Waarom siblings??

26-07-2017 12:25 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom hebben zoveel mensen het tegenwoordig hier over siblings? Heb ik iets gemist? (ja, rete-irritant vind ik het)
If you don't like where you are, Move! You are not a tree.
veel woorden uit het Engels worden gebruikt, steeds meer.

Maak je er niet druk om. Als jij 'broers en zussen' wilt blijven zeggen doe je dat toch?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Anonimiteit? Er is ook geen Nederlands woord voor, behalve broers en zussen.

En we gaan het niet over brusjes hebben, want dat is honderd keer erger dan siblings.
Ik vind siblings ook stom.
Wat is er mis met broers en zussen.
Normaal gesproken heb ik ook een hekel aan het gebruik van Engelse woorden in Nederlandse teksten. In dit geval vind ik het wel een uitkomst als ik in het midden wil laten of ik het over een broer of een zus heb; dan gebruik ik sibling, bij gebrek aan een Nederlands alternatief. En nee, 'brusje' is inderdaad geen aanvaardbaar alternatief.
Ik vind het vooral negatief overkomen als ze dat woord gaan gebruiken.
Brusje is helemaal vreselijk.
Jonari schreef:
26-07-2017 12:29
Ik vind siblings ook stom.
Wat is er mis met broers en zussen.
Dat is langer tikken. Lijkt mij de reden. Of zo'n mond vol ofzo.
7102 schreef:
26-07-2017 12:32
Ik vind het vooral negatief overkomen als ze dat woord gaan gebruiken.

Want?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
26-07-2017 12:38
Want?
Het valt mij vaak op met meelezen. Maar het zal misschien wel aan mij liggen. Ik vind het zo negatief overkomen.
7102, ik vind sibling afstandelijker overkomen dan wanneer ik zeg broer en/of zus.

Dat gezegd hebbende: sibling vind ik gewoon een stom woord.
Het was mij ook opgevallen. Ik moest het opzoeken toen ik het las.
Heb er ook niks mee. Broers en zussen vind ik prima. Maar iedereen moet lekker doen wat hij wil, het irriteert me alleen een beetje als ik mijn eigen taalgenoten niet meer begrijp.
Taal is nou eenmaal dynamisch. We gebruiken ook hele andere woorden dan 100 jaar geleden. Aanpassen en meedoen lijkt me het makkelijkst.
In dit geval vind ik siblings toevallig ook een heel handig woord.
Nooit van gehoord.
Infantiel woord trouwens zeg.
Omdat het veel sneller typt dan 'broers en/of zussen' en er geen Nederlands woord voor is.
Ik vind het ook een stom woord maar ik snap wel dat mensen het gebruiken,
Geschwister is veel leuker :mrgreen:
Er is geen Nederlands woord voor. Ik vind het wel een verrijking, je kan er iets mee aanduiden wat eerder niet kon. Het heeft een andere lading dan 'broers en zussen' omdat het genderneutraal is.
Captain_Obvious schreef:
26-07-2017 13:13
Geschwister is veel leuker :mrgreen:
zijn dat niet alleen zussen?
patchouli_ schreef:
26-07-2017 13:14
Er is geen Nederlands woord voor. Ik vind het wel een verrijking, je kan er iets mee aanduiden wat eerder niet kon. Het heeft een andere lading dan 'broers en zussen' omdat het genderneutraal is.

Precies. Het is net als het woord 'ouders', dat is ook makkelijker typen dan 'vader en moeder'. En bij 'siblings' laat je inderdaad ook nog eens in het midden of het om 'broers en zussen', 'broers en zus', 'broer en zussen', 'zussen' of 'broers' gaat.
herfstappeltaart schreef:
26-07-2017 13:16

Nee.
herfstappeltaart schreef:
26-07-2017 13:16
o nee, heb het opgezocht. inderdaad ook broers en zussen. Kijk dan hebben we nog keus :proud:
Zoers
patchouli_ schreef:
26-07-2017 13:14
Genderneutraal. Jij spoort echt niet zeg. Genderneutraal, ook al zo'n lijp modewoord. Zeg dan op zijn minst geslachtsneutraal.
Wombmate vind ik mooier.
Koffiekop schreef:
26-07-2017 12:52
Taal is nou eenmaal dynamisch. We gebruiken ook hele andere woorden dan 100 jaar geleden. Aanpassen en meedoen lijkt me het makkelijkst.
In dit geval vind ik siblings toevallig ook een heel handig woord.
Multiplechoice, feedback, talkshow, date, gadget, intensive care, single, computer, hovercraft, manager, bullshit.
Er zijn zoveel Engelse leenwoorden. Voor de meeste bestaat ook nog eens een uitstekend Nederlands alternatief.

Voor siblings niet. Het is een handige toevoeging voor iedereen uit hetzelfde nest. Je kunt het woord ook voor dieren gebruiken, en als je niet weet of je het over mannetjes of vrouwtjes hebt.
In teksten over gezinnen in het bovendien heel onhandig om het de hele tijd over broertjes en zusjes te hebben, terwijl er een deel van de gevallen misschien helemaal geen broertjes of helemaal geen zusjes zijn. Siblings is dan handiger, korter en genderneutraal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven