Huisvrouw
maandag 24 juli 2017 om 10:46
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
dinsdag 8 augustus 2017 om 18:49
Ik doe lekker waar ik zin in heb. Ik heb namelijk een leuke baan. Dat er daarnaast ook nog een huis schoon moet, boodschappen gedaan, een tuin onderhouden en klusjes gefikst (heel vervelend, maar daar hebben mijn fictieve tuinman, werkster en klusjesman geen zin in) is soms druk, maar ik heb het graag voor m'n zelfstandigheid over. En nee, ik ga er niet vanuit dat m'n man en ik uit elkaar zullen gaan, maar net als het verstandig is op huwelijkse voorwaarden te trouwen, is het ook best verstandig je zelf te kunnen redden, mocht dat onverhoopt toch nodig zijn.Het-groepje schreef: ↑08-08-2017 15:53Ach hou toch op. Als jij of wie dan ook de keuze zouden hebben lekker de hele dag te doen waar je zin in hebt zou je het ook doen.
dinsdag 8 augustus 2017 om 18:50
Hier ben ik het niet mee eens. Vaak hebben deze vrouwen een man die erg veel werkt en dat niet zou kunnen met een werkende vrouw. Zo'n man verdient goed en betaalt meer belasting in zijn eentje dan veel tweeverdieners samen. Mijn man in ieder geval wel toen ik een tijd thuis was.plurque schreef: ↑08-08-2017 18:44Vrouwen die vrijwillig niet werken kiezen er bewust voor hun hand op te houden naar hun man, en misschien ook later naar de maatschappij. Dat dit in schijnbaar goed overleg gaat doet hieraan niets af. Deze home-maker stelt zich vrijwillig ondergeschikt op .
De discussie lijkt te stagneren op de woorden: "we hebben vrijwillig gekozen voor deze rolverdeling en dan is het goed".
Verder kijkend meen ik dat vrijwillige thuisblijf-vrouwen bewust ervoor kiezen zich uitsluitend naar binnen te richten en geen bijdrage leveren aan de opbouw en onderhoud van de maatschappij waar ik en zij in leven.
Dit doordat zij geen financiële bijdrage leveren in de vorm van belasting betalen. Belasting die onder meer gebruikt wordt voor het aanleggen en onderhouden van wegen, betalen van de politiemannen en vrouwen , onderwijzers, sportaccommodaties, en ga zo maar door.
Wat de rest van je post betreft vind ik dat je gelijk hebt.
dinsdag 8 augustus 2017 om 18:56
Is het wel eens bij iemand opgekomen dat de vrouwen die thuis blijven ook iets doen thuis? Dat heel veel mannen het wel heel erg prima vinden dat ze niets meer aan het huishouden/tuinonderhoud/binnenschilderwerk/sociale contacten onderhouden/koken hoeven te doen als ze thuis komen?
Kijk, dat deze vrouwen hier geen salaris voor ontvangen is weer een ander verhaal. Misschien zou daar eens iets aan gedaan moeten worden......
Kijk, dat deze vrouwen hier geen salaris voor ontvangen is weer een ander verhaal. Misschien zou daar eens iets aan gedaan moeten worden......
dinsdag 8 augustus 2017 om 19:01
Oh purlease zeg. Krijgen man en ik dan nog een extra inkomen omdat we dat ook doen? Naast onze banen? Sociale contacten onderhouden onderdeel van een baan..herfstappeltaart schreef: ↑08-08-2017 18:56Is het wel eens bij iemand opgekomen dat de vrouwen die thuis blijven ook iets doen thuis? Dat heel veel mannen het wel heel erg prima vinden dat ze niets meer aan het huishouden/tuinonderhoud/binnenschilderwerk/sociale contacten onderhouden/koken hoeven te doen als ze thuis komen?
dinsdag 8 augustus 2017 om 19:03
Hahaha. De maatschappij een beetje financieel laten opdraaien voor luie mannen zonder social skills. Dat mogen ze lekker zelf doen he? Door hun salaris met hun vrouw te delen, kom nou.herfstappeltaart schreef: ↑08-08-2017 18:56Is het wel eens bij iemand opgekomen dat de vrouwen die thuis blijven ook iets doen thuis? Dat heel veel mannen het wel heel erg prima vinden dat ze niets meer aan het huishouden/tuinonderhoud/binnenschilderwerk/sociale contacten onderhouden/koken hoeven te doen als ze thuis komen?
dinsdag 8 augustus 2017 om 19:03
Dat vond mijn man juist zo prettig en relaxed dat hij niks in de huishouding hoefde te doen. Hij had daar een gruwelijke hekel aan en ik vind het heerlijk om te doen thuis. Ik had er weer een gruwelijke hekel aan toen ik nog moest gaan werken en was blij toen ik gestopt was.herfstappeltaart schreef: ↑08-08-2017 18:56Is het wel eens bij iemand opgekomen dat de vrouwen die thuis blijven ook iets doen thuis? Dat heel veel mannen het wel heel erg prima vinden dat ze niets meer aan het huishouden/tuinonderhoud/binnenschilderwerk/sociale contacten onderhouden/koken hoeven te doen als ze thuis komen?
dinsdag 8 augustus 2017 om 19:06
herfstappeltaart schreef: ↑08-08-2017 18:56Is het wel eens bij iemand opgekomen dat de vrouwen die thuis blijven ook iets doen thuis? Dat heel veel mannen het wel heel erg prima vinden dat ze niets meer aan het huishouden/tuinonderhoud/binnenschilderwerk/sociale contacten onderhouden/koken hoeven te doen als ze thuis komen?
Je denkt dat mensen die allebei werken niets aan het huishouden, de tuin, klussen en het eten doen en geen sociale contacten hebben?
Laat ik je uit de droom helpen: al die dingen horen gewoon bij een volwassen leven, en die doen we dus gewoon naast ons werk.
Als ik salaris zou krijgen voor het huishouden en koken, zou ik dat veel vaker doennessemeisje schreef: ↑08-08-2017 19:01Oh purlease zeg. Krijgen man en ik dan nog een extra inkomen omdat we dat ook doen? Naast onze banen? Sociale contacten onderhouden onderdeel van een baan..![]()
Niet onderdeel van een baan, wel onderdeel van het leven waar veel mannen totaal geen affiniteit mee hebben, verjaardagen bijhouden, mensen die ziek zijn bellen, belangstelling tonen bij problemen. Vaak wordt er gewoon niet aan gedacht of vinden ze het wel prima als het voor ze gedaan wordt.nessemeisje schreef: ↑08-08-2017 19:01Oh purlease zeg. Krijgen man en ik dan nog een extra inkomen omdat we dat ook doen? Naast onze banen? Sociale contacten onderhouden onderdeel van een baan![]()
En dan hebben we het nog niet over het hoofdstuk mantelzorg, oude ouders die extra zorg nodig hebben, waarvoor de was gedaan moet worden, boodschappen gedaan moet worden, begeleiden naar arts en ziekenhuis en zo kan ik nog wel evendoorgaan.
Het leven is zoveel meer dan die altijd zaligmakend lijkende betaalde baan.
dinsdag 8 augustus 2017 om 19:07
Ik sta er persoonlijk net zo in maar ik snap niet dat als mensen daar andere keuzes in maken ze mogen worden uitgescholden.spuit_111 schreef: ↑08-08-2017 18:49Ik doe lekker waar ik zin in heb. Ik heb namelijk een leuke baan. Dat er daarnaast ook nog een huis schoon moet, boodschappen gedaan, een tuin onderhouden en klusjes gefikst (heel vervelend, maar daar hebben mijn fictieve tuinman, werkster en klusjesman geen zin in) is soms druk, maar ik heb het graag voor m'n zelfstandigheid over. En nee, ik ga er niet vanuit dat m'n man en ik uit elkaar zullen gaan, maar net als het verstandig is op huwelijkse voorwaarden te trouwen, is het ook best verstandig je zelf te kunnen redden, mocht dat onverhoopt toch nodig zijn.
dinsdag 8 augustus 2017 om 19:09
En hierdoor schieten dus ook veel mensen in de klagende:" we hebben het allemaal zoooooo druk en pffff ik zit er helemaal doorheen" -modus.
dinsdag 8 augustus 2017 om 19:11
Zo is dat. Laat mensen alsjeblieft hun eigen keuzes maken en doe niet zo superieur naar elkaar zeg.Het-groepje schreef: ↑08-08-2017 19:07Ik sta er persoonlijk net zo in maar ik snap niet dat als mensen daar andere keuzes in maken ze mogen worden uitgescholden.
dinsdag 8 augustus 2017 om 19:13
Dit sowieso.herfstappeltaart schreef: ↑08-08-2017 19:06Niet onderdeel van een baan, wel onderdeel van het leven waar veel mannen totaal geen affiniteit mee hebben, verjaardagen bijhouden, mensen die ziek zijn bellen, belangstelling tonen bij problemen. Vaak wordt er gewoon niet aan gedacht of vinden ze het wel prima als het voor ze gedaan wordt.
En dan hebben we het nog niet over het hoofdstuk mantelzorg, oude ouders die extra zorg nodig hebben, waarvoor de was gedaan moet worden, boodschappen gedaan moet worden, begeleiden naar arts en ziekenhuis en zo kan ik nog wel evendoorgaan.
Ik vind dat verheerlijken van werken ook overdreven. Het is nodig voor de meesten, het kan leuk zijn of heel nuttig.
Maar ik ken daklozen en arbeidsongeschikten die hun tijd nuttiger besteden dan de reguliere Saskia van debiteuren. En die krijgen daar geen cent voor.
dinsdag 8 augustus 2017 om 19:14
Dat gaf ik ook al aan. Veel mannen vinden het fijn dat thuis alles op rolletjes loopt en ze niks meer hoeven te doen. Ik denk niet dat mijn man zo blij was geweest als ik ook had gewerkt en hij 's avonds en in de weekenden nog dingen in huis had moeten doen. Als hij thuis kwam dan was alles klaar en ik zorgde ook nog voor de was van zijn vader en ik kookte voor hem.herfstappeltaart schreef: ↑08-08-2017 19:09En hierdoor schieten dus ook veel mensen in de klagende:" we hebben het allemaal zoooooo druk en pffff ik zit er helemaal doorheen" -modus.
dinsdag 8 augustus 2017 om 19:15
Het-groepje schreef: ↑08-08-2017 19:13Dit sowieso.
Ik vind dat verheerlijken van werken ook overdreven. Het is nodig voor de meesten, het kan leuk zijn of heel nuttig.
Maar ik ken daklozen en arbeidsongeschikten die hun tijd nuttiger besteden dan de reguliere Saskia van debiteuren. En die krijgen daar geen cent voor.
dinsdag 8 augustus 2017 om 19:17
Ligt eraan hoe je je rol als huisvrouw invult. Als jij de was doet, kookt, boodschappen doet, schoonmaakt, etc., etc. en je man hoeft daardoor bijna niks meer in het huishouden te doen dan heb ik best respect voor huisvrouwen. Als je huisvrouw bent, maar je laat je man wel nog de helft van het huishouden doen dan ben je een profiteur.
dinsdag 8 augustus 2017 om 19:18
Ja hehe dan is het ook geen verdeling van de taken meer, maar lui op je kont zitten.6gt schreef: ↑08-08-2017 19:17Ligt eraan hoe je je rol als huisvrouw invult. Als jij de was doet, kookt, boodschappen doet, schoonmaakt, etc., etc. en je man hoeft daardoor bijna niks meer in het huishouden te doen dan heb ik best respect voor huisvrouwen. Als je huisvrouw bent, maar je laat je man wel nog de helft van het huishouden doen dan ben je een profiteur.
dinsdag 8 augustus 2017 om 19:20
Ik heb dan ook niemand uitgescholden, noch beweerd dat dat helemaal oke is, dus ik snap niet echt wat je bedoelt.Het-groepje schreef: ↑08-08-2017 19:07Ik sta er persoonlijk net zo in maar ik snap niet dat als mensen daar andere keuzes in maken ze mogen worden uitgescholden.
dinsdag 8 augustus 2017 om 19:24
Woon jij in de jaren 50? Want in mijn wereld zijn mannen gewoon mensen die zelf hun vrienden feliciteren met verjaardagen en een sociaal leven hebben met alles wat daarbij hoort.herfstappeltaart schreef: ↑08-08-2017 19:06Niet onderdeel van een baan, wel onderdeel van het leven waar veel mannen totaal geen affiniteit mee hebben, verjaardagen bijhouden, mensen die ziek zijn bellen, belangstelling tonen bij problemen. Vaak wordt er gewoon niet aan gedacht of vinden ze het wel prima als het voor ze gedaan wordt.
Voor veel werkenden hoort mantelzorg bovendien ook gewoon bij hun leven. Mijn zussen en ik doen dat voor onze vader, daarnaast werken we alledrie fulltime. Niet omdat we superieur zijn, maar omdat dat nou eenmaal de situatie is zoals die is.
dinsdag 8 augustus 2017 om 19:24
dinsdag 8 augustus 2017 om 19:26
Good for you maar doe niet net of dat de enige juiste keuze is.spuit_111 schreef: ↑08-08-2017 19:24Woon jij in de jaren 50? Want in mijn wereld zijn mannen gewoon mensen die zelf hun vrienden feliciteren met verjaardagen en een sociaal leven hebben met alles wat daarbij hoort.
Voor veel werkenden hoort mantelzorg bovendien ook gewoon bij hun leven. Mijn zussen en ik doen dat voor onze vader, daarnaast werken we alledrie fulltime. Niet omdat we superieur zijn, maar omdat dat nou eenmaal de situatie is zoals die is.
dinsdag 8 augustus 2017 om 19:28
Grappig, meestal zijn het juist de huisvrouwen die klagen dat ze druk zijn.herfstappeltaart schreef: ↑08-08-2017 19:09En hierdoor schieten dus ook veel mensen in de klagende:" we hebben het allemaal zoooooo druk en pffff ik zit er helemaal doorheen" -modus.
Of je het druk hebt heeft ook te maken met je eigen belastbaarheid en die van je partner. Ik heb gelukkig een moderne man die de huishouding en opvoeding van de Kids ook gewoon als zijn, dus niet alleen mijn, verantwoordelijk ziet. Ik heb totaal niet het gevoel dat wij druk zijn ondanks onze 36 en 32 urige werkweek, mijn deeltijdstudie, 2 kinderen en sociale contacten.
Daarnaast... omdat de man het fijn vindt om savonds niks meer te hoeven doen in de huishouding moet de vrouw maar in de rol van de jaren '50 schieten? Sorry, maar mijn baan is gewoon te leuk.
De maatschappij kan dat überhaupt niet bekostigen als we weer teruggaan naar de de ouderwetse rolverdeling.
dinsdag 8 augustus 2017 om 19:30
Zeg ik ergens dat dat moet? Je moet wel goed lezen. Ik zeg dat er niet minachtend gedaan moet worden naar mensen die een andere invulling kiezen. Dat superieure toontje, daar heb ik kritiek op.summerheat schreef: ↑08-08-2017 19:28Grappig, meestal zijn het juist de huisvrouwen die klagen dat ze druk zijn.
Of je het druk hebt heeft ook te maken met je eigen belastbaarheid en die van je partner. Ik heb gelukkig een moderne man die de huishouding en opvoeding van de Kids ook gewoon als zijn, dus niet alleen mijn, verantwoordelijk ziet. Ik heb totaal niet het gevoel dat wij druk zijn ondanks onze 36 en 32 urige werkweek, mijn deeltijdstudie, 2 kinderen en sociale contacten.
Daarnaast... omdat de man het fijn vindt om savonds niks meer te hoeven doen in de huishouding moet de vrouw maar in de rol van de jaren '50 schieten? Sorry, maar mijn baan is gewoon te leuk.
De maatschappij kan dat überhaupt niet bekostigen als we weer teruggaan naar de de ouderwetse rolverdeling.