderen aangezien als 'oma' van het kind. Dan praat ik over leeftijden rond en boven de 40.
Ik word dit jaar nog 24 en ben zwanger van mijn eerste kindje. Heel bewuste keuze!
Vriend heeft al 2 kids uit vorig huwelijk. Mijn moeder had dezelfde leeftijd als ik nu toen zij zwanger was van mij. Mijn ouders hebben nu de kids uit huis op jonge leeftijden en vinden dit heerlijk!
Ik vind het geweldig jong zwanger te zijn.
Werk zelf binnen de kinderopvang en de 'oudere' moeders worden door andere kinderen aangezien als 'oma' van het kind. Dan praat ik over leeftijden rond en boven de 40.
maandag 25 juli 2016 om 18:33
Mja, ik denk dat de ideale leeftijd er wat mij betreft ergens tussenin zit. Begin dertig.
Ik was zelf ongeveer midden dertig toen de tweede kwam, en ik was liever ietsje eerder begonnen vanwege vermoeidheid en lichamelijke gesteldheid. De eerste ging nog wel, maar bij de tweede had ik toch nog wel meer kwaaltjes en meer moeite om weer helemaal de oude te worden, zowel lichamelijk als mentaal. Dat zal voor iedereen anders zijn, maar ik had wel rond de 33/34 klaar willen zijn met beide. Ik heb echter wel eerst enorm geleefd, gereisd, gestudeerd en gewerkt, en daar heb ik dan weer geen spijt van. Dat heeft me echt gevormd.
Ik was zelf ongeveer midden dertig toen de tweede kwam, en ik was liever ietsje eerder begonnen vanwege vermoeidheid en lichamelijke gesteldheid. De eerste ging nog wel, maar bij de tweede had ik toch nog wel meer kwaaltjes en meer moeite om weer helemaal de oude te worden, zowel lichamelijk als mentaal. Dat zal voor iedereen anders zijn, maar ik had wel rond de 33/34 klaar willen zijn met beide. Ik heb echter wel eerst enorm geleefd, gereisd, gestudeerd en gewerkt, en daar heb ik dan weer geen spijt van. Dat heeft me echt gevormd.
maandag 25 juli 2016 om 18:34
maandag 25 juli 2016 om 18:36
Als oude moeder kan ik iedereen aanraden jong moeder te worden! Wij hebben op latere leeftijd nog 2 kindjes gekregen waar ik zielsgelukkig mee ben en jarenlang op gewacht heb, maar het is confronterend om het tempo van je peuter niet bij te kunnen benen. Nu speelt bijzonder veel overgewicht ook erg zijn parten; hier moet ik echt mee aan de slag. Los daarvan denk ik dat het in het algemeen voor kinderen leuker is om jongere ouders te hebben.
maandag 25 juli 2016 om 18:39
quote:Candy16 schreef op 25 juli 2016 @ 18:36:
Als oude moeder kan ik iedereen aanraden jong moeder te worden! Wij hebben op latere leeftijd nog 2 kindjes gekregen waar ik zielsgelukkig mee ben en jarenlang op gewacht heb, maar het is confronterend om het tempo van je peuter niet bij te kunnen benen. Nu speelt bijzonder veel overgewicht ook erg zijn parten; hier moet ik echt mee aan de slag. Los daarvan denk ik dat het in het algemeen voor kinderen leuker is om jongere ouders te hebben.Ik denk eerlijk gezegd dat dat vooral het overgewicht is. Mijn moeder kon mijn broertje op haar 44ste prima bijbenen.
Als oude moeder kan ik iedereen aanraden jong moeder te worden! Wij hebben op latere leeftijd nog 2 kindjes gekregen waar ik zielsgelukkig mee ben en jarenlang op gewacht heb, maar het is confronterend om het tempo van je peuter niet bij te kunnen benen. Nu speelt bijzonder veel overgewicht ook erg zijn parten; hier moet ik echt mee aan de slag. Los daarvan denk ik dat het in het algemeen voor kinderen leuker is om jongere ouders te hebben.Ik denk eerlijk gezegd dat dat vooral het overgewicht is. Mijn moeder kon mijn broertje op haar 44ste prima bijbenen.
maandag 25 juli 2016 om 18:40
Je kan daar niks algemeens over zeggen. Ik was jonger toen ik mijn oudste twee kinderen kreeg. Ook niet heel jong overigens. Ik zie mezelf niet als jonge moeder. Ik was toen eind 20. Mijn situatie was niet heel stabiel maar wel prima. De situatie was al vlug een stuk stabieler en toen alles fantastisch leek te gaan werd mijn man ziek en ging dood. En hij was nog geen 30. Hij was jonger dan ik. Garanties heb je nooit.
Nu bij de derde ben ik een wat oudere moeder (eind 30) en ik vind het nu niet zwaarder. Lichamelijk heb ik een betere conditie en emotioneel sta ik ook steviger in het leven. Bovendien waren mijn oudste twee een tweeling en is mijn derde een eenling. En mijn tweede man doet veel meer in het huishouden en de met de kinderen dan mijn eerste man. Dus al met al vind ik het nu minder zwaar en vind ik mezelf nu een leukere moeder. Maar het is niettegenzeggelijk zo dat mijn oudste kinderen mij langer in hun leven zullen hebben dan mijn jongste.
Nu bij de derde ben ik een wat oudere moeder (eind 30) en ik vind het nu niet zwaarder. Lichamelijk heb ik een betere conditie en emotioneel sta ik ook steviger in het leven. Bovendien waren mijn oudste twee een tweeling en is mijn derde een eenling. En mijn tweede man doet veel meer in het huishouden en de met de kinderen dan mijn eerste man. Dus al met al vind ik het nu minder zwaar en vind ik mezelf nu een leukere moeder. Maar het is niettegenzeggelijk zo dat mijn oudste kinderen mij langer in hun leven zullen hebben dan mijn jongste.
maandag 25 juli 2016 om 18:44
Ik ben een jonge moeder, kom ook uit een familie waar iedereen jong moeder is/wordt. Ik vind het zelf heel leuk om jong moeder te zijn, hoewel er ook nadelen aan zitten. Je mist nog een stukje levenservaring misschien, voordeel is weer dat je er vrij relaxt instapt misschien. Ik denk dat er voordelen zijn voor jonge en oude moeders, maar wat mij bij oudere moeders wel opvalt is dat ze soms zoveel verwachten van het ouderschap. Pas als alles "rond" is (relatie, gezinswoning, goede carrière, etc) komt er een kind als kers op de taart. Het lijkt me dat het dan nogal tegen kan vallen, terwijl ik bij jonge moeders het idee heb dat de verwachtingen over het ouderschap wat minder hoog gespannen zijn. But correct me if I'm wrong!
maandag 25 juli 2016 om 18:47
Ik heb heel jonge ouders (17 en 21 toen ik geboren werd). En ik had liever oudere ouders gehad... ik werd zo'n beetje met een kuisheidsgordel op krachtstroom binnen gehouden tot mijn 18e, en nóg vonden ze me te jong om in 'de grote stad', 15 km verderop te gaan stappen.
Vrijgevochten hippies had ik fijner gevonden. Persoonlijk.
Vrijgevochten hippies had ik fijner gevonden. Persoonlijk.
maandag 25 juli 2016 om 18:51
Ik was 21 toen ik bewust zwanger raakte, net 24 ik toen ik beviel van een voldragen kind en dus eindelijk voor een kind kon zorgen. Op mijn 19e heb ik nog een miskraam gehad met 8 weken, en achteraf gezien kan ik zeggen dat ik er toen zeker nog niet klaar voor was geweest.
Maar voor mij is deze leeftijd perfect, ik was er helemaal klaar voor. Het gaat me hartstikke goed af. En aangezien zwanger blijven hier dus niet vanzelfsprekend is dankbaar dat ik een vroege kinderwens had.
Maar goed dat is iets persoonlijks, en wat het beste is ligt weer bij iedereen anders.
Maar voor mij is deze leeftijd perfect, ik was er helemaal klaar voor. Het gaat me hartstikke goed af. En aangezien zwanger blijven hier dus niet vanzelfsprekend is dankbaar dat ik een vroege kinderwens had.
Maar goed dat is iets persoonlijks, en wat het beste is ligt weer bij iedereen anders.
maandag 25 juli 2016 om 19:07
Ik wilde jong moeder worden maar het liep anders. Toen het jaren later eindelijk lukte was ik al in de 30. Toen heb ik er wel meteen twee achter elkaar gekregen, wat ook niet ideaal was toen ze nog heel klein waren (inmiddels wel). Het laat zich dus niet altijd plannen. Nu ben ik tevreden met hoe het is gelopen. Op school behoor ik nog steeds tot de jongere moeders
maandag 25 juli 2016 om 19:13
Wat ik om mij heen zie bij 'jonge' moeders (21-24) en 'oude' moeders (40-45): ze vallen vaak buiten de boot. Zowel bij opvang/PSZ/school als in de eigen kennissenkring. De meeste twintigers zwalken nog wat door het leven of gaan net voor het eerst naar een 'echt' huis vanaf de studentenkamer. De meeste veertigers hebben al (pre)pubers rondrennen en hebben wat dat betreft de handen veel meer vrij dan iemand met een baby (of twee). Ik ken iemand die op haar 45e haar eerste kreeg en op haar 47e de tweede. De man is nog zo'n tien jaar ouder. Echt jong van geest durf ik hen niet te noemen. Ik moet er niet aan denken om over tien jaar nog een kind te krijgen met een puber in de hut
maandag 25 juli 2016 om 19:13
quote:FN92 schreef op 25 juli 2016 @ 18:22:
Daar geloof ik dus helemaal niets van.
Een peuter of kleuter ziet dat verschil helemaal niet.
Die ziet een meisje van 16 als een volwassene omdat ze groot is en kan echt niet inschatten of een volwassene nu 20 of 30 of 40 of 100 of 150 is.
Een volwassene kan het wel overkomen omdat die beter leeftijden kan schatten.
Daar geloof ik dus helemaal niets van.
Een peuter of kleuter ziet dat verschil helemaal niet.
Die ziet een meisje van 16 als een volwassene omdat ze groot is en kan echt niet inschatten of een volwassene nu 20 of 30 of 40 of 100 of 150 is.
Een volwassene kan het wel overkomen omdat die beter leeftijden kan schatten.
maandag 25 juli 2016 om 19:14
quote:sugarmiss schreef op 25 juli 2016 @ 17:58:
Als het voor jongere moeders minder zwaar zou zijn waarom klagen dan zoveel jonge moeders over de gebroken nachten en willen dat hun kind doorslaapt?
Het zijn vooral de jonge moeders die denken dat het veel zwaarder is als je 40 plus bent omdat je in hun ogen dan al bijna bejaard bent.
Maar de oudere moeders vielen zich nog lang niet bejaard en voelen het helemaal niet als zwaarder.
Hoe weet jij dat zoveel jonge moeders daarover klagen? En hoe weet jij dat alle moeders van 40+ het niet zwaarder vinden? De meesten zijn gok ik niet op hun 20e en op hun 40e een keer bevallen, lijkt me.
Ik kan alleen voor mezelf spreken maar ik, moeder sinds mn 23e, heb nooit over de nachten geklaagd. De jonge moeders die ik ken ook niet, zeker niet meer dan oude moeders.
Ik hoor wel eens mensen vanaf een jaar of 30/35 klagen over dat ze bijvoorbeeld geen hele nachten meer uitgaan, omdat ze dat niet meer trekken. Dan vul ik in dat een gebroken nacht voor een baby ook wel wat zwaarder zal vallen.
Maar goed, dat geldt natuurlijk niet voor iedereen, net als dat niet alle jonge moeders klagen of vinden dat veertigers bejaard zijn.
Als het voor jongere moeders minder zwaar zou zijn waarom klagen dan zoveel jonge moeders over de gebroken nachten en willen dat hun kind doorslaapt?
Het zijn vooral de jonge moeders die denken dat het veel zwaarder is als je 40 plus bent omdat je in hun ogen dan al bijna bejaard bent.
Maar de oudere moeders vielen zich nog lang niet bejaard en voelen het helemaal niet als zwaarder.
Hoe weet jij dat zoveel jonge moeders daarover klagen? En hoe weet jij dat alle moeders van 40+ het niet zwaarder vinden? De meesten zijn gok ik niet op hun 20e en op hun 40e een keer bevallen, lijkt me.
Ik kan alleen voor mezelf spreken maar ik, moeder sinds mn 23e, heb nooit over de nachten geklaagd. De jonge moeders die ik ken ook niet, zeker niet meer dan oude moeders.
Ik hoor wel eens mensen vanaf een jaar of 30/35 klagen over dat ze bijvoorbeeld geen hele nachten meer uitgaan, omdat ze dat niet meer trekken. Dan vul ik in dat een gebroken nacht voor een baby ook wel wat zwaarder zal vallen.
Maar goed, dat geldt natuurlijk niet voor iedereen, net als dat niet alle jonge moeders klagen of vinden dat veertigers bejaard zijn.
maandag 25 juli 2016 om 19:16
Ik hoor wel veel (en heb zelf ook zo ervaren) : hoe ouder, hoe zwaarder de zwangerschap en bevalling. En nee niet voor iedereen maar de moeilijke bevallingen vlogen om me oren bij iedereen boven de 30 en nog ouder. Vond de 2e keizersnede op 36 jaar ook veel zwaarder dan die 6 jaar eerder.
Maar als ouder zijnde neig ik wel naar de oudere moeder.
Maar als ouder zijnde neig ik wel naar de oudere moeder.
maandag 25 juli 2016 om 19:17
Ik ben 37 en heb een kind van bijna 4, niet echt een jonge moeder dus, al zou ik mezelf ook geen oude noemen
Was ik mijn man eerder tegengekomen, dan had ik mijn eerste kind wel met een jaar of 30 willen krijgen, dus een paar jaar eerder.
Ik zou echter geen kind willen als ik nog maar begin 20 was. Ik wilde nog teveel doen, teveel zien etc. Jaaa, dat kan met een kind ook, krijg je dan.
Eh,nee, echt niet op die (vrije) manier, en dat had ik niet willen missen. Sterker nog, ik denk dat ik het 'nodig' had. Dat zal natuurlijk niet voor iedereen zo zijn, dat snap ik.
Toch zie ik opvallend veel 'jonge' moeders om me heen, die nu alweer een paar jaar ouder zijn, kinderen bijna tieners, en ineens gedragen ze zichzelf weer als tieners. Vooral veel uitgaan, hippe festivals, alles móeten bijwonen,en laten zien dat je écht wel een te gek-hip-interessant leven kan hebben als moeder. Eigen relatie is ineens ook niet meer spannend. Met de bijbehorende scheidingen/beeindigde relaties, vaak.
Ik zie het om me heen echt heel veel, de stellen die jong bij elkaar kwamen, jong kinderen kregen, zijn nu alweer bezig met het vormen van een nieuw gezin.
Natuurlijk kun je nog best uitgaan en leuke dingen doen als moeder/vader, maar voor mij lijkt het bij veel jonge moeders een 'moeten', iets wat ze eerder duidelijk gemist hebben (waar ze toen zeiden geen behoefte aan te hebben gehad), en nu inhalen, met alle gevolgen van dien.
Voor en nadelen aan jonge en oude moeders zijn er bij beiden denk ik.
Zelf had ik dus wel iets jonger moeder willen worden,maar geen begin 20 bijvoorbeeld.
Was ik mijn man eerder tegengekomen, dan had ik mijn eerste kind wel met een jaar of 30 willen krijgen, dus een paar jaar eerder.
Ik zou echter geen kind willen als ik nog maar begin 20 was. Ik wilde nog teveel doen, teveel zien etc. Jaaa, dat kan met een kind ook, krijg je dan.
Eh,nee, echt niet op die (vrije) manier, en dat had ik niet willen missen. Sterker nog, ik denk dat ik het 'nodig' had. Dat zal natuurlijk niet voor iedereen zo zijn, dat snap ik.
Toch zie ik opvallend veel 'jonge' moeders om me heen, die nu alweer een paar jaar ouder zijn, kinderen bijna tieners, en ineens gedragen ze zichzelf weer als tieners. Vooral veel uitgaan, hippe festivals, alles móeten bijwonen,en laten zien dat je écht wel een te gek-hip-interessant leven kan hebben als moeder. Eigen relatie is ineens ook niet meer spannend. Met de bijbehorende scheidingen/beeindigde relaties, vaak.
Ik zie het om me heen echt heel veel, de stellen die jong bij elkaar kwamen, jong kinderen kregen, zijn nu alweer bezig met het vormen van een nieuw gezin.
Natuurlijk kun je nog best uitgaan en leuke dingen doen als moeder/vader, maar voor mij lijkt het bij veel jonge moeders een 'moeten', iets wat ze eerder duidelijk gemist hebben (waar ze toen zeiden geen behoefte aan te hebben gehad), en nu inhalen, met alle gevolgen van dien.
Voor en nadelen aan jonge en oude moeders zijn er bij beiden denk ik.
Zelf had ik dus wel iets jonger moeder willen worden,maar geen begin 20 bijvoorbeeld.
maandag 25 juli 2016 om 19:19
quote:lux. schreef op 25 juli 2016 @ 18:08:
[...]
Dankje, lief Tokyo was echt helemaal het einde, ik ben zwaar verliefd op die stad ik wou nooit meer naar huis. De rest van Japan was trouwens ook geweldig, maar Tokyo heeft zo'n fijne energie en er is zóveel te beleven. Veel meer 'the city that never sleeps' dan New York.
We fantaseren nu al over een tweede Japanreis wat een land Wat heerlijk! Ik zag het laatst op tv en ik moest nog aan je denken. Het zag er mooi, en rustig uit. Ik bedoel dan zo vriendelijk en gemoedelijk.
[...]
Dankje, lief Tokyo was echt helemaal het einde, ik ben zwaar verliefd op die stad ik wou nooit meer naar huis. De rest van Japan was trouwens ook geweldig, maar Tokyo heeft zo'n fijne energie en er is zóveel te beleven. Veel meer 'the city that never sleeps' dan New York.
We fantaseren nu al over een tweede Japanreis wat een land Wat heerlijk! Ik zag het laatst op tv en ik moest nog aan je denken. Het zag er mooi, en rustig uit. Ik bedoel dan zo vriendelijk en gemoedelijk.