De HSP-club

26-07-2016 11:13 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
(Voor wie twijfelt: HSP = hoogsensitief persoon.)

Ik heb het weer gedaan. Dat van teveel hooi op mijn vork nemen.

Zondag was er een familiefeest aan de andere kant van het land omdat er daar een deel van de familie woont. Ik deed het voorstel om te rijden. Mijn ouders hadden al aangegeven dat ze graag eens mosselen zouden gaan eten in een specifiek restaurant. Ik deed het voorstel om die zondag na het feest samen te gaan eten. Mijn ouders hebben een best wel moeilijke relatie waarin de communicatie erg verwarrend is. Ik klaarde de boel weer voor hen op, want ze hadden beiden weer zoveel te vertellen. Ik ben een prima klankbord.

Het familiefeest zelf was erg gezellig, maar mijn familie is groot, waardoor ik na een drietal uren bekaf was. Wanneer ik me tussen groepen bevind lukt het me niet om te concentreren op één gesprek. Neen, ik volg ze allemaal. Ik houd ook in het oog wie er ongelukkig uitziet, ik vraag me af waarom, ik voel me verplicht eens te gaan polsen of ik iets kan doen, ik overloop de relaties tussen de mensen, waarom kijkt tante X nu zo boos naar tante Y, heb ik iets gemist, oh achter mij hoor ik een interessant gesprek, oei er praat iemand tegen me blijkbaar, pardon wat zei u?

En ik kan het me niet laten. Het is iets dat ik niet niet kan doen, het gebeurt automatisch.

Zondagavond was ik doodmoe. De gebruikelijke hoofdpijn was er ook. De gespannen kaken ook. Maar slapen lukte niet want ik moest de hele dag overlopen in mijn hoofd. Ontprikkelen als het ware.

Dan maar de herhaling van het journaal gekeken. Oh neen, ook niet clever. Schietpartijen, terreur, verdriet, het schiet allemaal pijlsnel naar mijn hart.

En maandag was ik ook nog moe. Ik had het geluk dat ik niet moest werken en dat ik een dagje alleen thuis was. Dat helpt me dan om weer op te laden.

Toen ik enkele jaren geleden per toeval een boek over hooggevoeligheid in mijn handen kreeg dacht ik: haha, wat vinden ze nu weer uit! Maar toen begon ik er in te lezen en het leek alsof de auteur mijn leven beschreef.

Inmiddels weet ik meestal wel hoe ik ermee moet omgaan. Ik heb ook een geweldige partner die er oog voor heeft en me wel eens wakker schudt nadat ik enthousiast plannen maak: "Carlota, twee activiteiten met vele prikkels op één dag, zou je dat wel doen?" En dan weet ik het weer.

Maar ik 'vergeet' het dus ook vaak. Ik ga zo op in wat ik voor andere mensen kan doen, en ik doe dat graag, maar ergens onderweg verlies ik mezelf weer. Zondag was weer zo een dag dat ik het vergat. Al had mijn partner me gewaarschuwd... (Ik moet vaker luisteren. )

Zijn er hier nog mensen die zichzelf in de karaktertrek (!) hooggevoeligheid herkennen?

Waar loop jij tegen aan?

Welke dingen doe je anders om jezelf te sparen?

Hoe gaat je partner er mee om?

Vertel maar!
Ze zeggen dat ik het ook heb door mijn traumatische jeugd sta je altijd aan dus je raakt vaak over prikkelt... ik heb na veel drukte ook echt hoofdpijn en last van nerveuze gevoelens nerveuze mensen werken ook mijn zenuwen... Ik probeer een manier te vinden om niet meer overstressed te raken van veel dingen heb toch een bedrijf te runnen.
quote:mary57 schreef op 26 juli 2016 @ 13:46:

[...]

Dat begrijp ik dan ergens weer niet, je hebt, als je zo gevoelig bent, meer behoefte aan rust. En je bent zelf ook heel druk, waardoor je nog meer drukte uitlokt.

Ik houd van sociale contacten (niet iedereen die gevoelig is verstopt zich in een hoekje). Dus als ik ergens toekom geniet ik daar volop van en ga ik er helemaal voor. Ik ben dan niet druk in de zin dat ik luid en veel praat, ik ben gewoon druk bezig. En dan komt het moment waarop ik mijn energie kwijt ben.

Ik moet daar aan werken, dat weet ik maar al te goed. Maar ergens vind ik die "drukke" momenten zo fijn, wil ik deze niet opgeven...
quote:Eleonora-1 schreef op 26 juli 2016 @ 13:05:

Ook ik heb de HSP kenmerken.

Wat mij betreft zijn het gewoon karaktereigenschappen.

Maar ik zou ook niet weten waarom er niet gewoon een plek kan zijn hier waar men ongestoord over HSP kan praten zonder dat er iedere keer een discussie ontstaat over of het al dan niet bestaat.Mee eens!
quote:Carlota schreef op 26 juli 2016 @ 13:56:

[...]

Ik houd van sociale contacten (niet iedereen die gevoelig is verstopt zich in een hoekje). Dus als ik ergens toekom geniet ik daar volop van en ga ik er helemaal voor. Ik ben dan niet druk in de zin dat ik luid en veel praat, ik ben gewoon druk bezig. En dan komt het moment waarop ik mijn energie kwijt ben.

Ik moet daar aan werken, dat weet ik maar al te goed. Maar ergens vind ik die "drukke" momenten zo fijn, wil ik deze niet opgeven...Je bedoelt dat je je energie beter zou moeten verdelen, dat snap ik. Maar je kunt toch ergens aanwezig zijn zonder je op alle aanwezigen te storten en te denken dat ze jouw hulp nodig hebben. Misschien wat meer voor jezelf kiezen.
quote:mary57 schreef op 26 juli 2016 @ 14:03:

[...]

Je bedoelt dat je je energie beter zou moeten verdelen, dat snap ik. Maar je kunt toch ergens aanwezig zijn zonder je op alle aanwezigen te storten en te denken dat ze jouw hulp nodig hebben. Misschien wat meer voor jezelf kiezen.Dat is nu net iets wat me momenteel nog niet lukt.
quote:Carlota schreef op 26 juli 2016 @ 14:04:

[...]

Dat is nu net iets wat me momenteel nog niet lukt.

Dat begrijp ik, misschien iets om samen met een professioneel iemand aan te werken.

Het zou je de rust kunnen geven die je zo nodig hebt.
quote:mary57 schreef op 26 juli 2016 @ 14:08:

[...]

Dat begrijp ik, misschien iets om samen met een professioneel iemand aan te werken.

Het zou je de rust kunnen geven die je zo nodig hebt.

Dat overweeg ik.

Ik lees hier ook zeer goede tips, ik begin daar alvast mee.
Ik heb het altijd al gehad, dat overprikkelde, hypergevoelige en dan blokkeren.

Nog voor enig trauma.

Dus ik denk dat het is aangeboren en daarna versterkt door de dingen die ik meemaakte.

Een tijdje vond ik het wel een opbeurende gedachte, hsp, beter dan borderline...

Ooit getest tijdens een reïntegratie-traject en toen bleek dat er meer prikkels binnenkwamen dan mijn hersenen konden verwerken.

Dus af en toe loop ik vast.

Douchen en alles met stromend water helpt mij ontspannen.

Sauna ook, juist goed koelen want dat zorgt ervoor dat het zenuwstelsel ontspant.

Een voetenbad met magnesium voor het slapengaan is ook heel rustgevend.
quote:glitglam schreef op 26 juli 2016 @ 11:38:

HSP is volgensmij een verzamelnaam voor mensen met een combinatie van persoonseigenschappen, zoals moeite met het stellen van grenzen, groot verantwoordelijkheidsgevoel, sociaal betrokken, invoelend, vaak de 'redder' willen zijn etc.

Ik denk dus inderdaad dat HSP niet echt een bestaand 'iets' is, maar meer een naam die verzonnen is, om bovenstaande eigenschappen een naam te geven. En helaas gaan mensen dan vaak aan de haal met zo'n term, of gaan allerlei mensen roepen dat ze dat 'hebben', waardoor anderen (die deze eigenschappen wel bezitten) niet zo serieus worden genomen.

Dat vind ik trouwens ook niet zo gek als je er zo'n zweverige term voor bedenkt.

Mensen met bovenstaande eigenschappen krijgen vaak last van burn-out klachten/ klachten van overspannenheid.

Ik zie ze elke dag in mijn werk (bedrijfsmaatschappelijk werker).

Ik vind het eigenlijk jammer dat de term HSP daarop is geplakt/bedacht is..

Ik heb een coach, een huisarts en een bedrijfsmaatschappelijk werkster die me alle drie "zo'n testje" hebben laten doen en alle drie met een HSP-positieve uitslag kwamen.

Ik weiger dat tot op de dag van vandaag daar aan toe te geven, juist door die malloten die zo met dit soort termen aan de haal gaan.
jouw leven is een keuze
quote:shisha schreef op 26 juli 2016 @ 14:30:

Ik heb het altijd al gehad, dat overprikkelde, hypergevoelige en dan blokkeren.

Nog voor enig trauma.

Dus ik denk dat het is aangeboren en daarna versterkt door de dingen die ik meemaakte.

Een tijdje vond ik het wel een opbeurende gedachte, hsp, beter dan borderline...

Ooit getest tijdens een reïntegratie-traject en toen bleek dat er meer prikkels binnenkwamen dan mijn hersenen konden verwerken.

Dus af en toe loop ik vast.

Douchen en alles met stromend water helpt mij ontspannen.

Sauna ook, juist goed koelen want dat zorgt ervoor dat het zenuwstelsel ontspant.

Een voetenbad met magnesium voor het slapengaan is ook heel rustgevend.

Wat je schrijft over dat trauma lijkt me juist. Het trauma heeft het niet veroorzaakt, misschien alleen versterkt. Hopelijk vind je een manier om dat trauma te verwerken.

(Voeten)bad doet inderdaad deugd!

Wandelen doet wonderen bij mij heb ik al gemerkt, maar soms vind ik er de energie niet voor. Ook al weet ik dat ik nadien méér energie zal hebben.
quote:AllieBrosh schreef op 26 juli 2016 @ 13:33:

[...]

Daar geloof ik geen bal van.

Mijn ervaring is trouwens dat er veel onderzoeken overheen gaan voordat je de diagnose krijgt. Mijn psych was aanvankelijk erg terughoudend, terwijl ik nog net niet 'ADD' in grote neonletters op mijn voorhoofd heb staan.Nee hoor. Ik heb de diagnose ADD gekregen door alle gewenste antwoorden te geven. Ik kan elke diagnose krijgen die ik wil: Asperger, ODD, een burn out, etc. De GGZ is zo gemakkelijk te manipuleren. Alleen heb ik er niks aan om de diagnose Asperger of ODD te krijgen en had ik er toen wel wat aan om de diagnose ADD te krijgen. Een aantal gesprekken bij psychiaters en wat tests, een fluitje van een cent.
Ik denk dat het anders ook niet zo snel een trauma was geworden, als ik dat overgevoelige niet had gehad.

Op de een of andere manier kwam het bij mij heel heftig binnen.

Er staat in de dsm dat mede aangeboren eigenschappen in combinatie met omgevingsfactoren kunnen leiden tot bvb een persoonlijkheidsstoornis.

Hsp zou een naam kunnen zijn voor die aangeboren eigenschappen.
quote:lilalinda schreef op 26 juli 2016 @ 12:52:

[...]

Ellen van Hoof is er mee bezig, ze is hoogleraar, neem aan dat als ze keihard loog, dat andere hoogleraren ingrepen.

Daarom zeg ik toch ook, dat er vooral meer onderzoek nodig is

en goed gekeken moet worden naar wat de uitkomsten zeggen (vooral ook omdat de onderzoekster zelfverklaard HSP is)En zegt oa. de naam Diederik Stapel je toevallig iets?
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
quote:Medina schreef op 26 juli 2016 @ 14:42:

[...]

Nee hoor. Ik heb de diagnose ADD gekregen door alle gewenste antwoorden te geven. Ik kan elke diagnose krijgen die ik wil: Asperger, ODD, een burn out, etc. De GGZ is zo gemakkelijk te manipuleren. Alleen heb ik er niks aan om de diagnose Asperger of ODD te krijgen en had ik er toen wel wat aan om de diagnose ADD te krijgen. Een aantal gesprekken bij psychiaters en wat tests, een fluitje van een cent.

Wat een minachting naar iedereen die wèl serieus kampt met psychische belasting.

Niemand heeft voor de lol Asperger, ODD, ADD laat staan een burn out. Degenen die daar daadwerkelijk last van hebben gaan geen testen manipuleren om een 'label' te behalen.
Leven en laten leven...

Ja ik herken het en ik oordeel ook niet over mensen die het niet herkennen..

Aan jezelf denken en grenzen trekken...
quote:mary57 schreef op 26 juli 2016 @ 13:34:

[...]

Ah, dus eigenlijk roep je ook zomaar wat.Nee, ik niet.
quote:Hayek schreef op 26 juli 2016 @ 13:35:

[...]

Veel mensen vinden je dan ongezellig. "Is toch juist leeuuuuheeeeuuuuk?"

Dat is inderdaad zo.

Sinds mijn dochter de diagnose Asperger heeft en je legt uit dat het voor haar te onrustig of te druk is dan is er alle begrip trouwens.

Zij die geen diagnose hebben die begrip oplevert moeten zich niet aanstellen.

Maar net als dat er mensen zijn die niks liever doen dan op drukke festivals met z'n allen op een kluit zitten en dat het liefst ieder weekend, zijn er ook mensen die dat verschrikkelijk vinden. Gewoon, omdat ze zo zijn.

Ik snap nooit waarom dat niet begrepen wordt. Even zonder dat daar nou iets als HSP bijgehaald wordt overigens.
quote:iemand_anders schreef op 26 juli 2016 @ 15:14:

[...]

Wat een minachting naar iedereen die wèl serieus kampt met psychische belasting.

Niemand heeft voor de lol Asperger, ODD, ADD laat staan een burn out. Degenen die daar daadwerkelijk last van hebben gaan geen testen manipuleren om een 'label' te behalen. Nee joh, dat is om "aan te tonen" dat psychiaters idioten zijn die ook nog eens gemakkelijk te manipuleren zijn en dat zij superslim en geweldig is. Niet iemand om je iets van aan te trekken dus.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
quote:belgali schreef op 26 juli 2016 @ 13:38:

ik kan de allergie tegen de term "hsp" wel verklaren als volgt:

wat ik associeer met hsp zijn mensen die de hele tijd lopen te miepen hoe lastig het wel allemaal niet is om "dit" te hebben en vooral veel begrip van de omgeving willen krijgen

daarnaast heb je de introverten (waar ik mezelf bijreken) met veel gelijkaardige persoonlijkheidskenmerken die het vooral een "eigen probleem" vinden waar ze zelf mee moeten mee leren omgaan

(natuurlijk is dat een karikatuur/overdrijving om even het verschil duidelijk te maken)

als je gevoelig/introvert/wat dan ook bent, moet je gewoon bewuster leren omgaan met je energie

Persoonlijk vind ik een middenweg het prettigst.

Niemand zit op een miepert te wachten maar een introvert die nooit vertelt hoe hij/zij zich voelt maar waaraan je duidelijk kunt merken (en ja hoor, sommige dingen merk je, zonder dat ze uitgesproken worden) dat ze zich niet senang voelen, is ook vervelend.

Zo'n in stilte lijdende waar vanaf straalt dat het helemaal niet de plek is waar hij of zij wil zijn, en als je dan vraagt of er iets is dan krijg je een ontkenning.

Fijn is het als iemand die last heeft van drukte, lawaai, prikkels etc. dat even aangeeft.

Weet men op een feestje/festival/concert/verjaardag/enig ander druk evenement, ook waar men aan toe is.

Erg prettig.
Ik ben het boek "Hoogsensitiviteit als kracht" aan het lezen van Caroline de Bont. Staan veel goeie tips in om je beter te focussen en je energie beter te verdelen. Er staan ook veel voorbeeldverhalen in en is vooral (zoals de titel al doet vermoeden ) gericht op hoe je deze eigenschappen als kracht kunt inzetten in plaat van dat je er last van hebt.

Bij mij helpt het ook om goed naar m'n werk en privé agenda te kijken en als het een drukke week is geweest bewust een oplaaddag te plannen.
quote:Medina schreef op 26 juli 2016 @ 14:42:

[...]

Nee hoor. Ik heb de diagnose ADD gekregen door alle gewenste antwoorden te geven. Ik kan elke diagnose krijgen die ik wil: Asperger, ODD, een burn out, etc. De GGZ is zo gemakkelijk te manipuleren. Alleen heb ik er niks aan om de diagnose Asperger of ODD te krijgen en had ik er toen wel wat aan om de diagnose ADD te krijgen. Een aantal gesprekken bij psychiaters en wat tests, een fluitje van een cent.Geloof je het zelf? Er gaat wel meer aan vooraf dan wat jij nu stelt. Daarbij, ben er maar trots op.
quote:Medina schreef op 26 juli 2016 @ 13:18:

[...]

Ik heb eens als experiment AD(H)D testen en gesprekken gedaan. Bij een heuse psychiater. Daar kwam ADD uit. Je kunt die psychologische testen en psychiaters zo manipuleren als je zelf wil.Ik vraag me dan weer af welke stoornis je wel hebt,waardoor je dit soort dingen doet.
Ik heb ASS, maar herken me ook zeker in sommige HSP kenmerken.

- Niet tegen harde muziek en mensenmassa's kunnen. Als ik in een muziektent sta heb ik na 10 minuten barstende hoofdpijn.

- Heel gauw overprikkeld zijn en niet meer goed kunnen denken.

- Verwijten komen altijd hard binnen en die blijven hangen.

- Ik kan er niet tegen als mijn planning in de war gegooid wordt.
quote:moonpoppy schreef op 26 juli 2016 @ 16:38:

[...]

Ik vraag me dan weer af welke stoornis je wel hebt,waardoor je dit soort dingen doet.Nou inderdaad zeg.
quote:hondenmens schreef op 26 juli 2016 @ 17:24:

Ik heb ASS, maar herken me ook zeker in sommige HSP kenmerken.

- Niet tegen harde muziek en mensenmassa's kunnen. Als ik in een muziektent sta heb ik na 10 minuten barstende hoofdpijn.

- Heel gauw overprikkeld zijn en niet meer goed kunnen denken.

- Verwijten komen altijd hard binnen en die blijven hangen.

- Ik kan er niet tegen als mijn planning in de war gegooid wordt.

Volgens mij zijn mensen met autisme ( ik heb asperger) HSP in de overtreffende trap.

Ik herken er ook veel in,vind het ook altijd fijn om erover te lezen,ook al noem ik mezelf geen HSP.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven