De HSP-club

26-07-2016 11:13 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
(Voor wie twijfelt: HSP = hoogsensitief persoon.)

Ik heb het weer gedaan. Dat van teveel hooi op mijn vork nemen.

Zondag was er een familiefeest aan de andere kant van het land omdat er daar een deel van de familie woont. Ik deed het voorstel om te rijden. Mijn ouders hadden al aangegeven dat ze graag eens mosselen zouden gaan eten in een specifiek restaurant. Ik deed het voorstel om die zondag na het feest samen te gaan eten. Mijn ouders hebben een best wel moeilijke relatie waarin de communicatie erg verwarrend is. Ik klaarde de boel weer voor hen op, want ze hadden beiden weer zoveel te vertellen. Ik ben een prima klankbord.

Het familiefeest zelf was erg gezellig, maar mijn familie is groot, waardoor ik na een drietal uren bekaf was. Wanneer ik me tussen groepen bevind lukt het me niet om te concentreren op één gesprek. Neen, ik volg ze allemaal. Ik houd ook in het oog wie er ongelukkig uitziet, ik vraag me af waarom, ik voel me verplicht eens te gaan polsen of ik iets kan doen, ik overloop de relaties tussen de mensen, waarom kijkt tante X nu zo boos naar tante Y, heb ik iets gemist, oh achter mij hoor ik een interessant gesprek, oei er praat iemand tegen me blijkbaar, pardon wat zei u?

En ik kan het me niet laten. Het is iets dat ik niet niet kan doen, het gebeurt automatisch.

Zondagavond was ik doodmoe. De gebruikelijke hoofdpijn was er ook. De gespannen kaken ook. Maar slapen lukte niet want ik moest de hele dag overlopen in mijn hoofd. Ontprikkelen als het ware.

Dan maar de herhaling van het journaal gekeken. Oh neen, ook niet clever. Schietpartijen, terreur, verdriet, het schiet allemaal pijlsnel naar mijn hart.

En maandag was ik ook nog moe. Ik had het geluk dat ik niet moest werken en dat ik een dagje alleen thuis was. Dat helpt me dan om weer op te laden.

Toen ik enkele jaren geleden per toeval een boek over hooggevoeligheid in mijn handen kreeg dacht ik: haha, wat vinden ze nu weer uit! Maar toen begon ik er in te lezen en het leek alsof de auteur mijn leven beschreef.

Inmiddels weet ik meestal wel hoe ik ermee moet omgaan. Ik heb ook een geweldige partner die er oog voor heeft en me wel eens wakker schudt nadat ik enthousiast plannen maak: "Carlota, twee activiteiten met vele prikkels op één dag, zou je dat wel doen?" En dan weet ik het weer.

Maar ik 'vergeet' het dus ook vaak. Ik ga zo op in wat ik voor andere mensen kan doen, en ik doe dat graag, maar ergens onderweg verlies ik mezelf weer. Zondag was weer zo een dag dat ik het vergat. Al had mijn partner me gewaarschuwd... (Ik moet vaker luisteren. )

Zijn er hier nog mensen die zichzelf in de karaktertrek (!) hooggevoeligheid herkennen?

Waar loop jij tegen aan?

Welke dingen doe je anders om jezelf te sparen?

Hoe gaat je partner er mee om?

Vertel maar!
quote:Carlota schreef op 26 juli 2016 @ 12:22:

[...]

Deze bestaan niet volgens jou? Oké...nee hoor die bestaan wel. vaak eerder een verklaring voor het niet bestaande HSP
quote:PapriKaas schreef op 26 juli 2016 @ 12:28:

http://www.desteven.nl/ni ... tenschappelijk-aangetoondDank je voor het artikel PapriKaas. Ik had al wat over het werk van Elke van Hoof gelezen, die het gegeven trouwens als een niet-zweverig iets benadert. Fijn om te lezen.
Stel dat HSP bestaat (het onderzoek van Elke van Hoof, is slechts 1 onderzoek). Dan nog (zegt ook zij) moet je scans doen om aan te tonen, dat je hersenen anders in elkaar zitten. Ik ken enkele HSP-ers die zichzelf zo noemen obv een zelftest (gruwel) of een psycholoog, die denkt het af te kunnen zonder scan.

En dan nog, kun je je afvragen (daarom moet dat onderzoek veel groter worden opgezet), of de scans wel aantonen, wat de wetenschapper (zelfs HSP) dacht dat ze zouden gaan aantonen. Wetenschappers zijn ook maar mensen.
Ik vind het jammer dat er niet gewoon een clubje op dit forum kan zijn.

Als er mensen zijn die behoefte hebben er over te kletsen onderling dan moet dat kunnen, vind ik.

Ik heb bijvoorbeeld niks te zoeken op zwanger topics oa, ik ga daar toch ook niet de boel lopen verzieken. Of even een discussie uit lopen te lokken of aangaan.

Gun mensen die het inhoudelijk over hun 'gave/last' willen hebben gewoon hun stukje ruimte op dit forum. En open je eigen discussie topic over het niet bestaan van hsp of burnout.

Ik word er een beetje moe van dat sommige onderwerpen op dit forum niet gewoon besproken mogen worden. Lekker volwassenen.
quote:Carlota schreef op 26 juli 2016 @ 12:31:

[...]

Dank je voor het artikel PapriKaas. Ik had al wat over het werk van Elke van Hoof gelezen, die het gegeven trouwens als een niet-zweverig iets benadert. Fijn om te lezen.Graag gedaan! Het heeft helemaal niks met zweverig te maken. Het gaat over prikkels en hoe daarmee om te gaan. Het gaat mij steeds beter af gelukkig. En het Is ook zeker geen gave. Ik zou het liefst ook gewoon mar doorgaan en doorgaan maar dat gaat helaas niet.
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem
quote:Gele_Suikerspin schreef op 26 juli 2016 @ 12:37:

Als er mensen zijn die behoefte hebben er over te kletsen onderling dan moet dat kunnen, vind ik.

Ik heb bijvoorbeeld niks te zoeken op zwanger topics oa, ik ga daar toch ook niet de boel lopen verzieken. Of even een discussie uit lopen te lokken of aangaan.

Gun mensen die het inhoudelijk over hun 'gave/last' willen hebben gewoon hun stukje ruimte op dit forum. En open je eigen discussie topic over het niet bestaan van hsp of burnout.

Ik word er een beetje moe van dat sommige onderwerpen op dit forum niet gewoon besproken mogen worden. Lekker volwassenen.
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem
quote:lilalinda schreef op 26 juli 2016 @ 12:36:

Stel dat HSP bestaat (het onderzoek van Elke van Hoof, is slechts 1 onderzoek). Dan nog (zegt ook zij) moet je scans doen om aan te tonen, dat je hersenen anders in elkaar zitten. Ik ken enkele HSP-ers die zichzelf zo noemen obv een zelftest (gruwel) of een psycholoog, die denkt het af te kunnen zonder scan.

Het is nu inderdaad moeilijk te achterhalen of je werkelijk hooggevoelig bent want er bestaan geen uitgebreide tests voor. Maar moet je dan iedereen onder de scan leggen? En dan nog, het is geen stoornis, het is slechts een eigenschap. Als mensen zichzelf die eigenschap willen opleggen, laat hen toch doen. Storen ze jou daarmee?
quote:Gele_Suikerspin schreef op 26 juli 2016 @ 12:37:

Ik word er een beetje moe van dat sommige onderwerpen op dit forum niet gewoon besproken mogen worden. Lekker volwassenen.dat krijg je met een openbaar forum. Dan kun je beter naar een speciale HSP-site gaan, die bestaan vast.
Toen ik voor het eerst iets las over hsp herkende ik er wel veel in.

Maar ik zie een hsp ook een beetje als iemand met een overspannen zenuwstelsel, het filter werkt niet goed.

Toch denk ik wel dat de ene mens gevoeliger is dan de andere.

Dat begint al bij het lichaam.

Mijn ex had veel meer prikkeling nodig voordat hij iets voelde. Bij hem moest ik alles heel hard doen voor mijn gevoel.

Mijn lichaam was echt duidelijk gevoeliger dan het zijne.

Hij kon uren liggen in de volle zon, terwijl ik dan levend verbrandde. Hele harde muziek vond hij heerlijk, terwijl ik dan bvb naast hem in de auto echt helemaal in de stress schoot van al die decibellen. Hij snapte er niks van, dacht soms dat ik mij aanstelde, terwijl ik oprecht last had daarvan.

Maar ik vind het zooo vervelend om de hele tijd die zeur te zijn....dus vaak toch maar even verdragen...en dan dus inderdaad niet meer kunnen slapen. Of buikpijn krijgen. Of nachtmerries.

Bij concerten doe ik vaak oordopjes in, vind ik het zelfs nog hard soms.

Fel licht heb ik ook last van. Ik zie dan echt bijna niks meer, omdat mijn ogen dan gaan tranen.

Ik heb het altijd al gehad, zo'n hypergevoelig zenuwstelsel.

Mijn moeder heeft dat ook.

Mijn tante en mijn nicht hebben het ook. Mijn neefje heeft autisme.

Ik vind het erg onhandig. Mindfullness kan helpen, maar het is gewoon zo verdomde moeilijk om mij te ontspannen.
quote:Carlota schreef op 26 juli 2016 @ 12:40:

[...]

Het is nu inderdaad moeilijk te achterhalen of je werkelijk hooggevoelig bent want er bestaan geen uitgebreide tests voor. Maar moet je dan iedereen onder de scan leggen? En dan nog, het is geen stoornis, het is slechts een eigenschap. Als mensen zichzelf die eigenschap willen opleggen, laat hen toch doen. Storen ze jou daarmee?Ik neem toch aan, dat jij wil weten of je wel HSP bent, of dat je gewoon iets hebt, waar je aan werken kunt? wordt het leven leuker van
quote:lilalinda schreef op 26 juli 2016 @ 12:42:

[...]

dat krijg je met een openbaar forum. Dan kun je beter naar een speciale HSP-site gaan, die bestaan vast.Dan moeten al die zwangeren naar baby.nl en andere consorten.
http://www.autsider.net/nl/Levenmetauti ... e-hsp.html
quote:lilalinda schreef op 26 juli 2016 @ 12:36:

En dan nog, kun je je afvragen (daarom moet dat onderzoek veel groter worden opgezet), of de scans wel aantonen, wat de wetenschapper (zelfs HSP) dacht dat ze zouden gaan aantonen. Wetenschappers zijn ook maar mensen.wat voor onderzoek? er staat niks in dat artikel
quote:lilalinda schreef op 26 juli 2016 @ 12:44:

[...]

Ik neem toch aan, dat jij wil weten of je wel HSP bent, of dat je gewoon iets hebt, waar je aan werken kunt? wordt het leven leuker van

Ik herken mezelf in hooggevoelige kenmerken. Dat is voldoende voor me.

En je kan leren omgaan met hooggevoeligheid. Het is niet: "Oh lap, ik ben zo," en je wentelen in zelfmedelijden. Ik werk er aan, maar het gaat soms nog erg fout. Maar dat hoort bij het leven.
quote:Carlota schreef op 26 juli 2016 @ 12:40:

[...]

Het is nu inderdaad moeilijk te achterhalen of je werkelijk hooggevoelig bent want er bestaan geen uitgebreide tests voor. Maar moet je dan iedereen onder de scan leggen? En dan nog, het is geen stoornis, het is slechts een eigenschap. Als mensen zichzelf die eigenschap willen opleggen, laat hen toch doen. Storen ze jou daarmee?

Ik denk dat mensen die zichzelf een etiketje opplakken inderdaad weleens anderen daarmee kunnen storen.

Ik vind het persoonlijk nogal hinderlijk als mensen, omdat ze zelf vinden dat ze dat etiketje hebben, zich hierachter verstoppen.

Zoals mevr. van Hoof zegt, worden er nog veel te veel verkeerde diagnoses gesteld.
Bij mij is HSP getest.

Ik zeg zelf dat ik hooggevoelig ben, de meeste mensen snappen dan wel wat ik bedoel.

Ik trek mij sneller dingen aan, maar ook ben ik zintuiglijk meer gefocust (dus mijn zintuigen zijn niet sterker) licht,geluid, sfeer, voelbare trillingen kan ik vervelend vinden.

Zelf heb ik ook een hekel aan het woord HSP, maar dat is voornamelijk omdat mensen het verwarren met het hebben van een paranormale gaven. Ouders die hun kinderen sterrekinderen, nieuwetijdskinderen of indigokinderen noemen bleggh.

Zo neemt toch niemand het meer serieus?
quote:S-Meds schreef op 26 juli 2016 @ 12:44:

http://www.autsider.net/nl/Levenmetauti ... sp.htmlUit het artikel - dat vol schrijffouten staat: 'Waar de autistische vrouw een hekel heeft aan veranderingen en graag heeft dat haar leven gestructureerd verloopt, heeft de vrouw met HSP hetzelfde verlangen.

Beiden eten en drinken graag op vaste tijden en kunnen er niet tegen als ze tijdens hun werkzaamheden gestoord worden of er veel dingen tegelijk van hen verlangd worden, zeker als ze daarbij het gevoel hebben onder tijdsdruk te staan of op hun vingers te worden gekeken.'

Haha. Daar lach ik om.
quote:S-Meds schreef op 26 juli 2016 @ 12:45:

[...]

wat voor onderzoek? er staat niks in dat artikel

Ellen van Hoof is er mee bezig, ze is hoogleraar, neem aan dat als ze keihard loog, dat andere hoogleraren ingrepen.

Daarom zeg ik toch ook, dat er vooral meer onderzoek nodig is

en goed gekeken moet worden naar wat de uitkomsten zeggen (vooral ook omdat de onderzoekster zelfverklaard HSP is)
quote:mary57 schreef op 26 juli 2016 @ 12:47:

[...]

Ik denk dat mensen die zichzelf een etiketje opplakken inderdaad weleens anderen daarmee kunnen storen.

Ik vind het persoonlijk nogal hinderlijk als mensen, omdat ze zelf vinden dat ze dat etiketje hebben, zich hierachter verstoppen.

Zoals mevr. van Hoof zegt, worden er nog veel te veel verkeerde diagnoses gesteld.Ik ook. Dat doe ik dan ook niet. Ik ken eigenlijk ook niemand die dat doet.
quote:Anoniem8903 schreef op 26 juli 2016 @ 12:47:

Bij mij is HSP getest.

Ik zeg zelf dat ik hooggevoelig ben, de meeste mensen snappen dan wel wat ik bedoel.

Ik trek mij sneller dingen aan, maar ook ben ik zintuiglijk meer gefocust (dus mijn zintuigen zijn niet sterker) licht,geluid, sfeer, voelbare trillingen kan ik vervelend vinden.

Zelf heb ik ook een hekel aan het woord HSP, maar dat is voornamelijk omdat mensen het verwarren met het hebben van een paranormale gaven. Ouders die hun kinderen sterrekinderen, nieuwetijdskinderen of indigokinderen noemen bleggh.

Zo neemt toch niemand het meer serieus?

Helemaal mee eens.

Uit wat bestonden deze tests dan?
quote:Carlota schreef op 26 juli 2016 @ 12:46:

[...]

Ik herken mezelf in hooggevoelige kenmerken. Dat is voldoende voor me.

En je kan leren omgaan met hooggevoeligheid. Het is niet: "Oh lap, ik ben zo," en je wentelen in zelfmedelijden. Ik werk er aan, maar het gaat soms nog erg fout. Maar dat hoort bij het leven.

ik ga voor de gein eens zo´n zelftest doen

denk dat ik best hoog scoor. er zijn weinig mensen niet gevoelig voor stemmingen of ongevoelig voor geluiden

Zal hem eerlijk invullen. En toch ben ik geen HSP
En ja hoor:

Je bent heel waarschijnlijk hoogsensitief (HSP-er). Je bent gevoeliger voor nuance verschillen dan de meeste andere mensen. Het kan nut hebben om een boek te lezen over hoogsensitiviteit of kennis te maken met andere HSP-ers. Het kan zijn dat je heel veel herkent en daardoor iets bewuster wordt van deze eigenschap van je.
quote:lilalinda schreef op 26 juli 2016 @ 12:54:

[...]

ik ga voor de gein eens zo´n zelftest doen

denk dat ik best hoog scoor. er zijn weinig mensen niet gevoelig voor stemmingen of ongevoelig voor geluiden

Zal hem eerlijk invullen. En toch ben ik geen HSPDie zelftests die uit slechts een achttal stellingen bestaan zijn ook niet accuraat. Lees er een boek over.
quote:Carlota schreef op 26 juli 2016 @ 12:53:

[...]

Ik ook. Dat doe ik dan ook niet. Ik ken eigenlijk ook niemand die dat doet.

je vriend weet het

een vriendin weet het

je moet na een drukke dag thuis blijven, dus anderen weten het

je opent hier een topic
Dat is het probleem met hsp. Niet dat de kenmerken niet bestaan of dat het een set van eigenschappen is, maar dat mensen het asocieren met paranormale gave en er braaktermen aan geven als nieuwetijdskinderen. Braak, braak en nog eens braak. Zelf ben ik ook snel overprikkeld en ik weet niet of dat nu zo is omdat ik een burn out heb, of dat ik een burn out heb omdat ik altijd die prikkels genegeerd heb. Hoe dan ook, je hebt ermee te leven, maar zeggen dat hsp maar ergens anders besproken moet worden is gewoon belachelijk, al ben ik het wel eens met het jeukgehalte van de term hsp en club.

Noem het prikkelig, prikkelbaar, overprikkelig , stekelig, sterk empathisch, emotioneel hoogintelligent haha, heerlijk, we kunnen nog wel even door met termen verzinnen die de nuchtere viva-dames jeuk bezorgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven