Handbagage koffer

28-05-2017 14:42 51 berichten
Mijn dochter vliegt morgen met KLM binnen Europa en heeft net haar koffertje nagemeten. Die blijkt twee cm te breed (55 x 37 x 22, toegestaan is: 55 x 35 x 25), en nu maakt ze zich zorgen of hij dan wel mee kan als handbagage. Ik heb zelf vorig jaar op een KLM-vlucht dit zelfde koffertje meegenomen, en dat ging toen zonder problemen.
Iemand wel eens te maken gehad met geweigerde handbagage?
eva-luna schreef:
28-05-2017 16:12
Had iemand zijn dag even niet op het vliegveld waarschijnlijk (ik bedoel de zakjes-controleur :) )

Ik denk dat het overpakken jou (niet jij in het bijzonder, maar elke 'overtreder') er nog even fijntjes op wijst dat je teveel mee hebt. En ik snap wel een beetje waarom ze dat willen benadrukken, want als iedereen het idee heeft dat ze het toch niet controleren, dan is de drempel om je aan de regels tehouden weer een stuk lager :)
Ik heb ook eens gehad bij de beveiliging dat hij ging zeuren dat ik 5 minuten had om alles uit te pakken (dus mijn laptop, camera, telefoons, enz). Ik stond er nog niet eens....
Alle reacties Link kopieren
Rusti schreef:
28-05-2017 16:21
Ik heb ook eens gehad bij de beveiliging dat hij ging zeuren dat ik 5 minuten had om alles uit te pakken (dus mijn laptop, camera, telefoons, enz). Ik stond er nog niet eens....
Nou ja voor sommige mensen is het ook moeilijk om bordjes te lezen, van laptop uit de tas, riem af, schoenen uit, sierraden af, mobiel mag dan weer wel in de laptop tas.

Ergo ik doe al mijn sierraden al voor de rij af, riem uit etc enzo. Behalve op schiphol, die bodyscanners heerlijk is dat.
fietsen varen vrouwelijk doen
zeefietser1 schreef:
28-05-2017 16:49
Nou ja voor sommige mensen is het ook moeilijk om bordjes te lezen, van laptop uit de tas, riem af, schoenen uit, sierraden af, mobiel mag dan weer wel in de laptop tas.

Ergo ik doe al mijn sierraden al voor de rij af, riem uit etc enzo. Behalve op schiphol, die bodyscanners heerlijk is dat.
Dat vind ik dan ook weer vreemd. Schiphol is de enige luchthaven waar ik mijn schoenen uit moet doen. Op Stockholm, Kopenhagen en een lokaal vliegveld in Zweden is het geen probleem om schoenen aan te houden. Sieraden heb ik ook nog nooit afgedaan.
viva1966 schreef:
28-05-2017 15:44
Het mag niet, maar als je de mensen de kost moet geven die het wel doen heb je een vol huis. Pas ook weer gezien: dames met rolkoffer, laptoptas en handtas als handbagage. En dan mogen de mensen die netjes 1 tasje meenemen die onder de stoel voor hun plaatsen (waardoor je dus geen voetruimte meer hebt)... Het zou mooi zijn als er bij de gate eens wat consequenter wordt geacteerd, maar iedereen op een vliegveld lijkt als de dood voor opstootjes.
Onzin. Je hebt te maken met twee soorten regels:

1) van de veiligheidscheck van het vliegveld
2) van de luchtvaartmaatschappij

Hoeveel stuks en welke afmetingen bepaalt de luchtvaartmaatschappij en de meeste staan één stuk handbagage plus een accessoire toe. Het gewicht verschilt van 10 kg (oa Norwegian, Scandinavian, Ryanair), via 12 kg (KLM) en 23 kg (BA) tot onbeperkt (Easyjet). Bovendien heb je nog te maken met frequent flyers en verschillende tarieven waarbij soms extra handbagage is toegestaan.

KLM heeft een afwijkende maat handbagage van 55x35x25 cm, maar doet over het algemeen niet moeilijk als de totale som LxBxH gelijk is. Ik ga geen apart koffertje kopen voor KLM, dan neem ik mijn 55x40x20 cm trolley mee. Van allebei is de som 115 cm. Plus mijn handtas ;-)
SAS heeft ook nog dat bepaalde leden (gold + platinum members) 2 stuks handbagage extra mee mogen nemen bovenop de standaard regels (een stuk handbagage en een accessoire).
Minke, ik zou me geen zorgen maken als ik je dochter was.
Ik heb een vlucht geboekt staan voor vrijdag:
Accessoire max 40 x 30 x 15
Handbagage max 55 x 35 x 25

Dit staat in m'n app :)
Internagelaktisch
Erizon schreef:
28-05-2017 17:00
Minke, ik zou me geen zorgen maken als ik je dochter was.
Stom toch eigenlijk dat ze 35 cm breedte voorschrijven terwijl de meeste koffertjes breder zijn. Die van mijn dochter is van American Tourister, wat volgens mij een heel gangbaar merk is.
Maaique schreef:
28-05-2017 17:14
Ik heb een vlucht geboekt staan voor vrijdag:
Accessoire max 40 x 30 x 15
Handbagage max 55 x 35 x 25

Dit staat in m'n app :)
Ja, dat weten we. Maar ons koffertje is dus 37 breed en 22 dik.
MinkeDeWit schreef:
28-05-2017 17:18
Ja, dat weten we. Maar ons koffertje is dus 37 breed en 22 dik.
Ik doel op het accesoire én koffer deel.
Internagelaktisch
Ik vlieg meerdere keren per jaar met alleen handbagage, ook met klm laatst nog, er is nog nooit gekeken naar de afmetingen van m'n koffer.
Internagelaktisch
Toen ik nog bij de incheckbalie werkte keken we op het oog of de handbagage te groot was. Als we echt dachten dat hij te groot was ging hij in zon bak om te meten. Als hij na wat proppen er toch ik paste vonden we het wel goed. Alleen als hij echt te groot was of als we echt zagen dat zon koffertje uitpuilde dan werd hiu gewogen en eventueel in gecheckt
Afmetingen checken ze niet meer, tenzij je zo wel ziet dat de afmetingen niet kloppen, checken wel het gewicht op schiphol.
Maar alleen als je ruimbagage af moet geven.
Online ingecheckt?
Dan kan je doirlopen naar de douane, alwaar ze niet je koffer wegen.
jilzz schreef:
28-05-2017 18:37
Afmetingen checken ze niet meer, tenzij je zo wel ziet dat de afmetingen niet kloppen, checken wel het gewicht op schiphol.
Maar alleen als je ruimbagage af moet geven.
Online ingecheckt?
Dan kan je doirlopen naar de douane, alwaar ze niet je koffer wegen.
Ook dan niet. Ik vloog op ruimbagage een half jaar geleden en toen hebben ze niets met mijn handbagage gedaan.
Maaique schreef:
28-05-2017 17:36
Ik vlieg meerdere keren per jaar met alleen handbagage, ook met klm laatst nog, er is nog nooit gekeken naar de afmetingen van m'n koffer.
Dit is ook mijn ervaring. Ik vlieg gemiddeld elke 2-3 maanden met verschillende maatschappijen (ook KLM) en er is nog nooit wat met mijn handbagage gedaan qua metingen.
Voor mensen van wie de handbagage nog nooit is gewogen:
Ik heb het één keer meegemaakt dat deze alsnog bij de gate werd gewogen. Was een hele drukke vlucht en veel mensen waren zwaar 'bepakt'. Dus het kan een keer gebeuren.
Als ik je dochter was zou ik me niet druk maken. In mijn ervaring is KLM behoorlijk coulant met de afmetingen. Ik verwacht niet dat ze moeilijk gaan doen over een koffer die 2 cm te breed is.
We hebben geen weegschaal maar ik kon de koffer en tas samen met gestrekte arm voor me houden. Dat kan dan toch nooit 12 kilo zijn? Het koffertje voelt heel licht, paar setjes kleding, toiletspullen in miniformaat in een 1 liter ziplock zakje. Veel ruimte dus om daar te shoppen :proud:
Ik zit trouwens nu aan boord van die blauwe ;-) met 14 kg en een koffertje nèt iets groter dan die van je dochter (namelijk 55x40x20). Vlucht is tot de laatste stoel vol, maar ik heb geen een trolley opgemeten of gewogen zien worden.
Ik heb nog niets van haar gehoord maar volgens de website van de luchthaven is ze geland. En ze had nog wel beloofd dat ze zou appen als ze veilig geland was. Gaat ze natuurlijk eerst ontbijten en van alles doen, en misschien denkt ze dan vanmiddag een keer aan haar bezorgde moeder die haar eerstgeborene voor het eerst alleen ziet vertrekken.
MinkeDeWit schreef:
29-05-2017 09:21
Ik heb nog niets van haar gehoord maar volgens de website van de luchthaven is ze geland. En ze had nog wel beloofd dat ze zou appen als ze veilig geland was. Gaat ze natuurlijk eerst ontbijten en van alles doen, en misschien denkt ze dan vanmiddag een keer aan haar bezorgde moeder die haar eerstgeborene voor het eerst alleen ziet vertrekken.
Hoe voel jij je?

Het zal voor mijn moeder ook vreselijk moeten zijn geweest om haar oudste dochter alleen te zien vertrekken. Het was de eerste keer dat ik alleen vertrok en het was toen ook nog voor minimaal 2 jaar :hihi:
Rusti schreef:
29-05-2017 10:54
Hoe voel jij je?

Het zal voor mijn moeder ook vreselijk moeten zijn geweest om haar oudste dochter alleen te zien vertrekken. Het was de eerste keer dat ik alleen vertrok en het was toen ook nog voor minimaal 2 jaar :hihi:
Ik lijd er niet heel erg onder :-) Inmiddels heb ik het beloofde berichtje gekregen. Alles is goed gegaan en ze hebben het leuk.
Spannend als moeders zijnde! Inmiddels wel geappt?

Mijn handbagage is nog nooit gecontroleerd, behalve bij Ryanair. Wat een geneuzel heb ik daar meegemaakt! Nooit meer Ryanair,alleen daarom al. (plastic tasje met tijdschrift moest ook in trolley etc etc).
Vriendin van me reist altijd met een behoorlijk grote trolley, nog nooit wat van gehoord. Een keer hebben ze gewogen, ze zat onder de 12 kg en de handtas werd niet meegeteld.

Als ik zie wat voor sporttassen er in de vakken worden gepropt verwacht ik dat je dochter geen enkel probleem heeft ondervonden.
Een baksteen is nooit alleen
Bij KLM doen ze niet zo moeilijk. Als de totale afmetiningen h+b+d kleiner zijn dan 115cm samen mag het officieel. Wil niet zeggen dat ze niet alsnog het ruim ingaan bij de gate als het vliegtuig erg vol zit.
Eigenlijk heb ik alleen met Ryanair vluchten echt serieus gezeik gehad met handbaggage. Ik vloog een tijdje geleden erg veel met Ryanair en door hun lelijke beleid met torenhoge extra prijzen voor ingecheckte koffers, zag je dat mensen ongelooflijk creatief werden met hun handbaggage. Ik heb toen wel eens gehad dat ik thuis lafjes had gewogen ( verschilmeting op personenweegschaal) maar de Ryanair weegschaal (Dusseldorf Weeze) vond dat ik een kg teveel had. Toen heb ik een paar pakken stroofwafels en drop omgepakt van handbaggage naar mijn jaszakken. Ik kon daar wel om lachen en vroeg voor de zekerheid nog een keer of er restricties waren aan wat je in je jaszakken mocht vervoeren. Met een norse blik werd bevestigd dat die er niet waren.

Ryanair had ook een soort kooien waar je handbaggage in moest passen. Dat werd echt letterlijk gepast bij elke koffer. Paste het niet, kon je het vergeten. Een enigszins flexibele te grote koffer krijg je nog wel iets ingedrukt. Dat wil niet bij een massieve kunstof koffer. Die mensen konden dan alsnog tegen torenhoge prijzen hun koffers inchecken. Of achterlaten. Of niet vliegen.

KLM doet echt niet zo moeilijk. Heb er nog nooit handbagage hoeven wegen. En dat extra plastic tasje met enige tax free gekochte zaken en een camera tas mochten ook los mee, zonder een opmerking. (bij Ryanair moest dat allemaal in 1 koffer passen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven