Verplicht?
woensdag 19 juli 2017 om 22:48
Nog nooit van gehoord, maar goed het kan zijn dat ik dat ook niet hoef te weten.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
woensdag 19 juli 2017 om 22:49
In mijn post heb ik het over tandarts en huisarts bijvoorbeeld. Ik zeg erbij dat je zelf moet kijken naar wat je relevant vindt om in te vullen. Als nationaliteit in jouw geval niet relevant is, vul je dat toch niet in? Daarop word je hier niet afgewezen.
Wij hechten op school meer waarde aan een kennismakingsgesprek. Gewoon, zodat ouders weten waar ze hun kind achterlaten en wij weten met wie pietje mee naar huis gaat.
Wij hechten op school meer waarde aan een kennismakingsgesprek. Gewoon, zodat ouders weten waar ze hun kind achterlaten en wij weten met wie pietje mee naar huis gaat.
SuzanneSuus schreef: ↑19-07-2017 22:42Absoluut gewenste info maar verplicht? Verplicht als in: zonder invullen kunnen we het kindNiet inschrijven? Wat doet de nationaliteit er toe behalve evt geld?
Ik maakte niet voor niets de vergelijking met registratie voor de kruitvatkortingspas, heel veel verplichte velden. Why?
Kan ik dus mijn kind niet inschrijven op een school als ik niet de nationaliteit bekend wil maken?
woensdag 19 juli 2017 om 22:50
Mooi.
Dan heb ik gestudeerd om Smurfin te worden.
En mijn man leidt de Efteling.
Dat ze maar komen klagen als ze ons er steekproefsgewijs per ongeluk uitplukken.
(Over BSN-nummers en adres en huisarts doe ik niet moeilijk.)
woensdag 19 juli 2017 om 22:51
Bron is verbonden aan duo, duo aan de hele onderwijs loopbaan tot en met 21 jaar (dacht ik).SuzanneSuus schreef: ↑19-07-2017 22:48Enn, ik heb je hoog zitten en wil niet klieren ( en Rop is nog heel veel naast een hacker)
Ik ben heel,kritisch over het delen van info
Ik geef highcare zorg aan mensen van wie ik nauwelijks iets weet, maakt het,jou uit of Sara uit Marokko of Libanon komt? Ja, natuurlijk wil he dat weten. Maar is het verplicht? Verplicht he?
Tja en dan wil een hogere instantie het weten. So what.
Afijn, het maakt mij verder ook niets uit hoor, ieder zijn ding toch?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
woensdag 19 juli 2017 om 22:52
Lijkt me zeer vermakelijk om te lezen!
woensdag 19 juli 2017 om 22:57
Nou nee.Jentelente schreef: ↑19-07-2017 22:49In mijn post heb ik het over tandarts en huisarts bijvoorbeeld. Ik zeg erbij dat je zelf moet kijken naar wat je relevant vindt om in te vullen. Als nationaliteit in jouw geval niet relevant is, vul je dat toch niet in? Daarop word je hier niet afgewezen.
Daar houdt school zich niet mee bezig, hooguit de leerkracht.
Info over nationaliteit gaato over geldstromen, absoluut begrijpelijk maar verplichte info? Nope
Je bent zelf een theepot
woensdag 19 juli 2017 om 22:59
woensdag 19 juli 2017 om 23:02
Wat doe je als Pietje niet met zijn ouders komt kijken, maar met een oma of een tante of een oppas?Jentelente schreef: ↑19-07-2017 22:49In mijn post heb ik het over tandarts en huisarts bijvoorbeeld. Ik zeg erbij dat je zelf moet kijken naar wat je relevant vindt om in te vullen. Als nationaliteit in jouw geval niet relevant is, vul je dat toch niet in? Daarop word je hier niet afgewezen.
Omdat zijn ouders bijvoorbeeld moeten werken.
Wie checkt dat de dag zelf?
En vraag je dat specifiek? Of ga je er maar vanuit dat het de ouders zijn?
(En trek je dus mogelijk foute conclusies.)
Weet je dus in sommige gevallen nog weinig mee.
woensdag 19 juli 2017 om 23:02
Dat is echt niet waar. Hier is een kennismakingsgesprek met directie verplicht. Daarvan is het doel echt kennismaken, een rondleiding door de school, sfeer proeven. Uitleg over de vorm van onderwijs die we aanbieden. Lijkt me fijn als je een keuze voor een school wil maken.
De leerkracht komt pas in een later stadium in beeld, zodra ouders daadwerkelijk voor onze school kiezen. Het maakt niet uit of dit bij de kleuters gebeurt of later.
Het hele formulier staat daar los van.
De leerkracht komt pas in een later stadium in beeld, zodra ouders daadwerkelijk voor onze school kiezen. Het maakt niet uit of dit bij de kleuters gebeurt of later.
Het hele formulier staat daar los van.
SuzanneSuus schreef: ↑19-07-2017 22:57Nou nee.
Daar houdt school zich niet mee bezig, hooguit de leerkracht.
Info over nationaliteit gaato over geldstromen, absoluut begrijpelijk maar verplichte info? Nope
woensdag 19 juli 2017 om 23:03
Hoe of door wie precies weet ik verder niet hoor, maar het kan neem ik aan niet zo zijn dat de directie van een school zegt: 24 leerlingen aangemeld, 17 daarvan hebben een gewicht 1,2 en nog eens 7 hebben gewicht 0,2. Vangen maar die subsidie! Maar hoe of wie controleert wat werkelijk de behaalde diploma's zijn? Overigens verwacht ik niet dat hierover veel mensen "omlaag" zullen liegen.
Volgens mij hoefde ik niet in te vullen in welk jaar mijn hoogst behaalde diploma was en merkte ik ook dat ik daar opgelucht over was. Tóen pas?!?
woensdag 19 juli 2017 om 23:04
Relatie met kind wordt gevraagd. Daar zou je oneerlijk over kunnen zijn en dat hebben wij op dat moment (en misschien wel langer) niet door, dat klopt.
TinyBel schreef: ↑19-07-2017 23:02Wat doe je als Pietje niet met zijn ouders komt kijken, maar met een oma of een tante of een oppas?
Omdat zijn ouders bijvoorbeeld moeten werken.
Wie checkt dat de dag zelf?
En vraag je dat specifiek? Of ga je er maar vanuit dat het de ouders zijn?
(En trek je dus mogelijk foute conclusies.)
Weet je dus in sommige gevallen nog weinig mee.
woensdag 19 juli 2017 om 23:05
Wat ik bedoel te zeggen is dat voor jou het delen van info een belangrijke zaak is en ook of het verplicht is.
Ik geef aan dat er dus systemen aan elkaar verbonden zijn en dat info nou eenmaal nodig is oom gerechtigd te zijn om bijvoorbeeld financiële omdersteunig te ontvangen. Mij persoonlijk maakt het weinig uit of iemand wel of niet deelt ook al betekent dit dat voor diegene bepaalde financiële rechten vervallen.
That's all.
Ik geef aan dat er dus systemen aan elkaar verbonden zijn en dat info nou eenmaal nodig is oom gerechtigd te zijn om bijvoorbeeld financiële omdersteunig te ontvangen. Mij persoonlijk maakt het weinig uit of iemand wel of niet deelt ook al betekent dit dat voor diegene bepaalde financiële rechten vervallen.
That's all.
enn wijzigde dit bericht op 19-07-2017 23:30
1.96% gewijzigd
woensdag 19 juli 2017 om 23:07
Welnee.
woensdag 19 juli 2017 om 23:08
woensdag 19 juli 2017 om 23:10
Als het over de centen gaat en jullie zo gebrand zijn daarop, vul ik overigens met veel liefde in dat ik niet verder ben geraakt dan de lagere school. Hoewel ik een HBO-diploma heb.
Genoeg belastinggeld dat wordt verspild, wat extra centen voor de school zijn altijd mooi meegenomen.
Als de controle daarop blijkbaar dan toch waardeloos is ...
Genoeg belastinggeld dat wordt verspild, wat extra centen voor de school zijn altijd mooi meegenomen.
Als de controle daarop blijkbaar dan toch waardeloos is ...
woensdag 19 juli 2017 om 23:11
Niet alleen voor diegene maar dan ook in het algemeen. En ja, hoewel ik op individueel niveau echt wel begrijp dat schaamte of angst dat je kind anders wordt behandeld daarin kunnen meespelen is het voor de school denk ik van groot belang deze informatie te verkrijgen. Hoewel ik snap dat men daar dus onzeker twijfelachtig over kan zijn. Als de directeur bijv ook de leerkracht van een groep is en de buurvrouw van je ex-schoonmoeder. Hoewel alle informatie prive is snap ik mensen ook wel die dan terughoudend zijn.
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 19-07-2017 23:13
1.36% gewijzigd
woensdag 19 juli 2017 om 23:13
Ho ho ik heb aangegeven dat een school dit niet controleert. Mocht je bij duo bekend zijn dan zullen zaken vanzelf via Bron worden gerectificeerd lijkt me? Geen idee en eerlijk gezegd wil ik dit ook niet weten, dit zijn registraties die een school nou eenmaal verplicht is om door te geven en aan alle medewerkers van de overheid wat zij daarmee doen.
enn wijzigde dit bericht op 19-07-2017 23:14
38.74% gewijzigd
woensdag 19 juli 2017 om 23:16
Ik ken een school waar iets te makkelijk het opleidingsniveau van ouders te laag geadministreerd was. Daar kwamen ze achter, en nu moet er flink bezuinigd worden en betalen leerlingen en leerkrachten met grote klassen de prijs voor de creatieve boekhouding van de inmiddels vertrokken directeur.
En ik juich (en dat als leerkracht!) een zeer kritische houding t.o.v. gegevens die je laat registreren van harte toe. Bijna overal is een behoorlijk strenge privacy wetgeving. Behalve in het onderwijs. Daar worden, met de beste bedoelingen hoor, wel heel erg veel gegevens opgeslagen en gedeeld.
En een zijspoor: ik vind het echt helemaal niet zo gek dat de thuissituatie een rol speelt bij het schooladvies van kinderen, en niet alleen de toetsresultaten.
Onverzonnen voorbeeld: twee kinderen met vergelijkbare basisschoolresultaten. Maar één van de twee kreeg op school veel extra ondersteuning omdat moeder een borderline is die het niet voor elkaar krijgt de kinderen op tijd naar bed/school te sturen. Kind wankel, beetje faalangstig.
Het ene kind kreeg havo advies, in het vertrouwen dat er ondersteuning thuis zou zijn en eventueel afstromen geen ramp. De andere vmbo-tl, en dan specifiek naar een school die extra ondersteuning geeft aan kinderen die thuis geen huiswerk kunnen maken. In de hoop dat het kind eventueel op- of door zou stromen.
En ik juich (en dat als leerkracht!) een zeer kritische houding t.o.v. gegevens die je laat registreren van harte toe. Bijna overal is een behoorlijk strenge privacy wetgeving. Behalve in het onderwijs. Daar worden, met de beste bedoelingen hoor, wel heel erg veel gegevens opgeslagen en gedeeld.
En een zijspoor: ik vind het echt helemaal niet zo gek dat de thuissituatie een rol speelt bij het schooladvies van kinderen, en niet alleen de toetsresultaten.
Onverzonnen voorbeeld: twee kinderen met vergelijkbare basisschoolresultaten. Maar één van de twee kreeg op school veel extra ondersteuning omdat moeder een borderline is die het niet voor elkaar krijgt de kinderen op tijd naar bed/school te sturen. Kind wankel, beetje faalangstig.
Het ene kind kreeg havo advies, in het vertrouwen dat er ondersteuning thuis zou zijn en eventueel afstromen geen ramp. De andere vmbo-tl, en dan specifiek naar een school die extra ondersteuning geeft aan kinderen die thuis geen huiswerk kunnen maken. In de hoop dat het kind eventueel op- of door zou stromen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
woensdag 19 juli 2017 om 23:16
En of men het nou leuk vindt of niet; een school heeft nou eenmaal wel geld nodig om hun onderwijs te kunnen bieden. En verder aan elke ouder wat zij wel of niet delen.
woensdag 19 juli 2017 om 23:18
Wow... dat is gewoon fraude. En nu zitten de kinderen met de gebakken peren, een hele slechte zaak.feow schreef: ↑19-07-2017 23:16Ik ken een school waar iets te makkelijk het opleidingsniveau van ouders te laag geadministreerd was. Daar kwamen ze achter, en nu moet er flink bezuinigd worden en betalen leerlingen en leerkrachten met grote klassen de prijs voor de creatieve boekhouding van de inmiddels vertrokken directeur.
woensdag 19 juli 2017 om 23:22
School controleert inderdaad niet zelf lijkt me. Schoo verstrekt de info die wordt verkregen waarschijnlijk aan de overkoepelende organisatie en ik vermoed dat een overheidsinstantie de steekproeven neemt. Ik zou niet eens weten en of onjuist verstrekte informatie bij de school terugkomt, laat staan bij de ouders.
Mij lijkt het logischer dat er dmv die steekproeven duidelijk wordt of de verleende subsidie overeenkomt met dat wat uit de steekproeven verwacht mocht worden.
De informatie is ook van belang om eindtoetsen van scholen te vergelijken en het oordeel van de onderwijsinspectie, zodat scholen met een vergelijkbaar profiel worden vergeleken en zodoende zwak of sterk kunnen worden bevonden. Hoewel ik op individueel niveau de haken en ogen daaraan dus ook wel weer snap.
Mij lijkt het logischer dat er dmv die steekproeven duidelijk wordt of de verleende subsidie overeenkomt met dat wat uit de steekproeven verwacht mocht worden.
De informatie is ook van belang om eindtoetsen van scholen te vergelijken en het oordeel van de onderwijsinspectie, zodat scholen met een vergelijkbaar profiel worden vergeleken en zodoende zwak of sterk kunnen worden bevonden. Hoewel ik op individueel niveau de haken en ogen daaraan dus ook wel weer snap.
woensdag 19 juli 2017 om 23:32
Op de school waar ik jaaaaaaren geleden heb gewerkt was de directeur maar wat blij als de ouders niks invulden bij opleidingsniveu. Leeg veld interpreteerde hij als geen opleiding, deze leerlingen kregen een heel hoge waarde en leverden de school dus veel geld op.
Op deze zelfde school; in mijn eerste jaar groep 8 heb ik geheel tegen de adviezen van ervaren collega's mijn leerlingen naar het niveau verwezen waar CITO en LVS hen op scoorden, zonder de achtergrond van deze kinderen mee te nemen. Ze zijn bijna allemaal afgestroomd omdat de thuissituatie te complex was om op het hoge, zelfstandige niveau van het VO te presteren. De "veilige" wereld van het basisonderwijs is toch anders dan het VO. Ik denk dat er daar meer moet gebeuren om kinderen uit uit gezinnen met een lage SES beter te begeleiden.
Op deze zelfde school; in mijn eerste jaar groep 8 heb ik geheel tegen de adviezen van ervaren collega's mijn leerlingen naar het niveau verwezen waar CITO en LVS hen op scoorden, zonder de achtergrond van deze kinderen mee te nemen. Ze zijn bijna allemaal afgestroomd omdat de thuissituatie te complex was om op het hoge, zelfstandige niveau van het VO te presteren. De "veilige" wereld van het basisonderwijs is toch anders dan het VO. Ik denk dat er daar meer moet gebeuren om kinderen uit uit gezinnen met een lage SES beter te begeleiden.