help - burengeschil

12-03-2017 13:18 92 berichten
We hebben een discussie gehad met de buurman, ivm de afsluiting tussen onze tuinen. Ik schets even de situatie, vanuit de twee gezichtpunten. Wie heeft gelijk...?

Situatie: platteland, twee huizen naast elkaar, stuk A is 50 m breed en 100 m diep, stuk B is 25 meter breed en even diep. Stuk B heeft stuk A als buur en nog een andere buur. Omdat het huis op stuk B meer dan honderd jaar oud is , en de twee andere huizen recent zijn en op een andere afstand van de weg moesten worden gebouwd, staan de huizen op verschillende diepte en kijkt huis B uit op huis A, op de garage van huis A en op het andere buurhuis en hun garage. Enkel het laatste stuk van de tuin van huis B heeft open zicht, op de tuin van huis A en op de verdergelegen weilanden. Dit stuk wordt gebruikt om hout te stapelen, voor een aantal serres en broeikassen , en voor een kippenren.

Stuk A kijkt aan drie kanten uit over bos en weilanden waar nooit gebouwd zal worden.

Eigenaar stuk A: al toen ik hier vijf jaar geleden bouwde, ergerde ik me al aan het zicht vanuit het keukenraam. Uit alle ramen zie ik alleen maar groen, bomen, weilanden. Door het keukenraam zie ik de met zwarte plastic overdekte houtstapels van de buren (zeker dertig meter lang). Echt lelijk. Dat stuk van hun tuin ziet er rommelig uit, het is een functioneel stuk, geen siertuin.. Ze hebben trouwens zelf een hoge afscheiding gemaakt in hun eigen tuin (overdwars dan) zodat zij zelf dat laatste stuk ook niet hoeven te zien. Ik vind het bovendien niet leuk om de buurman voortdurend in zijn tuin te zien werken vanuit mijn keukenraam, ik ben hier speciaal komen wonen om zoveel mogelijk privacy te hebben. We zijn onze tuin mooi aan het aanleggen en ik wil graag een haag tussen de twee tuinen. Dan hebben we meer privacy en zien we die plastic niet meer.

Eigenaar stuk B: de buren hebben makkelijk praten, die hebben overal uitzicht. Ik heb enkel uitzicht als ik aan mijn houtstapels aan het werken ben of de kippen kom voeren. Die houtstapels waren er ook al toen zij dat stuk grond kochten. Gaan ze me nu mijn enige uitzicht afnemen? Als ze het zicht niet mooi vinden, dat ze dan een haag of een afscheiding overdwars zetten zoals wij.

Wat vinden jullie?
anoniem_6533c576c6a23 wijzigde dit bericht op 12-03-2017 13:21
Reden: typfouten
% gewijzigd
Ik zou gewoon een haag plaatsen. Ik vind privacy heel belangrijk en zeker straks met je zwemvijver.
@ Shifty; je reageert vrij stellig, maar wel vanuit de Nederlandse regels neem ik aan?

Ik weet bijv. niet of je in België mee moet betalen als buren aan de erfgrensafscheiding.

@ Vlaamsemeid; in Nederland mag een haag in de voortuin niet hoger zijn dan 1 meter, anders moet je ontheffing aanvragen. Is het in België soepeler? Wat zijn de regels precies? Je zei dat je eraan voldoet, ik ben nieuwsgierig.

Een tussenoplossing waarbij buurman ook nog wat uitzicht houdt, lijkt mij het beste.
quote:Vlaamsemeid schreef op 12 maart 2017 @ 14:40:

[...]

ooit al een huis gebouwd? er zijn geen tig opties hoor... je houdt rekening met zon, en met logische indeling van de functies...Ja dat besef ik. En dus vind ik het logisch dat jij gewoon een haag neerzet, op je eigen grond.
hebben al een oplossing uitgewerkt...man gaat aantal houten panelen overdwars zetten langs de scheiding. Hun zicht blijft open en wij zien geen plastic meer :-)

ik geef toe, ik ben perfectionistisch ingesteld maar ik ben geen zeur, heb met niemand ruzie. buurman heeft met iedereen in de straat ruzie, behalve met ons...

Hebben het vooraf met buurman aangekaart en passen ons nu aan aan hem, ook al zijn we in ons recht. omdat ik als de dood ben voor burenruzie...
quote:Tickel schreef op 12 maart 2017 @ 14:37:

[...]

Jullie zijn niet verantwoordelijk voor het uitzicht van de buurman wat hij nu heeft wegens gebrek aan erfafscheiding. Jullie mogen gewoon een schutting plaatsen, op eigen grond.

In Nederland ben je wél verantwoordelijk voor het uitzicht.

Daarom is de standaard bij voortuin max. 1 meter hoog.
Courage, ik heb het idee dat het om de achtertuin gaat, de buurman heeft dat hout ook niet in de voortuin liggen he.
quote:Courage-- schreef op 12 maart 2017 @ 14:44:

[...]

Daarom is de standaard bij voortuin max. 1 meter hoog.Gaat hier om de achtertuin én het is in België. Appels met peren dus.
Ik vind een aantal reacties wel vreemd.

'Mijn buren hebben mooi uitzicht op onze badkamer. De vorige bewoners maakten er een hele show van. Nu wil ik gordijnen ophangen maar dat vindt de buurman niet leuk.'

'Je wist dat er geen gordijn hing toen je er ging wonen, dus je mag nu ook niet zeuren.'

TO, schrijf eerlijk op een rijtje wat je wil van de haag. Wil je mooi zicht uit je keukenraam? Privacy? Sowieso het stuk afzetten? Communiceer dat duidelijk naar de buurman. Het klinkt (zoals anderen al zeiden) alsof je elke keer een reden erbij bedenkt om toch de haag te willen.

Mijn buren hebben overigens een aantal hele mooie bomen gekapt die ons veel privacy opleverden. Vinden we heel jammer. Kan ik niks over zeggen. Hun boom, hun keuze.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat niet over een voortuin.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:Vlaamsemeid schreef op 12 maart 2017 @ 13:51:

ik weet dat we een haag mogen zetten. alleen, de buurman vindt dat dus niet leuk. En we willen geen ruzie... Hij is al boos omdat ik hem wees op de vieze geur uit zijn schoorsteen (onder dat plastic droogt zijn hout niet voldoende vrees ik) Iedereen begint over die geur (bezoekers).

Ik ging dieiper in op de ligging omdat dat voor de buurman meespeelt: jullie zijn al zo 'verwend' met uitzicht, gun mij ook wat als ik aan het werken ben in mijn tuin...

En hij vindt dat omdat het altijd zo geweest is, het zo moet blijven. Wij hebben nu pas tijd om dit aan te pakken (en moed :-) want is echt geen leuke man...)

Dan helemaal die haag neerzetten. Hoef je hem ook niet meer te zien.

Ik heb weinig geduld met mensen die zelf veel willen maar niks voor een ander doen.
quote:Marana_ schreef op 12 maart 2017 @ 14:46:

Courage, ik heb het idee dat het om de achtertuin gaat, de buurman heeft dat hout ook niet in de voortuin liggen he.

Wel toch?

Vlaamsemeid; gaat het om de voortuin of achtertuin?
Het klinkt trouwens alsof de buurman ook zijn tuin anders kan indelen zodat hij niet tegen z'n eigen troep aankijkt en uitzicht heeft vanuit z'n eigen tuin. Toch?
Serres, houtstapels, kippenren, vijver .. ik zet mijn geld in op de achtertuin
Als de buurman zijn tuin anders in zou delen zou hij dan ook een vrij uitzicht hebben? Dus ren, composthoop ed verplaatsen.

Het vervelende is, ik zou ook niet graag de verstandhouding met de buren willen verstoren.
Nou ben ik heel nieuwsgierig.

Eens dat het niet logisch klinkt qua serre, hout, zwemvijver etc.

Maar in het openingsbericht staat dat het huis van de buurman dieper ligt dan van de huizen ernaast.

Daar baseer ik voortuin op.

Hoe moet ik dat dan lezen?
Ik lees juist dat het huis van de buurman minder diep ligt.
quote:Courage-- schreef op 12 maart 2017 @ 14:44:

[...]

Daarom is de standaard bij voortuin max. 1 meter hoog.

Je gaat toch geen zwemvijver in je voortuin graven?

Ik heb nog nooit een voortuin gezien van 100 meter diep.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Het gaat om de achtertuin.

De scheiding tussen buren en ons wordt eerst gevormd door hun huis, daarachter dan door een hoge schutting (door hen geplaatst tegen de lagere schutting die er al stond, op het moment dat wij hier kwamen wonen). Dan door onze garage. En dan door een 'draadafsluiting' tussen de twee tuinen.

Het gedeelte tuin dat buurman en zijn gezin gebruiken is langs alle kanten omgeven door hoge schutting. Ook achteraan. Daarachter begint hun nuts-tuin. Alle functionele dingen dus, dus niet bedoeld om mooi te zijn. Daar hebben wij dus vanuit de keuken voluit zicht op.

Een voorbeeldje: een grote composthoop, net tegen de draad met onze tuin. Aan 'hun' kant aan het zicht ontrokken door panelen...

En massa's hout, overdekt met zwart plastic dus. En lelijke serres (witte plastic tunnels) etc etc

Als (als ) er een zwemvijver komt, heeft buurman als hij aan het houthakken is, daar ook voluit zicht op.

Het zou heel logisch zijn om een haag of schutting te plaatsen tussen de twee tuinen (dat mag best hoog hier, zeker hoger dan 1m). Alleen, dan kijkt buurman als hij in zijn tuin werkt (hout hakken, kippen voeren etc, moestuinieren...) op een haag of schutting uit en niet meer in de 'verte'. Zijn rederening: ik heb al nauwelijks uitzicht, en nu gaan jullie me dat nog afpakken...
quote:Courage-- schreef op 12 maart 2017 @ 15:05:

Nou ben ik heel nieuwsgierig.

Eens dat het niet logisch klinkt qua serre, hout, zwemvijver etc.

Maar in het openingsbericht staat dat het huis van de buurman dieper ligt dan van de huizen ernaast.

Daar baseer ik voortuin op.

Hoe moet ik dat dan lezen?Hiermee heeft TO willen aangeven dat het uitzicht van huis B (vanuit de zijgevelramen) al beperkt wordt door de huizen ernaast die dieper op het erf staan. De zijgevelramen (keukenraam neem ik onder andere aan) kijken uit over de tuin van B omdat huis A dieper op het erf staat en dus niet tegen huis B aan kijkt.
quote:shifty schreef op 12 maart 2017 @ 15:29:

[...]

Hiermee heeft TO willen aangeven dat het uitzicht van huis B (vanuit de zijgevelramen) al beperkt wordt door de huizen ernaast die dieper op het erf staan. De zijgevelramen (keukenraam neem ik onder andere aan) kijken uit over de tuin van B omdat huis A dieper op het erf staat en dus niet tegen huis B aan kijkt.

Bijna juist :-)

Keukenraam is achtergevel.

Huis B heeft sowieso geen zijramen (ingewikkeld verhaal).

Het gaat hen om het uitzicht vanuit hun tuin.
Als de buurman al met iedereen ruzie heeft, en nu ook al moeilijk begint te doen bij de nieuwelingen (to dus), dan denk ik dat hem tegemoet komen met de schutting niet gaat helpen om hem in de toekomst tevreden te houden.

Dikke kans dat hij wel iets anders vindt dan om over te zeuren.

Ik zou mijn eigen plan trekken en de hoge haag gewoon op eigen terrein zetten. Daar heeft hij niets over te zeggen.
Dus eigenlijk woonde B vrij. Toen besloten A en C huizen te bouwen die het zicht van B wegnamen. En nu wil A het laatste restje zicht wegnemen omdat zij last hebben van de troep. Ik begrijp buur B wel.
quote:Felix_Urbexicus schreef op 12 maart 2017 @ 15:36:

Als de buurman al met iedereen ruzie heeft, en nu ook al moeilijk begint te doen bij de nieuwelingen (to dus), dan denk ik dat hem tegemoet komen met de schutting niet gaat helpen om hem in de toekomst tevreden te houden.

Dikke kans dat hij wel iets anders vindt dan om over te zeuren.

Ik zou mijn eigen plan trekken en de hoge haag gewoon op eigen terrein zetten. Daar heeft hij niets over te zeggen.

Dat we nog geen ruzie hebben, is omdat wij tot nu toe meestal toegeven. Ik ben echt als de dood voor burenruzie, dat kan je leven echt verzieken.

We gaan toch maar voor de panelen-oplossing (paar houten panelen loodrecht op de scheiding zetten, en haag laten groeien tot hoogte dat hij er makkelijk overheen kan kijken...
quote:safrat schreef op 12 maart 2017 @ 15:40:

Dus eigenlijk woonde B vrij. Toen besloten A en C huizen te bouwen die het zicht van B wegnamen. En nu wil A het laatste restje zicht wegnemen omdat zij last hebben van de troep. Ik begrijp buur B wel.Nee, wij hebben een oud huis afgebroken met massa's achterbouw en typisch Vlaamse koterijen (zeven! berghokken, schuren, garages en dergelijke constructies). Dus hij is er stukken op vooruit gegaan qua omgeving.
anoniem_6533c576c6a23 wijzigde dit bericht op 12-03-2017 15:46
Reden: herkenbaarheid
% gewijzigd
quote:Vlaamsemeid schreef op 12 maart 2017 @ 13:53:

Nee, buurman heeft nergens uitzicht, behalve dus vanuit zijn rommeltuin.Dan maakt ie van zijn rommeltuin een buitenzittentuin en stapelt zijn rommeltuin langs de door hemzelf geplaatste hoge schutting en houdt zo vanuit zijn serre uitzicht over de weilanden.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven