Huisvrouw
maandag 24 juli 2017 om 10:46
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
dinsdag 8 augustus 2017 om 19:35
Ik reageer op jouw stukje waarin je beweert dat "het leven meer is dan een goedbetaalde baan". De dingen die je opnoemt kunnen namelijk allemaal gewoon naast een baan, jij bent hier degene die doet alsof de enige keuze OF een baan, OF voor jezelf en je omgeving zorgen is. Dat is onzin, genoeg mensen die dat willen of moeten combineren.herfstappeltaart schreef: ↑08-08-2017 19:26Good for you maar doe niet net of dat de enige juiste keuze is.
dinsdag 8 augustus 2017 om 19:37
Het maatschappelijk nut is sowieso al dat ze zichzelf daarmee onderhouden. Best belangrijk.herfstappeltaart schreef: ↑08-08-2017 19:36Daar komt bij dat van een heleboel betaalde banen mij het maatschappelijk nut totaal onduidelijk is.
Zo, fijne avond allemaal.![]()
dinsdag 8 augustus 2017 om 19:42
strikjemetstippels schreef: ↑08-08-2017 19:06Als ik salaris zou krijgen voor het huishouden en koken, zou ik dat veel vaker doen![]()
dinsdag 8 augustus 2017 om 19:49
Jouw baan is misschien te leuk, een heleboel banen zijn dat niet. Dus dat is sowieso geen argument. Ik ben er ook voor dat iedereen zichzelf onderhoudt en dat de taken zoveel mogelijk verdeeld worden, maar niet iedereen is hetzelfde en voor sommigen werkt het gewoon het beste/fijnste/whatever wanneer een van de partners niet werkt.summerheat schreef: ↑08-08-2017 19:28Grappig, meestal zijn het juist de huisvrouwen die klagen dat ze druk zijn.
Of je het druk hebt heeft ook te maken met je eigen belastbaarheid en die van je partner. Ik heb gelukkig een moderne man die de huishouding en opvoeding van de Kids ook gewoon als zijn, dus niet alleen mijn, verantwoordelijk ziet. Ik heb totaal niet het gevoel dat wij druk zijn ondanks onze 36 en 32 urige werkweek, mijn deeltijdstudie, 2 kinderen en sociale contacten.
Daarnaast... omdat de man het fijn vindt om savonds niks meer te hoeven doen in de huishouding moet de vrouw maar in de rol van de jaren '50 schieten? Sorry, maar mijn baan is gewoon te leuk.
En jullie werken toevallig 32 en 36 uur. Dat kan niet altijd. Mensen met een eigen bedrijf bijvoorbeeld kunnen vaak niet zomaar 36 of minder uur gaan werken en die mensen moeten er ook zijn. En als de een 60 uur per week werken prima vindt en de ander vindt het fijn om thuis alles te doen, vind ik daar niets mis mee. (Behalve dus dat ik vind dat ik mezelf moet kunnen bedruipen en daarom ben ik toch weer gaan werken toen die kans zich voordeed, maar ook dat moet ieder voor zich uitmaken.)
dinsdag 8 augustus 2017 om 19:53
Wie heeft er hier nou een superieur toontje?!herfstappeltaart schreef: ↑08-08-2017 19:36Daar komt bij dat van een heleboel betaalde banen mij het maatschappelijk nut totaal onduidelijk is.
Zo, fijne avond allemaal.![]()
dinsdag 8 augustus 2017 om 19:58
Ja sorry maar ik ken zoveel mensen die niet betaald werken en die zich echt heel nuttig maken. Dan laat ik me nog weleens meeslepen. Sorry saskia.
dinsdag 8 augustus 2017 om 20:01
herfstappeltaart schreef: ↑08-08-2017 18:56Is het wel eens bij iemand opgekomen dat de vrouwen die thuis blijven ook iets doen thuis? Dat heel veel mannen het wel heel erg prima vinden dat ze niets meer aan het huishouden/tuinonderhoud/binnenschilderwerk/sociale contacten onderhouden/koken hoeven te doen als ze thuis komen?
Kijk, dat deze vrouwen hier geen salaris voor ontvangen is weer een ander verhaal. Misschien zou daar eens iets aan gedaan moeten worden......
Daar heb ik ook wel een mening over, zulke mannen....
dinsdag 8 augustus 2017 om 20:05
herfstappeltaart schreef: ↑08-08-2017 19:14En voordat jullie nu allemaal denken: "Herfstappeltaart heeft nooit gewerkt", is niet zo.
Jarenlang gewerkt maar ik erger me dood aan die superieure praatjes alsof het de enige maatschappelijk aanvaardbare keuze zou zijn. Bah.
Nou ja de maatschappij, de westerse in ieder geval, draait op en om werken. Als iedereen zou stoppen en maar doen waar ze zin in hebben, wordt het een zooitje. Misschien wel eens goed hoor, daar niet van.
dinsdag 8 augustus 2017 om 20:17
Mijn man vindt het leuker dat ik 's avonds iets te vertellen heb als ik thuis kom.Blondie456 schreef: ↑08-08-2017 19:14Dat gaf ik ook al aan. Veel mannen vinden het fijn dat thuis alles op rolletjes loopt en ze niks meer hoeven te doen. Ik denk niet dat mijn man zo blij was geweest als ik ook had gewerkt en hij 's avonds en in de weekenden nog dingen in huis had moeten doen. Als hij thuis kwam dan was alles klaar en ik zorgde ook nog voor de was van zijn vader en ik kookte voor hem.
dinsdag 8 augustus 2017 om 20:19
Jammer voor jou. Iedereen moet doen wat ie prettig vindt.humanista schreef: ↑24-07-2017 11:07Ik vind het onbegrijpelijk dat iemand "huisvrouw" zou willen zijn. Het betekent dus eigenlijk gewoon dat je niet werkt en je tijd verdoet met thuis zitten. Ik vind dat een mens een nuttige dagbesteding moet hebben en ik vind dat huisvrouw zijn daar niet onder valt. iedereen moet voor zijn huis zorgen, de plek waar je woont. Koken, kleren wassen, stofzuigen hoort er gewoon bij net als tanden poetsen en douchen. Iedereen moet dat doen en ik vind het heel raar als je daar speciaal voor gaat thuisblijven om dat de hele dag te kunnen doen (misschien zelfs zodat je partner dat helemaal niet hoeft te doen). Ik gun het iedereen om zich te ontwikkelen en daar hoort thuis blijven niet bij voor mij. Ik begrijp ook niets van mensen die het goed vinden dat hun partner thuis blijft.
dinsdag 8 augustus 2017 om 20:24
Do niet zo raar. Alsof ik niks mee maak. Ik kom gewoon onder de mensen hoor. Ik vertelde ook hoe mijn dag was. Mijn man zou voor de gein gezegd hebben van had ze maar eens niks te vertellen. Ik ben nogal druk.minnimouse schreef: ↑08-08-2017 20:17Mijn man vindt het leuker dat ik 's avonds iets te vertellen heb als ik thuis kom.
dinsdag 8 augustus 2017 om 20:27
Oké dat kan.Blondie456 schreef: ↑08-08-2017 20:24Do niet zo raar. Alsof ik niks mee maak. Ik kom gewoon onder de mensen hoor. Ik vertelde ook hoe mijn dag was. Mijn man zou voor de gein gezegd hebben van had ze maar eens niks te vertellen. Ik ben nogal druk.
dinsdag 8 augustus 2017 om 20:28
Helemaal mee eens en niet alles wat je doet hoeft nuttig te zijn.
dinsdag 8 augustus 2017 om 20:31
Huisvrouw zijn wilt ook niet zeggen dat je hele dagen thuis bent. Gisteren de hele middag op het terras gezeten met een lekker wijntje in de zon. Zo ging en ga ik er vaak op uit met vriendinnen. 1 vriendin van mij werkt ook niet en de rest 2 dagen in de week. Dus er is altijd wel iemand om mee af te spreken.
dinsdag 8 augustus 2017 om 20:32
Waren er in deze discussie (
) nu al huisvrouwen die gewoon volmondig toegeven dat ze het gewoon uitstekend voor zichzelf geregeld hebben en zich daarbij dus niet beroepen op hun kunstmatig opgeklopte verdiensten voor hun heer en meester en onmisbare bijdrage aan hun gezin/de maatschappij/hun kinderen door geen baan te hebben?
Daar kan ik dan wel weer respect voor opbrengen; gewoon keihard zeggen dat je het goed voor elkaar hebt zonder er iets noemenswaardig voor te hoeven doen. Nouja, op de korte termijn dan en volkomen afhankelijk van het inkomen van een ander (maar dat verzwijgen we maar even, ik ben ook de beroerdste niet).
Ik wil ook tieten, echt. Gewoon omdat ik dan meer keuzes heb.
Daar kan ik dan wel weer respect voor opbrengen; gewoon keihard zeggen dat je het goed voor elkaar hebt zonder er iets noemenswaardig voor te hoeven doen. Nouja, op de korte termijn dan en volkomen afhankelijk van het inkomen van een ander (maar dat verzwijgen we maar even, ik ben ook de beroerdste niet).
Ik wil ook tieten, echt. Gewoon omdat ik dan meer keuzes heb.
anoniem_350628 wijzigde dit bericht op 08-08-2017 20:36
7.60% gewijzigd
dinsdag 8 augustus 2017 om 20:33
Waarom wil jij altijd zo graag bewijzen dat je het druk hebt met vanalles en nog wat? En dat je man je goed verzorgd heeft achtergelaten?Blondie456 schreef: ↑08-08-2017 20:31Huisvrouw zijn wilt ook niet zeggen dat je hele dagen thuis bent. Gisteren de hele middag op het terras gezeten met een lekker wijntje in de zon. Zo ging en ga ik er vaak op uit met vriendinnen. 1 vriendin van mij werkt ook niet en de rest 2 dagen in de week. Dus er is altijd wel iemand om mee af te spreken.
dinsdag 8 augustus 2017 om 20:39
Emancipatie werkt twee kanten op he. Dat betekent keuzevrijheid. Maar de keuze om huisman/vrouw te zijn is blijkbaar taboe.
Vind wel dat het verstandig is om afhankelijkheid in die afweging mee te nemen. Alleen allebei blijven werken is echt niet de enige oplossing.
Sowieso nogal bekrompen als je alleen met werken een maatschappelijke bijdrage en invulling aan je leven kunt geven. Dat ben ik helemaal met het-groepje eens.
Hoewel ik me daar zelf ook schuldig aan maak hoor, maar dat is dan eerder mijn geestelijke armoede dan die van een ander.
Vind wel dat het verstandig is om afhankelijkheid in die afweging mee te nemen. Alleen allebei blijven werken is echt niet de enige oplossing.
Sowieso nogal bekrompen als je alleen met werken een maatschappelijke bijdrage en invulling aan je leven kunt geven. Dat ben ik helemaal met het-groepje eens.
Hoewel ik me daar zelf ook schuldig aan maak hoor, maar dat is dan eerder mijn geestelijke armoede dan die van een ander.
dinsdag 8 augustus 2017 om 20:39
Dit is hopelijk grappig bedoeld.Blondie456 schreef: ↑08-08-2017 20:31Huisvrouw zijn wilt ook niet zeggen dat je hele dagen thuis bent. Gisteren de hele middag op het terras gezeten met een lekker wijntje in de zon. Zo ging en ga ik er vaak op uit met vriendinnen. 1 vriendin van mij werkt ook niet en de rest 2 dagen in de week. Dus er is altijd wel iemand om mee af te spreken.
dinsdag 8 augustus 2017 om 20:40
Dat zeg ik omdat ik zo blij ben dat ik nooit meer hoef te gaan werken. Ik had er echt een hekel aan en vond daar geen voldoening in. Je krijgt al heel wat over je heen bij overlijden en geldzorgen kun je daar echt niet bij hebben. Veel mensen vroeger op het forum vaak van wat doe je bij overlijden. Nou ik leg dan uit dat je je daar wel goed moet tegen verzekeren. D ene dag ben ik druk met van alles en nog wat en vandaag ben ik de hele dag thuis, behalve boodschappen doen.minnimouse schreef: ↑08-08-2017 20:33Waarom wil jij altijd zo graag bewijzen dat je het druk hebt met vanalles en nog wat? En dat je man je goed verzorgd heeft achtergelaten?
dinsdag 8 augustus 2017 om 20:41
Hoe bedoel je? Spreek jij dan niet af met vriendinnen?
dinsdag 8 augustus 2017 om 20:42
Ik bedoelde trouwens dat ik veel praat met druk zijn.minnimouse schreef: ↑08-08-2017 20:33Waarom wil jij altijd zo graag bewijzen dat je het druk hebt met vanalles en nog wat? En dat je man je goed verzorgd heeft achtergelaten?