Huis kopen, terwijl je eigen nog niet verkocht is?

04-01-2009 21:12 84 berichten
We hebben volgens mij onze droomwoning gevonden. Hij is bijna perfect te noemen. Maar we vinden het echt moeilijk om nu dat bod te doen, terwijl ons eigen huis nog niet te koop staat. De verkoper van het huis zegt zelf ook nog geen huis te hebben gekocht, en we zouden er dus voor kunnen kiezen om het huis eind juni (bijvoorbeeld) op te laten leveren zodat wij ook de gelegenheid krijgen om ons huis te verkopen. Maar ja, wie zegt dat we in ons huis in deze tijd binnen 6 maanden verkopen? Ik denk zelf dat onze woning goed in de markt zal liggen (in Rotterdam, netjes van binnen, tuintje en betaalbaar,160.000 is betaalbaar denk ik toch?) maar het blijft een risico.

Wat zouden jullie doen?
Indien je droomhuis en je zwart op wit krijgt dat je nog 'n heel half jaar mag wachten voor je 't huis overneemt, zou ik geen seconde aarzelen.

Maar ik zou dat dus wel vast laten leggen. Stel dat de verkoper volgende week tegen zijn nieuwe droomhuis aanloopt en dan zelf geen zin meer heeft om zijn oude woning nog 'n half jaar vast te houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben hypotheekadviseur geweest en een half jaar lijkt lang maar is zo voorbij. Ik zou proberen minimaal één jaar te bedingen.
Ik zou wel aarzelen. Wij hebben 2 jaar geleden n huis gekocht terwijl ons eigen huis nog niet verkocht was. Ons nieuwe huis werd 3 maanden later opgeleverd, ons oude huis waren we wonder boven wonder net binnen 3 maanden kwijt. Daar zijn we tot op vandaag nog blij om. Bij ons in de straat was tegelijkertijd met ons een huis te koop, dat nu pas verkocht is!

Nu weet ik natuurlijk niet in welke wijk jij woont, en of de huizen daar een beetje gewild zijn, maar met de huidige crisis zou ik het niet aandurven om misschien met 2 woningen te zitten.
Maar is een jaar niet lang? Het kan ook zo zijn dat ons huis binnen 6 maanden verkocht is, dan moeten we in een huurwoning oid. Is een soort van overbruggingskrediet dan niet beter? Ik heb er verder weinig verstand van hoor, dus ik denk hardop!
Het ligt er ook aan hoever je jezelf financieel vast legt. Trek je het om bijvoorbeeld een half jaar dubbele lasten te hebben?

WIj gaan ook eerst kopen en dan verkopen, maar

- ik heb nu een goedkoop huis (zelfde prijsklasse als jullie) en kan makkelijk een jaar (en meer) dubbele lasten hebben in het aller aller uiterste geval

- huizen hier in de straat verkopen over het algemeen binnen een week. Misschien dat dat nu minder wordt (van de week nog 1 verkocht) maar dan nog...
Ik zou dat niet doen. Ik heb in mijn omgeving bij verschillende mensen gezien dat het langer kan duren dan je verwacht voor je huis verkocht is. Zeker in deze tijd! Mijn vriendin had een mooi huis wat zeker snel verkocht zou kunnen worden. Na een jaar is dat nog niet gelukt. Gelukkig hebben zij en haar vriend besloten om pas naar een nieuw huis te kijken als het oude verkocht is. 6 maanden is echt niet zo lang, dadelijk zit je met 2 hypotheken.
Je weet nooit zeker of je huis snel verkoopt, natuurlijk. Jij kunt het een mooi huis vinden, maar dat hoeven kopers niet metj e eens te zijn. Wat je zou kunnen doen, is een aantal makelaars uitnodigen en hen vragen of zij denken dat jullie huis snel verkocht zal zijn. Zij weten vaak beter waar zoekers naar kijken dan jij. Afhankelijk van hun reacties kun je dan een beter overwogen beslissing nemen om al dan niet voor jullie droomhuis te gaan.
Of dadelijk zit je zonder dak boven je hoofd als je eerst verkoopt en dan nog op zoek moet naar weer 'n droomhuis.

Lijkt me dat 'n verkoper nooit accoord gaat met 'n heel jaar. Hij wil niet voor niets zijn huis kwijt, dus die zal liever vandaag of morgen vrij zijn om een nieuwe woning te kunnen kopen lijkt mij.
Bedankt voor de reacties. Het geeft weer stof tot nadenken. Ik merk bij mezef dat ik te weinig nadenk over de risico's, omdat ik mezelf al in dat huis zie wonen
Het ligt er trouwens ook aan hoe specifiek je wensen zijn. Is dit je droomhuis en zijn die erg schaars, dan is het een hele andere situatie dan wanneer je een standaard nieuwbouwhuis in een nieuwbouwwijk wilt, die vind je namelijk ook wel weer als je huis verkocht is. Wij zoeken denk ik al een half jaar en hebben echt nog niets naar onze zin gevonden voor een goede prijs. Geeft niet, we hebben alle tijd, maar als ik mijn huis uit zou moeten zou ik nu toch wel erg zenuwachtig worden...
Een overbruggingskrediet is best duur, omdat de bank je alvast geld leent voor je nieuwe woning, terwijl ze nog geen geld hebben gezien voor je oude. Hoelang trek je het om dat te betalen, samen met 2 hypotheken en de vaste lasten? Ik zou eens bij de bank gaan praten wat dit je allemaal gaat kosten. Dan heb je een beetje beter overzicht.

Hoe gewild is het huis wat je op het oog hebt? Zijn daar al geintereseerden voor geweest? Is er n bod gedaan? Anders zou ik het risico nemen om eerst mijn eigen huis te verkopen en pas daarna je droomhuis te kopen.
Bij de term 'droomhuis' ga ik uit van 'n huis wat op 'n mooie locatie gelegen is, in 'n goede buurt, grote ideale tuin er omheen etc.

Idd roepen mensen ook wel 'ns 'droomhuis' als ze 't over 'n rijtjeshuis o.i.d. hebben, dan zou ik idd gewoon dit huis voorbij laten gaan en geen risico nemen. Rijtjes- of 2onder1 kapjes genoeg.
Suikervrij, hoe snel zijn vergelijkbare woningen in jouw buurt verkocht de afgelopen maanden? Dit kan een goede indicatie zijn. Ik vind een half jaar niet zo heel lang eerlijk gezegd.
Het is een droomhuis voor ons omdat het er van binnen uitziet zoals wij dat zelf ook zouden doen, en we hebben beide 2 linkerhanden dus dat is ideaal voor ons omdat we klussen/verbouwen enz totaal niet zien zitten. En dat zou dan nu niet hoeven.

De buurt is fijn, voor zowel ons (fiets en hardloopmogelijkheid) als voor onze labrador (veel groen)

Het huis ligt aan het water en heeft vrij uitzicht. Het ligt gunstig t.a.v van mijn werk. En ga zo maar door.

De woningen in onze huidige prijsklasse werden tot nu toe binnen 6 maanden verkocht. Ik zag toevallig vorige week dat er nog een appartement verkocht was. De huizen boven de twee ton doen er aanzienelijk langer over.
anoniem_5459 wijzigde dit bericht op 04-01-2009 21:49
Reden: zpelvautje
% gewijzigd
Ik bedoel dus; een half jaar om je eigen huis te verkopen vind ik niet zo lang.
quote:suikervrij schreef op 04 januari 2009 @ 21:43:

Het is een droomhuis voor ons omdat het er van binnen uitziet zoals wij dat zelf ook zouden doen, en we hebben beide 2 linkerhanden dus dat is ideaal voor ons omdat we klussen/verbouwen enz totaal niet zien zitten. En dat zou dan nu niet hoeven.

De buurt is fijn, voor zowel ons (fiets en hardloopmogelijkheid) als voor onze labrador (veel groen)

Het huis ligt aan het water en heeft vrij uitzicht. Het ligt gunstig t.a.v van mijn werk. En ga zo maar door.

De woningen in onze huidige prijsklasse werden tot nu toe binnen 6 maanden verkocht. Ik zag toevallig vorige week dat er nog een appartement verkocht was. De huizen boven de twee ton doen er aanzienelijk langer over.In dat geval zou ik zeker niet aarzelen. Als je zelf aan 'n woning moet gaan klussen ben je vele duizenden euro's kwijt en dan ook nog 'ns de tijd dat je er mee bezig bent en dus ook elders nog 'n dak boven je hoofd moet hebben omdat je niet in de stofbende kunt wonen.
Onderhandel over de overdrachtstermijn. Hierachter is een huis in augustus 2007 verkocht en de sleuteloverdracht is net geweest. Dus daar zit bijna 1,5 jaar tussen!! Het kan dus wel, maar het ligt er wel aan wat de verkopers willen. Als zij ook nog even de tijd hebben hoeft het geen probleem te zijn!
...
ik heb van de week gehoord van mensen die als ontbindende voorwaarde bij het kopen van een huis hadden opgenomen dat ze binnen een bepaalde termijn hun eigen huis verkocht moesten hebben. dat is niet gelukt en dus ging de hele koop niet door. ik had er nog nooit van gehoord en het lijkt me niet echt fijn voor de verkopende partij maar het valt altijd te proberen.
Ik denk niet dat de verkoper daarmee akkoord zou gaan sweety, ze zijn namelijk van plan om als het huis verkocht is een groter huis te kopen.

Het is wel een gewild huis. Het staat nu 2 maanden te koop, en er is elke week een kijker geweest. Er zijn een aantal biedingen geweest, maar omdat de verkopers niet van hun huis af moeten gaan ze gewoon niet akkoord met biedingen die 40.000 onder de vraagprijs liggen. Dus er is tot nu toe nog geen bevredigend bod geweest.
Een vriendin en haar vriend zitten om die reden nu zwaar in de financiele malaise. Dubbele woonlasten is nogal een financiele aderlating.

Ik ben dus geneigd om je te willen beschermen en te roepen: "niet doen! Pas op!" maar het is natuurlijk niet zeker dat het bij jullie ook zo lang gaat duren, en bovendien weet ik niet in hoeverre jullie eventuele dubbele lasten een tijdlang zouden kunnen dragen.
quote:sweety1980 schreef op 04 januari 2009 @ 22:27:

ik heb van de week gehoord van mensen die als ontbindende voorwaarde bij het kopen van een huis hadden opgenomen dat ze binnen een bepaalde termijn hun eigen huis verkocht moesten hebben. dat is niet gelukt en dus ging de hele koop niet door. ik had er nog nooit van gehoord en het lijkt me niet echt fijn voor de verkopende partij maar het valt altijd te proberen.Ik heb laatst ook zo'n verhaal gehoord, maar in hun geval bleef het huis te koop staan. Wanneer kijkers kwamen met een hoger bod dan hun afspraak, dan mochten zij die de afspraak hadden staan alsnog besluiten om het huis ook voor dat bedrag (en dan natuurlijk definitief) te kopen. Op zich een prima idee lijkt me.
Ik heb hetzelfde gehoord als Sweety, van vrienden die er als derde partij mee te maken kregen. De voorwaarde was daarbij zo:

ontbinding als de kopers niet hun eigen huis op tijd verkocht hadden, en als er andere serieuze gegadigden zouden zijn kregen de kopers de kans om de ontbindende voorwaarde te laten schieten, en het dan dus onvoorwaardelijk te kopen, of ervan af te zien.
Nou moe!

Precies hetzelfde antwoord als Ann Liv
Toen wij hierheen verhuisden zijn we 5 maanden voor de overdracht begonnen met het verkopen van ons oude huis. Dat liep om onverklaarbare redenen niet zoals verwacht. We hebben toen 22 maanden (!) met dubbele lasten gezeten: waar-de-loos! Alle luxe moest overboord, geen sinterklaas voor onze 3 kinderen, de auto de deur uit omdat een reparatie van 200 euro teveel was, etc. Achteraf hebben we er ondanks die 2 krappe jaren aardig winst op gemaakt en hebben we heel veel goede vrienden leren kennen. Maar nee, wij zouden het absoluut nooit meer zo doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven