Ouderschapsverlof

29-07-2016 15:50 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik zit met een kwestie waar ik niet helemaal uit kan komen en waar ik graag meerdere meningen over zou horen.

Momenteel heb ik een fulltime baan van 40 uur en ben ik zwanger. Ik zit nu in de ziektewet en werk nog maar 12 uur tot aan mijn verlof. Dat is voor de rest prima.

Echter heb ik een jaarcontract en geen vast contract. In juni is mijn zelfde contract verlengd voor nog 1 jaar. In december zit mijn verlof erop en moet ik weer aan het werk. 40 uur is gewoonweg niet haalbaar en het minimale dat ik mag werken is 32 uur.

Maar ik mag die 32 uur alleen werken met ouderschapsverlof. Dus contract wordt niet gewijzigd naar 32 uur maar blijft 40 uur en moet dan 1 dag in de week verplicht ouderschapsverlof opnemen om zo 32 uur te kunnen werken.

Nu werd ik er vandaag op gewezen dat mijn leidinggevende dit niet zo mag doen juridisch gezien. Ik zit nu natuurlijk bomvol hormonen en voelde me genaaid door mijn leidinggevende. Hoezo verplicht hij mij dit? Waarom vraagt hij niet eerst aan HR of het contract aangepast kan worden.

Ik in tranen (leidinggevende is op vakantie) en boos en voelde me gediscrimineerd. (jaja ik weet het hormonen). Toevallig was iemand van HR aanwezig op kantoor (die zijn er nooit want die zitten in Duitsland) en hebben we gesprek gehad en gevraagd of ze ernaar kunnen kijken om mijn contract toch aan te passen naar 32 uur.

Maar nu ik eenmaal thuis ben en gekalmeerd ben heb ik me erin verdiept en mijn zusje om advies gevraagd want die heeft een juridische achtergrond en vraag ik me af was dit wel de juiste beslissing?

Het bedrijf heeft een personeelsstop en de kans is aanwezig dat ik in juni geen contractverlenging krijg omdat ik dan een vast contract moet krijgen en er dan alsnog uitvlieg. Krijg ik toch een vast contract dan wil mijn leidinggevende dan kijken om deze in juni om te zetten naar 32 uur.

Mijn vraag is wat moet ik nu doen? Ouderschapsverlof accepteren vanaf december tot juni? En dan in juni maar zien wat er gebeurd? En dan liefjes mijn excuses aanbieden en zeggen dat er veel hormonen in het spel waren en dat ik me erin verdiept heb en dat dit gewoon de beste oplossing is?

Of voet bij stuk houden en afwachten of ze mijn contract naar 32 uur kunnen omzetten?

Ik weet sowieso minder dan 32uur mag ik niet werken bij deze werkgever, daarvoor ben ik te waardevol ofzo. Hebben ze me te hard nodig?

Ik zit nu echt met mijn handen in het haar en besef me dat ik te overdreven heb gereageerd en dat ik het eerst thuis had moeten uitzoeken i.p.v. meteen druk uitoefenen.

Ben benieuwd naar jullie reacties.
Ik zou 40 uur op papier laten staan en 1 dag ouderschapsverlof. Wordt je er in juni uitgegooid dan krijg je ww obv 40 uur en niet op 32 uur.
Je bent volgens mij beter af met ouderschapsverlof. Dan gaat bijv je pensioenopbouw onverminderd door, en waarschijnlijk (maar dat weet ik niet zeker) is het ook gunstiger voor als je evt in de ww komt.

Waarom is 40 uur 'niet haalbaar'?
Je mag ook meer ouderschapsverlof opnemen hé. 50% werken en 50% ouderschapsverlof. Als je dan in juni mogelijk werkloos raakt dan heb je voor 40 uur gewoon nog recht op ww.

Hoeveel zou jij het liefste willen werken?
Ik zie niet in waarom het niet handig is ouderschapsverlof te nemen. Het heeft OTC juist alle voordelen te doen zoals je werkgever nu heeft voorgesteld met 8 uur ouderschapsverlof per week.
quote:GateKeeper schreef op 29 juli 2016 @ 15:54:

Ik zou 40 uur op papier laten staan en 1 dag ouderschapsverlof. Wordt je er in juni uitgegooid dan krijg je ww obv 40 uur en niet op 32 uur.Exact dit!
Hoe lossen ze het nu op, nu je maar 12 uur werkt? Blijkbaar lukt het ze nu ook om gewoon hun pruduct/dienst te leveren, zonder dat jij 32 uur werkt.
Wat is nou je probleem?
Ouderschapsverlof heeft hier toch alleen maar voordelen?
Als je ouderschapsverlof gedeeltelijk doorbetaald is, is dat sowieso de beste optie in mijn ogen. En zo niet, dan heb je idd meer ww na juni 2017.

Probeer het positief te bekijken: misschien mag je leidinggevende je idd niet verplichten om ouderschapsverlof op te nemen, maar heeft hij iets te overenthousiast met je meegedacht? Misschien had hij al bedacht dat dit ook in jouw belang zou zijn?

Nog iets: tijdens ouderschapsverlof moet je wel pensioenpremie voor 40 uur betalen, waardoor je nettoloon lager is dan bij een contract van 32 uur (maar je uiteindelijk meer pension overhoudt over een heeeele lange tijd).

Veel succes met je hormonen leidinggevende
Ouderschapsverlof lijkt mij een stuk voordeliger voor jou dan je contract om laten zetten naar 32 uur. Inderdaad voor als je WW krijgt als je contract niet verlengd wordt. Niet echt handig om meteen zo dramatisch te reageren zeg. Nu dus maar contact opnemen met HR en zeggen dat je een verkeerde inschatting hebt gemaakt en dat het verlof je toch een betere optie lijkt.
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
quote:GateKeeper schreef op 29 juli 2016 @ 15:54:

Ik zou 40 uur op papier laten staan en 1 dag ouderschapsverlof. Wordt je er in juni uitgegooid dan krijg je ww obv 40 uur en niet op 32 uur.

+1 Hiermee ben je eigenlijk veel beter af volgens mij. Ik zie ook niet zo hoe je nou genaaid denkt te worden en ik vraag me een beetje af of het dwingen wel zo zwaar is als jij stelt want volgens mij is je hele perceptie van de situatie niet zo correct.

Hormonen of niet ik zou in het vervolg eerst nadenken voor je hysterisch gaat doen bij je werkgever. Die zien dadelijk de bui al hangen als de baby er is en jij kosten wat het kost minder wil werken en dan heb je best kans dat ze je contract niet verlengen om die reden.
Let wel op... Ik heb na de geboorte van mijn zoontje 1 jaar geleden ook bijna een jaar gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof opgenomen. Maar ik mag nu niet mijn wtf naar beneden aanpassen het komende jaar. Dan moet ik het salaris van mijn betaalde ouderschapsverlof terugbetalen. Ik moet weer een jaar volgens mijn wtf werken, pas daarna kan ik minder uren gaan werken.

Wil je dus na het jaar betaald ouderschapsverlof je wtf toch aanpassen naar 32 uur, dan zou het dus kunnen dat je daarvoor moet gaan terugbetalen. Kijk dit goed na in de Cao of bij je P&O afdeling!

Gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens!!
Iemand vroeg wat mijn probleem is: mijn probleem is dat ik verplicht wordt en er plots op gewezen werd. En ik dus ook aangestuurd heb om contract om te zetten naar 32 uur. En ik dus nu denk shit was dit wel een verstandige keuze?

Zo te lezen aan de reacties niet dus. Maar ze hebben nu dus met spoed het opgepakt en schaam ik me wel.

Iemand bij mij bedrijf zei namelijk dat wat mijn leidinggevende had gedaan helemaal niet mocht. En ja toen ging ik nadenken en werd ik boos en reageerde ik te heftig.

En waarom 40 uur per week niet haalbaar is? Ik wil er ook nog voor mijn kindje zijn strax. Mijn kindje is strax 10 weken oud als ik het naar de opvang moet brengen. Daarnaast sta ik er al heel veel alleen voor door het werk van mijn man. Lees: nachten, avonden en soms zaterdagen.
quote:Ri88 schreef op 29 juli 2016 @ 16:07:

Let wel op... Ik heb na de geboorte van mijn zoontje 1 jaar geleden ook bijna een jaar gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof opgenomen. Maar ik mag nu niet mijn wtf naar beneden aanpassen het komende jaar. Dan moet ik het salaris van mijn betaalde ouderschapsverlof terugbetalen. Ik moet weer een jaar volgens mijn wtf werken, pas daarna kan ik minder uren gaan werken.

Wil je dus na het jaar betaald ouderschapsverlof je wtf toch aanpassen naar 32 uur, dan zou het dus kunnen dat je daarvoor moet gaan terugbetalen. Kijk dit goed na in de Cao of bij je P&O afdeling!

Gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens!!Ouderschapsverlof is onbetaald verlof en je krijgt ook geen bijdrage meer van de belastingdienst. Dat is afgeschaft.
quote:Ri88 schreef op 29 juli 2016 @ 16:07:

Gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens!!Dit geldt alleen als je baas een deel van je ouderschapsverlof betaald, wat opzich ook logisch is. Maar als je gewoon ouderschapsverlof opneemt onbetaald kunnen ze dit niet verplichten.
quote:mwcactus schreef op 29 juli 2016 @ 16:06:

[...]

+1 Hiermee ben je eigenlijk veel beter af volgens mij. Ik zie ook niet zo hoe je nou genaaid denkt te worden en ik vraag me een beetje af of het dwingen wel zo zwaar is als jij stelt want volgens mij is je hele perceptie van de situatie niet zo correct.

Hormonen of niet ik zou in het vervolg eerst nadenken voor je hysterisch gaat doen bij je werkgever. Die zien dadelijk de bui al hangen als de baby er is en jij kosten wat het kost minder wil werken en dan heb je best kans dat ze je contract niet verlengen om die reden.Nou het kwam doordat iemand maar bleef hameren dat dit niet mocht op deze manier en er ook andere dingen spelen. Ze zijn al niet soepel met minder werken en welke dagen. Enfin lang verhaal heb idd te heftig gereageerd. Ik maak nooit ergens een drama van dus dat zal wel meevallen hoor. Dit is de aller eerste x dat ik een drama heb gemaakt maar komt door hormonen en beetje gepush van collega's over dat dit niet juridisch niet mocht.
quote:GateKeeper schreef op 29 juli 2016 @ 16:12:

[...]

Ouderschapsverlof is onbetaald verlof en je krijgt ook geen bijdrage meer van de belastingdienst. Dat is afgeschaft.Dat hoeft zeker niet. In mijn CAO is er de keuze tussen onbetaald en gedeeltelijk betaald verlof. Dat laatste heb ik dus gekozen, maar daar zit deze voorwaarde aan. Dat ik geen bijdrage van de belastingdienst krijgt klopt overigens wel.
quote:Ri88 schreef op 29 juli 2016 @ 16:14:

[...]

Dat hoeft zeker niet. In mijn CAO is er de keuze tussen onbetaald en gedeeltelijk betaald verlof. Dat laatste heb ik dus gekozen, maar daar zit deze voorwaarde aan. Dat ik geen bijdrage van de belastingdienst krijgt klopt overigens wel.O ok wist niet dat dat CAO bepaald was
Hey women :hello:!

Volgens mij heeft ouderschapsverlof hier meer voordelen: inderdaad als je de ww in gaat, maar ook wanneer je nog een tweede krijgt. Wanneer je dan nog ouderschapsverlof hebt dan krijg je tijdens je verlof weer ft uitbetaald (dat heb ik nu: ik werkte het hele jaar al 4 dagen maar zit nu in verlof dus krijg t/m januari fulltime betaald). En pensioenopbouw... nu heb ik (onderwijs) ook een stuk betaald ouderschapsverlof, dus is dat sowieso gunstiger...

Je kunt het ook anders brengen: als in "als het voor jullie gemakkelijker is dan 'neem' ik wel ouderschapsverlof op", alsof je ze tegemoet komt...
quote:Women1989 schreef op 29 juli 2016 @ 16:13:

[...]

Nou het kwam doordat iemand maar bleef hameren dat dit niet mocht op deze manier en er ook andere dingen spelen. Ze zijn al niet soepel met minder werken en welke dagen. Enfin lang verhaal heb idd te heftig gereageerd. Ik maak nooit ergens een drama van dus dat zal wel meevallen hoor. Dit is de aller eerste x dat ik een drama heb gemaakt maar komt door hormonen en beetje gepush van collega's over dat dit niet juridisch niet mocht.Tja doordat je je oortjes hebt laten hangen naar een collega heb je jezelf wel financieel in je vingers gesneden als je contract aangepast wordt en je in juni misschien geen baan meer hebt. Ik zou t terugdraaien en zelf onderzoeken of een werkgever minder uren mag weigeren. Tegen de tijd dat je contract verlengd wordt heb je in ieder geval minutie om mee te schieten.
Maar met 32 uur zou je wel tevreden zijn in de combinatie werk/prive? Prima natuurlijk als dat zo is. Wil je echter nog minder werken dan kan dat ook hé! Je kunt voor de helft van je uren ouderschapsverlof vragen en dat mogen ze niet weigeren. Denk er even een weekend over na wat je nu eigenlijk wil.
quote:Women1989 schreef op 29 juli 2016 @ 16:13:

[...]

Nou het kwam doordat iemand maar bleef hameren dat dit niet mocht op deze manier en er ook andere dingen spelen. Ze zijn al niet soepel met minder werken en welke dagen. Enfin lang verhaal heb idd te heftig gereageerd. Ik maak nooit ergens een drama van dus dat zal wel meevallen hoor. Dit is de aller eerste x dat ik een drama heb gemaakt maar komt door hormonen en beetje gepush van collega's over dat dit niet juridisch niet mocht.Niet slim van je om je zo te laten opfokken door andere. Als ik jou was zou ik me eens heel goed bedenken wat je wil dit weekend en als je toch iets anders wil dat maandag direct melden met excuus voor de manier waarop het nu gegaan is. Want het komt natuurlijk sowieso raar over als je vandaag huilend een contractwijziging komt eisen en volgende week ineens wat anders wil, echt een goede beurt maak je er niet mee.. Maar als je het toch anders wil dan zou ik het zo snel mogelijk regelen en hopen dat je contractwijziging niet al doorgevoerd is inmiddels als ze er spoed achter zetten.
Ze gaan eerst kijken of het contract überhaupt gewijzigd kan worden. Dus er wordt niet direct iets omgezet. Eerst worden de mogelijkheden uitgezocht.
Ik zou maandag gewoon zeggen dat je er nog over nagedacht hebt en dat je aan de regeling 40 uur en een dag ouderschapsverlof toch de voorkeur geeft. Hoeven zij niks meer uit te zoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven