Huisvrouw
maandag 24 juli 2017 om 10:46
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
zondag 13 augustus 2017 om 09:58
Dat schreef je wel ergens, hoor. "Ik vind tijd doorbrengen met de kinderen leuker dan dat man dat vindt" en "meer dan 1 dag in de 2 weken thuis met kinderen zou hij geen voldoening uit halen".
Dat zouden voor mij echt argumenten zijn waar ruzie van zou komen.
Am Yisrael Chai!
Ik snap vooral de acceptatie niet rondom "minder werken kan in zijn werk niet". Van vrouw niet, maar vooral van man zelf niet, klinkt ook alsof hij het wel lekker makkelijk vindt daar geen strijd om aan te hoeven gaan op zijn werk.fashionvictim schreef: ↑13-08-2017 09:54Ja, ik heb inmiddels heus begrepen dat jij dit vindt. Ik lees toch vooral een traditioneel rolpatroon en verwachtingspatroon. Moet je zelf weten, verder, maar ik vind het wel wat sneu voor de kinderen.
timetraveler wijzigde dit bericht op 13-08-2017 10:00
1.29% gewijzigd
Je bent geen slachtoffer maar het is wel een traditioneel rollenpatroon.sannennas schreef: ↑13-08-2017 09:51Waar je mis gaat als je bovenstaande toepast in onze situatie is dat we het wel hebben besproken SAMEN en dat dit op basis van het totaalplaatje hebben besloten. Ook het stoppen met werken voor hem is besproken, argument om het niet te doen: het zou hem minder gelukkig maken. Argument om voor mij te stoppen met werken: het zou mij gelukkiger maken.
Dan is dit toch het beste voor ons? Ons leven draait niet genoeg geld te verdienen zodat we het gezin kunnen onderhouden, maar ook om geluk, ontwikkeling, vrienden, etcetera etcetera. Wij hebben samen besloten dat dit voor ons en onze kinderen nu het beste is. Ik sta volledig achter onze beslissing en voel me absoluut geen slachtoffer van een of andere tiran en een traditioneel rollenpatroon.
Sterker nog, de vrijheid die ik nu heb, mede mogelijk gemaakt doordat man zoveel wil blijven werken, om uit te vinden waar ik wel weer gelukkig van wordt qua werk is me superveel waard. O ja, en het loopbaancoach traject heb ik van hem cadeau gehad.
strikjemetstippels schreef: ↑13-08-2017 09:42Ben je ook niet een beetje simpel als je je oren laat hangen naar zo'n onzichtbaar verwachting van een ander?
Blijkbaar zijn heel veel huisvrouwen dan inderdaad een beetje simpel.
zondag 13 augustus 2017 om 10:00
Ik zie het bij mij in de schoonfamilie ook zo hoor. Mijn vrouw, haar zus, nichtjes, tantes etc worden ook allemaal altijd erbij geroepen om te moeten helpen met huishoudelijk werk en voor mantelzorg en tegen de mannen wordt gezegd: ga lekker zitten kopje koffie, extra portie vlees etcstrikjemetstippels schreef: ↑13-08-2017 09:50Dat kan, maar dan schenk je toch niet in? Waar ik mij over verbaas is dat men aan de ene kant zegt 'vrouwen kunnen alles wat mannen ook kunnen' maar we zouden tegelijkertijd ook onze oren laten hangen naar verwachtingen en niet doen wat we eigenlijk willen. Waar is onze eigen verantwoordelijkheid voor ons zelf en de kracht?
Tegelijkertijd zijn het niet de typische huisvrouwen. Werken moet ook gewoon. Ook voor vrouwen. Veertig uur zul je. Ook als het financieel niet hoeft. Je moet het gewoon doen. Jezelf ziek melden is iets om je voor te schamen en met pensioen ga je pas als dat je pensioenleeftijd is. Eerder stoppen omdat je ervoor hebt opgebouwd: not done.
Het is een arbeidsethos die ik niet gewend ben en ik denk dat het goed is als mijn vrouw en ik in deze een beetje meer van elkaar zouden leren. Bij mij is er eerder een gebrek aan ambitie en arbeidsethos. :-O
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 13-08-2017 10:03
0.08% gewijzigd
zondag 13 augustus 2017 om 10:00
Ja, mee eens uiteraard, maar als je dan toch samen tot de conclusie komt dat het kostwinnersmodel tijdelijk de beste optie voor je gezin is, dan lijkt het mij volkomen logisch dat degene met de beste papieren voor dat kostwinnerschap ook kostwinner wordt. Dat ben je dan namelijk aan je kinderen verplicht, vind ik.Tr0tter schreef: ↑13-08-2017 09:56Maar dat gebeurt dus in alle gezinnen met een kostwinnermodel. Daarom ben ik daar ook geen voorstander van, omdat beide partners zich aan een deel van hun verantwoordelijkheden onttrekken. De gewone verantwoordelijkheden die je van iedere gezonde volwassene mag verwachten dus.
Am Yisrael Chai!
zondag 13 augustus 2017 om 10:01
Zo dan. Mijn sneue bloedjes van kinderen bedanken je voor hun betrokkenheid bij hun lot. Top.fashionvictim schreef: ↑13-08-2017 09:54Ja, ik heb inmiddels heus begrepen dat jij dit vindt. Ik lees toch vooral een traditioneel rolpatroon en verwachtingspatroon. Moet je zelf weten, verder, maar ik vind het wel wat sneu voor de kinderen.
Only dead fish go with the flow.
zondag 13 augustus 2017 om 10:02
Ja ik herken het dus totaal niet bij mij zelf. Ik kom uit een macho cultuur en traditioneel gezin, maar ik doe precies alles verkeerd volgens die verwachting hoor. Ik heb geen zorg talent, geen kinderwens, en ben helaas ook niet al te attent. En ik voel mij helemaal niet zo super raar of veroordeeld. De enige opmerkingen over 'wil je kinderen' en 'maar woon je niet samen dan' komen van vrouwen.Timetraveler schreef: ↑13-08-2017 09:57Ik denk dat bewustwording een heel belangrijk iets is. En als volwassene kan je je er inderdaad voor inzetten. Maar ik vind het nog steeds weleens moeilijk hoor en merk dat ik soms toch onbewust geneigd ben te doen wat 'hoort', zoals automatisch koffie inschenken, er al vanuit gaan dat mijn neefjes geen boodschappen meenemen voor oma en ik het dan maar weer doe (allebei dingen waar ik echt geen hekel aan heb overigens).
Overigens ben ik zelf gematigd conservatief als in 'ik vind het leuk om een kopje koffie in te schenken voor een man en hij houdt de deur voor me open.'
zondag 13 augustus 2017 om 10:02
Maar sommige huisvrouwen hoeven dat niet die kunnen thuis blijven omdat de financiën dat toelaten. Ik ben later ook weer van werken omdat drie kinderen gewoon heel veel kosten en ik hun en heel mijn gezin leuke dingen wilde laten doen ook daar is niks mis mee.fashionvictim schreef: ↑13-08-2017 09:51Ik werk niet omdat ik geen zin heb om bij mijn kinderen te zijn, hoor. Ik werk omdat mijn kinderen een inkomen nodig hebben om in hun levensbehoeften te voorzien. En tegen mijn werkgever ben ik net zo duidelijk: 5 dagen werken is onbespreekbaar, want ik heb kinderen. Take it or leave it.
zondag 13 augustus 2017 om 10:05
Ik weet het niet. Ik denk dat dat daadwerkelijk hun eigen keuze is. Om dat die wordt aan geboden, door man en later als man weg is door de staat.
Maar ja als je huisvrouw wordt niet om dat je wil en niet om dat je moet, maar puur om dat je denkt dat dit wordt verwacht, dan vind ik dat zwak en simpel.
zondag 13 augustus 2017 om 10:05
Tsja, kan zo klinken. Ik kon ook niet minder dan 32 uur werken binnen mijn functie binnen het bedrijf waar ik zat. Maar ik ga hier niet op de details in qua functie en bedrijf om jullie er van te overtuigen.Timetraveler schreef: ↑13-08-2017 09:58Ik snap vooral de acceptatie niet rondom "minder werken kan in zijn werk niet". Van vrouw niet, maar vooral van man zelf niet, klinkt ook alsof hij het wel lekker makkelijk vindt daar geen strijd om aan te hoeven gaan op zijn werk.
zondag 13 augustus 2017 om 10:06
Nou zeg, je hoeft niet gelijk zo aangevallen te reageren? Het is toch ook best sneu voor kinderen dat hun ouders minder tijd samen als gezin willen doorbrengen dan zou kunnen? Of dat hun ouders minder inkomen hebben dan zou kunnen? Voor kinderen is het natuurlijk altijd fijner als je voor het maximale inkomen en de maximale gezinstijd gaat. Zij willen namelijk vooral papa en mama zo veel mogelijk om zich heen en zorgeloos kunnen leven.
Am Yisrael Chai!
zondag 13 augustus 2017 om 10:10
[...]fashionvictim schreef: ↑13-08-2017 10:06Nou zeg, je hoeft niet gelijk zo aangevallen te reageren? Het is toch ook best sneu voor kinderen dat hun ouders minder tijd samen als gezin willen doorbrengen dan zou kunnen? Of dat hun ouders minder inkomen hebben dan zou kunnen? Voor kinderen is het natuurlijk altijd fijner als je voor het maximale inkomen en de maximale gezinstijd gaat. Zij willen namelijk vooral papa en mama zo veel mogelijk om zich heen en zorgeloos kunnen leven.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-08-2017 11:57
Reden: Op de man
Reden: Op de man
11.11% gewijzigd
zondag 13 augustus 2017 om 10:12
Het gaat om vier uur per week hè?! Denk dat de kinderen meer hebben aan 2 ouders die gelukkig zijn met hun dagbesteding en 4 uur minder tijd, dan andersom. Maar goed, dat is mijn persoonlijke inschatting.fashionvictim schreef: ↑13-08-2017 10:06Nou zeg, je hoeft niet gelijk zo aangevallen te reageren? Het is toch ook best sneu voor kinderen dat hun ouders minder tijd samen als gezin willen doorbrengen dan zou kunnen? Of dat hun ouders minder inkomen hebben dan zou kunnen? Voor kinderen is het natuurlijk altijd fijner als je voor het maximale inkomen en de maximale gezinstijd gaat. Zij willen namelijk vooral papa en mama zo veel mogelijk om zich heen en zorgeloos kunnen leven.
zondag 13 augustus 2017 om 10:12
Wauw, deze sneer is wel van een heel ander niveau. Echt not done en onder de gordel.Blondie456 schreef: ↑13-08-2017 10:10Jouw kinderen zullen papa waarschijnlijk ook minder om zich heen hebben na je scheiding. Dat zal ook niet makkelijk voor ze zijn.
Overigens zie ik geen reden de kinderen van sannennas sneu of zielig te noemen.
timetraveler wijzigde dit bericht op 13-08-2017 10:13
15.58% gewijzigd
zondag 13 augustus 2017 om 10:13
Jahaaaa, dat weet ik nou wel, dat huisvrouwen niet 'hoeven' te werken. Ik ben van mening dat je als gezin zou moeten streven naar zo veel mogelijk geld in zo min mogelijk tijd. Dan heb je de beste work-life balance voor alle partijen.
Am Yisrael Chai!
zondag 13 augustus 2017 om 10:16
Dat hebben wij ook gedaan. Zoals ik al eerder schreef , wij zouden veel minder geld hebben gehad als wij beiden waren blijven werken.fashionvictim schreef: ↑13-08-2017 10:13Jahaaaa, dat weet ik nou wel, dat huisvrouwen niet 'hoeven' te werken. Ik ben van mening dat je als gezin zou moeten streven naar zo veel mogelijk geld in zo min mogelijk tijd. Dan heb je de beste work-life balance voor alle partijen.
zondag 13 augustus 2017 om 10:19
Wat was dan in percentage het verschil tussen jouw man zijn salaris en dat van jou?Blondie456 schreef: ↑13-08-2017 10:16Dat hebben wij ook gedaan. Zoals ik al eerder schreef , wij zouden veel minder geld hebben gehad als wij beiden waren blijven werken.
Het is helemaal niet sneu. Een kind dat naar de opvang gaat is ook niet sneu. Zelfs iemand hier die een fulltime oppas had vindt het niet sneu.fashionvictim schreef: ↑13-08-2017 10:06Nou zeg, je hoeft niet gelijk zo aangevallen te reageren? Het is toch ook best sneu voor kinderen dat hun ouders minder tijd samen als gezin willen doorbrengen dan zou kunnen? Of dat hun ouders minder inkomen hebben dan zou kunnen? Voor kinderen is het natuurlijk altijd fijner als je voor het maximale inkomen en de maximale gezinstijd gaat. Zij willen namelijk vooral papa en mama zo veel mogelijk om zich heen en zorgeloos kunnen leven.
Vertrouw er gewoon op dat iedereen van zijn kinderen houdt en doet wat zij het beste vinden voor iedereen.
En zo groot was dat inkomensverschil tussen haar en haar man niet eens. En anders, wat dan nog? Leef en laat leven.
Blondie456 schreef: ↑13-08-2017 10:10Jouw kinderen zullen papa waarschijnlijk ook minder om zich heen hebben na je scheiding. Dat zal ook niet makkelijk voor ze zijn.
Gatverdamme zeg, hoe krijg je het je toetsenbord uit.
Daarbij heeft FV er niet voor gekozen dat haar kind haar vader minder ziet, terwijl dat in het geval van sannennas (en van jouzelf, bijvoorbeeld) wel een bewuste keuze was.
zondag 13 augustus 2017 om 10:20
Ik zeg toch ook niet dat haar kinderen zielig of sneu zijn? Ik zeg alleen dat ik het voor kinderen in zijn algemeen wat sneu vind dat ouders in zijn algemeen vanwege hardnekkig vastgeroeste rolpatronen niet kiezen voor de meest gunstige verdeling van werk en zorg.Timetraveler schreef: ↑13-08-2017 10:12Wauw, deze sneer is wel van een heel ander niveau. Echt not done en onder de gordel.
Overigens zie ik geen reden de kinderen van sannennas sneu of zielig te noemen.
Am Yisrael Chai!
zondag 13 augustus 2017 om 10:20
Ja jouw standpunt weet ik onderhand ook wel. Maar jij bent degene die steeds door blijft gaan over de huisvrouwen. Steeds versteld staat. Niet lullig bedoelt maar zou je misschien ook liever meer tijd met je kinderen willen of meer thuis willen zijn? Want je schreef dat je moet werken. Ik kom er eerlijk voor uit dat als ik zou kunnen stoppen ik het gelijk zou doen. En ieder heeft een andere mening en ook andere redenen. En jouw mening is niet de mening van een ander. Net zoals de mijne niet de mening van een ander is.fashionvictim schreef: ↑13-08-2017 10:13Jahaaaa, dat weet ik nou wel, dat huisvrouwen niet 'hoeven' te werken. Ik ben van mening dat je als gezin zou moeten streven naar zo veel mogelijk geld in zo min mogelijk tijd. Dan heb je de beste work-life balance voor alle partijen.
zondag 13 augustus 2017 om 10:22
Blondie456 schreef: ↑13-08-2017 10:16Dat hebben wij ook gedaan. Zoals ik al eerder schreef , wij zouden veel minder geld hebben gehad als wij beiden waren blijven werken.
Maar je zoon zou wel meer tijd met zijn vader gehad hebben.
Ik denk trouwens dat als jij gewoon was blijven werken het verschil in salaris op de duur vanzelf kleiner was geworden. Maar jij had 'stoppen met werken' altijd al als optie bedacht voor jezelf, dus heb je nooit moeite gedaan om überhaupt maar iets van een leuke of goedbetaalde baan te vinden.
zondag 13 augustus 2017 om 10:23
32 uur of 36 uur is het verschil tussen 4 dagen werken of 5 dagen werken. Maar goed, voor mij is het dus sinds ik kinderen heb sowieso onbespreekbaar dat er 5 dagen gewerkt wordt, dus wellicht dat ik er daarom zo op aansla. Ik zou op zijn minst geeist hebben dat mijn partner dan 4x9 was gaan werken omdat ik dus echt niet zou accepteren dat ze maar 2 dagen gezinstijd hadden als dat er ook 3 hadden kunnen zijn. Ik vind 2 dagen als gezin gewoon echt te weinig.
Am Yisrael Chai!