Therapie, hoe dan?

11-09-2016 20:15 151 berichten
OK ik ben nog nooit van mijn leven bij een psycholoog of psychiater geweest, dus misschien is mijn vraag een beetje stom. Maar ik vraag mij echt enorm af: hoe kan praten helpen? Hoe kun je inzicht krijgen in patronen die je zelf ook wel herkent? Heb je er een soort van leap of faith voor nodig, of je zelf voor de gek houden? Kun je echt anders leren denken door met een psycholoog te praten?

Dit is trouwens geen topic om het te hebben over problemen van mij of zo want geen behoefte aan om op een forum te delen. Maar ik heb wel interesse in naar een psycholoog gaan, van daar ook de vraag. Ik ben zelf erg sceptisch over de werkzaamheid er van (en ja ik ken de onderzoeken en de uitkomsten, al vraag ik mij meteen af hoe zo iets objectief meetbaar is, de success rate van therapie).
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat kan. Sterker nog: zelfs een psycholoog kan geholpen worden door met een psycholoog te gaan praten.
Het kan je helpen om inzicht te krijgen, als in vallende kwartjes zeg maar
Het glas is halfvol
Of praten helpt is subjectief. Ieder mens is anders en ieders situatie is anders. Voor wat het waard is: dit is mijn ervaring in een notendop.

Ik ging naar een psycholoog toen ik onder ogen begon te zien dat het echt niet meer ging. Ik worstelde al jaren met negatieve buien en angstaanvallen, en toen ik steeds hardnekkigere suicidale gedachten kreeg vond ik het tijd daar iets aan te doen. De eerste stap zetten viel niet mee. Net als veel mensen was ik sceptisch en vond ik therapie iets voor zwakkelingen. Drie jaar later heb ik alleen spijt dat ik het niet eerder heb gedaan. Het luchtte alleen al enorm op om mijn verhaal kwijt te kunnen aan een objectieve buitenstaander die niet schrok van wat ik allemaal zei en me niet veroordeelde. Daarnaast stelde mijn therapeut ook de juiste vragen waardoor ik gedwongen werd na te denken over mijn eigen overtuigingen. Ik zat nogal vast in verkeerde gedachtenpatronen ("ik kan niets, het komt nooit meer goed") en daarmee aan de slag gaan hielp enorm. Mijn problemen zijn zeker niet volledig weg maar wel beter hanteerbaar geworden. Zonder dramatisch te worden: als ik destijds geen hulp had gezocht was ik er waarschijnlijk niet meer geweest. Ik zeg dan ook: praten kan absoluut helpen.

Jij bent mij natuurlijk niet, dus geen idee of het jou zal helpen, maar wat let je om het te proberen? Stap er met een open blik in, maar wees niet bang om van therapeut te veranderen als er geen klik is. Therapie is geen tovermiddel dat al je problemen oplost, je zult er echt zelf mee aan de slag moeten, maar een goede hulpverlener kan wel het verschil maken.
cognitieve therapie is volgens mij de enige therapievorm die bewezen effectief is
quote:S-Meds schreef op 11 september 2016 @ 20:32:

cognitieve therapie is volgens mij de enige therapievorm die bewezen effectief isDat heeft voor mij juist helemaal niets gedaan. Een andere vorm van therapie wel.
Soms is het gewoon al fijn om ergens je verhaal kwijt te kunnen, iemand waarmee je verder niet bekend mee bent. Het lucht op maar een gesprek met een psycholoog zorgde voor mij ook dat ik tot nieuwe inzichten en als negative nancy begon in te zien dat ik het allemaal helemaal niet zo slecht deed als ik zelf dacht.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Dank je voor jouw verhaal cerulli. Gelukkig maar dat je de stap hebt gezet dan!

Misschien ben ik ook een beetje te overtuigd van mijn eigen intellect, ik bedoel daar mee dat ik toch het gevoel heb dat een ander het onmogelijk beter kan weten. Misschien geen mooie of handige gedachte, maar hij is er wel. Ik vind zo iets ook enorm eng, ik ben heel introvert en sociaal compleet onhandig (wat uiteraard wel mij problemen op levert dus een van de redenen om hulp te willen).

Je hebt wel gelijk hoor uiteindelijk ga ik niet dood als ik het probeer. Het is enkel als ik mij probeer voor te stellen hoe zo iets dan gaat, dan denk ik 'maar wat zou het helpen als een ander exact zegt wat ik ook al wel weet?' en dan gebeurt er weer niets natuurlijk
quote:S-Meds schreef op 11 september 2016 @ 20:32:

cognitieve therapie is volgens mij de enige therapievorm die bewezen effectief isIk las vandaag ergens juist dat praten meer effect zou hebben. Al twijfel ik aan de onderzoeksmethoden, en je moet natuurlijk ook wel vergelijkbare groepen hebben met vergelijkbare problematiek om het juist te kunnen onderzoeken, dus al die onderzoeken zeggen me weer 0,0. (vermoeiend ja ik weet het)
quote:strikjemetstippels schreef op 11 september 2016 @ 20:37:

[...]

Ik las vandaag ergens juist dat praten meer effect zou hebben. Al twijfel ik aan de onderzoeksmethoden, en je moet natuurlijk ook wel vergelijkbare groepen hebben met vergelijkbare problematiek om het juist te kunnen onderzoeken, dus al die onderzoeken zeggen me weer 0,0. (vermoeiend ja ik weet het)cognitieve therapie is ook praten
Bij mij heeft het in ieder geval geholpen om mezelf meer op de eerste plaats te leren zetten. Ik ben van nature ontzettend behulpzaam, luister altijd naar de problemen van anderen. Maar mijn eigen problemen probeerde ik zelf op te lossen, niet door te praten met mijn vrienden. Een ontzettende binnenvetter, ging nooit de confrontatie aan.

Tijdens een van de gesprekken kwam ik erachter dat ik sinds ruim 2 jaar al niet meer 'gelukkig' was, door verschillende oorzaken. In de afgelopen 3 maanden heb ik meerdere keren mijn eigen grenzen goed aangegeven en weet ik beter dat ik niet alles alleen hoef te doen. Ik maak nu weer kleine stapjes, om het gevoel van 3 jaar terug weer terug te vinden. Het is niet makkelijk, maar ik krijg steeds meer vertrouwen.

Dus ja, praten heeft mij enorm geholpen in mijn situatie.
Sjongejongejongejonge........
quote:strikjemetstippels schreef op 11 september 2016 @ 20:36:

Misschien ben ik ook een beetje te overtuigd van mijn eigen intellect, ik bedoel daar mee dat ik toch het gevoel heb dat een ander het onmogelijk beter kan weten. Misschien geen mooie of handige gedachte, maar hij is er wel. Ik vind zo iets ook enorm eng, ik ben heel introvert en sociaal compleet onhandig (wat uiteraard wel mij problemen op levert dus een van de redenen om hulp te willen).

Neem dit mee wanneer je op zoek gaat naar een psycholoog. Niet iedere psycholoog is 'stevig' genoeg om door je heen te prikken.
Well behaved women rarely make history.
quote:Phaedra_ schreef op 11 september 2016 @ 20:33:

[...]

Dat heeft voor mij juist helemaal niets gedaan. Een andere vorm van therapie wel.

Mijn huidige therapeute heeft zelfs excuus aangeboden namens vorige behandelaars dat ze dat bij mij geprobeerd hebben. Was juist een contra indicatie met mijn diagnose.

Ik heb er ook veel ellende van gehad.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Uiteraard is dit geen vreemde vraag.

Hoe weet je zo zeker dat je je eigen patronen herkent? Niets menselijks is ons vreemd, lijkt me. Je eigen gedrag of gedachtes saboteren hoort daar ook bij. Daarom kan het verfrissend zijn als een buitenstaander naar je problemen luistert en er nog veel meer dingen uithaalt dan jij bij jezelf kunt zien... Dit kan uiteraard confronterend zijn maar dan weet je ook waar je aan kunt werken.

Het is niet alleen maar praten; juist die buitenstaander kan je leren hoe je anders met je problemen kunt omgaan. Misschien draagt hij/zij oplossingen aan waar jijzelf helemaal nooit aan had gedacht, juist omdat je er middenin zit en het overzicht kwijt bent.
ach als mensen geloven dat het helpt, dan helpt het vaak ook al..

moest laatst wel enorm lachen om Simon Keizer.Die had oa de oud en nieuw brand meegemaakt toen hij 19 was.Kort ervoor was zijn vader overleden.Toen zat hij niet lekker in zijn vel.Maar eureka, na 4 sessies met een psycholoog was hij er bovenop.Hij vond dat echt getuigen van professionaliteit.Simpele ziel die Simon Keizer dus
Is dat jouw ervaring, miedo?
quote:ZaraZara100 schreef op 11 september 2016 @ 20:55:

Is dat jouw ervaring, miedo?nee
Waar baseer je dat dan op?

Je hebt wel gelijk hoor uiteindelijk ga ik niet dood als ik het probeer. Het is enkel als ik mij probeer voor te stellen hoe zo iets dan gaat, dan denk ik 'maar wat zou het helpen als een ander exact zegt wat ik ook al wel weet?' en dan gebeurt er weer niets natuurlijk

Je gaat er dus vanuit dat de psycholoog zal zeggen wat jij al weet.

Maar een psycholoog is er niet om te zeggen 'zo zit het', maar om je te leren om te gaan met hoe het zit. Je kunt heel goed doorhebben waar je valkuilen en problemen zitten, en er tóch niet zelf iets mee kunnen. Of je kunt denken dat je zelf heel goed doorhebt hoe de vork in de steel zit, maar er in gesprekken achter komen dat er nog allerlei aanames, gevoelens en overtuigingen achter zitten.

Jij bent natuurlijk niet de enige intelligente, rationele persoon op aarde. De psycholoog kan zomaar een vraag of invalshoek hebben die je zelf nog niet had bedacht.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:ZaraZara100 schreef op 11 september 2016 @ 20:57:

Waar baseer je dat dan op?heb genoeg kennissen met ervaring pscyholoog.Ik zeg precies hetzelfde tegen ze, maar mij geloven ze niet.Als een prof het zegt , geloven ze het wel en kunnen ze er wat mee.Duur grapje maar moeten ze zelf weten.Vaak is het wel zo dat de problemen waar ze voor kwamen, niet opgelost zijn.Ze kunnen misschien beter accepteren dat die problemen er zijn.
Ah ok miedo...

Het is enkel als ik mij probeer voor te stellen hoe zo iets dan gaat, dan denk ik 'maar wat zou het helpen als een ander exact zegt wat ik ook al wel weet?' en dan gebeurt er weer niets natuurlijk Dat is precies waarom ik er mee gestopt ben.

Dit kan je gewoon bespreken met je therapeut, een goede hulpverlener schrikt niet terug voor "lastige klanten".

Therapeuten zijn niet alwetend, en ik zou zelf meteen opstappen als eentje dat tegen mij beweerde. Ze kunnen jouw problemen niet oplossen of een kant en klare oplossing presenteren. Wel kunnen ze naar je luisteren, je een spiegel voorhouden, je helpen orde te scheppen in de chaos, en je helpen problemen aan te pakken. Uiteindelijk moet je het zelf doen maar omdat je waarschijnlijk niet objectief naar jezelf kunt kijken kan de hulp van een professional je net dat extra zetje geven.

Maar wanneer je denkt het allemaal te weten, waarom overweeg je dan om naar een psycholoog te gaan?

Waarom heb je de "problemen" zelf niet opgelost.

Vaak kan het helpen om met een persoon te praten die verder niet betrokken is met je leven, je verder niet kent en onafhankelijk is. Vroeger hadden we daar de kastelein, dominee of oud oom/tante voor.

Ik wist dondersgoed wat er met mij aan de hand was, wat mijn probleem was, de analyse kon ik zelf wel maken.

Ik zag licht aan het einde van de tunnel, ik wist alleen niet hoe ik er moest komen. Een paar goede sessies met een therapeut werkte verhelderend.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik heb spijt dat ik niet 8 jaar eerder naar psycholoog ben gestapt. Maar ook dat ik niet na 2 sessies doei heb gezegd tegen de eerste waar ik geen klik mee had en 6 sessies heb weggegooid. De tweede was en is goud waard. Ik dacht altijd dat ik er zelf uit kon komen, tot het mijn werk ging belemmeren.

Bij mij hielp het vertellen van mijn verhaal aan een onafhankelijk iemand. Ze stelde de juiste vragen, en gaf soort opdrachten mee om inzicht te krijgen in de problematiek. En door die opdrachten kreeg ik er zelf ook inzicht in, waardoor ik er nu veel beter mee om kan gaan. Inmiddels zijn omstandigheden iets veranderd en ga ik binnenkort terug voor paar sessies.

Het is wel echt belangrijk je gevoel te volgen. Klikt het na 2,3 sessies niet, zoek dan andere psycholoog. Net zo lang tot je de goede hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven