Huisvrouw
maandag 24 juli 2017 om 10:46
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
maandag 7 augustus 2017 om 19:54
Logisch dat je geen keuze en afspraken daarover als je geen partner hebt. Duh. Wat verwacht je dan? Dat iemand die geen partner heeft, ervoor kan kiezen om heel de dag haar/zijn kamer te poetsen, en dat de gemeenschap dat dan betaalt ofzo?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
maandag 7 augustus 2017 om 19:56
Maar dan is het dus niet een geval emancipatie, als je afhankelijk bent van de keuze van een ander. Dabedoelik.
maandag 7 augustus 2017 om 19:56
Lol, nee. Emancipatie is zelfstandigheid voor elk individu. Je schijnt daarnaast te denken dat emancipatie iets is wat alleen voor vrouwen geldt of heeft gegolden. Dat is ook niet waar. Ook minderheden binnen samenlevingen hebben zich geemancipeerd. Dat zwarte mensen niet meer achterin de bus hoeven zitten en vrouwen ook stemrecht hebben: dát is emancipatie. Je laten onderhouden door je echtgenoot, ook al heb je daar samen voor gekozen, valt daar gewoon niet onder. Dat is een luxekeuze die je - wederom - mag maken, maar het betekent dat je niet dezelfde zelfstandigheid hebt als vrouwen die wel werken.pejeka schreef: ↑07-08-2017 19:42Dat is wél emancipatie. Als je binnen een relatie samen de keuze maakt om één van de partners, of dat nou de man of de vrouw is, voor huis en kinderen te laten zorgen, terwijl de ander buitenshuis werkt, is dat een valide keuze. Net zo goed als dat het een valide keuze is om allebei te werken, of allebei parttime te werken. Dáár ging emancipatie om, keuzevrijheid en het tot dan toe geldende rollenpatroon doorbreken. Maar wélke keuze mensen dan maken, is nog steeds hun eigen zaak.
maandag 7 augustus 2017 om 19:58
Dat is wél emancipatie, omdat je dan samen met die ander (als je een relatie hebt) in redelijk overleg tot een model kunt komen waar je je allebei prettig bij voelt. Dan ben je nog steeds niet een willoos slachtoffer van de keuze van "die ander", maar een gelijkwaardige gesprekspartner in het bepalen hoe jullie je leven inrichten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
maandag 7 augustus 2017 om 20:00
Dat zo iemand makkelijk beschikbaar is voor mantelzorg of iets anders dat maakt niet uit zeker? En trouwens wat dan nog? Ga je aan mensen die ziek worden van teveel eten ook je mening vertellen dat de zorgkosten ook voor onze rekening komen? En zo kun je nog wel doorgaan ook. Je hebt er toch geen last van?
maandag 7 augustus 2017 om 20:02
pipootje schreef: ↑07-08-2017 20:00Dat zo iemand makkelijk beschikbaar is voor mantelzorg of iets anders dat maakt niet uit zeker? En trouwens wat dan nog? Ga je aan mensen die ziek worden van teveel eten ook je mening vertellen dat de zorgkosten ook voor onze rekening komen? En zo kun je nog wel doorgaan ook. Je hebt er toch geen last van?
Als er om gevraagd wordt wel ja. Als iemand mij een vraag stelt of een stelling deponeert, geef ik antwoord.
Het gaat er in dit topic toch ook helemaal niet om of een ander er last van heeft? Daar heeft TO het helemaal niet over.
Hoezo niet? Als je weer wil werken kun je zo aan de slag hoor.spuit_111 schreef: ↑07-08-2017 19:56Lol, nee. Emancipatie is zelfstandigheid voor elk individu. Je schijnt daarnaast te denken dat emancipatie iets is wat alleen voor vrouwen geldt of heeft gegolden. Dat is ook niet waar. Ook minderheden binnen samenlevingen hebben zich geemancipeerd. Dat zwarte mensen niet meer achterin de bus hoeven zitten en vrouwen ook stemrecht hebben: dát is emancipatie. Je laten onderhouden door je echtgenoot, ook al heb je daar samen voor gekozen, valt daar gewoon niet onder. Dat is een luxekeuze die je - wederom - mag maken, maar het betekent dat je niet dezelfde zelfstandigheid hebt als vrouwen die wel werken.
pejeka schreef: ↑07-08-2017 19:58Dat is wél emancipatie, omdat je dan samen met die ander (als je een relatie hebt) in redelijk overleg tot een model kunt komen waar je je allebei prettig bij voelt. Dan ben je nog steeds niet een willoos slachtoffer van de keuze van "die ander", maar een gelijkwaardige gesprekspartner in het bepalen hoe jullie je leven inrichten.
Dat is jouw mening. Ik heb een totaal ander beeld bij gelijkwaardig.
maandag 7 augustus 2017 om 20:03
Laat ik het dan zo zeggen: Dat salaris zou in dit gezin niet daadwerkelijk iets opleveren als dit overdag moet gebeuren gezien het uurtarief.
s avonds kantoren poetsen misschien nog wel.
Mijn man zou ik liever thuis hebben denk ik. En die poetst graag.
maandag 7 augustus 2017 om 20:05
Misschien wel maar het nadeel is dat dit de gemeenschap weer heel wat centen gaat kosten. Want wie nu PA krijgt zal dan toch ook moeten leven. Sommige mensen zullen dan een baan zoeken (en vinden) maar anderen zullen een uitkering krijgen. Wat prima is voor noodgevallen uiteraard. Echter ik heb er ergens toch wel moeite mee dat als iemand heel bewust een keuze maakt om zich heel lang buiten het arbeidsproces te plaatsen en een partner heeft die dit van harte aanmoedigt vervolgens jarenlang afhankelijk is van de gemeenschap. De keuzes die het stel toen maakte (hij/zij thuis, hij/zij fulltime werk) zorgen er voor dat na een scheiding de thuisblijfpartner naar alle waarschijnlijkheid een stuk moeilijker een baan zal vinden. Bij afschaffing van PA draait de gemeenschap op voor die keuze. En ik snap heel goed dat je helemaal geen zin hebt om jarenlang je ex nog te onderhouden maar tegelijk was de fulltime werkende partner er zelf bij toen die keuze werd gemaakt.
maandag 7 augustus 2017 om 20:06
Precies. Er zijn ook zat huismannen trouwens. Of mensen die afwisselen qua kostwinner. Heerlijk dat wrr in een land leven waar die ruimte is.pejeka schreef: ↑07-08-2017 19:58Dat is wél emancipatie, omdat je dan samen met die ander (als je een relatie hebt) in redelijk overleg tot een model kunt komen waar je je allebei prettig bij voelt. Dan ben je nog steeds niet een willoos slachtoffer van de keuze van "die ander", maar een gelijkwaardige gesprekspartner in het bepalen hoe jullie je leven inrichten.
maandag 7 augustus 2017 om 20:07
Want iedereen die fulltime werkt heeft een poetsvrouw, tuinman en klusjesman in dienst?BriannaF schreef: ↑07-08-2017 19:09En ik vermaak me prima thuis, ik sport drie keer per week, ga langs bij vriendinnen, kook heel uitgebreid, kan langs verschillende winkels voor boodschappen, uiteraard op de fiets, want ik heb geen auto nodig voor het werk. Ik houd het huis spik en span, zo ook de tuin, ik klus in en om het huis, dus bespaar al zo een poetsvrouw, een tuinman en een klusjesman.
En mijn man vindt het heerlijk dat hij geen ene flikker hoeft te doen thuis.
De meeste mensen doen dat gewoon naast hun baan.
maandag 7 augustus 2017 om 20:08
maandag 7 augustus 2017 om 20:09
Dat is niet waar en wordt dan ook gestaafd door cijfers. Onevenredig veel vrouwen zitten in een WW of bijstandsuitkering. Dat is niet omdat ze zo makkelijk weer aan de slag kwamen na er een aantal jaar uit te zijn geweest. Probeer je het in het veld waarvoor je bent opgeleid? Nee sorry, we willen iemand met relevante recente werkervaring. Probeer je het vervolgens met ongeschoold werk? Nee sorry, massa's jonkies deel veel goedkoper zijn.
maandag 7 augustus 2017 om 20:10
SilverShadow schreef: ↑07-08-2017 20:08Oh dan doe ik iets niet goed. EN tieten EN 40 uur werken.
Ik weet het al, die partner met riant salaris ontbreekt!
En vind je dat erg?
maandag 7 augustus 2017 om 20:14
Maar jij hoeft ook bijna geen ene flikker te doen thuis? Een aanzienlijk deel van je tijd gaat op aan leuke dingen voor jezelf. Daar bespaar je helemaal niks mee, geen idee waar je het idee vandaan hebt dat de meeste werkenden een poetsvrouw, tuinman en klusjesman hebben. De meeste mensen doen dat gewoon naast hun baan.BriannaF schreef: ↑07-08-2017 19:09En ik vermaak me prima thuis, ik sport drie keer per week, ga langs bij vriendinnen, kook heel uitgebreid, kan langs verschillende winkels voor boodschappen, uiteraard op de fiets, want ik heb geen auto nodig voor het werk. Ik houd het huis spik en span, zo ook de tuin, ik klus in en om het huis, dus bespaar al zo een poetsvrouw, een tuinman en een klusjesman.
En mijn man vindt het heerlijk dat hij geen ene flikker hoeft te doen thuis.
maandag 7 augustus 2017 om 20:23
Precies. En dan heb ik óók nog tijd om elke dag vers te koken, om te mantelzorgen en voor vrijwilligerswerk.
maandag 7 augustus 2017 om 20:27
Dat ligt niet aan het land hoor. Dat ligt aan partners die genoeg geld verdienen en er al of niet gedwongen in meegaan dat de andere partner niets verdient.Het-groepje schreef: ↑07-08-2017 20:06Precies. Er zijn ook zat huismannen trouwens. Of mensen die afwisselen qua kostwinner. Heerlijk dat wrr in een land leven waar die ruimte is.
maandag 7 augustus 2017 om 20:28
Ik zou er vooral heel de dag aan willen zitten.SilverShadow schreef: ↑07-08-2017 20:08Oh dan doe ik iets niet goed. EN tieten EN 40 uur werken.
Ik weet het al, die partner met riant salaris ontbreekt!
maandag 7 augustus 2017 om 20:35
De rechtbank kijkt niet naar instemming van de partner hoor. Die kijkt gewoon naar hoe de situatie is. Daarbij is partneralimentatie bij veel jongeren een onbekend begrip. Het huwelijk is sowieso een contract waarvan je de voorwaarden pas leert kennen bij een scheiding.Valia_1 schreef: ↑07-08-2017 20:05Misschien wel maar het nadeel is dat dit de gemeenschap weer heel wat centen gaat kosten. Want wie nu PA krijgt zal dan toch ook moeten leven. Sommige mensen zullen dan een baan zoeken (en vinden) maar anderen zullen een uitkering krijgen. Wat prima is voor noodgevallen uiteraard. Echter ik heb er ergens toch wel moeite mee dat als iemand heel bewust een keuze maakt om zich heel lang buiten het arbeidsproces te plaatsen en een partner heeft die dit van harte aanmoedigt vervolgens jarenlang afhankelijk is van de gemeenschap. De keuzes die het stel toen maakte (hij/zij thuis, hij/zij fulltime werk) zorgen er voor dat na een scheiding de thuisblijfpartner naar alle waarschijnlijkheid een stuk moeilijker een baan zal vinden. Bij afschaffing van PA draait de gemeenschap op voor die keuze. En ik snap heel goed dat je helemaal geen zin hebt om jarenlang je ex nog te onderhouden maar tegelijk was de fulltime werkende partner er zelf bij toen die keuze werd gemaakt.
Anyway: afschaffen dus, dat wettelijke recht op partneralimentatie. En er bij de berekening van kinderalimentatie gewoon vanuit gaan dat beide partners draagkracht hebben.
Moet je eens kijken hoeveel vrouwen opeens wel werken ondanks huwelijk/kinderen/tuin die een tuinman rechtvaardigt en hoeveel vrouwen opeens geen weerstand meer bieden tegen het delen van de zorg voor de kinderen na de scheiding.
Dát is pas emancipatie!
maandag 7 augustus 2017 om 21:00
Wie zegt er dat ze ooit uit elkaar gaan dan? En iemand die wel een baan heeft kan ook scheiden en werkeloos raken.Valia_1 schreef: ↑07-08-2017 20:05Misschien wel maar het nadeel is dat dit de gemeenschap weer heel wat centen gaat kosten. Want wie nu PA krijgt zal dan toch ook moeten leven. Sommige mensen zullen dan een baan zoeken (en vinden) maar anderen zullen een uitkering krijgen. Wat prima is voor noodgevallen uiteraard. Echter ik heb er ergens toch wel moeite mee dat als iemand heel bewust een keuze maakt om zich heel lang buiten het arbeidsproces te plaatsen en een partner heeft die dit van harte aanmoedigt vervolgens jarenlang afhankelijk is van de gemeenschap. De keuzes die het stel toen maakte (hij/zij thuis, hij/zij fulltime werk) zorgen er voor dat na een scheiding de thuisblijfpartner naar alle waarschijnlijkheid een stuk moeilijker een baan zal vinden. Bij afschaffing van PA draait de gemeenschap op voor die keuze. En ik snap heel goed dat je helemaal geen zin hebt om jarenlang je ex nog te onderhouden maar tegelijk was de fulltime werkende partner er zelf bij toen die keuze werd gemaakt.