Verplicht?
donderdag 20 juli 2017 om 00:00
Ik lees een paar keer dat mensen willen dat hun kind zelf beoordeeld wordt door school en niet door informatie over de thuissituatie. Ik snap het idee, maar leraren zijn toch niet gek? Die snappen ook wel dat de kans dat Roderik met zijn Vingino kleding op maandag vertelt dat hij bij het kindertheater is geweest een stuk groter is dan dat Melissa met haar panterprint legging dat vertelt? De inhoud van lunchtrommels, kleding, kapsel, dingen die kinderen vertellen, woordkeuze van kinderen... Leerkrachten hebben echt geen formulier nodig om een beeld te krijgen van de SES van een kind...
donderdag 20 juli 2017 om 00:17
Maar laat ze dan dat beeld maar maken nadat het kind de klas is binnengewandeld.sophiax schreef: ↑20-07-2017 00:00Ik lees een paar keer dat mensen willen dat hun kind zelf beoordeeld wordt door school en niet door informatie over de thuissituatie. Ik snap het idee, maar leraren zijn toch niet gek? Die snappen ook wel dat de kans dat Roderik met zijn Vingino kleding op maandag vertelt dat hij bij het kindertheater is geweest een stuk groter is dan dat Melissa met haar panterprint legging dat vertelt? De inhoud van lunchtrommels, kleding, kapsel, dingen die kinderen vertellen, woordkeuze van kinderen... Leerkrachten hebben echt geen formulier nodig om een beeld te krijgen van de SES van een kind...
En niet voordat het voor het eerst langs de schoolpoort is gepasseerd.
donderdag 20 juli 2017 om 01:09
Dit is gewoon heel praktisch. Stel dat je als openbare school ineens veel katholieke kinderen krijgt. Dan wil je misschien toch gaan uitzoeken waar dat vandaan komt. Ook scholen doen aan marketing dus willen gewoon wat weten over de achtergrond van hun "klanten".
Opleiding ouders is helemaal niet twijfelachtig. Er is ondertussen in veel onderzoeken al aangetoond dat het opleidingsniveau van de ouders op diverse manier invloed heeft op de schoolcarriere van kinderen (in positieve en negatieve zin). Met die informatie kan je dus de aanpak verbeteren.
donderdag 20 juli 2017 om 07:55
Precies. Dus is het een financieel beleid. En de testen vanaf de kleuterschool zeggen lijkt me na 8 jaar ook genoeg over het niveau tegenwoordig.sophiax schreef: ↑20-07-2017 00:00Ik lees een paar keer dat mensen willen dat hun kind zelf beoordeeld wordt door school en niet door informatie over de thuissituatie. Ik snap het idee, maar leraren zijn toch niet gek? Die snappen ook wel dat de kans dat Roderik met zijn Vingino kleding op maandag vertelt dat hij bij het kindertheater is geweest een stuk groter is dan dat Melissa met haar panterprint legging dat vertelt? De inhoud van lunchtrommels, kleding, kapsel, dingen die kinderen vertellen, woordkeuze van kinderen... Leerkrachten hebben echt geen formulier nodig om een beeld te krijgen van de SES van een kind...
En heeft het vaak negatieve gevolgen voor het eindadvies.
Dat zou dus best anders kunnen.
donderdag 20 juli 2017 om 08:18
Er lopen denk ik verschillende dingen door elkaar; 1) dat leerkrachten zich laten leiden door de SES van hun leerlingen en 2) dat een school met veel leerlingen uit een zwakkere SES meer geld nodig heeft voor ondersteuning en begeleiding dan een school met veel leerlingen uit een sterke SES.
Eens dat "vanzelf" duidelijk is voor welke leerlingen extra begeleiding nodig is. Echter, op die manier maak je het dus wel heel persoonlijk (extra begleiding voor Youssef, Isa en Gerda aub!) en een kind is geen product waarvoor je de bonnetjes bij de overheid inlevert.
Dus maakt de overheid voor iedereen school (jaarlijks? bij de aanmeldingen?) een inschatting hoeveel (extra) subsidie passend is voor het schoolprofiel. En ja, het kan dus zijn dat er op een witte school met een sterk SE-profiel toch ook veel kinderen zitten die extra veel ondersteuning nodig hebben en op D-niveau presteren en dat op een zwarte school met een zwak SE-profiel ineens opvallend veel kinderen op A-niveau presteren. Maar heel waarschijnlijk is dat niet.
Dus ja, ik denk dat de gegevens over opleiding toch wel gewenst zijn. Het is allemaal veel minder "persoonlijk" dan mensen lijken te denken.
Ben het er wel mee eens dat school geen informatie hoeft te hebben over hobby's van ouders of verloop zwangerschap zoals sommigen hier hebben moeten doen. Bij ons op de formulieren stonden daar geen vragen over maar misschien krijgen we die nog. Ca twee maanden voor aanvang/instroom van school schijnen we nog wat papieren van school te krijgen.
Eens dat "vanzelf" duidelijk is voor welke leerlingen extra begeleiding nodig is. Echter, op die manier maak je het dus wel heel persoonlijk (extra begleiding voor Youssef, Isa en Gerda aub!) en een kind is geen product waarvoor je de bonnetjes bij de overheid inlevert.
Dus maakt de overheid voor iedereen school (jaarlijks? bij de aanmeldingen?) een inschatting hoeveel (extra) subsidie passend is voor het schoolprofiel. En ja, het kan dus zijn dat er op een witte school met een sterk SE-profiel toch ook veel kinderen zitten die extra veel ondersteuning nodig hebben en op D-niveau presteren en dat op een zwarte school met een zwak SE-profiel ineens opvallend veel kinderen op A-niveau presteren. Maar heel waarschijnlijk is dat niet.
Dus ja, ik denk dat de gegevens over opleiding toch wel gewenst zijn. Het is allemaal veel minder "persoonlijk" dan mensen lijken te denken.
Ben het er wel mee eens dat school geen informatie hoeft te hebben over hobby's van ouders of verloop zwangerschap zoals sommigen hier hebben moeten doen. Bij ons op de formulieren stonden daar geen vragen over maar misschien krijgen we die nog. Ca twee maanden voor aanvang/instroom van school schijnen we nog wat papieren van school te krijgen.