Twijfel over aankoop huis

30-10-2016 15:41 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Normaal ben ik alleen een meelezer, maar nu zit ik zelf met een dilemma.

Momenteel woon ik een paar jaar samen met mijn vriend in de stad. Hij heeft een leuk oud klein huisje opgeknapt, met 2 slaapkamers en een tuintje. Voor nu helemaal perfect!

Ik heb mij er in het begin niet thuis gevoeld, het was vooral 'zijn' huis. Nu gaat het wel wat beter, ik ben eraan gewend.

We zijn al een paar jaar opzoek naar een nieuw huisje om op te knappen. Ik heb een kinderwens, en het 'gebrek' aan ruimte zorgt ervoor dat we er niet aan beginnen,

Het liefst woon ik in de stad. Er voldoet weinig aan ons budget in de stad; te klein, weinig parkeerplek, teveel 'extreme' klussen, te duur in verhouding met wat je krijgt. Naast gelegen stad is op 15 minuten met de auto, dus dat is ook nog wel te doen.

Een paar maanden geleden hebben we een bod gedaan op een huis 1 wat ik helemaal perfect vond, in de stad waar we nu wonen. Ik zag mij er al helemaal wonen. Uiteindelijk veel te duur voor ons, en zijn we overboden door een ander.

Vorige week hebben we een bod gedaan op huis 2 in naastgelegen dorp. 20.000 onder de vraagprijs. Het huis hadden we een paar maanden terug gezien, en toen zijn we toch verder gaan kijken. Wel hadden we allebei het gevoel van; 'nou als het nog te koop staat over een tijd, dan doen we het!'

Op zich is het dit huis een buitenkansje. Het is een elitair-dorp waar de prijzen van de huizen over het algemeen 50.000-100.000 hoger liggen dan gemiddeld. Ik verwacht dat we op ten duur 'winst' kunnen maken, maar ik weet niet hoe het gaat zijn met de woningmarkt.

Maar het nieuws; ze hebben ons bod geaccepteerd!

... In het begin super blij natuurlijk. Nu zijn we een paar dagen verder en nou bekruipt mij het gevoel dat ik er niet wil wonen. Dat ik er nog niet aan toe ben. Ik ben bang dat ik mij er niet thuis ga voelen, tussen de mensen, dat het tegenvalt. Dat ik dit kleine schattige huisje ga missen, wat ik voor nu helemaal perfect vindt. Dat ik volwassen wordt en geen student meer ben in de stad.

Er zitten ook echt nadelen op ten opzichte waar we nu wonen; meer geluid van de snelweg, voor beiden verder van het werk, van stad naar 'dorp'/kleine stad.

We hebben het koopcontract toegestuurd gekregen, al breekt het zweet mij al uit als ik eraan denk. Diep van binnen wil ik het huis wel, maar toch ook weer niet.

Wat nu?
Ik ga sterrenlopen!
Mag hopen dat jullie een kinderwens hebben en jullie het huis leuk vinden
Een mondelinge overeenkomst is helaas nog niet bindend. De koop is pas bindend als beide partijen hun handtekening onder de koopakte hebben gezet. Maar dan nog geldt er een wettelijke bedenktijd voor de koper van drie dagen en zijn er meestal ontbindende voorwaarden afgesproken. Zoals het voorbehoud van financiering (dus onder het voorbehoud dat er een hypotheek wordt verstrekt aan de koper) of het voorbehoud van een bouwtechnische keuring. Dus zodra de koopakte door beide partijen is ondertekend, de drie dagen wettelijke bedenktijd is verstreken en de afgesproken termijnen van de ontbindende voorwaarden zijn verstreken, is het bod en daarmee de koop bindend.

https://www.zelfverkopen. ... teerd-is-dat-dan-bindend/

Niets, niet tekenen en dus niet doen
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Maar wat zegt jouw vriend over jouw twijfels?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Al het onbekende brengt onzekerheden en angsten met zich mee. Maak voor jezelf een prioriteiten lijst. Wat is voor jou echt een must en wat is een regelrechte no go. Neem je tijd hierin. Het gaat hier immers niet om een zak aardappelen.

Luister echt naar wat je gevoel zegt. Komt de angst simpelweg voort uit zenuwen,omdat je er nu naar moet handelen en uit je comfortzone van "afwachten " wordt gerukt,of zit er echt meer achter.
Ga er nog eens kijken. Als je ter plekke weer zo enthousiast wordt zou ik het doen.
Je komt over als iemand die met elke verandering moeite heeft, angsten voelt en beren op de weg ziet. Je voelde de je ongelukkig in de eerste instantie in het huidige huis en nu je een volgende stap zet ben je bang dat jij je ongelukkig gaat voelen. Is dit niet gewoon een karaktertrek? Iets waar je zelf wat mee moet omdat je anders nooit tot het zetten van stappen zal gaan komen?
quote:Enn schreef op 30 oktober 2016 @ 15:49:

Maar wat zegt jouw vriend over jouw twijfels?

Dat ik altijd een twijfelaar ben, maar dat hij op zich wel blij is dat ik er nu mee kom en niet bij de koop. Hij zit dit huis ook wel als een 'tussenstap', wat we willen kunnen we nu niet betalen.

Ik heb ook het idee dat mijn perfecte huis niet bestaat.

We zijn vandaag even met de auto naar het huis toe gegaan, en in de tuin gestaan etc. Toen voelde het wel goed, al zag ik nog wel de 'nadelen'.

Is het een goed moment om te kopen? In het algemeen?
Ik ga sterrenlopen!
Als je echt zo twijfelt zou ik het niet doen, dus niet tekenen. Verhuizen naar een dorp is best een stap, zeker als je dat niet voor jezelf doet maar voor kinderen die er nog niet eens zijn en waarvan je maar moet hopen dat dat lukt. Is een kind in jullie huidige woning echt geen optie voor jullie? Als die er eenmaal is wordt denk ik veel sneller duidelijk of jullie naar een dorp willen of toch iets anders in de stad zoeken.
quote:BouwWaus schreef op 30 oktober 2016 @ 15:53:

[...]

Is het een goed moment om te kopen? In het algemeen?Dat is nu wel zo.
Als het huis niet perfect aanvoelt zou ik het niet doen.
Als jullie het als tussenstap zien zou ik helemaal nog eens goed nadenken. Verhuizen kost best veel geld, qua overdrachtsbelasting en andere kosten koper, klussen, inrichten etc. Als jullie niet denken dat jullie in dit nieuwe huis echt willen blijven met opgroeiende kinderen lijkt het me weggegooid geld, zou ik nu flink doorsparen, kijken of je het met een eerste kind redt in jullie huidige woning en in één keer proberen over te stappen naar wat jullie echt willen. Maar dat hangt er natuurlijk ook van af hoe ver dat financieel nog buiten jullie bereik ligt.

Wij zijn ook niet zo lang geleden verhuisd en hebben echt flink moeten zoeken naar een huis dat voor ons allebei 'paste'. Ook echt wel getwijfeld of dat zou lukken en welke concessies we moesten doen, maar het is het wachten waard geweest! Er komt wel iets waar je je echt thuis voelt.
Kinderen passen nu helemaal niet in dit huis. We hebben nu een kleed-was-werk-kast kamer, en een slaapkamer (met een bed en een kastje). We willen ook graag een huis opknappen, en dat lijkt mij onverstandig (of zelfs onmogelijk!) zodra er een kind is.

Vriendlief zegt ook dat de huizen waarschijnlijk weer duurder gaan worden en dan zitten we al helemaal 'vast'.

@Enn, dit is misschien ook wel een karaktertrek inderdaad, al kan ik er normaal goed mee handelen. Maar dit is geen 'kattenpis' waar we het over hebben.

We weten allebei dat deze kans eigenlijk niet meer voor gaat komen en dan is het ook maar de vraag of het huis ons gegund wordt (zonder zelf failliet te gaan).
Ik ga sterrenlopen!
quote:sjoko schreef op 30 oktober 2016 @ 16:00:

Als jullie het als tussenstap zien zou ik helemaal nog eens goed nadenken. Verhuizen kost best veel geld, qua overdrachtsbelasting en andere kosten koper, klussen, inrichten etc. Dit. Bovendien heeft de woningmarkt de afgelopen jaren bewezen dat het allemaal niet supermega-stabiel is. Als je nu al weet dat je over een paar jaar weer weg wilt, zou ik gewoon niet kopen, behalve misschien in Amsterdam. Veel te groot risico dat je niet met winst maar een restschuld achterblijft als je weer wilt verkassen, zeker omdat een huis kopen gewoon veel geld kost.
quote:BouwWaus schreef op 30 oktober 2016 @ 16:02:

Kinderen passen nu helemaal niet in dit huis. We hebben nu een kleed-was-werk-kast kamer, en een slaapkamer (met een bed en een kastje). We willen ook graag een huis opknappen, en dat lijkt mij onverstandig (of zelfs onmogelijk!) zodra er een kind is.

Vriendlief zegt ook dat de huizen waarschijnlijk weer duurder gaan worden en dan zitten we al helemaal 'vast'.

@Enn, dit is misschien ook wel een karaktertrek inderdaad, al kan ik er normaal goed mee handelen. Maar dit is geen 'kattenpis' waar we het over hebben.

We weten allebei dat deze kans eigenlijk niet meer voor gaat komen en dan is het ook maar de vraag of het huis ons gegund wordt (zonder zelf failliet te gaan).

Soms moet je rationeel een beslissing durven maken en je door vertrouwen in jullie economische groei in de toekomst durven laten leiden.

Ik zeg dit omdat ik heb gelezen dat je vanmiddag in de tuin gestaan hebt en je er voldoende ok voelde ondanks de bezwaren die je al had vastgesteld. Zowel jouw vriend als jij weten dat dit huis een tussenstap zal gaan zijn om ervoor te zorgen dat wat jullie echt willen te kunnen gaan financieren. Dus aan dit huis zitten nadelen die nu niet oplosbaar zijn en voordelen die goed voelen. Dan zou ik rationeel kiezen.
Het huis is jullie al gegund. Anders had er geen koopovereenkomst op de mat gelegen.

Huis wat jullie kopen wordt misschien in de toekomst meer waard. Maar de huizen die jullie dan op het oog hebben ook.

Hoe groot is je kinderwens? Dat past niet in het huidige huis. En hoeveel meer en leukere huizen zijn er te vinden met het budget dat jullie nu willen gaan uitgeven?
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Ik zit net 2 weken in ons nieuwe huis,toen we de hypotheek rond hadden en de sleutel kregen was ik helemaal happy!

Daarna een paar dagen twijfels van: waar zijn we aan begonnen? ( zien nu toch wel een paar klussen wat op den duur moet gebeuren of dingen die toch niet zo handig zijn)

Maar volgens mij is het ook wel wennen want ben nu weer helemaal blij van dit huis.

En klussen krijg je toch aan een huis uit beginjaren 70.

Jij verhuist ook nog eens naar een andere plaats dus denk dat je gevoelens begrijpelijk zijn.

Wat zegt je vriend?
quote:spuit_111 schreef op 30 oktober 2016 @ 16:07:

[...]

Dit. Bovendien heeft de woningmarkt de afgelopen jaren bewezen dat het allemaal niet supermega-stabiel is. Als je nu al weet dat je over een paar jaar weer weg wilt, zou ik gewoon niet kopen, behalve misschien in Amsterdam. Veel te groot risico dat je niet met winst maar een restschuld achterblijft als je weer wilt verkassen, zeker omdat een huis kopen gewoon veel geld kost.

Dit kan maar zo gebeuren.

En ook niet. Ik zou me niet laten leiden door angst maar me wel heel goed laten voorlichten over de financiële gevolgen in meerdere mogelijke scenario's.
En er bestaat volgens mij echt niemand die niet overvallen wordt door twijfels bij grote beslissingen.
M'n vriend vindt dat we het moeten doen. We zoeken echt al een hele tijd en het is nu een goed moment (huizenmarkt, kinderwens, tijd om te klussen).

Ik schat in dat we nu zeker 3 jaar aan het zoeken zijn, terwijl de huisprijzen heel laag zijn en het aanbod heel hoog.

Er is echt helemaal niks mis het huis. Als ik er rationeel over na kon denken, dan had ik het zo gedaan. Het huis is groter, bied meer mogelijkheden etc, buurt is veiliger en ruimer opgezet.

(Het huis van de buren, exact hetzelfde huis van waar we een bod voor hebben gedaan, was binnen 1 dag verkocht! Die was wel redelijk opgeknapt, behalve de badkamer)
Ik ga sterrenlopen!
Inderdaad, iedereen heeft denk ik wel twijfels, maar ik was beide keren echt verliefd op het huis wat we uiteindelijk hebben gekocht.
quote:Enn schreef op 30 oktober 2016 @ 16:13:

[...]

Dit kan maar zo gebeuren.

En ook niet. Ik zou me niet laten leiden door angst maar me wel heel goed laten voorlichten over de financiële gevolgen in meerdere mogelijke scenario's.Eens, het doel was ook niet om TO angst aan te jagen. Het verbaast me alleen wel dat mensen soms nog steeds zo makkelijk denken over de aankoop (en eventueel latere verkoop) van een huis. Het is nogal een verplichting die je aangaat, als je nu al weet dat je met een paar jaar weer verder wilt, ga dan een tijdje vrije sector huren. Naast het feit dat een huisje met twee slaapkamers en een tuintje helemaal niet verkeerd is bij een kinderwens. Zat mensen in mn omgeving in de stad die zo leven, sommigen zelfs met 2 kids.
Ik zou het niet doen. Mijn ervaring is dat je er echt een goed gevoel bij moet hebben. Wij hebben 10+ huizen bekeken. Nergens een goed gevoel bij. Vriend begon op een gegeven moment al over dat we toch maar een keer een bod moesten doen, want je moet op een gegeven moment wel iets! Achteraf ben ik blij dat we dan niet gedaan hebben bij een huis waarbij we niet DE klik voelden. Pas bij de laatste hadden we een goed gevoel. We hadden beide zoiets van ja, dit is het echt en hier willen we dolgraag wonen. Ik wist oprecht na al die andere keren niet dat ik zoiets zou kunnen voelen bij een huis! Uiteindelijk zijn wij dan ook de gelukkige kopers geworden (populair gebied dus was nog wel even spannend).

Verhuizen is te duur om nu een huis te kopen waarbij je je niet goed voelt. Dus voor je eigen bestwil, doe het niet als je er nu al een naar gevoel bij hebt...
nvt.
quote:BouwWaus schreef op 30 oktober 2016 @ 16:19:

M'n vriend vindt dat we het moeten doen. We zoeken echt al een hele tijd en het is nu een goed moment (huizenmarkt, kinderwens, tijd om te klussen).

Ik schat in dat we nu zeker 3 jaar aan het zoeken zijn, terwijl de huisprijzen heel laag zijn en het aanbod heel hoog.

Er is echt helemaal niks mis het huis. Als ik er rationeel over na kon denken, dan had ik het zo gedaan. Het huis is groter, bied meer mogelijkheden etc, buurt is veiliger en ruimer opgezet.

(Het huis van de buren, exact hetzelfde huis van waar we een bod voor hebben gedaan, was binnen 1 dag verkocht! Die was wel redelijk opgeknapt, behalve de badkamer)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven