Verbouwing, wat nu?

20-03-2017 11:16 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Ik huur voor 370 euro een woonlaag in een pand dat het komende jaar compleet, incl fundering, verbouwd gaat worden. Dit betekent voor mij dat ik 6 dagen in de week van 7-19 uur in de herrie en stof zit, terwijl ik nu thuis zit zonder baan en heb besloten een jaar te studeren. De huisbaas heeft me aangeboden dat ik een vertrekpremie van 55k krijg en zelf uitzoek waar ik dan naar toe ga of in de herrie blijf zitten en geen huur betaal. Daarnaast is geopperd dat ik een woning van 250k mag kiezen dat zij kopen en dat ik dan voor 600 van ze mag huren. Ik heb geen inschrijfduur opgebouwd bij woningnet dus kan ik me alleen inschrijven om ingeloot te worden voor een woning.

Welk besluit zijn jullie geneigd te nemen in deze situatie?
55k???? Holy mo....ik zou het wel weten.
55 000 euro zou ik pakken.

Mooi startpunt voor een klein appartementje voor jezelf te kopen.
Een jaar lang in de herrie: bespaar 4440 euro.

Huis uitzoeken en gaan huren: goede optie!

55k meekrijgen (zoek uit hoe dat belastingtechnisch zit!) lijkt me ook een mooie optie, maar dat hangt van jouw huurmogelijkheden af (of koop).
55000....

(5500 zou realistischer zijn, weet je het zeker???)
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:De huisbaas heeft me aangeboden dat ik een vertrekpremie van 55k krijgWeet je zeker dat je niet 5,5k bedoelt?
Ja hoor, echt? Voor 55k kun je vier jaar een prachtige woning huren. Wat een bizar aanbod, 148 maal jouw huur. Dat kan nooit kloppen.
quote:Ceylon schreef op 20 maart 2017 @ 11:21:

55000....

(5500 zou realistischer zijn, weet je het zeker???)Ik heb dit soort bedragen weleens eerder gehoord als iemand een erg lage huur had en op een mooi plekje zat. Binnenstad Amsterdam of zo. Het is dan een som van de verwachte winst bij lege oplevering van een opgeknapte woning vs het gecalculeerde toekomstige tekort door de lage huur van de zittende huurder.
Ik neem ook aan dat dat 5.500 moet zijn.

Ik zou starten met juridisch advies in winnen. Hopelijk heb je een rechtsbijstand verzekering?

De tweede optie vind ik eigenlijk geen optie, zo kan je niet een jaar lang wonen. Je huur zou bij de derde optie wel erg om hoog gaan. Is er geen verplichting dat ze je tijdelijk elders onder moeten brengen om je dan vervolgens na de renovatie weer de gelegenheid moeten geven je eigen woning te betrekken? Dan zou ik kijken of ik ergens op hun kosten een zomerhuisje kan huren voor een jaar ofzo.
quote:Martje2801 schreef op 20 maart 2017 @ 11:18:

55 000 euro zou ik pakken.

Mooi startpunt voor een klein appartementje voor jezelf te kopen.

Alleen zit to werkeloos thuis dus wordt een hypotheek rondkrijgen lastig.

To, stap 1 is als de wiedeweerga inschrijven bij Woningnet en wachttijd gaan opbouwen. Zelfs als je qua inkomen niet meer in aanmerking komt zou ik ingeschreven blijven staan. Je weet maar nooit hoe het leven loopt en wie weet heb je over 10-20 jaar wel een sociale woning nodig.
quote:Erizon schreef op 20 maart 2017 @ 11:28:

[...]

Ik heb dit soort bedragen weleens eerder gehoord als iemand een erg lage huur had en op een mooi plekje zat. Binnenstad Amsterdam of zo. Het is dan een som van de verwachte winst bij lege oplevering van een opgeknapt vs het gecalculeerde toekomstige tekort door de lage huur van de zittende huurder.

Oke dan.

Ik weet van een tante, die in een appartementencomplex woonde dat afgebroken gaat worden, dat ze 5000 verhuispremie kreeg, en voorrang op de lijst als ze zou besluiten dat ze in het nieuwe complex wil wonen. Vandaar dat ik voorzichtig vraag of ze het echt zeker weet.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Overigens; als het echt 55.000 is, zou dat mijn keuze zijn. Daar kun je ook particulier leuk van huren.

Anders zou ik dat jaar in stof en herrie gaan zitten, zonder huur. Overdag naar school en bieb, me geen lor aantrekken van poetsen, en elke maand die bijna 400 euro sparen. Heb je volgend jaar nog steeds een prima appartement dat je voorlopig nog kunt betalen, ook als de huur omhoog zou gaan.

En het is geen zes dagen per week herrie. In het begin wel, dan worden dingen afgebroken. Later moet er opgebouwd worden, en soms moeten dingen een hele tijd drogen, eer ze verder kunnen. Als het om 5500 euro gaat zou ik de stof en herrie voor lief nemen, en al helemaal als de woning voor de rest heel fijn is. Als je toch al weg had gewild wordt het anders natuurlijk.
Blijkbaar zit TO op een gewilde plek met een hele lage huur.

Waar is het huis waar je voor 600 zou kunnen huren?
Ik zou trouwens in jouw situatie de 55k opstrijken en een kamer zoeken. Van dat geld kun je mooi studeren.
Dat nulletje meer of minder zou voor mij best een verschil uitmaken. Persoonlijk vind ik die derde optie ook best leuk klinken, maar ik kan me voorstellen dat een verdubbeling van de huur er pittig inhakt.
Dat bedrag zou best wel eens kunnen kloppen, zelf heb ik dat soort dingen opgezocht toen ik zelf een huurprobleem had. Is wel al een aantal jaar geleden, ik kan wat dingen verkeerd onthouden hebben.

Verhuurder moet iets vervangends zoeken voor een redelijk bedrag ( bv dat koophuis en dan verhuren) of een flink bedrag betalen en zo de huurdersbescherming met toestemming van de huurder omzeilen.

Een verhuispremie staat los van dit bedrag, de oprotpremie.

Hou er wel rekening mee dat als je alle geboden opties weigert, ondanks dat ze redelijk zijn, je uit je contract gezet kan worden wegens slecht huurdersschap.

Gelukkig moet de optie wel echt redelijk zijn, en 5500 euro oprotpremie , dus niet alleen een verhuisvergoeding, is dat niet.

De andere twee opties zijn mijn inziens ook redelijk.

Ter vergelijking, mijn verhuurder wilde dat ik wegging, wegens een belachelijke officiële reden. Officieuze reden was dat mijn huur extreem verlaagd was door de huurcommissie, verhuurder is een huisjesmelker.

Geen verhuisvergoeding of oprotpremie, en hij dacht te voldoen aan de vervangende woonruimte door een advertentie van een parkeerplaats te huur aan te bieden in de rechtzaak, daar kon ik wel gaan wonen voor dezelfde huurprijs..

Rechter ging niet akkoord met het geintje.
WoW, dankjulliewel voor alle reacties.

Het is echt 55k en niet 5,5k.

Ik woon tegen het centrum aan en ben voor een vergelijkbare woning met gemak 1000 euro per maand meer kwijt. Heb gewoon erg veel geluk gehad dat ik deze woning 13 jaar geleden kreeg.

Dus als ik 55k accepteer en een gelijkwaardige woning zoek is het geld na 55 maanden (4.5 jaar) op en ben ik meer geld kwijt. Omdat ik geen baan heb kan ik geen hypotheek voor een woning krijgen.

Het advies om juridische advies in te winnen vind ik wijs. Dat was ook mijn ingeving omdat ik echt niet weet wat wettelijk bepaald is. Ik neem de verbouwingsoverlast niet licht op.
quote:yoohoo schreef op 20 maart 2017 @ 13:16:

WoW, dankjulliewel voor alle reacties.

Het is echt 55k en niet 5,5k.

Ik woon tegen het centrum aan en ben voor een vergelijkbare woning met gemak 1000 euro per maand meer kwijt. Heb gewoon erg veel geluk gehad dat ik deze woning 13 jaar geleden kreeg.

Dus als ik 55k accepteer en een gelijkwaardige woning zoek is het geld na 55 maanden (4.5 jaar) op en ben ik meer geld kwijt. Omdat ik geen baan heb kan ik geen hypotheek voor een woning krijgen.

Het advies om juridische advies in te winnen vind ik wijs. Dat was ook mijn ingeving omdat ik echt niet weet wat wettelijk bepaald is. Ik neem de verbouwingsoverlast niet licht op.

Ga ook vooraf na wat je huur wordt na die verbouwing!!

Als die (ongeveer) gelijk blijft, zou ik de overlast voor lief nemen. Wordt het 600 euro of meer, zou ik de alternatieven overwegen.
Nog een alternatief: blijven zitten en van het geld dat je uitspaart aan huur ergens anders een kamer huren zodat je rustig kunt studeren en ontsnappen aan de herrie en het stof wanneer je daaraan behoefte hebt.
Felix, weet je zeker dat je eruit gegooid kint worden als je alle redelijke voorstellen afslaat? Ik heb toch recht om een mijn woning te blijven bewonen als hij niet bouwvallig is? Mij apartement is in 2010 gerenoveerd en heeft CV, strakke muren en plafonds, nieuwe keuken en douche. Of is deze gedachte naïef?
Erizon, ik ga me idd inschrijven bij woningnet. Dankjewel voor het advies. Iedereen eigenlijk dank voor het delen! ????????
Ceylon, de eigenaar heeft aangegeven dat ik de overlast niet moet onderschatten.

MarindaH, ik mag een willekeurige woning uitzoeken voor 250k die te koop staat. Bij een huur van 600 krijg ik een nader te bepalen zak geld mee.
Als het echt 55 k is zou ik de uitkoopsom nemen en op zoek gaan naar andere woonruimte. Het hoeft natuurlijk niet per se zo'n dure woning te zijn, het hangt er vanaf of je weer op die gewilde stek gaat wonen of elders een goedkopere woning accepteert.

Overigens klopt je berekening niet. Je moet er vanuit gaan dat je met die 55 k aanvult wat het je meer kost, en dat is 630 euro pm. Daar kom je 87 maanden mee door en dat is ruim 7 jaar. Tegen die tijd zal je toch wel voldoende inschrijving hebben voor een andere leuke woning?
quote:Ceylon schreef op 20 maart 2017 @ 13:20:

Ga ook vooraf na wat je huur wordt na die verbouwing!! Daar zijn regels voor binnen de sociale huursector in Nederland. Hier kostte cv aanleggen enkele tientjes en dubbel glas ook zoiets. To, heb je de website van de Rijksoverheid hierover al bekeken?
quote:yoohoo schreef op 20 maart 2017 @ 13:33:

Ceylon, de eigenaar heeft aangegeven dat ik de overlast niet moet onderschatten.

MarindaH, ik mag een willekeurige woning uitzoeken voor 250k die te koop staat. Bij een huur van 600 krijg ik een nader te bepalen zak geld mee.

Op dit moment klinkt het alsof jij een prima huurbaas hebt. Vrij van huur en in ruil daarvoor tijdelijk een kamer huren, is dat nog een optie voor je? (Als je huur daarna gelijk blijft, als ie omhoog schiet wordt het anders).

Een woning zelf mogen uitzoeken is ook leuk natuurlijk. Ik vind alledrie de opties echt heel redelijk en zou een jaar verbouwing accepteren als daar naderhand dezelfde huur tegenover staat én je fijn woont.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven