De HSP-club

26-07-2016 11:13 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
(Voor wie twijfelt: HSP = hoogsensitief persoon.)

Ik heb het weer gedaan. Dat van teveel hooi op mijn vork nemen.

Zondag was er een familiefeest aan de andere kant van het land omdat er daar een deel van de familie woont. Ik deed het voorstel om te rijden. Mijn ouders hadden al aangegeven dat ze graag eens mosselen zouden gaan eten in een specifiek restaurant. Ik deed het voorstel om die zondag na het feest samen te gaan eten. Mijn ouders hebben een best wel moeilijke relatie waarin de communicatie erg verwarrend is. Ik klaarde de boel weer voor hen op, want ze hadden beiden weer zoveel te vertellen. Ik ben een prima klankbord.

Het familiefeest zelf was erg gezellig, maar mijn familie is groot, waardoor ik na een drietal uren bekaf was. Wanneer ik me tussen groepen bevind lukt het me niet om te concentreren op één gesprek. Neen, ik volg ze allemaal. Ik houd ook in het oog wie er ongelukkig uitziet, ik vraag me af waarom, ik voel me verplicht eens te gaan polsen of ik iets kan doen, ik overloop de relaties tussen de mensen, waarom kijkt tante X nu zo boos naar tante Y, heb ik iets gemist, oh achter mij hoor ik een interessant gesprek, oei er praat iemand tegen me blijkbaar, pardon wat zei u?

En ik kan het me niet laten. Het is iets dat ik niet niet kan doen, het gebeurt automatisch.

Zondagavond was ik doodmoe. De gebruikelijke hoofdpijn was er ook. De gespannen kaken ook. Maar slapen lukte niet want ik moest de hele dag overlopen in mijn hoofd. Ontprikkelen als het ware.

Dan maar de herhaling van het journaal gekeken. Oh neen, ook niet clever. Schietpartijen, terreur, verdriet, het schiet allemaal pijlsnel naar mijn hart.

En maandag was ik ook nog moe. Ik had het geluk dat ik niet moest werken en dat ik een dagje alleen thuis was. Dat helpt me dan om weer op te laden.

Toen ik enkele jaren geleden per toeval een boek over hooggevoeligheid in mijn handen kreeg dacht ik: haha, wat vinden ze nu weer uit! Maar toen begon ik er in te lezen en het leek alsof de auteur mijn leven beschreef.

Inmiddels weet ik meestal wel hoe ik ermee moet omgaan. Ik heb ook een geweldige partner die er oog voor heeft en me wel eens wakker schudt nadat ik enthousiast plannen maak: "Carlota, twee activiteiten met vele prikkels op één dag, zou je dat wel doen?" En dan weet ik het weer.

Maar ik 'vergeet' het dus ook vaak. Ik ga zo op in wat ik voor andere mensen kan doen, en ik doe dat graag, maar ergens onderweg verlies ik mezelf weer. Zondag was weer zo een dag dat ik het vergat. Al had mijn partner me gewaarschuwd... (Ik moet vaker luisteren. )

Zijn er hier nog mensen die zichzelf in de karaktertrek (!) hooggevoeligheid herkennen?

Waar loop jij tegen aan?

Welke dingen doe je anders om jezelf te sparen?

Hoe gaat je partner er mee om?

Vertel maar!
quote:mary57 schreef op 26 juli 2016 @ 13:18:

[...]

Als je mij hiermee bedoelt, zou je even willen citeren waar ik dat zeg?

Nee.

Doeg.
quote:-Isabella- schreef op 26 juli 2016 @ 13:21:

[...]

Ziek melden niet nee, maar afspraken met vrienden afzeggen zou wel kunnen. Of dat je je afspraken dusdanig plant dat je in ieder geval niet elke avond allerlei drukte aan je hoofd hebt. Doe je dat dan wel?Dat probeer ik. Maar soms komt het anders uit, en dan wil ik niet 'flauw' doen.
quote:Eleonora-1 schreef op 26 juli 2016 @ 13:21:

Mijn dochter heeft Asperger.

Ik leef dus met een snel overprikkeld kind en weet (voor haar) heel goed hoe ik haar kan helpen bij overprikkeling, al ontkom je er soms niet aan.

Dan helpt het haar bijvoorbeeld om (als het kan) even op een rustig plekje dierenfilmpjes te kijken op mijn telefoon.

Voor een volwassene is dat natuurlijk lastiger maar even weglopen uit de drukte, al is het maar naar de wc, even lekker met je broek op je enkels tot jezelf komen.

Het klinkt als een grap maar het kan echt lekker weer wat ruimte in je hoofd geven.Dat is zeker waar, gewoon even jezelf uit de drukte halen en wat anders gaan doen. De wc is dan een perfecte plaats om te gaan zitten.
quote:Carlota schreef op 26 juli 2016 @ 13:22:

[...]

Dat probeer ik. Maar soms komt het anders uit, en dan wil ik niet 'flauw' doen.Ik snap het
quote:-Isabella- schreef op 26 juli 2016 @ 13:23:

[...]

Dat is zeker waar, gewoon even jezelf uit de drukte halen en wat anders gaan doen. De wc is dan een perfecte plaats om te gaan zitten.

Volgens mij (kan er naast zitten) is dat ook niet iets specifieks voor mensen die HSP kenmerken hebben overigens.

Op kantoren doen veel mensen het.

Even uit de hectiek.

Even opladen.

De een gaat roken, de ander trekt zich terug op de wc.

Denk ik hoor.

In bijvoorbeeld drukke kantoorsituaties.
quote:-Isabella- schreef op 26 juli 2016 @ 13:23:

[...]

Dat is zeker waar, gewoon even jezelf uit de drukte halen en wat anders gaan doen. De wc is dan een perfecte plaats om te gaan zitten.Dat doe ik wel eens. Ik heb zo'n grote en lekker drukke familie die je overal achtervolgt, dus eventjes wegwandelen gaat niet. En lang op het toilet zitten kan, maar dan wel met een horde neefjes en nichtjes aan de andere kant van de deur die met me door de deur heen praten of briefjes onder de deur schuiven. Ach, het zijn schatjes. Maar oh zo vermoeiend. :-D
quote:Eleonora-1 schreef op 26 juli 2016 @ 13:15:

[...]

Precies.

En hoewel ik zelf niks met de term heb, en ook geen moeite met energie verdeling 'n stuff, vind ik het niet meer dan redelijk dat dat kan, zonder doorlopend te lezen dat het allemaal flauwekul is.

Ieder het zijne.Eens.
quote:Eleonora-1 schreef op 26 juli 2016 @ 13:27:

[...]

Volgens mij (kan er naast zitten) is dat ook niet iets specifieks voor mensen die HSP kenmerken hebben overigens.

Op kantoren doen veel mensen het.

Even uit de hectiek.

Even opladen.

De een gaat roken, de ander trekt zich terug op de wc.

Denk ik hoor.

In bijvoorbeeld drukke kantoorsituaties.Klopt. De een zal wel beter tegen drukte kunnen dan de ander, maar de meeste mensen vinden even tijd/rust voor zichzelf tussendoor wel prettig heb ik gemerkt.
quote:Medina schreef op 26 juli 2016 @ 13:20:

Op de universiteit wilden studenten graag een diagnose, want zij wilden Ritalin hebben. En ze kwamen er allemaal mee weg.

Daar geloof ik geen bal van.

Mijn ervaring is trouwens dat er veel onderzoeken overheen gaan voordat je de diagnose krijgt. Mijn psych was aanvankelijk erg terughoudend, terwijl ik nog net niet 'ADD' in grote neonletters op mijn voorhoofd heb staan.
Slik die kikker!
quote:Eleonora-1 schreef op 26 juli 2016 @ 13:12:

Jah.

Je snapt best wat ik bedoel.

Maar ga je goddelijke gang.

Meer dan 'het bestaat niet!' heb je toch niet te melden.+1
quote:Carlota schreef op 26 juli 2016 @ 13:28:

[...]

Dat doe ik wel eens. Ik heb zo'n grote en lekker drukke familie die je overal achtervolgt, dus eventjes wegwandelen gaat niet. En lang op het toilet zitten kan, maar dan wel met een horde neefjes en nichtjes aan de andere kant van de deur die met me door de deur heen praten of briefjes onder de deur schuiven. Ach, het zijn schatjes. Maar oh zo vermoeiend. :-D

Heb je het weleens met je familie besproken?

Dat je moeite hebt met drukte, lawaai, dat soort dingen?
quote:mary57 schreef op 26 juli 2016 @ 13:11:

[...]

Van gedachten wisselen betekent dat er ook mensen reageren die het er niet mee eens zijn. Daar moet dan ook ruimte voor zijn. Anders krijg je alleen ja-knikkers en meelopers.Op zich mee eens, echter ontstaat hier op Viva elke keer dezelfde discussie. Er mag voor de mensen die er behoefte aan hebben (zoals TO) toch ook gewoon een topic zijn waarin ze haar ei kwijt kan? Open dan zelf een topic om te discussiëren over het al dan niet bestaan van HSP in plaats van anderen 'lastig te vallen'.
quote:Eleonora-1 schreef op 26 juli 2016 @ 13:21:

[...]

Nee.

Doeg.Ah, dus eigenlijk roep je ook zomaar wat.
quote:Carlota schreef op 26 juli 2016 @ 13:28:

[...]

Dat doe ik wel eens. Ik heb zo'n grote en lekker drukke familie die je overal achtervolgt, dus eventjes wegwandelen gaat niet. En lang op het toilet zitten kan, maar dan wel met een horde neefjes en nichtjes aan de andere kant van de deur die met me door de deur heen praten of briefjes onder de deur schuiven. Ach, het zijn schatjes. Maar oh zo vermoeiend. :-D

Ja, leuk die neefjes en nichtjes

In dat soort gevallen maar door de zure appel heen bijten en de dag daarna niets inplannen zodat je bij kunt komen.
quote:Eleonora-1 schreef op 26 juli 2016 @ 13:34:

[...]

Heb je het weleens met je familie besproken?

Dat je moeite hebt met drukte, lawaai, dat soort dingen?Veel mensen vinden je dan ongezellig. "Is toch juist leeuuuuheeeeuuuuk?"
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Carlota schreef op 26 juli 2016 @ 13:21:

[...]

Neen, ik weet niet hoe ik daar aan moet beginnen. Het lijkt op dat moment onmogelijk.

Je mag hier gerust zweverige tips geven hoor.

Dank je voor de andere goede tips. Ik moet deze vaker opvolgen denk ik...

Begin maar eens met zoeken dan, internet staat er vol van. Afsluiten, beschermen, aarden. Zoek ook op youtube, daar staan zelfs filmpjes waar het allemaal wordt voorgedaan.

Concrete cursussen zoals Mindfulness of iets met meditatie kunnen ook praktische handvatten geven.

Jezelf afsluiten oefen je voortdurend op rustige momenten. Op het moment dat je al overprikkeld ben, is het te laat. Dus voordat je de deur uit gaat een oefening doen die je jezelf eigen maakt.

Het is aan jou of je het wel of niet gaat doen, en wel of niet gaat opvolgen. Blijf niet geloven in het verhaal dat je alles op moet pikken van iedereen en iedereen in de gaten moet houden. Neem het in eigen hand, je hoeft alleen maar voor jezelf te zorgen.
quote:minnimouse schreef op 26 juli 2016 @ 13:34:

[...]

Op zich mee eens, echter ontstaat hier op Viva elke keer dezelfde discussie. Er mag voor de mensen die er behoefte aan hebben (zoals TO) toch ook gewoon een topic zijn waarin ze haar ei kwijt kan? Open dan zelf een topic om te discussiëren over het al dan niet bestaan van HSP in plaats van anderen 'lastig te vallen'.

Er reageren toch ook mensen die zich in de situatie van TO herkennen.

Ik zou als TO zijnde, de rest gewoon overslaan en daar niet op reageren.
Ik heb een aantal oplossingen bedacht om overprikkeling te voorkomen:

1 Plan één ding per dag, zet dat in je agenda, zodat je alles wat je moet doen in een week ook kan verdelen.

2 Bereid je van te voren voor, ik koop bijvoorbeeld een kadootje een paar dagen voor iemand zijn verjaardag, nooit op de dag zelf.

3 Zet dingen die je moet regelen in je agenda, dan hoef je er niet meer over na te denken (bijvoorbeeld een rekening die je nog moet betalen of een afspraak die je moet maken)

4 Leg dingen klaar voor de volgende dag (spullen die je moet meenemen, kleding die je dan aantrekt, route beschrijving)

5 Zet een alarm op je telefoon op de tijd waarop je weggaat van huis of de terug moet naar huis (bv als je afhankelijk bent van OV of optijd ergens moet zijn).

Voor sommige klinkt dit overdreven, maar het geeft mij veel rust, het helpt om mijn hoofd leeg te houden.
ik kan de allergie tegen de term "hsp" wel verklaren als volgt:

wat ik associeer met hsp zijn mensen die de hele tijd lopen te miepen hoe lastig het wel allemaal niet is om "dit" te hebben en vooral veel begrip van de omgeving willen krijgen

daarnaast heb je de introverten (waar ik mezelf bijreken) met veel gelijkaardige persoonlijkheidskenmerken die het vooral een "eigen probleem" vinden waar ze zelf mee moeten mee leren omgaan

(natuurlijk is dat een karikatuur/overdrijving om even het verschil duidelijk te maken)

als je gevoelig/introvert/wat dan ook bent, moet je gewoon bewuster leren omgaan met je energie
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
quote:Anoniem8903 schreef op 26 juli 2016 @ 13:38:

Ik heb een aantal oplossingen bedacht om overprikkeling te voorkomen:

1 Plan één ding per dag, zet dat in je agenda, zodat je alles wat je moet doen in een week ook kan verdelen.

2 Bereid je van te voren voor, ik koop bijvoorbeeld een kadootje een paar dagen voor iemand zijn verjaardag, nooit op de dag zelf.

3 Zet dingen die je moet regelen in je agenda, dan hoef je er niet meer over na te denken (bijvoorbeeld een rekening die je nog moet betalen of een afspraak die je moet maken)

4 Leg dingen klaar voor de volgende dag (spullen die je moet meenemen, kleding die je dan aantrekt, route beschrijving)

5 Zet een alarm op je telefoon op de tijd waarop je weggaat van huis of de terug moet naar huis (bv als je afhankelijk bent van OV of optijd ergens moet zijn).

Voor sommige klinkt dit overdreven, maar het geeft mij veel rust, het helpt om mijn hoofd leeg te houden.Ik vind dit niet overdreven, plannen en voorbereiden geeft inderdaad veel rust.
Er wordt gezegd dat ik ook HSP ben. Het enige wat ik weet is dat ik een erkende leerstoornis heb en gevoeliger ben dan anderen in mijn omgeving. De term vind ik wat vervelend en ik ervaar het als iets wat bij mij hoort.
quote:mary57 schreef op 26 juli 2016 @ 13:36:

[...]

Er reageren toch ook mensen die zich in de situatie van TO herkennen.

Ik zou als TO zijnde, de rest gewoon overslaan en daar niet op reageren.

Ik zou als forummer zijnde die niets met HSP heeft, gewoon het topic overslaan. Of zelf een topic openen om daar een discussie te starten.

De discussie wel/niet zie ik hier al jaren ontstaan. Laat iemand toch.
quote:Hayek schreef op 26 juli 2016 @ 13:35:

[...]

Veel mensen vinden je dan ongezellig. "Is toch juist leeuuuuheeeeuuuuk?"

Neen, om de reden die Hayek aangeeft.

En ik kan zelf ook best wel druk zijn op momenten dat ik nog vol energie zit. Ik ben diegene die op familiefeestjes toekomt en een spel met alle kinderen in gang steekt. (Waardoor ze, als ik bekaf op het toilet zit, bedelen naar meer aandacht.) Het is een kwestie van energie verdelen, I know...
quote:Carlota schreef op 26 juli 2016 @ 13:42:

[...]

Neen, om de reden die Hayek aangeeft.

En ik kan zelf ook best wel druk zijn op momenten dat ik nog vol energie zit. Ik ben diegene die op familiefeestjes toekomt en een spel met alle kinderen in gang steekt. (Waardoor ze, als ik bekaf op het toilet zit, bedelen naar meer aandacht.) Het is een kwestie van energie verdelen, I know...Dat begrijp ik dan ergens weer niet, je hebt, als je zo gevoelig bent, meer behoefte aan rust. En je bent zelf ook heel druk, waardoor je nog meer drukte uitlokt.
quote:violett schreef op 26 juli 2016 @ 13:35:

[...]

Begin maar eens met zoeken dan, internet staat er vol van. Afsluiten, beschermen, aarden. Zoek ook op youtube, daar staan zelfs filmpjes waar het allemaal wordt voorgedaan.

Concrete cursussen zoals Mindfulness of iets met meditatie kunnen ook praktische handvatten geven.

Jezelf afsluiten oefen je voortdurend op rustige momenten. Op het moment dat je al overprikkeld ben, is het te laat. Dus voordat je de deur uit gaat een oefening doen die je jezelf eigen maakt.

Het is aan jou of je het wel of niet gaat doen, en wel of niet gaat opvolgen. Blijf niet geloven in het verhaal dat je alles op moet pikken van iedereen en iedereen in de gaten moet houden. Neem het in eigen hand, je hoeft alleen maar voor jezelf te zorgen.

Ik ga dit eens opzoeken. Misschien helpt het wel.

Dank je!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven