China, wie heeft tips! :D

18-06-2007 11:56 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik gaan in september naar China, niet georganiseerd, we landen in Beijing en 25 dagen later vertrekt ons vliegtuig uit HK.

We hebben nog niks vastgelegd en gaan een beetje op de bonnefooi.

Een idee is wel: paar dagen in Beijing blijven dan binnenlandse vlucht naar Lhasa (Tibet), dan naar Chengdu, paar dagen varen over de Yangtze rivier, met vliegtuig naar Shanghai en dan per trein, bus? naar HK.

Dat is nu een beetje het idee, kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

Ik heb er veel zin in, ik las al op een ander forum over hygiene enz. Maar ik vraag me eigenlijk af in hoeverre de taal echt een probleem is. Er bestaat nml een vertaalcomputer, maar zou dat echt nodig zijn??

Verdere tips zijn welkom! Alvast bedankt!
Ni hao China-gangers, wij wonen in Shanghai en ik heb een leuke tip voor iedereen die naar deze fantastische stad komt; mijn vriend organiseert dagelijks een sightseeing fietstocht door Shanghai, kijk op zijn site; www.bikearoundshanghai.com
Hoi meiden, ik ga over een maandje ook naar Beijing en vandaaruit met de trein naar Lhasa. DAt is het plan tenminste. Ik maak me een beetje zorgen over dat permit: wel/ niet aanschaffen en waar dan? beetje onduidelijk allemaal. Weet iemand trouwens tot wannneer het mogelijk is om over land naar Nepal te gaan. Ik hoopte dit eind oktober/1e week van november te doen, maar hangt van de weersomstandigheden af wrs. Anders maar vliegen...;-(
Zo even dit topic maar weer uit het stof gehaald ;)

Ik ga volgend jaar een maand of 2 door China reizen. Dus wil dit topic even nalezen op tips enz. Ik ga vanaf thailand /Laos/Combodja/Vietnam over land in een paar maanden richting Beijing. Iemand ook al eens zoiets gedaan? Is het een beetje te doen? Of kan ik beter een vlucht boeken?
ik ben met de nachttrein van beijing naar xi'an gegaan. ging prima hoor. schone trein. keurig bedje. tip, neem een flesje parfum in je handbagage mee. altijd handig tegen de zweetgeur van de voeten van je chinese medemens met wie je een coupe deelt....

heb de rest (xi'an-chengdu en chengdu-hoe heet het ook weer daar gevlogen). van hoe heet het naar hong kong hebben we een deel gevlogen en een deel met de trein gedaan. was geen succes, duurde echt uuuuuuuren, daarbij niet zo handig geregeld met treinkaartje enzo.
Sinds de Olympische Spelen is het bijna onmogelijk om op de bonnefooi door China te reizen. Je moet van tevoren je reisschema laten zien, inclusief hotel-boekingen, om een visum te krijgen. Houd daar dus rekening mee! (of: alles boeken en na ontvangst van je visum weer afzeggen ofzo...)

Het kan zijn dat het inmiddels weer veranderd is hoor!
Je kunt gewoon weer backpacken door China hoor, de regels zijn weer versoepeld. Je hoeft alleen een vluchtschema te overleggen.
Oh ok, moet ik wel even aan denken dan. Dank jullie wel!
Ik wil in de zomermaand met mijn vriend een maand in China gaan reizen.

Is het mogelijk om in Beijing al alle treinreizen te boeken. Dus ook bijvoorbeeld die van Chengdu naar Lijang of naar Dali bijvoorbeeld? Of moet dat in de stad zelf. En zijn de treinreizen in augustus vaak al volgeboekt, of is er genoeg plek?

Verder willen wij niet in hostels overnachten. Is het goed te doen om ter plekke daar een 3 sterren hotel te vinden? Of is het handig die thuis al te boeken?

Of thuis het adres van het hotel zoeken en er daar heen gaan en kijken of ze nog een plek hebben?

Het wordt onze eerste verre reis, dus ik vind het best spannend.

Groetjes Femke
hallo?
geen idee femmefemke, ik had alles van te voren geregeld.
In de zomer is het regentijd in China, je zult er beter/droger/helderder weer treffen als je in september gaat.

Verder schijnt 't lastig te zijn als je zelf treinen moet regelen daar omdat de meeste mensen daar geen engels spreken.

Ik had zelf 'n rondreis van Djoser gedaan. Prima hotels, enkele nachttreinen en 'n paar binnenlandse vluchten. Vliegen is comfortabeler dan die treinen. Zeker als het je eerste verre reis is het overwegen waard om georganiseerd te gaan omdat je dan geen tijd kwijt bent om alles te regelen. Vooral in 'n land waar je je met engels nauwelijks verstaanbaar kunt maken.
femmefemke, ik heb zo'n 3 jaar geleden zelfstandig door china gereisd (in oktober), was toen prima te doen om zelf je tickets te regelen. Wel hebben wij nooit heel ver vooruit gepland, dus onze tickets niet allemaal van te voren gekocht. Maar was bijna altijd nog plek (ondanks dat 1 oktober (?) een feestdag was en half china toen 2 weken vrij had), konden 1x geen slaaptrein krijgen, dus moesten toen de hele nacht zitten. Verder zijn er ook goede (en goedkope) vliegverbindingen, daar kozen wij vaak voor, koste geloof ik meestal iets van 25-50 euro en scheelde heel veel tijd. Want verkijk je niet op de afstanden.

Maar met hoe en wat in het chinees kom je echt heel ver! Hotels waren nooit een probleem, hadden van te voren alleen voor de eerste nachten in Beijing geboekt en dat was het slechtste hotel van de hele vakantie.
Germanwings: goed om te horen dat backpacken goed te doen is (zij gaan in de zomer) maarre met "Maar met hoe en wat in het chinees kom je echt heel ver!" bedoel je hopelijk engels. Mijn chinees is nl. niet zo best
nee sjaan, gw bedoelt het boekje. "hoe en wat in het chinees" is inderdaad erg handig. zorg dat je hoe dan ook een boekje hebt met chinese karakters, niet alleen fonetisch chinees. uitspraak is nogal moeilijk. wat ook een handig boekje is is de picture dictionary. kost een paar euro, en staat bomvol plaatjes, kan je dus in meerdere landen gebruiken die chinezen lachen joh, als ik met mijn boekje kwam. maar ik kreeg er precies mee wat ik wilde
met engels kom je nergens trouwens. of nergens, niet heel ver in ieder geval!!! beste engels troffen wij in Ping'an, een gehucht met amper 100 inwoners in china kunnen ze heel lief lachen en ja knikken, ook al begrijpen ze geen reet van wat je zegt (of juist dan vooral)
ik bedoel idd het boekje hoe en wat in het chinees, je hebt er geloof ik ook een in de LP versie (kleine pocket) en dat was echt onze bijbel daar. Ik probeerde wel eens iets uit te spreken (vliegveld), maar dat begreep nooit iemand, dan liet ik het altijd zien en dan spraken ze het dus uit, ik was er van overtuigd dat ik precies hetzelfde zei, maar intonatie schijnt ook nog een verschil te maken bij het chinees, dus op het laatst wees ik het altijd gewoon aan. Verder altijd een kaartje van je hotel nemen, als je dan niet meer weet waar je bent geef je gewoon dat kaartje aan een taxichauffeur.
Hi, even snel (bedtijd)... ik heb een tijd in China gewoond, gewerkt en gereisd, onwijs leuk dat je er naar toe gaat! :-) Ik ben een beetje jaloers nu.

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar kon het toch niet laten even snel mijn 2 cents op te schrijven.

Yangtze rivier zou ik absoluut niet doen. Er zijn veeeeeel mooiere plekken in China dan zo'n boottochtje. Niet doen. De boot kan best vervelend zijn.

Chengdu is leuk, maar ik zou de stad uitgaan, reizen richting het westen. Waarschijnlijk kun je momenteel niet overland naar Tibet, dus inderdaad een vliegtuig nemen. Het westen van Sichuan is ontzettend mooi, mits je van off-the-beaten-track (sorry voor Lonely Planet taal) houdt en avontuurlijk bent, kan ik absoluut aanraden die kant op te reizen. Weinig tourisme, goedkoop en prachtig. Aardige mensen ook.

Mijn andere topper is de provincie Yunnan (het zuiden, Xishuangbanna of eventueel het noorden). Je zou Beijing - Chengdu - Lhasa - Chengdu - Kunming - Hong Kong kunnen doen.

Andere aanraders vind ik Guangzhou (schoon! modern!) en de provincie Guizhou (primitief, dus je als je van avontuur houdt...) Een makkelijker te bereizen alternatief is Yangshuo.

Belangrijk: wanneer reis je precies? Ik lees september, hopelijk is dat begin september. 1 oktober is een nationale vrije dag, en rondom deze datum is het absoluut niet aan te bevelen om te gaan reizen. Enorme drukte.

Taal kan een probleem zijn, maar de meeste van mijn vrienden/familie die op bezoek kwamen vonden dat geen echt probleem. Hangt beetje af van waar je naar toe gaat precies (sommige gebieden zijn qua taal makkelijker te bereizen dan anderen) en of je een beetje creatief en geduldig bent.

Als je nog iets wilt weten hoor ik het wel. Veel plezier!
quote:femmefemke schreef op 07 januari 2009 @ 12:00:

Ik wil in de zomermaand met mijn vriend een maand in China gaan reizen.

Is het mogelijk om in Beijing al alle treinreizen te boeken.

Dat is niet echt de norm. Ik heb het geloof ik wel eens gedaan via een lokale reisorganisatie, maar dat is nogal gecompliceerd.

Dus ook bijvoorbeeld die van Chengdu naar Lijang of naar Dali bijvoorbeeld?

Van Chengdu naar Lijiang kun je dacht ik alleen per bus. Zelfde geldt voor Dali. Bustickets makkelijk te verkrijgen in Chengdu, meestal zelfs bij Engelssprekende verkopers. Geen probleem.

Of moet dat in de stad zelf. En zijn de treinreizen in augustus vaak al volgeboekt, of is er genoeg plek?

Trein in augustus is geloof ik niet zo'n probleem. Wellicht aan het einde van augustus, als de universiteiten weer beginnen. Augustus zou ik trouwens niet aanraden ivm de warmte.

Verder willen wij niet in hostels overnachten. Is het goed te doen om ter plekke daar een 3 sterren hotel te vinden? Of is het handig die thuis al te boeken?

Is goed te doen. Niet noodzakelijk om van te voren te boeken. In de meeste steden veel hotels. Ook hostels met 2 persoonskamers. Is aan te raden boven 3 sterren hotels, omdat de staf in hostels soms wel Engels spreekt.

Of thuis het adres van het hotel zoeken en er daar heen gaan en kijken of ze nog een plek hebben?

Dat is veel handiger dan een beetje lukraak te zoeken op straat. Ligt er ook een beetje aan of je Chinees spreekt/leest of niet.

Het wordt onze eerste verre reis, dus ik vind het best spannend.

Dan zou ik een relatief makkelijke route uitstippelen als ik jullie was. Chengdu - Dali - Lijiang is goed te doen als je voor de eerste keer naar China komt en misschien de taal niet spreekt.

Groetjes Femke
Ik zit helaas aan de maand augustus vast qua reismaand. Ik werk in het onderwijs vandaar. Maar is het te doen qua hitte of eigenlijk niet?

Verder ben ik blij te lezen dat de trein en busreizen ter plekke goed te regelen zijn. Ik had me ook al bedacht om via de hotels een treinticket te boeken dat lijkt me gemakkelijker wat betreft het Engels.

Wij zijn van plan om van Beijing te vliegen naar Chengdu, daar verder per trein naar Kunming en daar Dali en Lijang bezoeken. Dan naar de dorpjes bij de Li rivier en als laatst naar Hongkong.

We hebben dan de hotels in Beijing en Chengdu geboekt en de binnenlandse vlucht tussen deze steden. Verder ook de laatste nacht in Hongkong geboekt. Tenminste dit alles zijn we van plan. De rest zijn we van plan zelf te regelen.

We willen deze reis in vier weken maken. Is dit te doen?

Bedankt voor de tips van de boekjes met chinese tekens en met de plaatjes, nuttig!

We wachten nu op een optie van het reisbureau waar we een gesprek hebben gehad.
Sla vooral Xi'an en Yangshuo niet over!

Je kunt vanuit Beijing naar Xi'an voordat je naar Chengdu reist.

In Yangshuo kan ik je de 'Flying Dutchman' aanbevelen. Dit hotel/restaurant is opgezet door een Nederlandse reisgenoot van mij die verliefd werd op China en daar terug naartoe is gegaan en inmiddels met 'n Chinese is getrouwd.

Dit is hun website: http://www.flyingdutchman.cn/
Xi'an gaan we wel overslaan omdat we dan alleen het terracotta leger missen en we rustiger en relaxter kunnen reizen met minder bestemmingen. Heb een aantal keren gelezen dat dit leger niet heel erg de moeite waard is.

Yanshuo gaan we wel heen bij de Li Rivier.

De website doet het trouwens niet bij mij.
Ik krijg ook een foutmelding bij de website Elninjoo en ben toch wel benieuwd? Al concretere plannen Femme?
De hitte in Beijing is redelijk erg vind ik zelf. Er zijn een aantal steden in China die de ovens worden genoemd (Chongqing, Wuhan, Nanjing) die ik sowieso over zou slaan. Ik ben daar zelf wel geweest in de zomer, en het was inderdaad eigenlijk te warm. Maar het zuiden (Sichuan en Yunnan) is waarschijnlijk veel beter, ivm een ander klimaat.

Tickets voor bus en trein zijn inderdaad ter plekke te regelen. Zoals ik het begrijp doe je Beijing - Chengdu - Kunming (met Lijiang en Dali) - Yangshuo - Hong Kong. In al deze plaatsen kun je vrij eenvoudig tickets kopen. De makkelijkste en meest efficiente manier is om de tickets via je hotel, hostel of via een reisbureau (ter plekke) te regelen.

Qua hotels ben ik in Chengdu wel eens bij het Traffic Hotel geweest. Ik reisde meestal als goedkope backpacker, maar dit Hotel was beter dan de gemiddelde hostels. Toen tenminste. Er zijn tweepersoonskamers. Schoon en fijn. Het was ook dichtbij een busstation (voor bussen naar andere plaatsen) geloof ik.

Hong Kong kan lastig zijn qua accommodatie. Dus goed dat je al iets geboekt hebt.

Chengdu - Kunming is vrij ver per trein, maar dat wist je misschien al. Als ik het goed herinner was het minstens een dag en een nacht.

Voor de Li rivier kun je inderdaad naar Yangshuo gaan. Super toeristisch, maar desalniettemin relaxing en mooi.

Je reis is te doen in vier weken. Beijing - Chengdu - Kunming (met Lijiang en Dali) - Yangshuo - Hong Kong. Voor Beijing zou ik een dag of 4 uittrekken (inclusief een dag voor de Chinese muur). Chengdu zelf is niet echt super bijzonder. Met 2/3 dagen ben je daar wel klaar (panda's!). Kunming is geweldig, maar er is relatief weinig te zien. 2 dagen (o.a. de heuvels/bergen daar). Lijiang een dag of 3/4. Tiger Leaping Gorge is mooi (trektocht). Dali misschien een dag of 2/3. Het meer (oorvormig meer) is mooi. Yangshuo 3 dagen (moonhill!). Hong Kong vind ik ook super! Eventueel kun je nog een dagje Macau doen (vanaf China of vanaf HK).

Zoals Elninjoo zei, Xi'an is een mooie stad. Eventueel kun je het opnemen in je schema. Niet per se voor het terracottaleger (dat is soms een beetje overestimated vergeleken met andere plaatsen en/of dingen in China) maar wel voor de stad. Het is echt de moeite waard vind ik. Het is veel rustiger dan Beijing, een mooie stadsmuur en een gezellige moslimwijk.

Ik hoor het wel als ik je verder nog kan helpen.
Ondertussen gepraat bij reisbureaus. Eén daarvan kon het een stuk goedkoper regelen.

We gaan het volgende boeken:

-De vlucht heen naar Beijing

-hotel voor vier nachten

-vlucht naar Chengdu

-hotel voor drie nachten

Dan zelf alles regelen

Daarbij bezoeken we

Kunming, dali en Jijiang, guilin en Yangshuo (als de tijd te krap blijkt te zijn, slaan we gewoon wat over)

-Dan hebben we ook de laatste hotelovernachting in Hongkong geboekt

-vlucht terug van Hongkong naar Nl.

Het is wel stukje duurder via het reisbureau maar omdat het onze eerste reis is vinden we het prettig om het eerste deel geregeld te hebben. Dan kunnen we een beetje in het ritme komen en bijkomen van de cultuurshock.
Voorheen kon je ook vrij goedkoop vliegen met Air Berlin. Weet niet met wie je nu vliegt of hoeveel het kost, maar vorig jaar was het zo'n 350 euro (enkele reis) van tussen Dusseldorf en Beijing.

Maar goed, het is ook wat waard om dingen gewoon via 1 bureau te regelen en niet zelf op zoek te hoeven naar die tickets.

Fijne reis!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven