Lastige periode

16-09-2016 18:32 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb ivm schaamte en angst v herkenning n nw account aangemaakt.

Ik probeer t kort te houden. Ik ben na veel halve psychotherapie in t verleden aanbeland bij EMDR rondom narigheid van jong-16 jr (ik ben v).

Ik heb nu 2 sessies gehad en heb ontzettend veel moeite met focussen op de plaatjes. Dit omdat ik veel bijkomende gedachten krijg over

de ideeen vd therapeut over mij (invullingen die niet kloppen). Verder merk ik dat ik het lastig vind als emoties minder sterk worden door de oogbewegingen (het doel immers!). Het voelt alsof ik er dan geen controle meer over heb en na de sessies komen ze enorm sterk terug naar boven en moet ik ermee dealen naast kind, werk ed. Ik vind het al met al zo zwaar...

Wat ik zoek is wat herkenning en een: het komt goed oid. Want ik weet wel dat ik moet volhouden en niet weeeer afhaken.

Groetjes grootkleinmeisje
quote:leya1987 schreef op 17 september 2016 @ 09:51:

Wauw, heel erg herkenbaar wat je allemaal schrijft.

Ook ik ben vol goede moed aan emdr begonnen. Na 3 sessies kwam het erop neer dat ik teveel bezig was met "het goed doen voor de therapeute" waardoor ik compleet blokkeerde en dat mijn emdr in de weg stond.

We zijn nu eerst bezig een vertrouwens band op te bouwen. Voor mij is het heel belangrijk om te weten hoe iemand in elkaar zit, hoe iemand over bepaalde dingen denkt, hoe iemand op bepaalde dingen reageerd of mee om gaat. Ik begin haar nu een beetje te kennen en een beetje te vertrouwen, dus we hebben het langzaam weer over emdr..

Praat hierover met je therapeut. Geef het aan, wees eerlijk. Alleen dan zal hij/zij je echt kunnen helpen (al voelt het idd als teveel aandacht vragen/moeilijk doen/aanstellen etc).

Heel dapper dat je het weer opnieuw aangaat! Hee veel succes!

Fijn (of ja, niet dat jij t ook had) maar om je lezen dat er meerdere mensen zijn met dezelfde worsteling. Goed dat jullie eerst werken aan basisveiligheid en vertrouwen. Ik kom al sinds eind 2015 bij haar (10 afspraken nu) dus an sich zou ik dat vertrouwen nu wel moeten hebben. Maar zo werkt dat blijkbaar niet...

Bedankt voor je bericht!!
quote:Sofie1979 schreef op 17 september 2016 @ 13:21:

Ik heb het traject goed af kunnen sluiten, maar het heeft veel kruim gekost (en ook veel tijd). Het heeft me veel opgeleverd, enerzijds doordat de lading minder is geworden (al lukt het me nog steeds niet goed om over een aantal dingen te praten, ik kan deze wel opschrijven en soms lukt het me ze hardop uit te spreken als er niemand bij me is), anderzijds doordat ik mezelf nu zo veel beter ken, weet wat ik nodig heb en daar ook naar luister. Ik veroordeel mezelf niet meer zo vaak en dat helpt ook wel :-)

[...]

Ik heb dit wat je beschrijft ook gehad. Mijn psychologe heeft me toen uitgelegd dat je EMDR toepast op de herinnering die op dat moment het meest toegankelijk is. Het kan zijn dat door deze herinnering 'te EMDR-en' er toegang komt tot andere herinneringen. Gelukkig kan het ook andersom: als je 'de goede' te pakken hebt, kan deze andere herinneringen 'meenemen' waardoor deze ook hun emotionele lading verliezen (Zie het als een soort toren van blikken: als je de bovenste eraf gooit, blijven de andere blikken staan, heb je n blik onderop, dan dondert de hele boel in elkaar).

Dat je er (nog) niet over kunt praten, wil niet zeggen dat je er alleen voorstaat. Ik heb ten tijde van het therapieproces vrijwel niets inhoudelijk besproken, dat kon ik niet. Wel heb ik veel geschreven, maar dat durfde ik ook niet goed aan andere te laten lezen (behalve mijn psychologe). Toch heb ik steun gekregen van mensen om me heen (wat ik heel moeilijk vond, want dat is niet echt iets voor mij, steun ontvangen, zo gewend als ik was aan het gevoel altijd alles alleen te moeten doen). Een lief berichtje, een knipoog op t juiste moment. Dat heeft me in die periode echt overeind gehouden! Je hoeft het nooit nooit nooit alleen te doen, wel moet je het zelf doen. Dikke knuffel!!

Wat fijn dat je het zo goed hebt af kunnen sluiten en begrijpelijk dat je er zo nu dan nog wel iets moeite mee hebt, je kunt t niet uitwissen natuurlijk. Wish I could haha.

Het schrijven doe ik ook nu, dat maakt dat t minder druk is in mn hoofd en ik iets beter kan slapen. Maar het aan therapeut sturen in een lastige. Ik merk (schaam) dat ik het liefst nu iedere dag wel even contact zou willen om me minder alleen te voelen erin. Dat is niet realistisch natuurlijk. Ik ga eens bedenken hoe ik mn man en beste vriendinnen hierbij kan toelaten...

Bedankt voor je post!!
Begrijp ik het goed dat je je therapeut elke maand ziet? Heb je de mogelijkheid om haar vaker te zien? Ik denk dat elkaar frequenter zien en spreken helpt om sneller vertrouwd met haar te raken. Ik heb mijn psycholoog een tijdje maandelijks gezien in plaats van tweewekelijks en toen moest ik elke keer eerst even wennen.

Misschien dat het je ook zou helpen als er geen bureau tussen jullie in staat. Zijn er in haar kantoor mogelijkheden om anders te gaan zitten?

Mag je haar mailen? Het heeft mij altijd geholpen om mijn psycholoog te mailen als ik iets niet rechtstreeks durfde te vertellen. Je kunt het dan voor je gesprek naar haar sturen. Eventueel kun je haar dan ook vragen of zij het onderwerp wil starten, omdat je het heel spannend vindt om erover te beginnen.
quote:stokst@@rtje schreef op 18 september 2016 @ 20:16:

Begrijp ik het goed dat je je therapeut elke maand ziet? Heb je de mogelijkheid om haar vaker te zien? Ik denk dat elkaar frequenter zien en spreken helpt om sneller vertrouwd met haar te raken. Ik heb mijn psycholoog een tijdje maandelijks gezien in plaats van tweewekelijks en toen moest ik elke keer eerst even wennen.

Misschien dat het je ook zou helpen als er geen bureau tussen jullie in staat. Zijn er in haar kantoor mogelijkheden om anders te gaan zitten?

Mag je haar mailen? Het heeft mij altijd geholpen om mijn psycholoog te mailen als ik iets niet rechtstreeks durfde te vertellen. Je kunt het dan voor je gesprek naar haar sturen. Eventueel kun je haar dan ook vragen of zij het onderwerp wil starten, omdat je het heel spannend vindt om erover te beginnen.

Nou sinds de EMDR zien we elkaar vaker, iedere week/2 weken. Ik heb net toch maar ondanks allerlei tegengedachten een email gestuurd over n aantal angsten die ik heb. Dus ik ben benieuwd...

En die tafel tja... Misschien dat ik dat n keer durf aan te kaarten ook.

Pfff therapie is zo lastig.

Ben blij als t over n tijdje klaar is!!

Normaals bedankt voor t meedenken!
Ff n update:

Vandaag weer geweest en besproken dat ik me zo druk maak over wat zij denkt/vindt ed. Kon ze me wel iets in gerust stellen. We hebben ge'emdr'd met een situatie die een belangrijke oorzaak is van wantrouwen naar therapeuten (een eerdere therapeut die me steeds voorhield me te kunnen helpen met de nare herinneringen maar opeens moest ik daar weg en naar een TRTC omdat ze het toch niet aandurfde. Ik mocht haar toen ook per direct niet meer spreken ed. Zij was over haar professionele grens gegaan in contact met mij, teveel persoonlijk betrokken geraakt en ik was daar de dupe van).

Omdat ik n toename van dissociatieve momenten ervaarde zijn we nu met buzzers begonnen als afleiding. Was ff wennen maar ik voelde me na de sessie niet zo wazig en nu ook geen wegrakingen meer gehad dus dat is goed. Heb nu wel meer vertrouwen dat ik ook de naarste plaatjes ga durven aanpakken.

Groetjes Grootkleinmeisje
Inmiddels heeft mijn psych me t idee voorgelegd om een behandeling bij Psytrec te proberen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven