Einde therapie

08-09-2016 17:29 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
(Met best wel enige trots) heb ik vandaag samen met mijn psychologe een afspraak gemaakt wanneer onze laatste sessie zal plaatsvinden. Ik ging daar omwille van mijn emetofobie en toch ook wel wat dwangklachten. Als ik terug denk aan 2 jaar terug ben ik enorm blij met wat ik bereikt heb, stapje voor stapje krijg ik mijn leven van voor de angst terug. Ik pieker minder, geniet meer van het leven en heb minder last van bepaalde gedachtes.

Ik volgde cognitieve gedragstherapie en merk dat het cognitief een heel pak beter gaat. Alleen, lichamelijk werkt het nog niet allemaal even goed. Door mijn emetofobie ben ik enorm vaak misselijk, voor de therapie ging ik geen enkele keer slapen zonder misselijk te zijn, dit is nu gelukkig verdwenen. Maar toch ben ik nog steeds, vooral wanneer ik zenuwachtig ben/stress ervaar, enorm misselijk. Je zou dus kunnen zeggen dat ik al een grote weg afgelegd heb, maar nog steeds niet helemaal klaar ben met mijn angst rond braken. Cognitief lukt het, alleen lichamelijk nog niet.

Toch heb ik een beetje het gevoel dat het er bij mijn huidige psychologe wat op zit. Ze heeft me enorm goed geholpen maar ik heb wat het gevoel dat we steeds terugkomen op hetzelfde en dat ze me dus niet echt meer kan verder helpen.

Ik ben wat aan het rondlezen en zo lijkt EMDR me wel iets om mijn lichamelijke klachten nog wat verder aan te pakken. Zijn er mensen die ervaring hebben met lichamelijke klachten die veroorzaakt werden door iets psychologisch? Zo ja, wat heeft jullie geholpen? Of mensen die succesvol behandeld zijn voor emetofobie?

Verdere ervaringen, tips, adviezen zijn ook hartelijk welkom!
Gefeliciteerd met het afronden van je therapie!

Je topic trok me aan omdat ik volgende week ook mijn therapie afrond. Ben in 2012 gestart met deze therapie "ronde" Wel veranderd van GGZ-instelling omdat ik verhuisd ben.

Ik heb al therapie sinds mijn 15de en ik ben nu 33 dus het is wel heel spannend om nu echt alleen verder te gaan. Zoals jij ook zegt ik ben er nog niet helemaal maar de therapie voegt eigenlijk momenteel niks meer toe.

Ik wil even gaan kijken of het helemaal zonder ondersteuning lukt. Mocht dit toch niet lukken wil ik laagdrempelig een woonbegeleider inhuren. Maar voor nu afwachten hoe het gaat.

Ik heb wel ervaring met EMDR maar dat was echt voor een trauma op psychisch gebied.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Wauw, dat vind ik echt heel knap van je! Kan me wel voorstellen dat dit, na zoveel jaren hard werken, wel een enorme opluchting moet zijn.

Ik wens je heel veel succes verder!!
Ikzelf ben niet zo lang in therapie geweest, maar ben toch ook wel heel benieuwd hoe het me verder gaat vergaan zonder therapie! Mijn laatste sessie heb ik bewust over 5 weken gepland omdat ik dan al even terug bezig ben met mijn studies en zo wil aanzien hoe het allemaal verder loopt eens ik terug wat meer stress ervaar
Geen ervaring met (langdurige) therapie maar even om je een hart onder de riem te steken: heel veel mensen worden misselijk als ze zenuwachtig zijn..
quote:badmuts111 schreef op 08 september 2016 @ 18:10:

Geen ervaring met (langdurige) therapie maar even om je een hart onder de riem te steken: heel veel mensen worden misselijk als ze zenuwachtig zijn..

Bedankt!

Ik weet dat veel mensen misselijk worden wanneer ze zenuwachtig zijn, maar bij mij is het echt een 'sneeuwbaleffect' waar ik nog niet helemaal vanaf ben. Ik ben zenuwachtig, word misselijk, word bijgevolg nog zenuwachtiger en angstiger (door mijn fobie) waardoor ik nog misselijker word etc. De misselijkheid belemmert me op dat moment omdat ik dan echt enorm angstig ben.

Uiteraard heb ik daar enkele technieken voor meegekregen maar op zulke momenten helpen die nog onvoldoende en heb ik het gevoel dat mijn psycholoog me daar mee niet echt verder kan helpen, vandaar dat ik nog steeds opensta voor verdere therapie, maar misschien is een andere aanpak nodig. Nuja, tijd zal raad brengen zeker...
EMDR lijkt me inderdaad best een idee! Dit helpt zeker bij trauma's, maar ook angsten kunnen echt afnemen.

Maar bespreek het eens met je huidige psycholoog wat zij daarover denkt?

Om EMDR toe te passen hebben psychologen een speciale cursus moeten volgen. Misschien kan jouw huidige psycholoog dit niet aanbieden, maar wel inschatten of je er baat bij zou hebben, en je eventueel helpen met een goede EMDR-psycholoog te vinden.
Geluk groeit door te delen!
quote:caribgirl schreef op 08 september 2016 @ 20:41:

EMDR lijkt me inderdaad best een idee! Dit helpt zeker bij trauma's, maar ook angsten kunnen echt afnemen.

Maar bespreek het eens met je huidige psycholoog wat zij daarover denkt?

Om EMDR toe te passen hebben psychologen een speciale cursus moeten volgen. Misschien kan jouw huidige psycholoog dit niet aanbieden, maar wel inschatten of je er baat bij zou hebben, en je eventueel helpen met een goede EMDR-psycholoog te vinden.Goed idee, ik ga het zeker eens bij mijn huidige psychologe navragen!
Dag Loke,

allereerst: gefeliciteerd! Gaaf dat je zulke stappen hebt gezet, daar mag je zeker trots op zijn.

Ik heb ervaring met psychosomatische klachten (vooral buikpijn) en heb veel baat gehad bij een psychologische behandeling waarbij een haptonoom betrokken was. Zij heeft me bewust gemaakt van waar ik de spanning in mijn lijf opsla en me geleerd hoe ik dit kan voorkomen, of, als het al gebeurd is, hoe ik dan weer voor ontspanning in mijn lichaam kan zorgen, waardoor de buikpijn vermindert.

Uit je verhaal begrijp ik dat jouw lichamelijke klachten je angstklachten aanwakkeren en versterken. Dit is bij mij niet het geval, dus ik weet niet zeker of een haptonoom er iets mee kan, maar ik zou het niet gek vinden.

Met EMDR heb ik heel goede ervaringen, ik kan me voorstellen dat dit ook iets voor je is.

Vergeet vooral niet stil te staan bij wat je hebt bereikt! Waarschijnlijk zullen je problemen niet helemaal verdwijnen, daar hoort ook een stukje acceptatie bij. Daar heb ik vast in je therapie al veel in geleerd

@IBlopviva: ook een applausje voor jou! 'Therapieloos' is een raar gevoel als je langere tijd psychologische hulp hebt gekregen en dit als een steun hebt ervaren. Je kunt het vast!

quote:Sofie1979 schreef op 09 september 2016 @ 19:21:

Dag Loke,

allereerst: gefeliciteerd! Gaaf dat je zulke stappen hebt gezet, daar mag je zeker trots op zijn.

Ik heb ervaring met psychosomatische klachten (vooral buikpijn) en heb veel baat gehad bij een psychologische behandeling waarbij een haptonoom betrokken was. Zij heeft me bewust gemaakt van waar ik de spanning in mijn lijf opsla en me geleerd hoe ik dit kan voorkomen, of, als het al gebeurd is, hoe ik dan weer voor ontspanning in mijn lichaam kan zorgen, waardoor de buikpijn vermindert.

Uit je verhaal begrijp ik dat jouw lichamelijke klachten je angstklachten aanwakkeren en versterken. Dit is bij mij niet het geval, dus ik weet niet zeker of een haptonoom er iets mee kan, maar ik zou het niet gek vinden.

Met EMDR heb ik heel goede ervaringen, ik kan me voorstellen dat dit ook iets voor je is.

Vergeet vooral niet stil te staan bij wat je hebt bereikt! Waarschijnlijk zullen je problemen niet helemaal verdwijnen, daar hoort ook een stukje acceptatie bij. Daar heb ik vast in je therapie al veel in geleerd

@IBlopviva: ook een applausje voor jou! 'Therapieloos' is een raar gevoel als je langere tijd psychologische hulp hebt gekregen en dit als een steun hebt ervaren. Je kunt het vast!

Dankjewel Sofie!! :-)

Bedankt om jouw ervaringen met haptonomie en EMDR te delen. Ik ga zeker eens nagaan of dit ook voor mij iets zou kunnen betekenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven