Wonen in Duitsland: voor- en nadelen?

29-12-2008 17:07 97 berichten
We hebben een huis op het oog, net over de grens in Duitsland. We wonen zelf ook vlakbij de grens. We dubben hier eigenlijk al jaren over, maar voorheen konden we niet kopen in Duitsland omdat je de kosten koper zelf moest bekostigen en dat konden we niet. Nu hebben we laatst weer eens geinformeerd en blijkt dat allerlei regelingen weer anders zijn en we dus waarschijnlijk wél naar Duitsland kunnen. Nouja, ongeacht die zaken, wil ik graag weten welke voor- en nadelen er zitten aan wonen in Duitsland.

Hoe zit het bv met het gas/water/licht? Internet? Globaal weet ik wel hoe bv het onderwijs is geregeld, maar hoe zit het met de kinderopvang bijvoorbeeld? Consultatiebureau's kennen ze er niet, maar hoe kom ik dan aan inentingen voor mijn kinderen? (Huisarts?)

Kortom: alle praktische info is welkom!
Alle reacties Link kopieren
Afgezien van dat hele pensioengat is het nog maar de vraag of het pensioenenstelsel zoals wij dat nu kennen, over 20-30-40 jaar nog wel bestaat.

Persoonlijk ga ik ervan uit dat onze generatie werken moet tot we erbij neervallen. Ik ben nu 36, de pensioenleeftijd is 67 dus dat zijn nog 30 jaar. Ik denk dat het verstandiger is om gewoon te sparen. Ik kan me niet voorstellen dat ik eerder kan ophouden met werken. Wij werken namelijk voor onszelf, en voor de generaties boven ons, waar we met z'n allen voor betalen. Dat zijn er nogal wat, want dat is de na-oorlogse generatie, die straks allemaal met pensioen gaan. Die na-oorlogse generatie heeft zelf beduidend minder kinderen gekregen. En die kinderen (mijn generatie) heeft het dan ongeveer gelijk gehouden. Dus onze kinderen zullen het met een beetje geluk makkelijker krijgen. Maar wij niet. Wij moeten straks voor heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel mensen een hoop bijdragen. Dat gaat nog aardig in de soep lopen ben ik bang.

Een baan tot 400 euro levert toch al geen (of heel weinig) pensioen op. En dan nog WAO, waarvoor ook weer geldt; bestaat dat over 30 jaar nog wel???

Wil je echt een behoorlijk pensioen opbouwen, dan moet je al over een (bijna) fulltime baan gaan nadenken.

Wij hebben het gelukkig goed. Mijn man is enig kind en mijn schoonouders hebben alles afbetaald. Hun huis is straks ons appeltje voor de dorst. Voor wat het over 20 jaar nog waard is. En anders zit er niks anders op dan naar een heel goedkoop land te emigreren.
Het huis in Nieuw Weerdinge is het dus niet geworden Sarah? Heb toen ook wat dingen over wonen in Duitsland geplaatst, weet niet of je die gezien hebt?
quote:Silky schreef op 30 december 2008 @ 16:46:

[...]

Draag je in Nederland echter geen geld af voor je pensioen, dan krijg je een pensioengat. Ook als je in Duitsland hier wel voor betaald hebt. Hoe het zit weet ik niet precies, maar ik zou het even navragen (bij de sociale verzekeringsbank?).

Goed idee, thanx Overigens hebben we sowieso al een verzekering voor ons bestaande pensioengat lopen

Rest van de reacties reageer ik later op, nu eerst koffie en de kinders naar bed
Zitten veel haken en ogen aan je moet je goed laten voorlichten. Vooral waar je gaat werken en waar je jouw kinderen naar school laat gaan bepalen veel. En zoals gezegd als je het huis weer gaat verkopen, blijkt niet altijd even makkelijk te gaan namelijk.
Sarah, ik begrijp dat je in Twente woont

Ga je dan net zoals zovele Tukkers in Dl wonen maar verder alles in Nl doen? Kinderen hier op school, hier naar sportclub, shoppen in Enschede want zoveel goedkoper/beter?
GermanWings, wij zijn er dus idd al voor bijverzekerd, maar zullen dit zeker nog ff met "de financiele man" in het overleg gooien!

Fiba: dat huis is nog steeds bij de bank, ter akkoord voor verkoop, dus dat wordt hem niet denk ik (is nog wél in onze interesse hoor, maarja, andere huizen daarom voorbij laten gaan is ook jammer ) En ik ga gelijk ff checken wat je ook weer typte over Duitsland in dat andere topic!

Hela: Ja daar woon ik En nee, het is echt de bedoeling dat we gaan emigreren, dus ook zoveel mogelijk in onze nieuwe hometown gaan doen! Man blijft wél sowieso in NL werken, die heeft gewoon een superbaan, net naast de grens, en de rest zien we dus wel in Duitsland. Tenzij er echt goede redenen zijn om het in NL te doen, bv zoals Mamalelie nu Leliedochter in NL op school heeft.
Ok want het moet jou ook duidelijk zijn ( zoals zo vaak geschreven in de Tub) dat Duitsers niet heel blij zijn met Tukkers die niet integreren.....
Even copy-paste van van Fiba uit het andere topic:quote:fiba schreef op 07 december 2008 @ 16:04:

Wonen in Duitsland zou ik zeker niet doen. De huizen zijn er goedkoop maar daar is alles mee gezegd. Even wat ervaringen van vrienden: De Nederlanders wonen allemaal bij elkaar in één buurt en gaan bijna niet met de Duitsers om. De kinderen gaan in Nederland naar school dus dat is brengen en halen met de auto. Kinderen hebben geen vriendjes want hun vriendjes van school wonen in Nederland en de Duitse kinderen spelen met kinderen van hun eigen school. En als je het huis weer wil verkopen blijkt dit heel moeilijk te gaan zodat vrienden uit nood hun huis in Duitsland hebben verhuurd en nu na paar jaar Duitsland zelf weer in Nederland wonen.

Zoals we er nu tegenaan kijken: áls het mogelijk is: dan gaan we dús niet verhuizen, maar emigreren! Dwz zoveel mogelijk doen in DL. We hebben daar twee huizen op het oog, de ene is in een stad gelijk aan de grens, de ander is een km of 20 verderop. In het eerste geval hebben we dus inderdaad de mogelijkheid om de kids in NL op school te doen, of om in NL de kinderopvang te bezoeken etc. Maar dat zou in het tweede geval dus niet mogelijk zijn. Dát is ook de opzet niet van onze emigratie. We willen goed, fijn en relatief goedkoop wonen, maar dan wel binnen een uur rijden vanaf man zijn werk. En dan komen we óf onderin Drente terecht, óf in Duitsland. (We willen niet richting zuiden of westen, want de familie van man woont voornamelijk in Friesland). Ik heb dus een klein beetje Duitse roots, en bovendien kom ik eigenlijk van kinds af aan al regelmatig in Duitsland.

Voor zover ik weet zijn beide huizen gewoon in een Duitse woonwijk. In een Nederlandse samenklontering in Duitsland zou ik sowieso niet willen wonen, want de oudste broer van man woont ook in een nieuwbouwwijk met voornamelijk Nederlanders, en dat vind ik dus echt 10X niks. Lekker elkaar de loef afsteken met hun joekels van huizen en dito tuinen. Yuk
quote:Helaholalalala schreef op 30 december 2008 @ 20:08:

Ok want het moet jou ook duidelijk zijn ( zoals zo vaak geschreven in de Tub) dat Duitsers niet heel blij zijn met Tukkers die niet integreren..... Logisch toch ook, want wees eerlijk; "wij Nederlanders" willen toch ook dat "de Turken" integreren?
Ik "integreer" als Hagenees ook als een gek in Tukkerland

Wel ben ik verbaasd dat je zegt in D te willen gaan wonen omdat het daar goed, fijn en relatief goedkoop zou zijn.....

Boodschappen zijn sowieso duurder daar! Maar Twente is echt zooooooo mooi
Blijkbaar woon ik in een duurdere stad dan jij Hela (weet ik wel zeker )
En Twente is zeker mooi, maar de Veluwe is ook mooi, en Duitsland heeft ook geweldige plekjes
Ik woon in een durrup Huur in de vrije sector, geweldig huis overigens.

Sorry voor off topic, zal niet meer vervuilen!
Vind offtopic niet erg hoor

Wij huren momenteel ook, via woningbouw, maar "gooien" dus elke maand 550 euri's weg....kopen is dan voor ons sowieso beter, want dan investeren we tenminste nog in iets
Je vroeg trouwens om voor- en nadelen.

Ik ervaar de post als een enórm nadeel. Post van Nederland naar Duitsland en vice versa duurt gemiddeld (!!) 3 weken. Zo krijg ik regelmatig een herinnering of aanmaning terwijl ik de rekening nog niet heb gezien. Die volgt vaak een poosje later, of helemaal niet.

Nog een nadeel vind ik zelf dat je overal langs de straat nog sigaretten kunt 'trekken'. Voor een roker natuurlijk ideaal. Maar kinderen kunnen er dus ook aan en dat vind ik persoonlijk helemaal niks.

Nog een nadeel (of voordeel, net wat je wilt), je gaat 20 jaar terug in de tijd. Leraar, pastoor en dokter zijn heilig. Het is dan ook Meneer Pastoor, Meneer Dokter en Meneer Leraar.

Dochterlelie moest, toen ze nog op de Duitse school zat, iedere ochtend met de hele klas opstaan; 'gutenmorgen Frau ....'

Een ochtendgebed is op veel scholen ook nog heel normaal, en ik heb nog nooit zoveel van de kerkelijke feestdagen geweten als sinds de toets van Dochterlelie, die het hele jaar van buiten moest weten.

Collega's spreek je aan met U, winkelmeisjes, de bakker, de buren, allemaal U. Totdat je onder elkaar afspreekt dat jij ook mag. Ik moet erbij zeggen dat mijn tenen inmiddels krommen in mijn schoenen als ik een Nederlander in zijn beste Koeterduits hoor vragen aan de slager 'ob du nog eine schone biefstuk hast'
En Sarah, als je nog nooit een eigen huis hebt gehad is er een leuke regeling via de staat. Maar ik weet niet zeker of je hypotheekrente dan in Nederland aftrekbaar is.
Boodschappen moet je mixen (maar dat doe je nu ook al).

Alle drogisterijartikelen zijn hier goedkoper. Brood, toetjes en limonadesiroop, koffie, beschuit en hagelslag & co haal ik nog steeds in Nederland. Vlees, diervoeding en drank hier, kleding meestal in Nederland. Maar dat laatste heeft voornamelijk te maken met het feit dat dat dichterbij is.
quote:mamalelie schreef op 30 december 2008 @ 20:32:

Ik moet erbij zeggen dat mijn tenen inmiddels krommen in mijn schoenen als ik een Nederlander in zijn beste Koeterduits hoor vragen aan de slager 'ob du nog eine schone biefstuk hast'

Das dan ook wel héél erg (Omgangsvormen zijn me inderdaad bekend, denk een kwestie van ff wennen )

Kan je wat meer vertellen over die regeling? (Of een website? Mag ook in t Duits hoor )

En boodschappen mixen inderdaad, van de meeste dingen weet ik onderhand wel wat waar goedkoper is. En desnoods slaan we eens in de zoveel tijd lekker wat in vanuit NL, bv bij de Makro ofzo.
Ik vind huren dan weer geen geld weggooien en dat zal het verschil maken

Als ik in de randstad vertel, wat wij aan huurhuis hebben ( o.a. twee badkamers én een open haard ) voor 600 euro, valt de hele goegemeente flauw!
Trouwens Sarah, als je echt emigreert, doe je dus niet je boodschappen bij de Makro in Hengeloooo. Dan moet je juist de Duitse economie stimuleren door juist je boodschappen in de Duitse winkels te doen!
Hela: wij hebben nu een simpel rijtjeshuis met 3 slaapkamers (waarvan er 1 echt te klein is voor een opgroeiend kind) een badkamer en een zolder. Bovendien is het huis enorm vochtig (woningbouw heeft zijgevel al opgeknapt, maar helaas heeft het niks geholpen) en we hebben een hele kleine tuin. Vergelijken met de randstad doe ik dan weer niet

Enneuh tuurlijk wel bij de Makroooooo shoppen, ik spek toch nu als nederlander ook vaak zat de Duitse economie? Waarom kan het dan als Duitser niet bij de Makro?
Dus verhuis je gewoon naar dit durrup! Perfect onderhouden en geïsoleerd huis met voor- en achtertuin, bijkeuken, 3 slaapkamers, slaapzolder, bergzolder, zoals gezegd 2 badkamers. Wij wonen hier met twee volwassenen, drie kinderen.

Ik zeg doen!!
Eeeh no thanx (jij woont toch in N? Of was het W? )
Duh, hier vertellen welk durrup het is, gaat mij net ietsssssje te ver! En jij mag het best weten maar de rest dan weer niet

Maar huizen zoals de onze vind je in nogal wat durruppen in de streek.
Ja, maar ik wil niet meer huren!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven