Huisvrouw

24-07-2017 10:46 1985 berichten
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?

Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?

Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.

Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn overlijdensrisicoverzekering keert zelfs meer uit dan die van mijn man, als ik mocht te komen overlijden. Hij kan deze baan met geen mogelijkheid uitvoeren als ik wegval(en zal dus iets anders moeten gaan doen) en zal in ieder geval mensen moeten inschakelen om taken over te nemen.
herfstappeltaart schreef:
24-08-2017 15:47
Toch best gek dat andermans huis poetsen of voor andermans kinderen zorgen voor sommigen wel een baan is......
Er is dan sprake van een arbeidsovereenkomst: de een levert arbeid waarvoor de ander een loon ontvangt. Dit loon is een inkomen wat wordt gegenereerd. Dit inkomen levert daarmee een financiële bijdrage in het levensonderhoud. Daarmee wordt dan ook (een deel van) de kosten betaald die een huishouden nou eenmaal meebrengt.
Een deel van dit door arbeid gegenereerd inkomen wordt aan de overheid afgedragen, in de vorm van loonbelasting. Deze afgedragen loonbelasting gooit de overheid in een grote pot. Daarmee wordt een groot aantal zaken betaald. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan: aanleggen en onderhouden van parken , het betalen van het loon van onze politieagenten en leraren voor onze kinderen, het aanleggen van goede fietspaden en straatverlichting.

Deze bijdragen worden geleverd door mensen die betaalde arbeid leveren. Deze bijdragen worden niet geleverd door mensen die geen betaalde arbeid leveren.

Snap je het nu een beetje beter?
Voor je eigen kinderen zorgen is feitelijk zwartwerken 8-)
_Amand schreef:
24-08-2017 22:10
Voor je eigen kinderen zorgen is feitelijk zwartwerken 8-)
.
Kun je mij het gedeelte 'zwart' uitleggen in je post? Er is geen betaling dus wat is er zwart?
Andersom schreef:
24-08-2017 22:14
.
Kun je mij het gedeelte 'zwart' uitleggen in je post? Er is geen betaling dus wat is er zwart?
In de context van huisvrouw; er wordt wel degelijk betaald. Door de kostwinner of de belastingbetalers.

Zo jammer wanneer je een grapje moet uitleggen :'(
plurque schreef:
24-08-2017 22:05
Er is dan sprake van een arbeidsovereenkomst: de een levert arbeid waarvoor de ander een loon ontvangt. Dit loon is een inkomen wat wordt gegenereerd. Dit inkomen levert daarmee een financiële bijdrage in het levensonderhoud. Daarmee wordt dan ook (een deel van) de kosten betaald die een huishouden nou eenmaal meebrengt.
Een deel van dit door arbeid gegenereerd inkomen wordt aan de overheid afgedragen, in de vorm van loonbelasting. Deze afgedragen loonbelasting gooit de overheid in een grote pot. Daarmee wordt een groot aantal zaken betaald. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan: aanleggen en onderhouden van parken , het betalen van het loon van onze politieagenten en leraren voor onze kinderen, het aanleggen van goede fietspaden en straatverlichting.

Deze bijdragen worden geleverd door mensen die betaalde arbeid leveren. Deze bijdragen worden niet geleverd door mensen die geen betaalde arbeid leveren.

Snap je het nu een beetje beter?
Ik ben niet achterlijk en snap heel goed hoe de economie en de opbrengst van belasting in elkaar zitten.(over die belasting en hoe dat gebruikt en verdeeld wordt kunnen we een geheel nieuw topic openen want daar valt ook nog erg veel over te zeggen).

Ik heb alleen moeite met de verdeling en waardering van al het werk wat wordt gedaan binnen een gezin met kinderen.
Misschien moet het werk van de (gedeeltelijke) thuisblijver ook financieel gewaardeerd worden, dat zou een heleboel gevoelens van minderwaardigheid (zowel van de thuiswerker als de baan-hebbers) ten goede kunnen veranderen.
Dit zou een grote omslag in economisch denken vereisen en dat is voor veel mensen een no-go, vastgeroest in de huidige economische constructies als ze zijn.

Buiten de lijntjes denken kan soms een andere kijk op dingen geven.
P.s. ik heb zelf altijd gewerkt naast het huishouden met gezin hoor, dus ben niet mijn eigen hachje aan het goedpraten, mocht iedereen dat denken hier. Maar er wordt zo ontzettend zwart-wit gedacht over deze materie.
25-08-2017 07:49
Ik ben niet achterlijk en snap heel goed hoe de economie en de opbrengst van belasting in elkaar zitten.(over die belasting en hoe dat gebruikt en verdeeld wordt kunnen we een geheel nieuw topic openen want daar valt ook nog erg veel over te zeggen).

Ik heb alleen moeite met de verdeling en waardering van al het werk wat wordt gedaan binnen een gezin met kinderen.
Misschien moet het werk van de (gedeeltelijke) thuisblijver ook financieel gewaardeerd worden, dat zou een heleboel gevoelens van minderwaardigheid (zowel van de thuiswerker als de baan-hebbers) ten goede kunnen veranderen.
Dit zou een grote omslag in economisch denken vereisen en dat is voor veel mensen een no-go, vastgeroest in de huidige economische constructies als ze zijn.

.
Dat regelen stellen dan maar zelf lijkt mij. Als je werkt en je doet je huishouden naast je baan dan krijg je toch ook niks?
Andersom schreef:
25-08-2017 07:58
.
Dat regelen stellen dan maar zelf lijkt mij. Als je werkt en je doet je huishouden naast je baan dan krijg je toch ook niks?
Heel veel werkenden besteden nogal wat taken uit waar voor betaald wordt,, vooral kinderopvang en poetswerkzaamheden.
Als thuisblijver heb je recht op "aanrechtsubsidie", al is het rijk dat aan het afbouwen en valt dat uiteindelijk weg.
Ik hoef verder niet financieel gesteund worden alsin dat ik me dan meer gewaardeerd zou voelen. Ik heb geen geld nodig om me gewaardeerd te voelen. Wat wel erg prettig zou zijn is simpelweg niet afgekamd te worden voor de keuze die we hebbben gemaakt. Kost niemand wat, alleen een beetje fatsoen en inlevingsvermogen.
Mevrouw75 schreef:
25-08-2017 08:44
Heel veel werkenden besteden nogal wat taken uit waar voor betaald wordt,, vooral kinderopvang en poetswerkzaamheden.
.
Heel veel ook niet. Maar dat was de stelling niet waarop ik reageerde.

Omdat ik tot nog toe nooit een zekere baan had, deden wij het altijd zelf naast ons werk. Zelfs toen we ieder vier dagen werkten (4x9 en 4x7,5). Het plan was altijd dat we hulp in zouden schakelen als we ieder vier dagen werkten, dus misschien komend jaar. Ik heb na de vakantie twee dagen op vast contract. Voor week een gesprek bij dezelfde stichting voor nog twee momenten op een andere locatie. Dus wie weet.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 25-08-2017 09:01
0.15% gewijzigd
lijkt me heerlijk, ik doe thuis ook nog van alles naast mijn werk, dus eigenlijk zou ik dubbel betaald moeten worden.
Helaas is er hier geen meneer jolijn die dat even wil dokken. Dus ik vrees dat ik mezelf dan moet betalen. Dan is het alleen maar fiscaal nadelig (2x loonbelasting).

En als de staat het zou moeten betalen, tja, dan zouden we eerst even moeten regelen dat iedereen die KAN werken ook ZAL werken, ongeacht of hun partner twee keer zo veel verdient, want als we ook nog de verzorging van huis en gezin tot collectieve kosten maken.... Ik bedoel, van die 17 miljoen mensen in ons land zijn er al zoveel die te jong, te oud, te ziek, incapabel of juridisch niet toegestaan zijn om te werken....

Ik ben trouwens zowel thuiswerker (voor een aantal uur van mijn beroep) als baanhebber (voor alle uren van mijn beroep), maar ik zie niet echt in hoe ik nóg minder gevoelens van minderwaardigheid zou kunnen krijgen als mijn gedeeltelijk thuisblijven financieel gewaardeerd zou worden. Ik ben mijn gewicht in goud waard - en dat zegt bij mij ook echt wat, maar als ik op mijn excelsheetje zou mogen zeggen: "was / afwas / kinderen / stofzuigen: financiële waardering = 400 euro per maand" (of 10.000, dat maakt niets uit) dan voel ik me niet ineens een stuk beter of zo.

Ik zou het trouwens een stuk logischer vinden als juist die mensen die naast een fulltime baan nog het ouderschap en het huishouden weten te bestieren extra beloond worden. Bijvoorbeeld door over alle arbeidscontracturen boven de 32 uur per week geen loonbelasting te hoeven betalen (voor een alleenstaande. Voor tweeverdieners: alle contracturen boven de 70 uur per week).
Andersom schreef:
25-08-2017 08:50
.
Heel veel ook niet. Maar dat was de stelling niet waarop ik reageerde.

Omdat ik tot nog toe nooit een zekere baan had, deden wij het altijd zelf naast ons werk. Zelfs toen we ieder vier dagen werkten (4x9 en 4x7,5). Het plan was altijd dat we hulp in zouden schakelen als we ieder vier dagen werkten, dus misschien komend jaar. Ik heb na de vakantie twee dagen op vast contract. Voor week een gesprek bij dezelfde stichting voor nog twee momenten op een andere locatie. Dus wie weet.
Hoe doen jullie de kinderopvang naast jullie werk dan? 3 om 2 werken, dat snap ik, maar 4x9 en 4x7,5? De een 's nachts en de ander overdag ofzo?

Wij hebben ook geen poets thuis met 2x ongeveer fulltime en ik vind het helemaal niks.
Andersom schreef:
25-08-2017 07:58
.

Je bedoelt dat de huisvrouw dan maar loon moet krijgen van haar man?
Mevrouw75 schreef:
25-08-2017 09:10
Hoe doen jullie de kinderopvang naast jullie werk dan? 3 om 2 werken, dat snap ik, maar 4x9 en 4x7,5? De een 's nachts en de ander overdag ofzo?

Wij hebben ook geen poets thuis met 2x ongeveer fulltime en ik vind het helemaal niks.
.
Onze kinderen vangen zichzelf op. (Zijn 14,17 en 19) Een eerder gewoon, zoals iedereen; naschoolse opvang, al dan niet betaald. Oppasouder, oma etc.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 25-08-2017 10:21
0.11% gewijzigd
Toen de kinderen jonger waren hadden we een au pair (één van mijn kinderen is compleet ongeschikt voor reguliere kinderopvang). Ik zorgde dan dat ik om half zeven op mijn werk was, zodat ik tegen drie uur weer thuis kon zijn zodat ik ze zelf van school kon halen. Sowieso werk ik meerdere dagen per week vanaf huis.
Mevrouw75 schreef:
25-08-2017 09:10

Huh? In België werkt bijna elke vrouw minstens 32 h met dagen van 8h. Er is voor- en naschoolse opvang, er zijn gastouders en crèches, ... Bijna iedereen combineert een job met een huishouden en kinderen. Velen zelfs in hun eentje (zoals ik met 1 kind, mijn zus met 2 kinderen die nooit naar hun vader gaan). Ook onze huizen worden goed onderhouden zonder poetshulp.

Ik begrijp echt niet waarom Nederlandse vrouwen vinden dat ze niet meer dan 2 of 3 dagen kunnen werken. Ik weet dat kinderopvang bij jullie meer kost dan bij ons, maar onze lonen liggen dan weer veel lager. Maar hier lees ik toch echt vaak dat het echt niet te combineren valt, dat vrouwen dat niet aankunnen en dat het dus niet enkel met kosten te maken heeft. Nou...

30 jaar geleden was een huishouden echt veel werk. Mijn moeder had veel langere werkdagen dan mijn vader, alhoewel die ook nog kluste in huis 's avonds. Er waren dan ook 5 kinderen! Maar met de huidige apparaten stelt een huishouden toch veel minder voor.

En oh ja, Pejeka, mijn zoon is echt niet zielig hoor! Ondanks zijn bijna fulltime werkende moeder is hij een sociale, gelukkige , brave en intelligente jongen. Op dagen dat ik thuis was en hij niet op school hoefde te lunchen, koos hij er toch voor om op school te blijven want veel leuker spelen met de vriendjes. Eén keer heb ik hem gehaald. Hij wou onmiddellijk na het eten terug om te gaan spelen. Tot zover lekker even ontspannen met thee en een koekje.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.

Hoe ik het huisvrouwschap waardeer hangt nogal van de situatie af: bij meerdere kinderen onder de 4 waaronder kinderen met bijv ASS of een heftig temperament denk ik: poeh, dat zou ik niet overleven, respect als je dat volhoudt. Bij 1 of 2 kinderen die het grootste deel van de dag op school zijn denk ik: dat lijkt me een luizenleventje. Je kunt niet alle situaties op 1 hoop gooien.

Maar bedoel je dan met je out of the box idee dat van het geld dat de kostwinner binnenbrengt een deel betaald wordt aan de huisvrouw en dat daar dan 30 of 40% belasting over afgedragen wordt? Net als wanneer je er iemand voor in zou huren? Ik vind het prima hoor, ik denk alleen dat je de huisvrouwen zelf niet warm zal kunnen krijgen voor dit plan.
MrsNiceGuy schreef:
25-08-2017 10:27
Huh? In België werkt bijna elke vrouw minstens 32 h met dagen van 8h. Er is voor- en naschoolse opvang, er zijn gastouders en crèches, ... Bijna iedereen combineert een job met een huishouden en kinderen. Velen zelfs in hun eentje (zoals ik met 1 kind, mijn zus met 2 kinderen die nooit naar hun vader gaan). Ook onze huizen worden goed onderhouden zonder poetshulp.

Ik begrijp echt niet waarom Nederlandse vrouwen vinden dat ze niet meer dan 2 of 3 dagen kunnen werken. Ik weet dat kinderopvang bij jullie meer kost dan bij ons, maar onze lonen liggen dan weer veel lager. Maar hier lees ik toch echt vaak dat het echt niet te combineren valt, dat vrouwen dat niet aankunnen en dat het dus niet enkel met kosten te maken heeft. Nou...

30 jaar geleden was een huishouden echt veel werk. Mijn moeder had veel langere werkdagen dan mijn vader, alhoewel die ook nog kluste in huis 's avonds. Er waren dan ook 5 kinderen! Maar met de huidige apparaten stelt een huishouden toch veel minder voor.

En oh ja, Pejeka, mijn zoon is echt niet zielig hoor! Ondanks zijn bijna fulltime werkende moeder is hij een sociale, gelukkige , brave en intelligente jongen. Op dagen dat ik thuis was en hij niet op school hoefde te lunchen, koos hij er toch voor om op school te blijven want veel leuker spelen met de vriendjes. Eén keer heb ik hem gehaald. Hij wou onmiddellijk na het eten terug om te gaan spelen. Tot zover lekker even ontspannen met thee en een koekje.
Ik stelde deze vraag aan Andersom omdat ze zei dat ze allebei werkten en toch ook alles zelf doen, ipv uit te besteden. Dat alles zelf doen bleek niet helemaal waar, want toen de kinderen klein waren gingen ze ook gewoon naar de bso.

Ik schrijf echt absoluut niet dat meer dan 2 a 3 dagen niet mogelijk is en ik schrijftaal helemaal niet dat ik niet snap hoe je het dan met je kinderen doet als je allebei werkt, want ook in Nederland is opvang heel normaal hoor.
Mevrouw75 schreef:
25-08-2017 10:32
Ik stelde deze vraag aan Andersom omdat ze zei dat ze allebei werkten en toch ook alles zelf doen, ipv uit te besteden. Dat alles zelf doen bleek niet helemaal waar, want toen de kinderen klein waren gingen ze ook gewoon naar de bso.

Ik schrijf echt absoluut niet dat meer dan 2 a 3 dagen niet mogelijk is en ik schrijftaal helemaal niet dat ik niet snap hoe je het dan met je kinderen doet als je allebei werkt, want ook in Nederland is opvang heel normaal hoor.
.
Met alles zelf doen bedoelde ik inderdaad het huishouden.

Verder hadden wij na het kdv niet heel veel opvang trouwens. Man werkte 4x9, ik 22 uur in drie dagen, waardoor ik een middag zelf om 15.00 uur thuis was. Dus uiteindelijk hadden we het grootste deel van al die jaren oma die de kinderen een keer per week opving. En ik heb vijf jaar helemaal niet gewerkt helaas. Daarna begonnen met een opleiding en al die losse contacten, dat was elk contact wel even puzzelen.

Maar je gaat er hier wederom standaard vanuit dat het huishouden het werk is van de thuisbliivende partner.

Dat vind ik juist enorm vastgeroest denken, en dat is niet omdat ik niet waardeer hoeveel werk het kan zijn. Eerder het omgekeerde.

Als mijn man morgen stopt met werken verwacht ik alsnog niet dat het hele huishouden zijn pakkie an is. Dan is het nog steeds 50/50 mijn verantwoordelijkheid.

Je hoeft uren thuis en uren in een baan buitenshuis niet tegen elkaar uit te ruilen. Het staat wat mij betreft volledig los van elkaar.
MaryCrawley schreef:
25-08-2017 10:47
Maar je gaat er hier wederom standaard vanuit dat het huishouden het werk is van de thuisbliivende partner.

Dat vind ik juist enorm vastgeroest denken, en dat is niet omdat ik niet waardeer hoeveel werk het kan zijn. Eerder het omgekeerde.

Als mijn man morgen stopt met werken verwacht ik alsnog niet dat het hele huishouden zijn pakkie an is. Dan is het nog steeds 50/50 mijn verantwoordelijkheid.

Je hoeft uren thuis en uren in een baan buitenshuis niet tegen elkaar uit te ruilen. Het staat wat mij betreft volledig los van elkaar.
Maar dat kan toch wel. Ik geloof dat dat in het geval van Herfstappeltaart zo is. Dat het niet hoeft betekent niet dat het wel mag en kan, toch?
LaFleurNoire schreef:
25-08-2017 08:46
Als thuisblijver heb je recht op "aanrechtsubsidie", al is het rijk dat aan het afbouwen en valt dat uiteindelijk weg.
Ik hoef verder niet financieel gesteund worden alsin dat ik me dan meer gewaardeerd zou voelen. Ik heb geen geld nodig om me gewaardeerd te voelen. Wat wel erg prettig zou zijn is simpelweg niet afgekamd te worden voor de keuze die we hebbben gemaakt. Kost niemand wat, alleen een beetje fatsoen en inlevingsvermogen.

Dat zou ideaal zijn.
Ik hoef helemaal geen waardering voor iets wat er in een volwassen leven gewoon bij hoort.
MrsNiceGuy schreef:
25-08-2017 10:27

Groot gelijk hoor. In andere Europese landen waarmee ik goed bekend ben werken vrouwen ook gewoon in substantiële banen. Wel is het hier in Nederland lastig om goede opvang te vinden voor kinderen boven de 9 en is de opvang ook niet van de kwaliteit die je in andere landen vaak ziet (geen warme maaltijden, weinig uitdagende activiteiten. niet faciliteren van clubjes/sport, de opvang zit vaak niet in het schoolgebouw).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven