Eerste hulp bij reizen

14-01-2017 16:08 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil de wereld zien! Ik wil al een aantal jaar reizen maken, maar heb me altijd laten tegenhouden door vliegangst. Dat ga ik dus nu niet meer doen.

Goed, ik ben dus dolenthousiast en heb bedacht dat ik eerst eens een stedentrip in Europa zou willen boeken met partner, maar: hoe doe je dat? Boek je een vlucht+hotel via klm, tui, etc....

Of boek je een vlucht en afzonderlijk een hotel?

Ik ben tot dit jaar altijd bij familie op vakantie geweest in Engeland en Frankrijk dus heb geen idee hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Alvast bedankt!
Als je niet - te veel - wilt vliegen kun je ook een wereldreis met de trein maken.

"

Uw reis begint in Amsterdam en gaat via Noorwegen, Zweden en Finland naar Rusland. Na een lange en boeiende reis via Mongolië naar China komt u in Hong Kong. Van West naar Oost Australië. Van Los Angeles naar Vancouver, via de Rockies naar Toronto en tenslotte aankomst in New York."
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hangt er vanaf. Ik boek meestal los. Ik kom vaak via Airbnb of op de bonnefooi in een appartementje of kamer terecht. Voor een korte citytrip met vlucht+auto+hotel zijn er soms aanbiedingen waardoor het goedkoper is om alles ineen te regelen, en soms is het veel goedkoper om het zelf te doen, hangt er een beetje vanaf.

Maar ik vind vaak de hotels in die aanbiedingen niet zo heel gezellig, dus ik doe het meestal zelf. Airbnb kom je vaak op hele leuke plekjes mee vind ik!

Tickets zou ik altijd ff via de site van de luchtvaartmaatschappij checken qua prijs als ze ze aanbieden op van die cheaptickets sites enzo. Kreeg eens een 'aanbieding' voor Transaviatickets 150€ retour, stonden ze voor 100€ retour op hun eigen site, best wel raar.

Verder: vliegen is zo'n beetje het veiligste vervoer ter wereld. En de wereld zien is fantastisch. Geniet ervan!
Soms is een pakketreis ( vlucht en accomodatie ) goedkoper n soms is los boeken goedkoper. Het een is niet perse beter dan het andere.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik boek vliegtickets en hotels meestal los. En dan direct bij het hotel of de vliegmaatschappij zelf.
Wij boeken vlucht meestal via skyscanner, goed verschillende luchthavns met elkaar vergelijken. Als we data hebben gevonden met een leuke prijs voor een vlucht gaan we hotels zoeken. We vergelijken meestal de prijzen via booking, hotels.com en bv expedia met elkaar. De vlucht moet je goed geregeld hebben want die kun je niet meer annuleren
Als reizen nieuw voor je is is het misschien makkelijker een kant-klaar-reis te nemen.

Bv op www.travelbird.nl/stedentrip-inspiratie/ vind je voor weinig een stedentripje. Hoef je niet zelf alles bij elkaar te zoeken.
Als je voor het eerst een reisje gaat maken zou ik bij een touroperator boeken.
De ene keer is een pakket goedkoper en de andere keer een losse vlucht en hotel via booking.com

Ik kijk voor hotel reviews op https://www.tripadvisor.com voordat ik boek. Ik heb het liefst iets in het centrum zodat ik lopend of met de metro dingen kan doen.

Voor vliegtickets of een pakket of direct via de website van de luchtvaartmaatschappij. Ik vergelijk prijzen op kayak.com

Als je vliegangst hebt zou ik niet te ver gaan. Voor de eerste keer zou ik iets proberen als Kopenhagen, Wenen, Praag.
Dank voor jullie advies en suggesties! Het wordt waarschijnlijk Krakau!
Ik zoek vliegtickets via www.skyscanner.com en dan kijk ik welke de gunstigste vliegtijden en prijs heeft. Dan boek ik via de vliegmaatschappij zelf.

Hotel of appartement boek ik los via booking.com of via airbnb.com. Voor mij zijn sfeer en inrichting en locatie belangrijk. Andere mensen letten weer erg op hoe schoon het is en of er veel lawaai van de straat is of niet. Dus kijk goed welke filters er mogelijk zijn in die zoekmachines en lees reviews, en selecteer op wat JIJ belangrijk vindt.

Als je in het midden van een hippe wijk wilt zitten, schrik er dan ook niet van dat het 's nachts lang rumoerig blijft.

Hoe ik van vliegveld naar hotel kom, lees ik in een reisgidsje of zoek ik met Google Maps op, even klikken op het icoontje voor openbaar vervoer en voila. Maar zelfs als je het ter plekke nog moet uitzoeken, komt het altijd wel goed, elk vliegveld heeft een informatiebalie. En ook pin-automaten, handig om daar alvast wat lokaal geld te pinnen als ze geen euro's gebruiken.

Voor wat er te zien en doen is gebruik ik een reisgidsje, voor steden vaak van Time to Momo (voorheen 100% + stadnaam, bv. 100% Parijs). Daar staan ook wel dingen in over gewoontes, het eten, openingstijden, hoe het OV werkt, etc. Voor een rndreis door een land heb ik meestal een Lonely Planet gids als basis maar bekijk ik ook wat ik ter plekke nog tegenkom / hoor aan tips, ik hou mijn ogen open voor foldertjes over bezienswaardigheden, ik vraag receptionisten van hotels om advies etc.

Meestal heb ik maar een paar dingen die ik echt graag wil zien en de rest is zo van 'leuk als het lukt maar het hoeft niet'. Met rondbanjeren kom je vanzelf ook allerlei leuke dingen tegen.

En ik kijk nog wat online omdat ik ook craft beer cafe's en goeie koffietentjes en fotomusea en festivalletjes en vlooienmarkten leuk vind, en die staan niet altijd in gidsjes.

Verder is het volgens mij niet zo moeilijk, gewoon kijken hoe ver je van tevoren op de luchthaven moet zijn en wat je wel en niet in je handbagage mee mag... is allemaal wel te vinden op je ticket of de info die je daarbij krijgt...

Als je nog specifieke vragen hebt, laat maar horen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Voor de eerste reis zou ik even langs gaan bij het reisbureau, ze kunnen je daar goed (meestal) adviseren en je tips geven waar je zelf misschien niet zo snel aan denkt! Krakau is wel echt een coole stad trouwens! Echt 1 van mijn favorieten van het afgelopen jaar!
Ticket online boeken en via bijvoorbeeld booking.com een leuke slaapplek zoeken. In boekjes of op internet uitzoeken hoe je van het vliegveld naar je slaapplek komt. Stedengids mee met plattegrond en het komt allemaal goed. Het is allemaal niet moeilijk en gewoon lekker gaan en genieten. Toen ik voor het eerst alleen ging rondreizen, vond ik het heel spannend. Maar eenmaal op de bestemming gaat het allemaal vanzelf. Veel plezier!
boek meestal alles los let wel op als je met een budgetmaatschappij vliegt op het vliegveld waar je aankomt dit kan ooit nog best wel ver van de stad af liggen

verder koop ik altijd een boekje van de stad hier staat vaak veel informatie in
het is zoals het is,daar moet je het mee doen
Je kan leuke stedentrips en vakanties vinden op Travelbird, je kan ook een gecombineerde stedentrip dat je naar 2 of meerdere steden gaat boeken.

Of een stedentrip met surprise me, je weet dan pas op de dag zelf wat je bestemming is. Ik heb dat vorig jaar gedaan, ik vond het wel een andere manier van vakantie vieren maar het is me goed bevallen. En je kan trouwens wel bestemmingen opgeven waar je niet heen wil.
Voor zo'n eerste keer zou ik lekker een pakketreis boeken. Bij voorkeur met luchthaventransfer. Dat zelf alles los uitzoeken bewaar je dan voor als je wat meer ervaring hebt. Is trouwens ook niet per se altijd goedkoper.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven