Gouden set verkopen via MP?
vrijdag 8 september 2017 om 12:15
Hallo allen !
Ik heb een sieraden set te koop staan via marktplaats. Dit is echt de eerste keer dat ik een kostbaar item te koop zet.
Er is een geintresseerde die wil langskomen om te bezichtigen, logisch. Maar heb nu toch m'n twijfels.. het gaat toch om een kostbare set en hij heeft er aardig wat voor over.
Want stel hij (mannelijke naam als verkoper) komt kijken en besluit het niet te doen, weet hij toch wat ik thuis heb liggen en waar ik woon..
Hoe handelen jullie zo iets af?
Ik heb een sieraden set te koop staan via marktplaats. Dit is echt de eerste keer dat ik een kostbaar item te koop zet.
Er is een geintresseerde die wil langskomen om te bezichtigen, logisch. Maar heb nu toch m'n twijfels.. het gaat toch om een kostbare set en hij heeft er aardig wat voor over.
Want stel hij (mannelijke naam als verkoper) komt kijken en besluit het niet te doen, weet hij toch wat ik thuis heb liggen en waar ik woon..
Hoe handelen jullie zo iets af?

vrijdag 8 september 2017 om 14:09
Precies. Als ik als koper te goeder trouw ben zou ik het heel raar en verdacht vinden als ik voor zo'n grote transactie ergens op een openbare plek zou moeten afspreken. Alsof de verkoper anoniem wil blijven, zodat ik hem of haar na de koop niet meer kan traceren.

vrijdag 8 september 2017 om 14:16
Ik denk dan juist dat het weleens gejat zou kunnen zijn omdat ze niet thuis durven af te spreken omdat hun adres dan bekend is. Dan zou men een ID kunnen laten zien dat men daadwerkelijk is wie men zegt maar toch....

vrijdag 8 september 2017 om 14:23
Wij vragen dat ook bij grote bedragen. Misschien vindt verkoper het niet prettig en wil alleen contant geld. Netjes toch dat hij vooraf vraagt of je het goed vindt dat hij het bedrag bij je over mag maken.

vrijdag 8 september 2017 om 14:25
Ook ja,ik zou het niet doen.Beter.Laat schreef: ↑08-09-2017 13:57Andersom, als ik geinteresseerd was in het goud, zou ik het niet prettig vinden om 'op straat' af te spreken.
Het risico dat ik nepgoud zou kopen is mij te groot.
vrijdag 8 september 2017 om 14:26
De koper gaf aan vanavond langs te willen komen. Gezegd dat ik liever op de zaak afspreek (wacht nog op akkoord eigenaar).
Koper gaf aan volgende week te kunnen. Gelijk gevold door een berichtje met; is het goed als ik bij akkoord het bedrag terplaatse voor u overmaak.
Verder zelf nog niet gereageerd.
Het is zeerzeker niet gestolen of iets dergelijks. Zoals eerder vermeld heb ik alle papieren. (waar mijn rek nr op staat).
Koper gaf aan volgende week te kunnen. Gelijk gevold door een berichtje met; is het goed als ik bij akkoord het bedrag terplaatse voor u overmaak.
Verder zelf nog niet gereageerd.
Het is zeerzeker niet gestolen of iets dergelijks. Zoals eerder vermeld heb ik alle papieren. (waar mijn rek nr op staat).

vrijdag 8 september 2017 om 14:31
Dat weet die koper niet. En papieren kunnen natuurlijk vervalst worden, nog makkelijker dan sieraden.
Verplaats je eens in de koper: zou je zelf wel goud kopen op straat van iemand die niet wil dat je ook maar iets van 'm weet?
vrijdag 8 september 2017 om 14:31
vrijdag 8 september 2017 om 14:33
Toen ik mijn camper verkocht, hebben we de transactie op het postkantoor gedaan. De koper wilde cash betalen. Prima. Dat geld heb ik, in het bijzijn van de koper, direct via de automaat op mijn rekening gestort, "omdat ik het vervelend vind om met zo veel contant geld over straat te gaan". Maar natuurlijk ook om te voorkomen dat ik valse briefjes aanneem.
Maar goed, voor een voertuig moet je sowieso naar het postkantoor i.v.m. de papieren, dus dat is niet raar ofzo.
Bij de verkoop van wat-dan-ook zou ik eerst het geld op mijn rekening willen zien staan voordat ik spullen meegeef.
Ter plekke overmaken? Prima, als de koper bij dezelfde bank zit. En anders bij bank of postkantoor pinnen en storten.
Maar goed, voor een voertuig moet je sowieso naar het postkantoor i.v.m. de papieren, dus dat is niet raar ofzo.
Bij de verkoop van wat-dan-ook zou ik eerst het geld op mijn rekening willen zien staan voordat ik spullen meegeef.
Ter plekke overmaken? Prima, als de koper bij dezelfde bank zit. En anders bij bank of postkantoor pinnen en storten.
Ik moet helemaal niks!
vrijdag 8 september 2017 om 14:38
Nee, op straat zou ik niet doen als koper of ergens anders in het openbaar. Daarom gaf ik aan: op de zaak. Dat is een stukje vertrouwen vanaf mijn kant. En ja verder de papieren/certificaat vd juwelier (vrij bekende).
En nee niet overdreven. Scheelt echt €370, vandaar dat ik Mp een kans gaf. Niet verwacht dat dat zo snel zou gaan.
En nee niet overdreven. Scheelt echt €370, vandaar dat ik Mp een kans gaf. Niet verwacht dat dat zo snel zou gaan.

vrijdag 8 september 2017 om 14:43
Maak je via bijv. Tikkie (app van ABN Amro dacht ik) een betaalverzoek aan voor de koper, krijg jij direct een akkoord wanneer het overgemaakt is.
Iets wat je zelf overmaakt kun je niet meer terugboeken, alleen automatische incasso's (vandaar dat je bij overboeken naar verkeerde rekeningnummer je geld ook kwijt bent als ontvanger het niet terugstort).
Iets wat je zelf overmaakt kun je niet meer terugboeken, alleen automatische incasso's (vandaar dat je bij overboeken naar verkeerde rekeningnummer je geld ook kwijt bent als ontvanger het niet terugstort).
vrijdag 8 september 2017 om 14:48
Ik begrijp je gevoel helemaal, maar ik kan me voorstellen dat een koper exact zo denkt. Je moet je voorstellen dat jij voor een riant bedrag sieraden gaat kopen via mp en je moet in het openbaar de transactie doen. Ik zou er ook het mijne van denken. Persoonlijk vind ik dit geen zaken voor mp, je krijgt er of ellende van of een gevoel van wantrouwen of je nou koper of verkoper bent.
vrijdag 8 september 2017 om 15:05
TO: Vind je het ook niet raar dat je meteen een goede prijs geboden krijgt?
Persoonlijk zou ik ook niet thuis afspreken.
Ik ken ook de verhalen van overvallen worden als je wat duurs aanbiedt.
Een tijdje terug kocht ik een horloge van een jongen die als beginnend horlogemaker oude en kapotte horloges kocht en opknapte. Meestal max. €300,-, maar hij had samen met een kameraad ook eens een behoorlijk dure Rolex gekocht en opgeknapt.
Dat was in de duizenden euro's.
Daarvoor heeft hij toen ook in een café afgesproken, maar zonder het horloge mee te nemen. Dat was wel binnen 5 minuten op te halen, maar ze wilden eerst kijken of ze de koper vertrouwden.
Je zou met 2 personen kunnen komen. Een potige kerel erbij aan het tafeltje en iemand die gewoon twee tafeltjes verder aan een bakkie koffie zit en niet bij je lijkt te horen. Die persoon kan dan de sieraden bij zich dragen.
Als je het niet vertrouwd, ben je snel weg en heb jij niets bij je.
Toen ik zelf eens een duur horloge van een particulier wilde kopen, heb ik in eerste instantie het geld in mijn auto laten liggen.
Eerst kijken of het aangeboden goed wel was wat werd beweerd. Dat was bij iemand thuis, trouwens.
Persoonlijk zou ik ook niet thuis afspreken.
Ik ken ook de verhalen van overvallen worden als je wat duurs aanbiedt.
Een tijdje terug kocht ik een horloge van een jongen die als beginnend horlogemaker oude en kapotte horloges kocht en opknapte. Meestal max. €300,-, maar hij had samen met een kameraad ook eens een behoorlijk dure Rolex gekocht en opgeknapt.
Dat was in de duizenden euro's.
Daarvoor heeft hij toen ook in een café afgesproken, maar zonder het horloge mee te nemen. Dat was wel binnen 5 minuten op te halen, maar ze wilden eerst kijken of ze de koper vertrouwden.
Je zou met 2 personen kunnen komen. Een potige kerel erbij aan het tafeltje en iemand die gewoon twee tafeltjes verder aan een bakkie koffie zit en niet bij je lijkt te horen. Die persoon kan dan de sieraden bij zich dragen.
Als je het niet vertrouwd, ben je snel weg en heb jij niets bij je.
Toen ik zelf eens een duur horloge van een particulier wilde kopen, heb ik in eerste instantie het geld in mijn auto laten liggen.
Eerst kijken of het aangeboden goed wel was wat werd beweerd. Dat was bij iemand thuis, trouwens.
When in doubt, the auditor is always right!
vrijdag 8 september 2017 om 15:07
Mrs-B schreef: ↑08-09-2017 14:38Nee, op straat zou ik niet doen als koper of ergens anders in het openbaar. Daarom gaf ik aan: op de zaak. Dat is een stukje vertrouwen vanaf mijn kant. En ja verder de papieren/certificaat vd juwelier (vrij bekende).
En als de koper dan ter plaatse 300,- gaat afdingen, heb je dus heel veel toestanden voor 70,- verschil achter de kiezen?
Dat zou ik er zelf niet voor over hebben.
Bovendien: als de koper foute bedoelingen heeft, dan is het logisch dat hij/zij zegt (!) er veel voor over te hebben want die wil dan niet dat je met iemand anders zaken gaat doen.
Ik zou nog even langs een andere juwelier en/of pandjeshuis gaan.
Dat een koper vraagt of overmaken goed is, kan ik mij wel weer voorstellen; hij/zij moet immers weten of er contant geld gehaald moet worden.
@Armand: dat linkje heb ik niet; was mijn (blijkt dus foute) idee dat je via een kenteken vrij gemakkelijk een adres kan achterhalen.
vrijdag 8 september 2017 om 15:54
Nooit doen, ter plaatse laten overboeken. Is ook al vaker in het nieuws geweest. Ze laten dan een geagendeerde betaling zien (die ze daarna uiteraard annuleren) of iets dergelijks, dit soort zaken: https://tweakers.net/nieuws/112707/poli ... k-app.html.
Contant geld zou ik ook niet aannemen voor deze transactie. Tenzij hij in mijn bijzijn pint.
Betaling via iDeal op Marktplaats gaat wel goed, weet ik uit ervaring.
Mijn NAW gegevens zijn overigens wel al eens gevonden via mijn kenteken (ik neem aan ook frauduleus via het werk van diegene waarbij deze wel toegang had tot die systemen).
Kortom: goed dat je erg alert bent in deze, ik zou het niet aandurven
Contant geld zou ik ook niet aannemen voor deze transactie. Tenzij hij in mijn bijzijn pint.
Mijn NAW gegevens zijn overigens wel al eens gevonden via mijn kenteken (ik neem aan ook frauduleus via het werk van diegene waarbij deze wel toegang had tot die systemen).
“They slipped briskly into an intimacy from which they never recovered.” ― F. Scott Fitzgerald, This Side of Paradise

vrijdag 8 september 2017 om 16:03
Of ze boeken het over, maar de boeking wordt later geannuleerd wegens te weinig saldo.Muze84 schreef: ↑08-09-2017 15:54Nooit doen, ter plaatse laten overboeken. Is ook al vaker in het nieuws geweest. Ze laten dan een geagendeerde betaling zien (die ze daarna uiteraard annuleren) of iets dergelijks, dit soort zaken: https://tweakers.net/nieuws/112707/poli ... k-app.html.
vrijdag 8 september 2017 om 16:08
Tsja. Het is maar net hoeveel risico je wil lopen voor die paar honderd euro

vrijdag 8 september 2017 om 16:14
Ik vind dit ook lastig. Ik zou het in ieder geval niet ter plekke over laten maken door de koper zelf maar aangeven dat je alleen akkoord gaat met een iDealbetaling via MP, dat mag dan wel gewoon ter plekke gebeuren. Dan weet je iig zeker dat het geld echt overgemaakt is. En idd op de zaak afspreken waar veel mensen zijn en niet bij je thuis. Op de zaak is het niet echt meer anoniem zoals in een café bv want hij weet dan iig waar je werkt. Dus dat zou voor hem geen probleem moeten zijn lijkt mij?

vrijdag 8 september 2017 om 16:14
Ik zou voor 370 euro al die moeite en gedoe me niet op de hals willen halen. Daarnaast vind ik het vrij dubieus dat iemand via Marktplaats goud wil kopen en eerlijk gezegd ook verkopen. Hoe te goeder trouw je ook bent, het klinkt allemaal vrij malafide.
Wat je wel zou kunnen doen is het aanbieden via een veilinghuis of een juwelier. Wellicht krijg je dan iets minder, maar je hebt niet te maken met mensen met niet zulke beste intenties.
Wat je wel zou kunnen doen is het aanbieden via een veilinghuis of een juwelier. Wellicht krijg je dan iets minder, maar je hebt niet te maken met mensen met niet zulke beste intenties.
vrijdag 8 september 2017 om 16:15
Misschien zelf ook een beetje nadenken en nuanceren? Er is niets mis met ter plaatse over te laten boeken, zolang jij het zélf vervolgens op je rekening ziet verschijnen

vrijdag 8 september 2017 om 16:37
Moe je wel zeker weten dat ze niet een nepapp gebruiken. Ik zou het nooit gokken. Ik wil het op MIJN rekening op mijn apparaat zien.
Zie de link die ik eerder plakte. Is echt flink in opkomst deze manier van oplichten. Veel ook op MP advertenties.