Waarom siblings??
woensdag 26 juli 2017 om 12:31
Normaal gesproken heb ik ook een hekel aan het gebruik van Engelse woorden in Nederlandse teksten. In dit geval vind ik het wel een uitkomst als ik in het midden wil laten of ik het over een broer of een zus heb; dan gebruik ik sibling, bij gebrek aan een Nederlands alternatief. En nee, 'brusje' is inderdaad geen aanvaardbaar alternatief.
woensdag 26 juli 2017 om 13:16
zijn dat niet alleen zussen?
woensdag 26 juli 2017 om 13:16
patchouli_ schreef: ↑26-07-2017 13:14Er is geen Nederlands woord voor. Ik vind het wel een verrijking, je kan er iets mee aanduiden wat eerder niet kon. Het heeft een andere lading dan 'broers en zussen' omdat het genderneutraal is.
Precies. Het is net als het woord 'ouders', dat is ook makkelijker typen dan 'vader en moeder'. En bij 'siblings' laat je inderdaad ook nog eens in het midden of het om 'broers en zussen', 'broers en zus', 'broer en zussen', 'zussen' of 'broers' gaat.
woensdag 26 juli 2017 om 13:17
woensdag 26 juli 2017 om 13:17
o nee, heb het opgezocht. inderdaad ook broers en zussen. Kijk dan hebben we nog keus
woensdag 26 juli 2017 om 13:20
Genderneutraal. Jij spoort echt niet zeg. Genderneutraal, ook al zo'n lijp modewoord. Zeg dan op zijn minst geslachtsneutraal.patchouli_ schreef: ↑26-07-2017 13:14Er is geen Nederlands woord voor. Ik vind het wel een verrijking, je kan er iets mee aanduiden wat eerder niet kon. Het heeft een andere lading dan 'broers en zussen' omdat het genderneutraal is.
woensdag 26 juli 2017 om 13:24
Multiplechoice, feedback, talkshow, date, gadget, intensive care, single, computer, hovercraft, manager, bullshit.
Er zijn zoveel Engelse leenwoorden. Voor de meeste bestaat ook nog eens een uitstekend Nederlands alternatief.
Voor siblings niet. Het is een handige toevoeging voor iedereen uit hetzelfde nest. Je kunt het woord ook voor dieren gebruiken, en als je niet weet of je het over mannetjes of vrouwtjes hebt.
In teksten over gezinnen in het bovendien heel onhandig om het de hele tijd over broertjes en zusjes te hebben, terwijl er een deel van de gevallen misschien helemaal geen broertjes of helemaal geen zusjes zijn. Siblings is dan handiger, korter en genderneutraal.