Omgangsregeling

10-01-2017 15:54 138 berichten
En weer een nieuw topic. Ik hoop dat jullie nog een keer met mij mee kunnen denken.

Mijn ex en ik zijn nu en weekje uit elkaar. We hebben een dochter van ruim 9 maanden, dus we moeten iets gaan regelen qua omgang. We zijn nooit getrouwd geweest, dus we zijn niet verplicht een ouderschapsplan op te stellen, maar willen wel graag duidelijke afspraken maken.

Situatie is als volgt. Dochter krijgt nog borstvoeding en drinkt met name in de nacht nog 3 tot 4x. Is ook echt niet op een andere manier rustig te krijgen. We slapen samen en in een eigen bedje slaapt ze niet langer dan 1 uur. We zijn er dus over eens dat ze voorlopig nog geen nachten bij mij weggaat. Wel vinden we het allebei belangrijk dat haar vader een grote rol blijft spelen in haar leven en dat zij ook een band op kunnen bouwen. Ze hangt nu al heel erg aan mij en als ze haar vader minder gaat zien, zal dat nog erger kunnen worden, maar dat ze elkaar minder gaan zien is een feit. Ex werkt ook 40 uur in de week, dus doordeweekse dagen vallen al af. Hij heeft mij gevraagd een voorstel te doen, zodat we vanaf daar kunnen kijken hoe we het gaan inkleden.

In de afgelopen week is ex hier een keer langs geweest en heeft hij haar in bad gedaan en even met haar gespeeld, terwijl ik een boodschapje ben gaan doen. Ook is ze op zondagmiddag bij hem geweest. Mijn voorstel is tot nu toe dat hij 1 vaste avond in de week langs komt, om haar in bad te doen/te douchen en nog samen te spelen. Daarnaast het ene weekend op zaterdag de ochtend en de middag bij hem en het andere weekend de zondag. Ik heb alleen heel erg het gevoel dat ik hem hierin te kort doe, maar een heel weekend bij hem vinden we allebei nog geen optie. We kunnen dit natuurlijk blijven evalueren en als dochter er aan toe is langzaam aan gaan opbouwen. Een volledige 50/50 verdeling staan we allebei niet positief tegenover, dus dat gaat nooit gebeuren. We gaan, voor nu, nog goed met elkaar om, maar om hem hier nog 2 avonden in de week te hebben vind ik ook erg veel. Misschien over een paar maanden, als hij ook weer een eigen woning heeft, kan ze daar ook 1 avond in de week gaan eten?

Wat vinden jullie van deze verdeling?
Alle reacties Link kopieren
quote:pamelacourson schreef op 10 januari 2017 @ 16:04:

Ik vind persoonlijk dat een nachtje bij hem slapen prima kan. Een vriendin van mij gaf ook borstvoeding en haar baby sliep bij haar, maar ging elke week 1 of 2 nachten naar haar vader en daar wende ze (de baby dus) in no time aan. Voeding kolfde ze en hij had een voorraadje in de vriezer, dat ging ook prima. Ik ben zelf van mening dat dat de band tussen vader en dochter heel erg ten goede komt. Je moet niet teveel beren op de weg zien, het kan echt makkelijk.

Ik deel deze mening.

Plus dat je zelf ook een nacht ontlast wordt van de zorg. En voor vader is het fijn om zijn dochter in zijn huis te hebben.
Werk je zelf ook?

Als vader nou eens een dag door de week voor zijn kind gaat zorgen, hoeft kind minder naar de opvang en kun jij prima meer gaan werken. Wij-win-win.
quote:GateKeeper schreef op 10 januari 2017 @ 16:34:

[...]

Gaan jullie ver van elkaar wonen want dan zou ik dit niet doen. Kind valt na t douchen al om vd slaap, moet dan weer in de auto gestopt worden om bij mama afgeleverd te worden.Goede idd! Hij woont nu tijdelijk bij zijn moeder. Die woont hier 2 straten verder op, dus voor nu is het geen probleem. Zodra hij een eigen woning heeft moeten we dit maar even bekijken.
Het is onvermijdelijk dat vader kindje nu minder ziet, als ze wat ouder wordt kan het wat meer worden. Co ouderschap wordt pas na 6 jaar aangeraden. Nu echt nog niet. Kindje zoveel mogelijk in eigen omgeving houden is advies.
quote:NoWayNo schreef op 10 januari 2017 @ 16:34:

[...]

Daar gaan we het dus morgen over hebben. Ik zou een voorstel doen. Dit is het voorstel.Nou, beter geformuleerd dan: wat denk je dat vader daarvan zal vinden?
quote:swifty schreef op 10 januari 2017 @ 16:29:

Kinderen als ze nog zo jong zijn blijven pas overnachten bij de vader nadat ze 2, of zelfs pas ouder zijn. Onder de 2 is vaak fijnste als kindje thuis kan blijven en vader langs komt om kindje te zien voor paar uur elke week. Of als vader in de buurt woont en kind niet gaat huilen etc, bij de vader. Maar met borstvoeding en slaapritme op die jonge leeftijd, erg lastig en is het goed kijken met welke regelmaat en tijdstip vader even langs kan komen.

https://www.compaiz.nl/bl ... sregeling-na-de-scheidingEen baby kan echt wel ergens anders slapen hoor. Doen ze toch ook bij opa en oma? Niks mis mee.
Ik zou vooral geregeld - elke paar weken à maanden - evalueren. En aanpassen.

Een "vastere" omgangsregeling komt vanzelf wel tegen dat kind ouder is.

Is het een optie dat vader haar ophaalt na zijn werk en haar tegen 20 à 21 uur weer terugbrengt?

Zodat hij niet altijd bij jou moet zitten of jij je huis niet elke keer uit moet?
Oh TS ik lees net mijn reactie terug en zie dat het best kattig overkomt. Sorry was niet zo bedoeld .
quote:tvandattum schreef op 10 januari 2017 @ 16:34:

[...]

Ik deel deze mening.

Plus dat je zelf ook een nacht ontlast wordt van de zorg. En voor vader is het fijn om zijn dochter in zijn huis te hebben.Ze legt net uit dat de nachtvoedingen skippen voor beiden geen optie zijn en ze in de nacht alleen aan de borst drinkt. Én dat TO dat geen probleem vindt
quote:Sosa85 schreef op 10 januari 2017 @ 16:39:

[...]

Ze legt net uit dat de nachtvoedingen skippen voor beiden geen optie zijn en ze in de nacht alleen aan de borst drinkt. Én dat TO dat geen probleem vindtKind blijft geen 9 maanden hé....
Nee maar het gaat toch om de oplossing voor nu?? Ze stellen het plan toch steeds bij zoals ze zelf ook al noemt
quote:Sosa85 schreef op 10 januari 2017 @ 16:39:

[...]

Ze legt net uit dat de nachtvoedingen skippen voor beiden geen optie zijn en ze in de nacht alleen aan de borst drinkt. Én dat TO dat geen probleem vindt

Kind blijft geen 9 maanden hé....

Daarnaast is het nu op papier goed geregeld, maar kind groeit, er komen nieuwe partners, je ziet je ex nu 3 a 4 keer per week. Lijkt mij niet houdbaar voor langere termijn.

ik zou op zijn minst een regeling voor het komende jaar bedenken met meer bij vader ipv vader in huis van moeder.
Hebben Julie beiden gezag?

Dan is ouderschapsplan ook verplicht, ongeacht of je wel of niet getrouwd bent.
quote:tvandattum schreef op 10 januari 2017 @ 16:44:

[...]

Daarnaast is het nu op papier goed geregeld, maar kind groeit, er komen nieuwe partners, je ziet je ex nu 3 a 4 keer per week. Lijkt mij niet houdbaar voor langere termijn.

ik zou op zijn minst een regeling voor het komende jaar bedenken met meer bij vader ipv vader in huis van moeder.Helemaal eens met vandattum. Het is allemaal erg korte termijn gedacht en in mijn opinie erg vanuit jou als moeder gedacht, NoWay. Met jouw achtergrond van (vrouw heeft geen man nodig) heb ik zelf het gevoel dat pa er straks bekaaid af gaat komen. Sorry als dat kattig is, maar ik kan me niet beter uitdrukken vandaag, geloof ik. Geloof me als ik zeg dat ik het allemaal niet zo pinnig bedoel als het er uit komt.
quote:tvandattum schreef op 10 januari 2017 @ 16:44:

[...]

ik zou op zijn minst een regeling voor het komende jaar bedenken met meer bij vader ipv vader in huis van moeder.Dit.
quote:lionlily schreef op 10 januari 2017 @ 16:47:

[...]

Helemaal eens met vandattum. Het is allemaal erg korte termijn gedacht en in mijn opinie erg vanuit jou als moeder gedacht, NoWay. Met jouw achtergrond van (vrouw heeft geen man nodig) heb ik zelf het gevoel dat pa er straks bekaaid af gaat komen. Sorry als dat kattig is, maar ik kan me niet beter uitdrukken vandaag, geloof ik. Geloof me als ik zeg dat ik het allemaal niet zo pinnig bedoel als het er uit komt.

Dit. Met 9 maanden nog een flesweigeraar? Lijkt me sterk, dan heb je het gewoon niet aangemoedigd.

Ik heb het idee dat je al 9 maanden aan je kindje vastgekleefd zit. Wat ieder voor zich moet weten hoor maar de situatie is er nu naar om daar verandering in te brengen.
quote:Sosa85 schreef op 10 januari 2017 @ 16:44:

Nee maar het gaat toch om de oplossing voor nu?? Ze stellen het plan toch steeds bij zoals ze zelf ook al noemt

Ik krijg het idee dat toniets officieel wil vastleggen op papier. Ze zijn nooit getrouwd geweest en hoeven geen ouderschapsplan vast te leggen volgens to.

To heeft de vader de kleine wel erkend?
Lezen jullie hier allemaal overheen?

Een volledige 50/50 verdeling staan we allebei niet positief tegenover, dus dat gaat nooit gebeuren.

De vader wil geeneens co-ouderschap.
quote:Star schreef op 10 januari 2017 @ 16:56:

Lezen jullie hier allemaal overheen?

Een volledige 50/50 verdeling staan we allebei niet positief tegenover, dus dat gaat nooit gebeuren.

De vader wil geeneens co-ouderschap.Ik vraag me altijd af waarom mensen die niet de helft van de zorg voor hun eigen kinderen op zich willen nemen, toch besluiten aan kinderen te beginnen. Buitengewone situaties dan even uitgesloten, want er is natuurlijk niet altijd de mogelijkheid tot 50-50. Maar mensen die het gewoon niet willen? Ik zal het nooit snappen.
quote:Timetraveler schreef op 10 januari 2017 @ 16:59:

[...]

Ik vraag me altijd af waarom mensen die niet de helft van de zorg voor hun eigen kinderen op zich willen nemen, toch besluiten aan kinderen te beginnen. Buitengewone situaties dan even uitgesloten, want er is natuurlijk niet altijd de mogelijkheid tot 50-50. Maar mensen die het gewoon niet willen? Ik zal het nooit snappen.Ik ook niet, maar ik denk niet dat TO dat verzint. Zat mannen (meestal) die deze oplossing wel prima vinden.
Heeft vader geen behoefte om familylife op te bouwen met zijn dochter ?

Want met jullie plan komt hij er maar karig vanaf.

Het hoeft ook niet perse een 50/50 regeling te zijn. Daar ben ik ook wel op terug gekomen dat dit niet altijd het beste plan is voor kinderen al dat gesleep.

Maar nu hebben jullie enkel wat bezoekjes bedacht, dat is wel het andere uiterste.
quote:dilligaf schreef op 10 januari 2017 @ 16:52:

[...]

Dit. Met 9 maanden nog een flesweigeraar? Lijkt me sterk, dan heb je het gewoon niet aangemoedigd.

Ik heb het idee dat je al 9 maanden aan je kindje vastgekleefd zit. Wat ieder voor zich moet weten hoor maar de situatie is er nu naar om daar verandering in te brengen.Inderdaad.
quote:dilligaf schreef op 10 januari 2017 @ 16:52:

[...]

Ik heb het idee dat je al 9 maanden aan je kindje vastgekleefd zit. Wat ieder voor zich moet weten hoor maar de situatie is er nu naar om daar verandering in te brengen.

Lol! Ik had een flesweigeraar, en reken maar dat wij en het kdv het drinken uit de fles hebben aangemoedigd. Sommige kinderen vertikken het gewoon echt.

TO, ik zou je ex voorstellen te overwegen een dag ouderschapsverlof op te nemen, in elk geval zo lang jullie logeren geen optie vinden.
Ik heb een beetje het gevoel dat ik me moet blijven verdedigen voor iets waar ik en vader samen over gesproken hebben. Wij hebben onze ideeën over het opvoeden van een kind en we zitten daar behoorlijk mee op dezelfde lijn. De bv gaat dus niet afgebouwd worden op ons initiatief, maar dit initiatief laten we bij dochter, dit zelfde geldt voor het slapen op een eigen kamer. We vinden het belangrijk dat zij 1 vast huis heeft en willen daarom geen co ouderschap. Als dochter dit later wel wil, dan is dit geen enkel probleem. Ook heeft hij aangegeven voor nu de ruimte nodig te hebben om zijn eigen leven weer op te bouwen. Dus huis zoeken, inboedel aanschaffen, heeft het niet naar zijn zin op het werk, dus nieuwe baan zoeken. Dit zijn allemaal keuzes die wij samen hebben gemaakt en waar hij ook achter staat.

We zoeken voor nu naar een manier die de komende maanden gaat werken en wat mij betreft kunnen we dit desnoods per maand bekijken. Dochter is nog klein en veranderd ook per maand, dus wat we nu besluiten blijft niet tot haar 18de zo.

Hij heeft zijn dochter erkend, maar het ouderlijk gezag ligt bij mij.
quote:Star schreef op 10 januari 2017 @ 17:01:

[...]

Ik ook niet, maar ik denk niet dat TO dat verzint. Zat mannen (meestal) die deze oplossing wel prima vinden.

Dochter van man is al stukje ouder, maar hier zal ook geen 50/50 komen omdat ze het in belang van kind vinden 1 vastere thuisbasis te hebben. Kan dus prima in belang van kind gedacht zijn.

Omgangsregeling zou ik wel op papier zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven