Huisvrouw
maandag 24 juli 2017 om 10:46
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
zondag 13 augustus 2017 om 17:10
pejeka schreef: ↑13-08-2017 17:06Ik maak je niet belachelijk. Het is gewoon logica. Tijd die je buitenshuis besteedt (in een baan) kun je nou eenmaal niet tegelijkertijd besteden om je woonkamer of slaapkamers een keer een goeie beurt te geven. En als je thuiskomend na je baan de was nog in de machine moet gooien, kan je nou eenmaal niet zorgen dat die gewassen en gestreken in de kast ligt zodra de anderen thuiskomen na hun dag werken/school, dus linksom of rechtsom ben je thuis toch altijd achter de feiten aan aan het rennen. Vroeger bij mij thuis was om 1700 uur echt alles wel al gebeurd, dan hoefde mijn moeder echt niet nog even gauwgauw, als iedereen na een lange dag thuiskwam, met een stofzuiger of zwabber aan de gang, of de was aan zetten, of de rommel opruimen. Huis was aan kant, we dronken nog even een kop koffie met zijn allen in de schone en opgeruimde huiskamer, eten werd opgezet, en het enige dat daarna nog hoefde te gebeuren was de afwas...
Dat is jouw persoonlijke standaard. Die geldt niet voor iedereen. De was hoeft van mij niet in de kasten te liggen als de anderen thuiskomen na hun dag werken/school. Daarnaast is mijn vriend om 15.00 thuis, dus tijd zat om te stofzuigen en de troep op te ruimen.
zondag 13 augustus 2017 om 17:10
Eigenlijk is dat toch hetzelfde? Maar gelijk heb je wel dat het frappant is dat je het andersom veel minder ziet. En al helemaal niet veel in de banen op mbo-niveau, waarvan er toch een heleboel stellen in Nederland zullen zijn waarbij beide partners op mbo niveau werken? Ik heb namelijk het idee dat naarmate men hogeropgeleid is, een stel dichter naar elkaar toegroeit qua aantal werkuren. Maar wanneer een stel allebei mbo heeft (waar niks mis mee is overigens) dat er dan sneller een kostwinnermodel ontstaat, waarbij er één ouder (vaak de vader) fulltime gaat werken en de andere ouder (vaak de moeder) er voor kiest om volledig thuis te blijven.pejeka schreef: ↑13-08-2017 16:33Ik heb ook niks tegen feminisme, want ik ben helemaal vóór gelijke rechten voor mannen en vrouwen. Vraag me soms stiekem wel af hoe vrouwen zouden reageren als er vanuit mannenkring een soortgelijke, maar omgekeerde beweging zou komen, die erin zou resulteren dat de mannen voortaan thuis blijven terwijl de vrouw gaat werken...
Waar ligt dit aan? Kiest een jongen/man "verstandiger" als in: een baan die hij ook echt leuk vindt en daarom minder gauw het gevoel zal hebben dat "thuis zorgen voor het kroost in elk geval leuker is dan een (fulltime) baan? Kiest een man eerder voor een baan waar hij echt hard nodig is wegens schaarste op de arbeidsmarkt? Is het meer plichtsbesef? Ik ben hier wel benieuwd naar. Het zou namelijk kunnen betekenen dat we - en dan vooral meisjes! véél beter moeten begeleiden en stimuleren bij het maken van hun opleidingskeuze. Zodat zij óók tegen hun partner kunnen zeggen: "sorry maar ik beleef teveel plezier aan mijn werk om zomaar fulltime thuis te gaan zitten."
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 13-08-2017 17:12
0.12% gewijzigd
zondag 13 augustus 2017 om 17:11
.pejeka schreef: ↑13-08-2017 17:06Ik maak je niet belachelijk. Het is gewoon logica. Tijd die je buitenshuis besteedt (in een baan) kun je nou eenmaal niet tegelijkertijd besteden om je woonkamer of slaapkamers een keer een goeie beurt te geven. Enals je thuiskomend na je baan de was nog in de machine moet gooien, kan je nou eenmaal niet zorgen dat die gewassen en gestreken in de kast ligt zodra de anderen thuiskomen na hun dag werken/school, dus linksom of rechtsom ben je thuis toch altijd achter de feiten aan aan het rennen.
Vroeger bij mij thuis was om 1700 uur echt alles wel al gebeurd, dan hoefde mijn moeder echt niet nog even gauwgauw, als iedereen na een lange dag thuiskwam, met een stofzuiger of zwabber aan de gang, of de was aan zetten, of de rommel opruimen. Huis was aan kant, we dronken nog even een kop koffie met zijn allen in de schone en opgeruimde huiskamer, eten werd opgezet, en het enige dat daarna nog hoefde te gebeuren was de afwas...
Is er een wet die bepaalt dat mijn was in de kast moet liggen voordat mijn man en kinderen thuis komen dan? Ik doe elke dag een was, hang die op zolder en ruim hem de volgende dag op. Mijn manier heeft op geen enkele manier invloed op het welbevinden van ons gezin. Wat is er mis met mijn manier?
Er zijn meer manieren om dingen te regelen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 13-08-2017 17:13
0.07% gewijzigd
zondag 13 augustus 2017 om 17:12
Ik heb niet alle 61 pagina's gelezen, maar man, wat erger ik me aan mensen die 'emancipatie' in de mond nemen, om vervolgens te zeggen hoe vrouwen zich zouden moeten gedragen :'). Wat belachelijk om hier een oordeel over te hebben, het gaat je geen moer aan! Kijk, als jij thuisblijft voor de kinderen en man heeft ook geen baan, dus je vangt bijstand, dan ben ik iets minder enthousiast. Maar als een partner (man of vrouw) voldoende geld verdiend en de ander blijft thuis (vader of moeder), wie ben ik dan om daar iets van te zeggen of vinden? Als je zo gelukkig bent, dan is dat toch prachtig?
Je bent echt niet meer of minder dan een ander, omdat je die keuze maakt. Wie dat wel zegt, moet misschien zijn/haar neus eens uit de lucht halen. De arrogantie, zeg.
Je bent echt niet meer of minder dan een ander, omdat je die keuze maakt. Wie dat wel zegt, moet misschien zijn/haar neus eens uit de lucht halen. De arrogantie, zeg.
zondag 13 augustus 2017 om 17:13
Is het dan niet eerder zaak eens stil te staan bij waar we als maatschappij zélf mee bezig zijn (té gemakkelijk iets een relatie noemen en net zo makkelijk die "relatie" weer op de schroothoop gooien)? In plaats van het "normaal" te vinden dat je rond je 40e aan je 4e of 5e min of meer langdurige relatie toe bent en er dan nóg zo onzeker over te zijn, dat je je aan alle kanten wilt indekken, want tja, waarschijnlijk sta je op je 45e wéér alleen?Pientjexxxx schreef: ↑13-08-2017 17:08Tegenwoordig gaan stellen nu eenmaal sneller uit elkaar en is het helaas nog steeds zo een flink aantal vrouwen vervolgens in de bijstand belandt. Die vrouwen hebben lang niet allemaal zin om een schoonmaakbaan op te pakken. Ze vinden dat ze er financieel niet op vooruit gaan (voor het gemak vergeten ze dat de bijstand een noodvoorziening is) of ze willen liever thuis bij de kinderen blijven.
Is het niet gewoon zo dat het individualisme veel heeft kapot gemaakt, waardoor mensen, áls ze met een ander in een relatie stappen, nog steeds hun eigen IK voorop stellen en het SAMEN ondergeschikt achten?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zondag 13 augustus 2017 om 17:15
Toch maar even gaan lezen andersNav__ schreef: ↑13-08-2017 17:12Ik heb niet alle 61 pagina's gelezen, maar man, wat erger ik me aan mensen die 'emancipatie' in de mond nemen, om vervolgens te zeggen hoe vrouwen zich zouden moeten gedragen :'). Wat belachelijk om hier een oordeel over te hebben, het gaat je geen moer aan! Kijk, als jij thuisblijft voor de kinderen en man heeft ook geen baan, dus je vangt bijstand, dan ben ik iets minder enthousiast. Maar als een partner (man of vrouw) voldoende geld verdiend en de ander blijft thuis (vader of moeder), wie ben ik dan om daar iets van te zeggen of vinden? Als je zo gelukkig bent, dan is dat toch prachtig?
Niemand heeft gezegd dat een huisvrouw/-man minder is, wel dat de keuze niet verstandig kan zijn op de lange termijn.
zondag 13 augustus 2017 om 17:18
Tja, ik denk niet dat je die geest weer in de fles krijgt. Daarom geldt nog steeds het motto: "een slimme meid is op haar toekomst voorbereid"!pejeka schreef: ↑13-08-2017 17:13Is het dan niet eerder zaak eens stil te staan bij waar we als maatschappij zélf mee bezig zijn (té gemakkelijk iets een relatie noemen en net zo makkelijk die "relatie" weer op de schroothoop gooien)? In plaats van het "normaal" te vinden dat je rond je 40e aan je 4e of 5e min of meer langdurige relatie toe bent en er dan nóg zo onzeker over te zijn, dat je je aan alle kanten wilt indekken, want tja, waarschijnlijk sta je op je 45e wéér alleen?
Is het niet gewoon zo dat het individualisme veel heeft kapot gemaakt, waardoor mensen, áls ze met een ander in een relatie stappen, nog steeds hun eigen IK voorop stellen en het SAMEN ondergeschikt achten?
zondag 13 augustus 2017 om 17:18
zondag 13 augustus 2017 om 17:23
Misschien moet je toch eerst maar de rest ook lezen, voor je hier als een dolle stier komt binnenvallen. En je vooral even verdiepen in de definitie van emancipatie. Je door je vent of de staat laten onderhouden valt daar in ieder geval niet onder.
zondag 13 augustus 2017 om 17:25
Ik impliceer niet dat dergelijke uitspraken hier gedaan zijn. Ik bedoel in het algemeen, omdat TO vraagt wat wij ervan vinden. Ik merk dat mensen dergelijke uitspraken wel doen (gewoon, als ik gesprekken over dit onderwerp aanhoor) en dat kan kwetsend zijn, kan ik mij indenken. Alsof je opeens niet meer bijdraagt aan de maatschappij, er niet meer bijhoort, niet meer interessant bent. Ik ken moeders die ervoor kiezen om thuis te blijven, die heel veel doen voor de school van de kinderen, vrijwilligerswerk doen, hun carriere opgeven omdat hun kind een beperking heeft, noem maar op. Wat mij betreft zijn dit supervrouwen, niet meer of minder als een ander.
Ja, het kan onverstandig zijn. Maar ondernemer zijn is ook een risico en kan ook bijzonder onverstandig zijn. Een opleiding kiezen in een veld waar weinig werkgelegenheid is, ook. In mijn optiek begint het bij jezelf: jij maakt een keuze voor jezelf en neemt daarmee ook de consequenties. Ik vind het zo raar dat een ander daar vervolgens over moet oordelen.
Voor mij geldt het totaal niet, overigens. Ik verdien meer dan mijn man. Het zou dus onverstandig zijn om te stoppen met werken. We houden allebei van ons werk, dus wij zouden het verdelen als er eventuele kinderen komen. Maar dat is EEN manier, een keuze. Hoe een ander stel het doet, is aan hun, mits het de vrije keuze is van beide partners.
zondag 13 augustus 2017 om 17:26
Is ooit onderzocht bij welke opleidingen mensen (meisjes/vrouwen vooral) uiteindelijk het meest doen beslissen: "het werk waarvoor ik ben opgeleid bevalt me niet (goed) genoeg om het full time vol te houden, thuis blijven bij de kinderen is een aantrekkelijkere optie..." En dan heb ik het nog niet eens over werkgelegenheid of hoe moeilijk/makkelijk het is om überhaupt aan werk in je sector te komen maar dus voornamelijk dat de opleiding of het werkveld al dermate weinig uitdaging bieden dat mensen bij voorbaat al weten dat ze hun baan waarschijnlijk nooit voor 36 uur of meer per week willen uitvoeren. Welke opleidingen zijn risicovol?
zondag 13 augustus 2017 om 17:27
Chantilly21_1 schreef: ↑13-08-2017 13:23Man is heel duidelijk geweest over zijn visie en zijn rol in een gezin. Hij wil ook graag een dag zorgen. En dat is zijn goed recht.
Ik gun het mijn kind, een dag alleen met haar vader te zijn. Ik gun het mijn man, een dag alleen met haar te zijn.
Mooi!
zondag 13 augustus 2017 om 17:27
Nav__ schreef: ↑13-08-2017 17:25Ik impliceer niet dat dergelijke uitspraken hier gedaan zijn. Ik bedoel in het algemeen, omdat TO vraagt wat wij ervan vinden. Ik merk dat mensen dergelijke uitspraken wel doen (gewoon, als ik gesprekken over dit onderwerp aanhoor) en dat kan kwetsend zijn, kan ik mij indenken. Alsof je opeens niet meer bijdraagt aan de maatschappij, er niet meer bijhoort, niet meer interessant bent. Ik ken moeders die ervoor kiezen om thuis te blijven, die heel veel doen voor de school van de kinderen, vrijwilligerswerk doen, hun carriere opgeven omdat hun kind een beperking heeft, noem maar op. Wat mij betreft zijn dit supervrouwen, niet meer of minder als een ander.
Ja, het kan onverstandig zijn. Maar ondernemer zijn is ook een risico en kan ook bijzonder onverstandig zijn. Een opleiding kiezen in een veld waar weinig werkgelegenheid is, ook. In mijn optiek begint het bij jezelf: jij maakt een keuze voor jezelf en neemt daarmee ook de consequenties. Ik vind het zo raar dat een ander daar vervolgens over moet oordelen.
Voor mij geldt het totaal niet, overigens. Ik verdien meer dan mijn man. Het zou dus onverstandig zijn om te stoppen met werken. We houden allebei van ons werk, dus wij zouden het verdelen als er eventuele kinderen komen. Maar dat is EEN manier, een keuze. Hoe een ander stel het doet, is aan hun, mits het de vrije keuze is van beide partners.
Dat was de vraag in de OP in dit geval nou eenmaal
zondag 13 augustus 2017 om 17:29
Ik bedoel in het algemeen, niet perse dit topic.
Ironisch, dat jij een ander 'dolle stier' noemt. Je bent in elk geval geen dolle mina, want dan zou je wel wat minder oordelen over andere vrouwen. Je kunt participeren hoe je wilt. Misschien moet jij de definitie van dat woord even opzoeken. Voor zover ik weet, staat daar niet 'werken voor je centen'.
NYC schreef: ↑13-08-2017 17:26Is ooit onderzocht bij welke opleidingen mensen (meisjes/vrouwen vooral) uiteindelijk het meest doen beslissen: "het werk waarvoor ik ben opgeleid bevalt me niet (goed) genoeg om het full time vol te houden, thuis blijven bij de kinderen is een aantrekkelijkere optie..." En dan heb ik het nog niet eens over werkgelegenheid of hoe moeilijk/makkelijk het is om überhaupt aan werk in je sector te komen maar dus voornamelijk dat de opleiding of het werkveld al dermate weinig uitdaging bieden dat mensen bij voorbaat al weten dat ze hun baan waarschijnlijk nooit voor 36 uur of meer per week willen uitvoeren. Welke opleidingen zijn risicovol?
Ik denk niet zozeer opleidingen an sich, maar wel het opleidingsniveau. Volgens mij heeft FV eerder een link geplakt.
Maar waarom zouden we dat WiLLEN kunnen zeggen? Dat klinkt alsof er een soort rationeel model is ontstaan dat prevaleert boven wat mensen zelf kiezen, en dus moet je vooral voldoen aan het ideaal, want anders is het niet OK.NYC schreef: ↑13-08-2017 17:10Eigenlijk is dat toch hetzelfde? Maar gelijk heb je wel dat het frappant is dat je het andersom veel minder ziet. En al helemaal niet veel in de banen op mbo-niveau, waarvan er toch een heleboel stellen in Nederland zullen zijn waarbij beide partners op mbo niveau werken? Ik heb namelijk het idee dat naarmate men hogeropgeleid is, een stel dichter naar elkaar toegroeit qua aantal werkuren. Maar wanneer een stel allebei mbo heeft (waar niks mis mee is overigens) dat er dan sneller een kostwinnermodel ontstaat, waarbij er één ouder (vaak de vader) fulltime gaat werken en de andere ouder (vaak de moeder) er voor kiest om volledig thuis te blijven.
Waar ligt dit aan? Kiest een jongen/man "verstandiger" als in: een baan die hij ook echt leuk vindt en daarom minder gauw het gevoel zal hebben dat "thuis zorgen voor het kroost in elk geval leuker is dan een (fulltime) baan? Kiest een man eerder voor een baan waar hij echt hard nodig is wegens schaarste op de arbeidsmarkt? Is het meer plichtsbesef? Ik ben hier wel benieuwd naar. Het zou namelijk kunnen betekenen dat we - en dan vooral meisjes! véél beter moeten begeleiden en stimuleren bij het maken van hun opleidingskeuze. Zodat zij óók tegen hun partner kunnen zeggen: "sorry maar ik beleef teveel plezier aan mijn werk om zomaar fulltime thuis te gaan zitten."
Wat nou als al die vrouwen in die MBO-omgeving het helemaal OK vinden dat hun man werkt, als bouwvakker of als stucadoor of als magazijnmedewerker, terwijl zij zelf de zorg voor kinderen en huis op zich nemen, waarom zouden we dat dan moeten willen veranderen? Puur omdat wij vinden, vanuit een soort van mode-denken, dat het anders moet? Omdat we vinden dat economische participatie nu eenmaal het hoogst haalbare is (ofwel, waar het voor de meeste mensen op neerkomt, 40 uur per week niet bijster interessant werk te doen voor een klein salaris)? En dat zorg voor huis, kinderen, sociaal netwerk, iets is dat makkelijk inwisselbaar is en zeker ondergeschikt aan op een kantoor facturen gaan zitten inboeken?
Zeg het maar.
zondag 13 augustus 2017 om 17:34
Pejeka, ik vind het echt bijzonder hoezeer jij gewoon totaal buiten de maatschappij lijkt te staan. Geen greintje ratio te vinden. Dus, als man en kinderen thuiskomen moet de was gevouwen in de kast liggen? Want?
Daar wordt de wereld niet beter van hoor. Van mijn werk daarentegen wél, dus dat vind ik dan belangrijker dan gevouwen was voor 17 uur of een smetteloos huis. En als die 'man en kinderen' het zo belangrijk vinden dat dat OCD-gedrag wel plaatsvindt, dan doen ze het zelf maar.
Echt waar, belachelijke en enge gedachtegang.
Daar wordt de wereld niet beter van hoor. Van mijn werk daarentegen wél, dus dat vind ik dan belangrijker dan gevouwen was voor 17 uur of een smetteloos huis. En als die 'man en kinderen' het zo belangrijk vinden dat dat OCD-gedrag wel plaatsvindt, dan doen ze het zelf maar.
Echt waar, belachelijke en enge gedachtegang.
zondag 13 augustus 2017 om 17:34
Dat begreep ik maar in dat geval zou een man met bijv een opleiding tot lasser toch even vlug zeggen tegen zijn partner (een nagelstyliste bijv): "Ik vind mijn werk eigenlijk helemaal niet leuk! Dus mag ik alsjeblieft thuis voor de kinderen zorgen, dan kun jij de centen binnenharken."
Ik denk dus dat niet alleen het opleidingsniveau ertoe doet, maar ook de opleiding zelf. En dat een meisje dat vol uit haar hart een hele leuke, interssante mbo-opleiding heeft uitgekozen (er zijn volgens mij echt héle leuke mbo opleidingen) dat zij dan minder risico loopt om te denken: "thuis bij de kindjes is het tenminste leuker..."
Snap je wat ik bedoel?
zondag 13 augustus 2017 om 17:35
Als iedereen na een lange dag thuis kwam hoeft er niet met een stofzuiger of zwabber aan de gang want er is niemand overdag thuis geweest. De vloer is dus gewoon nog schoon. Daarnaast zijn veel banen flexibel in te delen. Mijn man is bijvoorbeeld al vaak om 14:45 thuis omdat hij graag vroeg begint. Als ik thuis kom is het huis gewoon schoon en netjes ( gewoon kwestie van discipline en niet als een zoutzak elke avond netflix kijken). Terwijl man de keuken opruimt na het eten, vouw ik even een wasje weg.....Het is allemaal niet zo ingewikkeld hoor.pejeka schreef: ↑13-08-2017 17:06Ik maak je niet belachelijk. Het is gewoon logica. Tijd die je buitenshuis besteedt (in een baan) kun je nou eenmaal niet tegelijkertijd besteden om je woonkamer of slaapkamers een keer een goeie beurt te geven. En als je thuiskomend na je baan de was nog in de machine moet gooien, kan je nou eenmaal niet zorgen dat die gewassen en gestreken in de kast ligt zodra de anderen thuiskomen na hun dag werken/school, dus linksom of rechtsom ben je thuis toch altijd achter de feiten aan aan het rennen. Vroeger bij mij thuis was om 1700 uur echt alles wel al gebeurd, dan hoefde mijn moeder echt niet nog even gauwgauw, als iedereen na een lange dag thuiskwam, met een stofzuiger of zwabber aan de gang, of de was aan zetten, of de rommel opruimen. Huis was aan kant, we dronken nog even een kop koffie met zijn allen in de schone en opgeruimde huiskamer, eten werd opgezet, en het enige dat daarna nog hoefde te gebeuren was de afwas...
Wij werken beide fulltime en mijn huis is schoner en opgeruimder dan bij de buren die parttime werken. Kwestie van plannen, organiseren en discipline. Als beide buren helemaal niet zouden werken, dan zou het nog een zooitje zijn. Dat ligt niet aan de hoeveelheid werkuren bij de meeste mensen.
summerheat wijzigde dit bericht op 13-08-2017 17:41
0.19% gewijzigd
zondag 13 augustus 2017 om 17:36
NYC schreef: ↑13-08-2017 17:34Dat begreep ik maar in dat geval zou een man met bijv een opleiding tot lasser toch even vlug zeggen tegen zijn partner (een nagelstyliste bijv): "Ik vind mijn werk eigenlijk helemaal niet leuk! Dus mag ik alsjeblieft thuis voor de kinderen zorgen, dan kun jij de centen binnenharken."
Ik denk dus dat niet alleen het opleidingsniveau ertoe doet, maar ook de opleiding zelf. En dat een meisje dat vol uit haar hart een hele leuke, interssante mbo-opleiding heeft uitgekozen (er zijn volgens mij echt héle leuke mbo opleidingen) dat zij dan minder risico loopt om te denken: "thuis bij de kindjes is het tenminste leuker..."
Snap je wat ik bedoel?
Ja, ik begrijp je. Vraag me alleen of of dat te vinden is.
zondag 13 augustus 2017 om 17:38
Oh ik vind dat ook niet erg hoor. Maar ik bedoelde meer: ik hoor sneller dat een nagelstyliste zegt dat ze stopt met werken dan dat een electricien dat doet. Dus zóu je kunnen denken dat het ene mbo beroep leuker is dan het andere mbo beroep. En als je wil dat je ook enigszins blij bent in je beroep kun je beter voor een minder "risicovol beroep" kiezen. Kijk, wat mensen daarná beslissen over thuis blijven voor de kinderen kan altijd nog wisselen. Maar je gehele werksector bij voorbaat eigenlijk al een oninteressante vinden? Hoe goed worden kinderen op het vmbo voorbereid om echt góed te kiezen?pejeka schreef: ↑13-08-2017 17:29Maar waarom zouden we dat WiLLEN kunnen zeggen? Dat klinkt alsof er een soort rationeel model is ontstaan dat prevaleert boven wat mensen zelf kiezen, en dus moet je vooral voldoen aan het ideaal, want anders is het niet OK.
Wat nou als al die vrouwen in die MBO-omgeving het helemaal OK vinden dat hun man werkt, als bouwvakker of als stucadoor of als magazijnmedewerker, terwijl zij zelf de zorg voor kinderen en huis op zich nemen, waarom zouden we dat dan moeten willen veranderen? Puur omdat wij vinden, vanuit een soort van mode-denken, dat het anders moet? Omdat we vinden dat economische participatie nu eenmaal het hoogst haalbare is (ofwel, waar het voor de meeste mensen op neerkomt, 40 uur per week niet bijster interessant werk te doen voor een klein salaris)? En dat zorg voor huis, kinderen, sociaal netwerk, iets is dat makkelijk inwisselbaar is en zeker ondergeschikt aan op een kantoor facturen gaan zitten inboeken?
Zeg het maar.
zondag 13 augustus 2017 om 17:40
Zo'n enorm vooroordeel wat nergens op gebaseerd is. En wat voor jou niet bijster interessant is, kan voor een ander wel een passie zijn.pejeka schreef: ↑13-08-2017 17:29Maar waarom zouden we dat WiLLEN kunnen zeggen? Dat klinkt alsof er een soort rationeel model is ontstaan dat prevaleert boven wat mensen zelf kiezen, en dus moet je vooral voldoen aan het ideaal, want anders is het niet OK.
Zeg het maar.
zondag 13 augustus 2017 om 17:47
Kan. En die mensen zullen er zeker zijn. Maar voor 90% van de mensen is hun baan gewoon een verplichting, niet noodzakelijkerwijze hun passie. Vind het dan ook altijd vreemd dat er wel vaak gedaan wordt alsof dat wel zo is, en dat die mensen juist uit hun baan de totale inspiratie en bevrediging van hun leven halen. Ik heb ook een bijzonder aangename baan, met geweldige collega's, maar ik zeg je ook eerlijk: als ik morgen de financiële middelen zou hebben mijn leven anders in te richten, zou ik het zonder aarzelen doen. En ik denk zomaar dat dat voor de meeste mensen geldt.Timetraveler schreef: ↑13-08-2017 17:40Zo'n enorm vooroordeel wat nergens op gebaseerd is. En wat voor jou niet bijster interessant is, kan voor een ander wel een passie zijn.
zondag 13 augustus 2017 om 17:55
Weet ik ook niet, maar ik ben hier juist heel benieuwd naar. Want als we even volledig los zouden laten welk geslacht iemand in het broekje heeft zitten of dat er een M of V op het paspoort genoteerd staat, maar we zouden eens puur kijken naar opleidingen en werk zelf dan denk ik dat je een heel ander soort interessante conclusies zou krijgen, namelijk dat de ene opleiding van hetzelfde niveau minder voldoening geeft dan het andere werk op hetzelfde opleidingsniveau.