Verkleefdheid met het mobieltje

08-09-2016 21:27 476 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het steeds vaker. Met name bij jongere meiden, maar ook steeds vaker bij volwassen vrouwen. Waar ze ook gaan, het mobieltje is aan hun handpalm gekleefd. In de supermarkt, op straat, op de fiets, in het OV. Het zit niet eens meer in hun tas, maar moet blijkbaar constant in de hand gehouden worden, omdat ze anders... tja... wát nou eigenlijk... missen, ofzo.

Op kantoor is vrijwel het eerste dat ze doen, het mobieltje naast het toetsenbord leggen, en dat moet dan minstens één keer per kwartier `gecheckt` worden (zo niet vaker).

OK, als je een ouder hebt die in kritieke toestand in het ziekenhuis ligt, of een kind dat in gevaar verkeert, of een mega-belangrijk bericht verwacht elke minuut, dan kan ik me er nog iets bij voorstellen.

Maar voor de meeste mensen geldt dat gewoonweg niet.

Zijn we dan zo'n zielig bosje mensen geworden dat zo verslaafd is aan het mobieltje dat een minuut zonder écht niet meer kan?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:sophiax schreef op 13 september 2016 @ 10:15:

[...]

Ik vind iemand verslaafd als je afkickverschijnselen krijgt bij gebrek aan de prikkel of wanneer je je best doet om situaties te vermijden waar je geen telefoon aan kunt hebben. Dat geldt allemaal niet voor mij. Ik vlieg rustig de halve wereld over, maak dagenlange trektochten zonder mobiel bereik en was afgelopen zondag in de sauna 7 uur zonder mobiel. Dan heb ik ook geen enkele behoefte om tussendoor naar mijn kluisje te lopen en te checken. Ik merk dan wel hoe normaal ik het vind om mijn telefoon te pakken in bepaalde situaties zoals tijdens het relaxen. In plaats van op mijn telefoon lees ik dan weer een inhoudsloos tijdschrift. Ik zie dus oprecht niet waarom ik verslaafd zou zijn.

Ben blij dat het niet voor jou geldt. Maar voor velen inmiddels helaas wel. De verslaving heeft zelfs al een naam. "Nomofobie". Jongeren (met name jongeren, maar inmiddels ook genoeg mensen van 30+) die helemaal in paniek raken als ze een week of een maand zonder mobieltje door het leven moeten. En dan niet omdat ze dan eventuele noodoproepen kunnen missen, maar gewoon vanwege het feit dat ze geen minuut zonder kunnen, zonder de thrill van steeds een appje, of de zoveelste onzinnige update op facebook, of gewoon het idee dat ze het ding NIET in hun hand hebben, zomaar voor een week of een maand, echt, ik heb er een docu over gezien, mensen hebben gewoon serieuze afkickverschijnselen.

Ik ben helemaal niet tegen mobiele telefoons, maar zoals steeds meer mensen ermee omgaan (en de verslavingen waar het gewoon toe leidt), vind ik wel triest.
quote:pejeka schreef op 13 september 2016 @ 20:36:

[...]

Maar... JIJ bent toch de baas? Niet die PC? Dus als jij besluit er alleen maar een uurtje mee op internet te gaan, dan besluit JIJ toch of je dat doet of niet?

Nou ja, gelukkig heb jij kennelijk nergens last van en kan alle verleidingen prima weerstaan. Voor sommigen is dat moeilijker. Ik doe ook wel eens een impuls aankoop, druk soms op Netflix toch maar op nóg een aflevering als ik eignelijk naar bed 'moet' van mezelf, en heb (OMG!) ook vroeger gerookt.

Betekent niet dat ik niet de baas ben over mijn leven hoor, pejeka. Maar goed, we zijn niet allemaal zo perfect in het leven als jij. Ik let dan wel weer een stuk minder op anderen en erger me er niet snel aan, aan het telefoongebruik van een ander. Dat dan weer niet.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:boebezoebe schreef op 13 september 2016 @ 20:42:

[...]

Nou ja, gelukkig heb jij kennelijk nergens last van en kan alle verleidingen prima weerstaan. Voor sommigen is dat moeilijker. Ik doe ook wel eens een impuls aankoop, druk soms op Netflix toch maar op nóg een aflevering als ik eignelijk naar bed 'moet' van mezelf, en heb (OMG!) ook vroeger gerookt.

Betekent niet dat ik niet de baas ben over mijn leven hoor, pejeka. Maar goed, we zijn niet allemaal zo perfect in het leven als jij. Ik let dan wel weer een stuk minder op anderen en erger me er niet snel aan, aan het telefoongebruik van een ander. Dat dan weer niet.Van mij mag iedereen doen of laten wat hij wil, maar als je een apparaat laat bepalen wat jij wilt, ben je toch aardig verslaafd.
quote:pejeka schreef op 13 september 2016 @ 20:47:

[...]

Van mij mag iedereen doen of laten wat hij wil, maar als je een apparaat laat bepalen wat jij wilt, ben je toch aardig verslaafd.Had ik zelf ook al door als je goed leest en ik ben er mee bezig en vind dat interessant. Heb daar ook lol in trouwens en zou het best leuk vinden om het daar met anderen over te hebben. Jij mag het van mij allemaal triest vinden hoor, of misschien heb je daar dan wel weer lol in, dat oordelen over anderen. Mij best, maar dan is dit toch niet meer dan een "Jezus wat zijn andere mensen toch dom in vergelijking met mij" topic.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:boebezoebe schreef op 13 september 2016 @ 20:55:

[...]

Had ik zelf ook al door als je goed leest en ik ben er mee bezig en vind dat interessant. Heb daar ook lol in trouwens en zou het best leuk vinden om het daar met anderen over te hebben. Jij mag het van mij allemaal triest vinden hoor, of misschien heb je daar dan wel weer lol in, dat oordelen over anderen. Mij best, maar dan is dit toch niet meer dan een "Jezus wat zijn andere mensen toch dom in vergelijking met mij" topic.Nee, het gaat niet om "dom". Meer over bewust worden dat jij de baas bent over je mobieltje, dat jij bepaalt wanneer je dat ding aan zet of uit, of meeneemt of niet. En niet andersom. Snap je? En dat even een middag niet bereikbaar zijn (privé) gewoon kán. Laat dat ding gewoon eens thuis liggen als je gaat winkelen, of met vriendinnen op een terras gaat zitten. Waarom altijd dat angstvallige "ik moet dat ding in mijn buurt hebben"?
"Snap je?".

Jezus, dat zeg ik toch zelf ook. Zo hautain hoeft het allemaal niet. Ik vind het echt vooral een "wat zijn andere mensen toch minder goed als ik" topic. Dus ben er wel weer klaar mee
quote:boebezoebe schreef op 13 september 2016 @ 21:06:

"Snap je?".

Jezus, dat zeg ik toch zelf ook. Zo hautain hoeft het allemaal niet. Ik vind het echt vooral een "wat zijn andere mensen toch minder goed als ik" topic. Dus ben er wel weer klaar mee

Als je de vraag of je snapt wat ik bedoel, hautain vindt, het zij zo.

Wat Jezus ervan vindt, weet ik niet en interesseert me niet.
Angstvallig je mobiel in de buurt houden? Dat is bij mij niet iets angstvalligs. Ik vind het gewoon leuk. Mag dat ook?
quote:hannaeva schreef op 13 september 2016 @ 21:38:

Angstvallig je mobiel in de buurt houden? Dat is bij mij niet iets angstvalligs. Ik vind het gewoon leuk. Mag dat ook?Mag. Net zo goed als dat je er voor mag kiezen je pakje sigaretten in je buurt te houden, of die fles wijn. Kan niet over jou oordelen en dat doe ik dan ook niet. Maar vraag jezelf eens af "zou ik een dag zonder mobieltje kunnen, of een week, of ga ik dan ontwenningsverschijnselen vertonen..."..., zoals automatisch in je zak/tas grijpen terwijl er even geen mobieltje is, of écht niet weten wat je dan even met die 15 minuten wachttijd aan moet, enz....
Ik heb ook geen moeite ermee om mijn mobiel in mijn tas te laten. Alleen, mijn mobiel is van mijn werk en mag ik ook prive gebruiken. Er zijn een paar mensen die mij altijd overdag mogen storen en dat is zoon, zijn school (ja, bij 5 minuten te laat krijg ik een belletje nl, zo ook als hij overdag niet lekker wordt, word ik gebeld met de vraag of hij naar huis mag, ben ik dus niet bereikbaar door overleg, heeft zoon pech maar dan appt hij wel).

Ik kan daarom wel heel makkelijk zeggen, joh, laat mobieltje eens in je tas maar dan heb ik toch zakelijk een probleem, want niet bereikbaar. Daar ga ik geheid een probleem mee krijgen met ons MT. Zoals ik al eerder aangaf, niemand bij ons op kantoor heeft nog een vast toestelnummer, ivm flexibel werken. Daar tegenover staat ook dat ik ook 's avonds/in het weekend bereikbaar ben voor het werk. Gebeurt niet vaak, weleens, ook voor klanten. Als dat gebeurt, dan weet ik dat er ook echt iets aan de hand is.

Vanwege het flexibel werken, loopt zakelijk en prive steeds wat meer door elkaar heen. Ik probeer het wel te beperken maar vind het ook niet heel erg als ik eens na mijn werk/in het weekend iets regel/oplos.

Bij ons op het werk geldt: dit zijn je contract-uren, je kunt/mag flexibel werken, als je je werk maar afkrijgt. Hoe je dat doet is eigen verantwoordelijkheid en zolang anderen er maar niet onder lijden. Als dat dus in het weekend is omdat je doordeweeks teveel andere dingen op het werk zit te doen, tsja, so be it. Niet mijn probleem dan.

Ik ben nog steeds wel de baas over mijn mobiel alleen vind ik het wel een heel prettig gebruiksvoorwerp omdat ze tegenwoordig veel meer kunnen dan alleen bellen/sms-en. Als het nodig is, fungeert het als hotspot in de trein om mijn mail te lezen, te beantwoorden bijv.

Waar ik zelf wel moeite mee heb is, idd, in gezelschap, alleen naar dat schermpje zitten te staren. Thuis tijdens het eten mag zoon hem ook niet gebruiken. Zolang zitten we nl. toch al niet aan tafel dus dat half uurtje is zijn mobiel even off limits.

En verder is het ook maar waar je je druk om maakt. Als ik er bij iemand écht een probleem van maak (vind) dan zeg ik het wel gelijk. Mijn vriendin bijv. ging gerust zitten bellen/appen als ze bij mij was. Dat heb ik de eerste keer eens zo aangekeken maar de tweede keer dat het weer gebeurde heb ik er wat van gezegd. Ga er niet als een Jannie Doedel bijzitten nl., vind ik zonde ook van míjn tijd. Kinderen/partner/oproepdienst qua werk oke, maar verder niet idd. Incidenteel een foto maken en uploaden ook geen probleem mee.
wij slapen nooit.
quote:pejeka schreef op 13 september 2016 @ 21:22:

[...]

Als je de vraag of je snapt wat ik bedoel, hautain vindt, het zij zo.

Wat Jezus ervan vindt, weet ik niet en interesseert me niet.Even een appje naar Hem toe?
World of Warcraft: Legion
Vandaag zat ik in een kano, kon het niet laten om een selfie te maken
l'état c'est moi
quote:pejeka schreef op 13 september 2016 @ 21:02:

[...]

Nee, het gaat niet om "dom". Meer over bewust worden dat jij de baas bent over je mobieltje, dat jij bepaalt wanneer je dat ding aan zet of uit, of meeneemt of niet. En niet andersom. Snap je? En dat even een middag niet bereikbaar zijn (privé) gewoon kán. Laat dat ding gewoon eens thuis liggen als je gaat winkelen, of met vriendinnen op een terras gaat zitten. Waarom altijd dat angstvallige "ik moet dat ding in mijn buurt hebben"?Maar waaróm dan? Ik vind het fijn als ik bereikbaar ben voor (de oppas van) mijn kind, voor mijn chronisch zieke moeder, voor mijn beste vriendin die aan de andere kant van het land woont en sporadisch en spontaan in de stad is, om geld over te hevelen van mijn spaarrekening naar mijn betaalrekening als ik die dure, perfecte jas/tas oid tegenkom tijdens het winkelen. Of om het nieuwe bed van mijn kind vast te showen als ik op een terrasje zit. En ja, dan zit hij in mijn tas of binnenzak, en niet in mijn hand de hele tijd, maar wel bij me en aan. Want dat vind ik gewoon prettig.
Ik heb sinds 4 maanden een nieuwe telefoon, deze heb ik nog nooit uitgezet
l'état c'est moi
quote:shala91 schreef op 13 september 2016 @ 21:58:

[...]

Maar waaróm dan? Ik vind het fijn als ik bereikbaar ben voor (de oppas van) mijn kind, voor mijn chronisch zieke moeder, voor mijn beste vriendin die aan de andere kant van het land woont en sporadisch en spontaan in de stad is, om geld over te hevelen van mijn spaarrekening naar mijn betaalrekening als ik die dure, perfecte jas/tas oid tegenkom tijdens het winkelen. Of om het nieuwe bed van mijn kind vast te showen als ik op een terrasje zit. En ja, dan zit hij in mijn tas of binnenzak, en niet in mijn hand de hele tijd, maar wel bij me en aan. Want dat vind ik gewoon prettig.

Maar misschien wel eens goed om je af te vragen of je dat "prettig" ook een dagje zou kunnen laten als het zo uitkomt?

Een tabaksverslaafde vindt zijn sigaretje "prettig". Een alcoholverslaafde zijn wijntje. En dan kunnen we vinden dat er dus niks mee mis is. Want het gaat alleen maar om "prettig".

Maar zou jij een week zónder mobieltje kúnnen? Gewoon kunnen leven zonder dat apparaat steeds in de buurt te hebben? Dáár gaat het om,
quote:pejeka schreef op 13 september 2016 @ 20:36:

[...]

Maar... JIJ bent toch de baas? Niet die PC? Dus als jij besluit er alleen maar een uurtje mee op internet te gaan, dan besluit JIJ toch of je dat doet of niet?

Nou, dat is nog best moeilijk.

Het werkt dus zo bij mij: Ik voel dat ik de pc moet uitzetten en naar bed moet gaan. Want ik ben gewoon moe en dat voel ik in mijn hele lijf. Maar mijn nieuwsgierigheid over of er nog op een post van mij wordt gereageerd is sterker. Dan wacht ik daar toch nog even op. En als er dan inderdaad gereageerd wordt, wil ik natuurlijk ook weer reageren. En ondertussen ben ik bezig andere topics te lezen, die soms best lang zijn. En die nog steeds doorlopen, dus ik wil dan weten hoe het verder gaat... etc etc.

Mijn verstand is helaas niet altijd sterker dan mijn nieuwsgierigheid om bij te blijven.

Gelukkig heb ik dat op dit moment alleen met dit forum. Ik zit niet op facebook, twitter of wat dan ook, en ik ga daar ook echt niet aan beginnen.
quote:pejeka schreef op 13 september 2016 @ 22:02:

[...]

Maar misschien wel eens goed om je af te vragen of je dat "prettig" ook een dagje zou kunnen laten als het zo uitkomt?

Een tabaksverslaafde vindt zijn sigaretje "prettig". Een alcoholverslaafde zijn wijntje. En dan kunnen we vinden dat er dus niks mee mis is. Want het gaat alleen maar om "prettig".

Maar zou jij een week zónder mobieltje kúnnen? Gewoon kunnen leven zonder dat apparaat steeds in de buurt te hebben? Dáár gaat het om,

Je snapt het echt niet he... We zijn in een nieuwe tijd. We kunnen niet meer zonder, het is een verleng stuk geworden. je word geacht er eentje te hebben. JEzus hoe moeilijk kan het zijn. Je kan nu bv toch ook niet meer in de bank werken zonder dat je weet hoe een computer werkt en hoe je microsoft office gebruikt

?
l'état c'est moi
quote:LouisXIV schreef op 13 september 2016 @ 22:05:

[...]

Je snapt het echt niet he... We zijn in een nieuwe tijd. We kunnen niet meer zonder, het is een verleng stuk geworden. je word geacht er eentje te hebben. JEzus hoe moeilijk kan het zijn. Je kan nu bv toch ook niet meer in de bank werken zonder dat je weet hoe een computer werkt en hoe je microsoft office gebruikt

?Daar ben ik het niet mee eens. Ik kan wel zonder smartphone, het is geen verlengstuk van mezelf, en mensen accepteren mij nog steeds ookal heb ik er geen.
quote:LouisXIV schreef op 13 september 2016 @ 22:05:

[...]

?Kunnen we niet meer zonder omdat we onszelf hebben wijsgemaakt dat we niet meer zonder kunnen (en daarmee uiteraard alle aanbieders van die dingen in de kaart hebben gespeeld) of stort ons leven écht in zonder zo'n ding? In dat laatste geval zou ik allang hulpeloos, dakloos en dood moeten zijn namelijk, want ik heb er geen.
Trouwens iemand Brandpunt gezien net over dat je constant in de gaten wordt gehouden via je smartphone?

En nu ga ik offline
quote:pejeka schreef op 13 september 2016 @ 22:08:

[...]

Kunnen we niet meer zonder omdat we onszelf hebben wijsgemaakt dat we niet meer zonder kunnen (en daarmee uiteraard alle aanbieders van die dingen in de kaart hebben gespeeld) of stort ons leven écht in zonder zo'n ding? In dat laatste geval zou ik allang hulpeloos, dakloos en dood moeten zijn namelijk, want ik heb er geen.Maar jij bent oud (ja niet ontkennen) en ik ben jong (90's kid jwz) mijn omgeving doet alles met dat ding, jou omgeving wss een stuk minder
l'état c'est moi
quote:pejeka schreef op 13 september 2016 @ 22:02:

[...]

Nee, dat zou ik niet kunnen, ik heb 'm altijd in de buurt, het ding is zelfs nooit uit. Dan kan (nogmaals) mijn werk mij niet bellen, mijn kind (haar oppas dan, ze is twee) kan mij niet bereiken en ik kan ook niet om hulp bellen als ik iets uit de kom val of stoot (hypermobiel).

Als ik 'm niet hoor kan ik er rustig de hele dag niet op kijken, maar ik heb mijn telefoon altijd bij me.
quote:LouisXIV schreef op 13 september 2016 @ 22:12:

[...]

Maar jij bent oud (ja niet ontkennen) en ik ben jong (90's kid jwz) mijn omgeving doet alles met dat ding, jou omgeving wss een stuk minderDan nóg verbiedt niks je om je gezonde verstand te gebruiken, en te bedenken dat soms altijd on-line zijn helemaal niet nodig of nuttig is. Of hebben ze in jouw generatie het gezonde verstand ook vergeten?
quote:shala91 schreef op 13 september 2016 @ 22:13:

[...]

Nee, dat zou ik niet kunnen, ik heb 'm altijd in de buurt, het ding is zelfs nooit uit. Dan kan (nogmaals) mijn werk mij niet bellen, mijn kind (haar oppas dan, ze is twee) kan mij niet bereiken en ik kan ook niet om hulp bellen als ik iets uit de kom val of stoot (hypermobiel).

Als ik 'm niet hoor kan ik er rustig de hele dag niet op kijken, maar ik heb mijn telefoon altijd bij me.Bij je hebben is ook niks mis mee. Zo lang je er maar niet elke vijf minuten mee bezig bent.
Loopt wel lekker, dit topic... Je hebt er weer veel op de kast hè Pejeka?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven