jonge moeder VS oude moeders

25-07-2016 16:57 165 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic en een reactie daarvan dacht ik, wat vinden jullie? Wat is beter, een jonge moeder, begin/midden 20 (ongeveer) Of een 40 plus moeder. (We houden de moeders van 30 erbuiten, sorry)

TO trapt af zoals altijd.

Zelf zie ik zowel voordelen en nadelen.

jonge moeder:

- kan veel hebben (doorgaans gezonder)

- kan meer een vriendin worden voor het kind (maar hier zitten ook heel veel nadelen aan)

- leeft lang, want is jong dus wss leeft het langer

- Vaak minder stabiele relatie/financiele situatie/omgeving

Ouder moeder:

- Kan wat minder hebben, bevalling is toch wel zwaar en alles wat erbij komt kijken

- gaat sneller dood.

- heeft meer levenservaring dan de jonge moeder

-Meer kans op afwijkingen (Down syndroom etc)

Dit is wat ik zo snel kan bedenken, graag jullie mening!

De ene 20 jarige is de andere 40 jarige niet, maar deze post moet je lezen met betrekking tot de gemiddelde 20 jarige.40 jarige. VB: de 20 jarige kan doorgaans meer hebben en de 40 jarige heeft gemiddeld meer levenservaring etc.
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Mij lijkt het voordeel van oud moeder worden dat je als het goed is financieel wat verder bent, meer ruimte hebt om minder te werken en de gevolgen van tijdelijk wat minder werken wat kleiner zijn.

Van jong moeder worden lijkt het voordeel me juist weer dat je je kinderen voor je carriere krijgt en zodoende minder last hebt van gezeur over verlof etc en je financieel de gevolgen van kinderen krijgen misschien minder voelt omdat je financieel nog aan het begin staat.

Voordeel van oud moeder worden dat je wat wijzer en relaxter bent, bij vrienden en familie meer hebt kunnen afkijken

Voordeel van jong moeder worden dat de gemiddelde 21 jarige toch beter tegen slapeloze nachten kan dan de gemiddelde 40 jarige.

Nja, zo kun je van elk voordeel ook weer een nadeel maken.
Midden twintig had me echt ideaal geleken, maar ja, je moet er dan wel aan toe zijn... Of je dat nou binnen een stabiele relatie doet of bewust alleen. Ik was er allerminst aan toe, had de vreselijkste relaties juist in mijn twintiger jaren en het eventueel alleen doen, daar was ik echt niet mee bezig. Die relaties kostten zóveel moeite en energie, het heeft me letterlijk een decennium van mijn leven gekost, maar ik denk dat als ik heel gelukkig in mijn vel had gezeten ik heel graag moeder had willen worden tijdens mijn twintiger jaren.

Ik denk dat je niet in termen van beter of slechter kunt spreken (flauw he) maar als je moet kiezen tussen een twintiger en een veertiger die allebei gelukkig in hun vel/situatie zitten, dan kies ik voor moederschap in je twintiger jaren.
Hier nog een oude moeder (was in de 40 bij geboorte zoon).

Was dat mijn bedoeling, zo laat? Nee. Maar ja, shit happens.

Vind ik het jammer dat ik al zo oud ben? Ja, soms wel.

Heeft mijn zoon er last van? Nee.

Boeit het me wat anderen ervan vinden? Nah, echt niet.
Mijn moeder was 33 toen ze mij kreeg (eerste) en ik 34 toen ik dochter kreeg. Oma was ook 31 bij de eerste. Ik ben blij met de levenservaring die mijn ouders hadden, ze waren en zijn heel ruimdenkend en ik had veel vrijheid als puber. In tegenstelling tot mijn vriendinnen die uit wat meer traditionele gezinnen kwamen en die veel jongere moeders hadden. Mijn opa en oma zijn tot ver in de 90 heel fit geweest en ik ben blij met de band die ik met hen had.

Zelf hoefde ik niet zo nodig kinderen tot ik mijn vriend leerde kennen, ik was 31, hij 42. Om mij heen veel 'oudere' moeders van 35+ en eerlijk gezegd vind ik die veel relaxter met hun kinderen omgaan dan de begin twintigers die alles perfect moeten doen. In de speeltuin zie je ze vaak zo rond hun kind hangen, alsof ze niet mogen vallen, niet mogen leren, overal behoed voor moeten worden. Dan liever wat afstand en maar een keer een schram op de knie en glunderen van trots dat ze zelf op de schommel is geklommen.
quote:carrie-bradshaw schreef op 25 juli 2016 @ 20:29:

[...]

Ik heb juist nooit getwijfeld of me zorgen gemaakt. Wist dat was ik deed altijd het juiste was.

Maargoed dat kan ook een arrogante karaktereigenschap van mijzelf zijn ipv een leeftijdsding Karakter speelt daarbij denk ik inderdaad een grotere rol dan leeftijd. Bij mijn oudste kinderen was ik ook krampachtiger en onzekerder. Maar dat had niks met mijn leeftijd te maken. Wel met onervarenheid met kinderen en het wel allemaal goed willen doen. Ik had echt geen idee van kinderen. Nog nooit een luier verschoont of meer dan 10 minuten alleen met een baby geweest. En ik ben redelijk onzeker als ik ergens weinig verstand van heb. Dus inderdaad karakter. Bij de derde ben ik relaxter. Dat heeft weinig te maken met mijn leeftijd maar meer met de ervarenheid. Als ik nu mijn eerste kind zou krijgen zou ik net zo onzeker zijn als toen.
quote:Valia_1 schreef op 25 juli 2016 @ 21:00:

[...]

Karakter speelt daarbij denk ik inderdaad een grotere rol dan leeftijd. Bij mijn oudste kinderen was ik ook krampachtiger en onzekerder. Maar dat had niks met mijn leeftijd te maken. Wel met onervarenheid met kinderen en het wel allemaal goed willen doen. Ik had echt geen idee van kinderen. Nog nooit een luier verschoont of meer dan 10 minuten alleen met een baby geweest. En ik ben redelijk onzeker als ik ergens weinig verstand van heb. Dus inderdaad karakter. Bij de derde ben ik relaxter. Dat heeft weinig te maken met mijn leeftijd maar meer met de ervarenheid. Als ik nu mijn eerste kind zou krijgen zou ik net zo onzeker zijn als toen.Dit zei mijn moeder ook. Bij jullie (m'n zusje en ik) deed ik vreselijk mijn best. Bij je broertje dacht ik: ach ze worden ook wel groot zonder dat ik er veel aan doe
Ik denk dat het weinig uit maakt. Mijn moeder heeft mij en mijn broer op 37 en 39 gekregen, een vriendje van vroeger van ons uit de buurt had een jonge moeder. Die was altijd wel jaloers op ons want onze moeder ging altijd buiten met ons 'stoeprandje-butsen' en watergevechten houden. Dat deed zijn jongere moeder niet. Ik ben nu midden 20 en onze moeder leeft nog steeds. Ik denk ook niet dat 'sneller doodgaan' een argument is voor vrouwen van 40 die moeder worden. Als kids 25 zijn en waarschijnlijk op zichzelf wonen, is de kans klein dat moeder er niet meer is. Met 65 kun je meestal nog wel even vooruit. En daarnaast; je weet nooit wat er gebeurt, jonge moeders kunnen net zo goed een enge ziekte krijgen of een auto-ongeluk krijgen en veel te jong sterven

En wat ik ook merk aan de jonge moeders in mijn omgeving: zij nemen veel meer aan wat het cb zegt. Waar ik artikelen lees, informatie opzoek, onderzoeken raadpleeg enz. Daardoor maak ik andere keuzes.
Ik was bij de eerste 25 en aan t afstuderen. Nu eenenveertig en de kinderen dus teeners.

Zou het weer precies zo doen. Relaxt, kinderen gingen gewoon mee in wat wij deden, als je jong bent ben je makkelijk.

En nu zijn we nog jong en ook als ze straks de deur uitgaan ook nog.

Als ik vrouwen van mijn leeftijd zie met peuters en kleuters benijd ik ze niet.

Maar de keuze is er natuurlijk niet altijd.
permis wijzigde dit bericht op 25-07-2016 21:07
Reden: .
% gewijzigd
quote:permis schreef op 25 juli 2016 @ 21:06:

Ik was bij de eerste 25 en aan t afstuderen. Nu ben ik eenenveertig en de kinderen dus teeners.

Zou het weer precies zo doen. Relaxt, kinderen gingen gewoon mee in wat wij deden, als je jong bent ben je makkelijk.

En nu zijn we nog jong en ook als ze straks de deur uitgaan ook nog.

Als ik vrouwen van mijn leeftijd zie met peuters en kleuters benijd ik ze niet.

Maar de keuze is er natuurlijk niet altijd.
Beeld van zonnetje herken ik niet, dat jongere moeders alles perfecter willen doen en beetje overbezorgd kunnen reageren. Zie dat zowel jongere als oudere moeders doen (of juist niet).

Enige wat ik wilde zeggen is dat ik oudere moeders vaak strenger vind (voor wat betreft snoep mogen, frietjes die pas na de tiende verjaardag mogen, geen speelgoed op batterijen etc) maar toen realiseerde ik me dat ik ook wel enkele jongere moeders ken die daar heel streng in zijn, dus dat gaat ook al niet op.
Om mij heen zie ik dat jonge moeders over het algemeen meer thuis zijn en dat oudere moeders meer werken en ook een betere baan hebben. Kan natuurlijk komen doordat ze eerst alle tijd hadden om iets op te bouwen maar ook doordat de wens om iets op te bouwen gewoon groter was dan een kinderwens. Dat was bij mij zo.

Ik ken zelf geen jonge moeders die na hun 30e echt een carrière van de grond hebben weten te tillen. Ze zullen er gerust wel zijn. Ik verwacht dat dat bij artsen nog wel eens het geval kan zijn, maar daar ken ik er zelf weinig van.

Mijn carrière kan ik nu (40, kind van 2 en bijna 5) om mijn kinderen heen verder bouwen, ik denk dat me dat 10 jaar eerder niet was gelukt.

Mijn zwangerschappen waren super, lang ook. Wel twee keer een ks, maar de bevallingen bij zus en moeder (voor 30) waren ook ruk.

Ik wilde tot mijn 31e trouwens überhaupt geen moeder worden.
T
O ja, dat noemde iemand hier eerder ook al, wat ik ook al gek vond; dat'jonge moeders zeggen dat ze dan ook nog jong zijn als de kinderen uit huis zijn, en ze dan nog van alles kunnen gaan doen.

Dat heb ik juist voor die tijd gedaan, dus toen ik 'jong' was, waarom zou je dat uitstellen tot daarna?? Dat 'uitleven' en alles doen wat je wil, dat wil je toch juist doen voordat je kinderen krijgt, en jij zelf ook nog jong bent?

Maar omstandigheden spelen inderdaad ook mee, was ik mijn partner eerder tegengekomen, dan was ik ook iets jonger aan kinderen begonnen, al zou dat voor mij nooit begin 20 zijn.
Dat lijkt me inderdaad wel weer een nadeel ja, als je op je 24e een kind krijgt is ie misschien het huis uit als je 42 bent Dan vind ik het fijn om te weten dat ik zelf dan pas net de kleuterperiode achter de rug heb. Dan mag ik nog even
quote:sugarmiss schreef op 25 juli 2016 @ 17:58:

Als het voor jongere moeders minder zwaar zou zijn waarom klagen dan zoveel jonge moeders over de gebroken nachten en willen dat hun kind doorslaapt?

Het zijn vooral de jonge moeders die denken dat het veel zwaarder is als je 40 plus bent omdat je in hun ogen dan al bijna bejaard bent.

Maar de oudere moeders vielen zich nog lang niet bejaard en voelen het helemaal niet als zwaarder.

En toch zegt mijn moeder bv dat ze met de 2 oudsten die ze midden twintig kreeg fitter was dan toen ik geboren werd. Ze was toen 37.

Ik weet niet wat beter is. Hier beide kids redelijk op tijd gekregen. 28 en 31 jaar. Voor mij voelt dat precies goed.
quote:bloemetje77 schreef op 25 juli 2016 @ 21:20:

[...]

Ik ben zo'n vrouw van jouw leeftijd met een kleintje.

Je hoeft met mij geen medelijden te hebben hoor, jij weet namelijk niet wat ik allemaal deed toen ik 25 was .

Ik zou toen medelijden met jou hebben gehad op mijn 25e. Jij met een baby thuis en ik feestend, beestend, reizend, mensen ontmoeten en dingen meemakend , die je écht niet meer mee kan maken als jullie straks 'jonge' 50ers zijn met de kinderen 'al' het huis uit.

Terwijl een gezinsleven een gezinsleven is, of je nou 25 bent of 40. Ik ben uitgeraast en geniet enorm van de rust vvan een gezinsleven, terwijl jij er juist misschien weer naar verlangt erop uit te gaan. Maar dat heb ik allemaal al gedaan dus ik heb die behoefte niet meer zo.

Je kan een anders beleving niet beoordelen vanuit je eigen beleving.

Want? Ik ben genoeg feestende, beestende, reizende vijftigers tegengekomen op reis.. Waarom zou dat niet kunnen? Vond het altijd gezellige mensen juist, stuk leuker dan de leeftijdgenootjes die alleen maar naar full moonparties en tubing rivieren wilden enzo.

Maar goed ik ben zelf gewoon een ouwe lul denk ik, dat ik dat niet leuk vond Ik heb mijn feestperiode namelijk heul vroeg gehad

En overigens heb ik nooit het geld gehad om maanden - jaren - feestend en beestend door te brengen, laat staan aan een stuk door fantastische reizen te maken. Niet dat je dan maar een kind moet nemen, als je dat geld niet hebt, maar als ik alle reizen die ik zou willen maken voor mijn kinderen kwamen moest maken dan kon ik pas kinderen krijgen op mijn 70ste ofzo.

Tijdens mijn studententijd kregen veel vriendinnen nog wel geld van hun ouders, maar vanaf 25 begint zo'n beetje iedereen wel aan een baan (of ze lopen coschappen), en dan is het gewoon wel een beetje uit met de stappret. Zodra de geldkraan dicht is heb je wel wat leukers te doen in je weekend dan brak in je bed te liggen.

Geen reden om dan maar een kind te nemen, maar ken eigenlijk maar heul weinig mensen die tussen de 25 en de 30 hun leven 'feestend en beestend en reizend' doorbrengen. Met of zonder kinderen. Vooral heel veel mensen die bezig zijn hun carrière op te bouwen en lange dagen maken, samenwonen en op een verre vakantie gaan misschien, maar niet meer op een verre reis, want de vakantiedagen zijn gewoon snel op.

Misschien was het in jouw tijd anders hoor, maar de mensen van 25 die nu feesten en beesten en niets aan cv-building doen, staan straks na hun studie met lege handen, want zo makkelijk vind je geen baan. En bovendien is studeren tegenwoordig ook een stuk duurder geworden.

Nogmaals, geen reden om kinderen te nemen, maar ik herken gewoon dat beeld van de feestende midtwintiger niet zo.
Oud. Gemiddeld gezien: meer geduld, meer levenservaring, meer wijsheid, meer geld.

Jongere moeder zijn vaak egocentrischer, vinden dat kind maar in hun ritme mee moet gaan.

En voor mezelf? Ik feest liever in mijn 20er jaren dan in mijn 40er jaren.
Hier de eerste met 25 en tweede ( leg ) met 33. Zwangerschap 2 was zwaarder, maar dat was door de grootte van het kind en ik was veel zwaarder geworden. De gebroken nachten trok ik idd slechter dan toen. Wel heb ik veel meer rust en was ik met de baby veel zelfverzekerder. Dus het heeft beide zijn voor en nadelen. 40 jaar en ouder zou ik niet aan beginnen, mijn moeder kreeg met 40 een nakomertje en die vond het wel zwaar allemaal. Nu is ie 18 en heeft ze haar leven pas terug.
Howel ik me niet 'oud' voel, denk ik wel dat een jonger (gemiddeld) lichaam sneller herstelt/fitter is na bijv 2 kinderen dan een echt oudere moeder.

Ik herken wel wat Sugarmiss zegt, het gevoel te hebben meer te horen dat jonge moeders klagen over gebroken nachten en hoe zwaar het is..Ik denk juist dat je wat 'meer' kan hebben als je iets ouder bent, (vaak) meer levenservaring hebt, eigen grenzen kent/beter kan verleggen/een reeeler beeld hebt over ouderschap, al iets meer aankan, een combi van die dingen ofzoiets?

Al heeft dat alles natuurlijk ook te maken met lichamelijke gesteldheid, karakter etc.
quote:glitglam schreef op 25 juli 2016 @ 21:26:

O ja, dat noemde iemand hier eerder ook al, wat ik ook al gek vond; dat'jonge moeders zeggen dat ze dan ook nog jong zijn als de kinderen uit huis zijn, en ze dan nog van alles kunnen gaan doen.

.Mijn buurvrouw is 50 en heeft al 4 kleinkinderen. Ze kan helemaal niks doen, want de kinderen zijn wel jong begonnen maar hadden er nog geen geld of stabiele relatie genoeg voor, dus ze komen steeds terug bij haar wonen of ze moet oppassen op een kleinkind. En ze klaagt dat ze het toch wel veel en druk vindt. Met pas 50 jaar...
quote:hebjehaarookweer schreef op 25 juli 2016 @ 20:43:

Hier nog een oude moeder (was in de 40 bij geboorte zoon).

Was dat mijn bedoeling, zo laat? Nee. Maar ja, shit happens.

Vind ik het jammer dat ik al zo oud ben? Ja, soms wel.

Heeft mijn zoon er last van? Nee.

Boeit het me wat anderen ervan vinden? Nah, echt niet.

Haha, heel herkenbaar!

Geen bewuste keuze, helaas valt het leven niet te plannen. Het leven is niet maakbaar....

Maar mijn Baby/peuter hebben echt geen last van mijn leeftijd (40).

Ik heb juist veel vriendinnen met deze leeftijd kinderen.

Ik begrijp het doel van dit topic ook niet zo, ....

Ik adviseer wel elke jongere vriendin of collega om op tijd te beginnen want dat is zeker een nadeel aan ouder worden. Je vruchtbaarheid neemt echt flink af en ik ben dus elke dag dankbaar dat ik toch 2 kinderen heb mogen krijgen.

Doe gewoon wat bij jou, je relatie en je gevoel past...
quote:NYC schreef op 25 juli 2016 @ 21:28:

Dat lijkt me inderdaad wel weer een nadeel ja, als je op je 24e een kind krijgt is ie misschien het huis uit als je 42 bent Dan vind ik het fijn om te weten dat ik zelf dan pas net de kleuterperiode achter de rug heb. Dan mag ik nog even

Daar groei je in natuurlijk. Kind zal langzamerhand groter groeien en jij mee groeien naar het moment dat kind het huis uit mag. Daarom is het geen vergelijking. Iemand van 40 met een baby, die denkt: whut, kinderen het huis uit? Daar ben ik helemaal niet aan toe!!! En iemand van 40 met een bijna volwassen kind denkt: whut?! Een baby, nee hoor, that ship has sailed.

De mensen met een nakomertje hebben het misschien daarom wel het slechtst getroffen

Verder maakt het denk ik niet zoveel uit. Zelf ben ik hopelijk flink op weg richting de 28 (als deze poging meteen raak is) en achteraf vind ik dat een mooie leeftijd. Jong, maar niet extreem jong. Maar 2 jaar geleden vond ik 25 een mooie leeftijd om moeder te worden. En als het ons pas over 10 jaar lukt vind ik vast 37 een prachtige leeftijd om moeder te worden.
Good luck lux! Hopelijk mogen jullie snel genieten van een knap positieve test en mooie zwangerschap!
Ik val niet binnen beide groepen maar als ik moet kiezen zeg ik 40+. De jonge moeders die ik ken zijn meestal niet erg stabiel. Een vrouw van 40 heeft veel meer levenservaring, geduld en vaak over dingen na gedacht ( ik vergelijk de jonge en oude moeders die ik ken). Bovendien zijn de kansen op afwijkingen nog steeds heel erg klein 1 op 1300 voor down of iets dergelijks, inderdaad vele malen hoger dan bij iemand van 25 maar nog steeds klein. Ik geloof ook dat de meeste Down kinderen geboren worden bij moeders onder de 28 (heb geen bron). Ik vind psychische gesteldheid belangrijker dan het jong moeder worden voor je lichaam en meestal zijn oudere moeders, in mijn ervaring, psychisch beter gesteld.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven