help - burengeschil

12-03-2017 13:18 92 berichten
We hebben een discussie gehad met de buurman, ivm de afsluiting tussen onze tuinen. Ik schets even de situatie, vanuit de twee gezichtpunten. Wie heeft gelijk...?

Situatie: platteland, twee huizen naast elkaar, stuk A is 50 m breed en 100 m diep, stuk B is 25 meter breed en even diep. Stuk B heeft stuk A als buur en nog een andere buur. Omdat het huis op stuk B meer dan honderd jaar oud is , en de twee andere huizen recent zijn en op een andere afstand van de weg moesten worden gebouwd, staan de huizen op verschillende diepte en kijkt huis B uit op huis A, op de garage van huis A en op het andere buurhuis en hun garage. Enkel het laatste stuk van de tuin van huis B heeft open zicht, op de tuin van huis A en op de verdergelegen weilanden. Dit stuk wordt gebruikt om hout te stapelen, voor een aantal serres en broeikassen , en voor een kippenren.

Stuk A kijkt aan drie kanten uit over bos en weilanden waar nooit gebouwd zal worden.

Eigenaar stuk A: al toen ik hier vijf jaar geleden bouwde, ergerde ik me al aan het zicht vanuit het keukenraam. Uit alle ramen zie ik alleen maar groen, bomen, weilanden. Door het keukenraam zie ik de met zwarte plastic overdekte houtstapels van de buren (zeker dertig meter lang). Echt lelijk. Dat stuk van hun tuin ziet er rommelig uit, het is een functioneel stuk, geen siertuin.. Ze hebben trouwens zelf een hoge afscheiding gemaakt in hun eigen tuin (overdwars dan) zodat zij zelf dat laatste stuk ook niet hoeven te zien. Ik vind het bovendien niet leuk om de buurman voortdurend in zijn tuin te zien werken vanuit mijn keukenraam, ik ben hier speciaal komen wonen om zoveel mogelijk privacy te hebben. We zijn onze tuin mooi aan het aanleggen en ik wil graag een haag tussen de twee tuinen. Dan hebben we meer privacy en zien we die plastic niet meer.

Eigenaar stuk B: de buren hebben makkelijk praten, die hebben overal uitzicht. Ik heb enkel uitzicht als ik aan mijn houtstapels aan het werken ben of de kippen kom voeren. Die houtstapels waren er ook al toen zij dat stuk grond kochten. Gaan ze me nu mijn enige uitzicht afnemen? Als ze het zicht niet mooi vinden, dat ze dan een haag of een afscheiding overdwars zetten zoals wij.

Wat vinden jullie?
anoniem_6533c576c6a23 wijzigde dit bericht op 12-03-2017 13:21
Reden: typfouten
% gewijzigd
quote:Vlaamsemeid schreef op 12 maart 2017 @ 15:45:

[...]

Nee, wij hebben een oud huis afgebroken met massa's achterbouw en typisch Vlaamse koterijen (zeven! berghokken, schuren, garages en dergelijke constructies). Dus hij is er stukken op vooruit gegaan qua omgeving.Dat begrijp ik niet. De nieuwe huizen staan verder van de weg en blokkeren zijn uitzicht toch? Of stonden de oude huizen waar de nieuwe huizen staan en heeft hij nooit uitzicht gehad?
Jullie achteruin is hoe diep?

Je kunt overwegen om de zwemvijver niet helemaal achterin te doen en als erfafscheiding schutting met groen af te wisselen en die bovendien te laten aflopen qua hoogte.

Vanaf de keuken dus de standaard 1.80-2.00m hoog, verderop zakken tot 1.60-180m, dan 1.40-1.60m en uiteindelijk eindigen bij 1.00-1.20m (ik noem maar wat).

Dan heb je én nog privacy én houdt het aan het eind van jullie tuin ook niet raar op t.o.v. het uitzicht naar achteren.

Heeft de buurman het laatste stuk nog uitzicht over jullie tuin. Voor het uitzicht naar achteren is hij uiteraard zelf verantwoordelijk.
Alle reacties Link kopieren
Even de Rijdende Rechter inschakelen .
quote:SnoopyLove schreef op 12 maart 2017 @ 15:57:

Even de Rijdende Rechter inschakelen .Hoezo? TO mag iets plaatsen als ze dat wil, daar is geen discussie over.
quote:Vlaamsemeid schreef op 12 maart 2017 @ 15:45:

[...]

Nee, wij hebben een oud huis afgebroken met massa's achterbouw en typisch Vlaamse koterijen (zeven! berghokken, schuren, garages en dergelijke constructies). Dus hij is er stukken op vooruit gegaan qua omgeving.En je zult toch een vergunning hebben gekregen om zo te bouwen?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
quote:Vlaamsemeid schreef op 12 maart 2017 @ 15:36:

[...]

Het gaat hen om het uitzicht vanuit hun tuin.

Zijn tuin is 100 !!!!! meter diep. Hoezo geen uitzicht? Dat hijzelf het achterste deel heeft afgesloten betekent in mijn ogen dat hij normaal gesproken geen behoefte heeft aan uitzicht.

Ik zou lekker een schutting plaatsen bij de erfafscheiding. Je eigen plan trekken en buuurman links laten liggen.
quote:Swinta schreef op 12 maart 2017 @ 16:00:

[...]

Zijn tuin is 100 !!!!! meter diep. Hoezo geen uitzicht? Dat hijzelf het achterste deel heeft afgesloten betekent in mijn ogen dat hij normaal gesproken geen behoefte heeft aan uitzicht.

Ik zou lekker een schutting plaatsen bij de erfafscheiding. Je eigen plan trekken en buuurman links laten liggen.

Precies.

En vooral nu het een achtertuin betreft.
quote:eva-luna schreef op 12 maart 2017 @ 15:58:

[...]

Hoezo? TO mag iets plaatsen als ze dat wil, daar is geen discussie over.Ja dat mag, maar het was een tip, als je niet uitkomt met burenruzie, heb je de Rijdende Rechter voor (het is dat programma over burenruzies, als ze er ergens niet met elkaar over eens zijn).
quote:SnoopyLove schreef op 12 maart 2017 @ 16:14:

[...]

Ja dat mag, maar het was een tip, als je niet uitkomt met burenruzie, heb je de Rijdende Rechter voor (het is dat programma over burenruzies, als ze er ergens niet met elkaar over eens zijn).De Rijdende Rechter doet geen Vlaamse zaken.
quote:Courage-- schreef op 12 maart 2017 @ 14:44:

[...]

In Nederland ben je wél verantwoordelijk voor het uitzicht.

Daarom is de standaard bij voortuin max. 1 meter hoog.Dat zal toch niet voor alle woningen gelden? Wij wonen vrijstaand achter de kerk met de tuin grotendeels aan de voorkant. Struiken echt wel hoger dan 1 meter hoor. Wie moet daar last van hebben dan?
https://gadero.nl/slir/w3 ... ry/trellis-schutting.jpeg

Of dit idee. Kijk je niet vanuit het keukenraam recht in de tuin van de buurman, maar wordt je blik min of meer verlegd naar de horizon, terwijl het laatste stuk wel doorkijk biedt.
quote:rosanna08 schreef op 12 maart 2017 @ 14:04:

jullie hebben het gekocht terwijl de situatie al zo was? Dan niet zeuren. Eerlijk gezegd vind ik het sowieso gezeur als je overal geweldig uitzicht hebt, een riante tuin en dan begint over 1 raam waar het zicht wat minder is

Ze zeuren ook niet dat de buurman zijn rommel op moet ruimen. Dan zou je een punt hebben. Ze willen juist zelf iets doen tegen de rommel en op hun eigen grond een haag zetten. Dat mag gewoon en is helemaal geen gezeur.

Als die man zo graag een mooi uitzicht wilde, had 'ie niet het overgrote deel van z'n tuin af moeten zetten met een schutting. Jammer dat zijn enige stukje uitzicht, precies bij jullie zit, maar je wil zelf ook fijn wonen toch. Ik begrijp wel dat je privacy wil met een zwemvijver.
quote:chocolol schreef op 12 maart 2017 @ 16:25:

[...]

Ze zeuren ook niet dat de buurman zijn rommel op moet ruimen. Dan zou je een punt hebben. Ze willen juist zelf iets doen tegen de rommel en op hun eigen grond een haag zetten. Dat mag gewoon en is helemaal geen gezeur.

Als die man zo graag een mooi uitzicht wilde, had 'ie niet het overgrote deel van z'n tuin af moeten zetten met een schutting. Jammer dat zijn enige stukje uitzicht, precies bij jullie zit, maar je wil zelf ook fijn wonen toch. Ik begrijp wel dat je privacy wil met een zwemvijver.En dan bitchen dat de buren dat niet mogen.
quote:safrat schreef op 12 maart 2017 @ 15:54:

[...]

Dat begrijp ik niet. De nieuwe huizen staan verder van de weg en blokkeren zijn uitzicht toch? Of stonden de oude huizen waar de nieuwe huizen staan en heeft hij nooit uitzicht gehad?

Hij had vroeger ook al enkel uitzicht vanuit zijn rommeltuin.

Hij heeft geen ramen in de zijgevels (heel oud huis,toen deden ze dat zo hier, bizar genoeg, is om ooit huis tegen aan te kunnen bouwen)
Update: buurman is al komen kijken naar wat mijn man vanmiddag allemaal aan het doen was en heeft gegrommeld dat hij hiermee kan leven.

Vroeg zelfs nog of wij ook tevreden zijn met deze oplossing

Er is nog niet veel te zien maar mijn man heeft alvast palen in de grond geslagen waar dus die panelen zullen komen. We gaan twee panelen tegen de scheiding plaatsen en dan daarachter twee panelen loodrecht op de scheiding (met enkele meters tussen). En verder de draad die er al staat laten dichtgroeien met beplanting. Wij zullen geen plastic meer zien vanuit keuken (en ook van op terras trouwens), het zal het zicht op de zwemvijver volgens mijn man ook wat belemmeren (dat moet ik nog zien maar ja, ik moet die hele zwemvijver nog zien ) en buurman heeft ongehinderd zicht.

(die palen lagen hier al vanwege plannen met de konijnenren, voor wie zich afvraagr hoe dit allemaal zo snel kan gaan
anoniem_6533c576c6a23 wijzigde dit bericht op 12-03-2017 17:56
Reden: typfout
% gewijzigd
klinkt als best een mooie oplossing!

Lastig soms buren, je hebt ze niet echt voor het kiezen.
Eeh, je vraagt hem wat hij wil: de tuin achter opruimen of een schutting of haag ertussen. Mag hij zelf kiezen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven