Werk & Studie alle pijlers

Deeltijds werken

24-09-2016 10:57 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!!

Ik sta op het punt om een moeilijke keuze te maken en zou graag horen wat jullie zouden doen in mijn geval. Ik ben 35 jaar en heb afgelopen jaren alleen maar full time gewerkt. Ik heb deze jaren erg genoten van mijn werk en ben erg blij dat ik inmiddels zo'n tien jaar ervaring heb. Toch begin ik nu het gevoel te krijgen dat ik niet zo veel leuke dingen heb kunnen doen, de dagen vliegen namelijk zo om als je van 9 tot 18 werkt. Ik zou wat meer vrije tijd willen hebben om te sporten bijvoorbeeld, en met eventueel kinderen later lijkt het me ook wel allemaal makkelijker.

Zijn er wat parttimers hier die mij advies kunnen geven?

Zou graag meer succes verhalen willen horen voordat ik werkelijk beslis!

Dikke kus
Voor kinderen later hoef je natuurlijk niet nu al minder te gaan werken, dat slaat nergens op. Als jij het je kunt veroorloven om minder te werken en je wilt dat, dan doe je dat toch! Snap het dilemma niet zo.
En succesverhalen over parttime werken? Is het iets ingewikkelds dan? Mis ik iets?
Zo lastig is dat toch niet? Je gaat minder werken en dat is dat. Ik werk wel part time (32 uur meestal), niet voor kinderen of wat dan ook maar gewoon, om dat ik in een periode zit dat ik meer niet zo trek. En dat kan gelukkig gewoon. Je houdt wel minder geld over maar dan moet je ergens anders snijden.
Ik snap het ook niet zo goed. Je zegt tegen je baas dat je minder contract uren wilt. En dan blijf je voortaan een dag in de week thuis.

Thats it
Als je het kunt veroorloven zou ik het doen!

Zeker als je ook kun genieten met weinig geld.

Ik ben parttime gaan werken bij het studeren. Ik dacht dat ik net rond zou komen, maar dat valt reuze mee! Ik kom er erg gemakkelijk van rond, wellicht doordat ik het zo druk heb met studeren en dus ook niet veel tijd heb om het geld uit te geven.

Wellicht kun je door parttime te werken langer blijven genieten van je werk.

Als ik later terug kijk op mijn leven, dan zou ik het erg jammer vinden als ik te weinig tijd voor mezelf en andere belangrijke dingen heb gehad, ondanks dat ik werk leuk vind.

Je leeft maar 1 keer, en die ene keer leef je vooral voor jezelf :-)
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Als je het kunt veroorloven doen. Ik heb nog nooit fulltime gewerkt. Meestal tussen de 24 en 32 uur per week. Heb wel een man die fulltime werkt. Van mijn baan alleen zou ik niet of maar net rond kunnen komen als alleenstaande denk ik.

Nu werk ik 25 uur.
Gewoon minder gaan werken en meer genieten. Er is niemand die op het einde van zijn leven heeft gezegd van had ik maar meer gewerkt. Zelfs ik zou dat niet zeggen en ik werk niet.
Het is niet moeilijk, parttime werken. Wat wel moeilijker is, de financiële consequenties goed doorrekenen. Niet alleen je salaris nu, maar ook o.a. je pensioenopbouw en je ww-rechten.
Mijn ervaring is dat je meer gaat lamballen als je minder werkt. Meer werken betekent dat je je tijd efficiënter moet indelen, en bijvoorbeeld minder kunt uitslapen. Waarom zou je nu minder gaan werken? Ga je meer afhankelijk worden van je partner? In dat geval zou ik het niet doen. Bovendien, als je een partner hebt zal hij dan vast verwachten dat jij het hele huishouden gaat doen. Als dit het geval is zou ik het ook niet doen.
Om die redenen werk ik ook al heel wat jaren parttime (ben 34). Financieel kan het en ik vind de dingen die ik naast m'n werk kan doen net zo belangrijk. Met fulltime werken was ik niet in balans zeg maar.

Mijn werk uren hebben de afgelopen gevarieerd van 32 uur tot 20 uur. Momenteel werk ik 30 uur.

Als je het financieel kan en je wilt graag, dan zou ik het in ieder geval proberen
Gewoon doen..heerlijk
Ik heb alleen tijdens mijn studie soms voltijd gewerkt. Mijn werkzame leven zo uitgekiend dat ik toen ik tussen de 20 en 30 jaar veel kon uitgaan en leuke cursussen (als in toneel enzo, dus niks 'nuttigs' verder omdat ik er echt geen talent voor heb) etc doen, dus max 28 uur per week werken.

Daarna dat aantal uren gewerkt en studie naast gedaan.

Daarna weinig uren maar goed betaald gewerkt een tijdje maar dat is natuurlijk wel inhoudelijk erg pittig.

Nu kinderen en werk maar 3 dagen.

Precies goed. Ik heb het geluk dat ik erg leuk werk heb gevonden maar de omgeving is stressvol (weinig middelen veel moeten doen. Organisatorisch een chaos) en zo vind ik het net leuk.

Dus ik zeg: Doen!

Er is zoveel.leuks naast je werk te doen!
Ben je Belgische? Wij zeggen deeltijd werken, in België zegt men veelal deeltijds werken.

En in België is dat minder bekend en wordt het minder gedaan dan in Nederland.

Hier al jaren niet voltijd gewerkt, man ook niet. Ieder vier dagen vind ik ideaal. Ik ben dan vaak op maandag vrij (toen de kinderen klein waren op woensdag) man op vrijdag. Kinderen hoeven dan maar drie dagen opvang.
Nu minder gaan werken ivm toekomstige kinderen lijkt me nogal op de zaken vooruitlopen, dat kun je tegen die tijd nog wel beslissen als die kinderen er daadwerkelijk aankomen. Maar dat hoeft je er niet van te weerhouden nu al parttime te willen werken. Ik zou naast de financien vooral ook kijken naar wat het betekent voor je werk. Werken er anderen ook parttime en hoe gaat dat? Worden je functie en doorgroeimogelijkheden anders als je parttime werkt? Krijg je minder taken (en welke vallen er dan af) of word je geacht 5 dagen werk in 4 dagen te proppen? Kun je eerst een kortere periode parttime werken zodat je nog naar je oude uren terug kunt als het niet bevalt? En hoeveel wil je werken? In mijn beleving is van 36 uur naar 32 uur niet zo'n grote stap, dat is maar 1/9 minder en voelt nog bijna fulltime. Maar van 40 naar 24 is wel enorm, dat is bijna een halvering. Wat zou je het liefste willen in dat opzicht?
quote:sandra1905 schreef op 24 september 2016 @ 11:21:

Mijn ervaring is dat je meer gaat lamballen als je minder werkt. Meer werken betekent dat je je tijd efficiënter moet indelen, en bijvoorbeeld minder kunt uitslapen. Waarom zou je nu minder gaan werken? Ga je meer afhankelijk worden van je partner? In dat geval zou ik het niet doen. Bovendien, als je een partner hebt zal hij dan vast verwachten dat jij het hele huishouden gaat doen. Als dit het geval is zou ik het ook niet doen.

Jaaaaa lamballen!!!

Lamballen, nutteloos door de stad zwerven, een hele dag niks...zonder dat hou ik het niet vol hoor.

En ik doe het minimale in huis.

Het leven is te kort om de hele tijd te werken of stomme repeterende klusjes te doen!
Man werkt overigens 4x9 dus wel bijna voltijd. Ik werkte de laatste tijd 2x8 + 2x7 waardoor ik kon zorgen voor op tijd eten zodat de pubers op tijd weer konden sporten. Was echt ideaal.
quote:sssssst schreef op 24 september 2016 @ 11:33:

Ben je Belgische? Wij zeggen deeltijd werken, in België zegt men veelal deeltijds werken.

En in België is dat minder bekend en wordt het minder gedaan dan in Nederland.

Hier al jaren niet voltijd gewerkt, man ook niet. Ieder vier dagen vind ik ideaal. Ik ben dan vaak op maandag vrij (toen de kinderen klein waren op woensdag) man op vrijdag. Kinderen hoeven dan maar drie dagen opvang.

Hier werk ik 3 en man 4 dagen inderdaad. Ideaal. Maar 2 dagen opvang.

En voor de kinderen er waren hadden we dezelfde dag vrij.
Ik heb bijna altijd 40 uur of meer gewerkt. Werk nu ook 40 uur en zou het liefst 4 x 9 = 36 of 32 uur willen werken. Mijn man heeft een goede baan en werkt ook 40 uur per week, maar we zijn druk bezig om de restschuld van het huis (wat onder water staat) weg te werken, dus dan is beiden 40 uur per week werken wel prettig. Des te sneller zijn we er vanaf.
Je openingspost komt op mij over alsof je een beetje vreemd gevoel voor tijd hebt.

Je schrijft later als er kinderen zijn alsof het nog jaren verder gast gebeuren.

Terwijl je 35 bent. Dan heb je niet jaren de tijd meer om kinderen te krijgen.

Verder schrijf je ik heb al die jaren full time gewerkt. Dat je er van hebt genoten en blij bent dat je 10 jaar ervaring hebt. Alsof je toe bent aan afbouwen.

Realiseer jij je wel dat je tegenwoordig door moet tot je 67e. Dat het overgrote deel van je werkende leven dus nog voor je ligt.

Dat gezegd hebbende zou ik een dag minder gaan werken als je het je financieel kan veroorloven. Dat is echt zoveel fijner. Al was het maar omdat je dan niet meer vo ook r elk wissewasje vrij hoeft te vragen maar dat kan plannen op je vrije dag zodat je je vakantiedagen kan bewaren om echt leuke dingen te doen.
Je werkt van 9 tot 18 uur, kun je niet vroeger beginnen? Hou je een langere avond over.

Maar goed, dat was je vraag niet.

Als het financieel uit kan, kun je prima part time gaan werken.
Als het kan, doen! Mijn vriend en ik zijn allebei van 36 naar 32 uur gegaan en dat is heerlijk. Financieel vond ik het verschil erg meevallen.
quote:lilalinda schreef op 24 september 2016 @ 11:47:

Je werkt van 9 tot 18 uur, kun je niet vroeger beginnen? Hou je een langere avond over.

Dit snap ik dus nooit.

Een dag heeft 24 uur hoe je het ook wend of keert.

Als je vroeger moetopstaan dan ga je ook vroeger naar bed. Je avond begint wel eerder as ls je vroeger klaar bent met werken masr eindigt ook eerder omdat je eerder naar je bed moet.
quote:sugarmiss schreef op 24 september 2016 @ 11:54:

[...]

Dit snap ik dus nooit.

Een dag heeft 24 uur hoe je het ook wend of keert.

Als je vroeger moetopstaan dan ga je ook vroeger naar bed. Je avond begint wel eerder as ls je vroeger klaar bent met werken masr eindigt ook eerder omdat je eerder naar je bed moet.Het zit um in die uren na het werk, daar kun je iets mee. Boodschappen, terrasje etc. Dat doe je niet voor je werk. Als ik om 16uur naar huis ga ipv 17.30 heb ik het gevoel dat ik alle tijd heb om boodschappen te doen, nog even wijntje voor het koken etc.
Ik werk van 7.30 tot 17.00/17.30. Dan ben ik tegen 6 thuis. Een avond in de week eet ik vlug en ga ik om 7 sporten. Een avond in de week ga ik om 7 naar yoga en eet ik daar (je krijgt een maaltijd voor 2 euro) met mijn clubje en ben ik om half 10 weer thuis. Kan ik daarna heerlijk slapen.

Ik vind het goed te doen icm sporten hoor. Ik schrijf ook nog een scriptie, heb nog studie-opdrachten die ik in de avond moet doen. Een vriend. Vriendinnen. 12-16 uur werk in het weekend. Ik snap eigenlijk niet hoe mensen het lastig vinden om alles te combineren met fulltime werk als ze geen kinderen hebben. Met kinderen is het een heel ander verhaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven