carpool dilemma
woensdag 13 september 2017 om 09:58
Graag hoor ik wat jullie mening is.
3 personen carpoolen geregeld naar dezelfde locatie. Persoon A woont het dichtstbij deze locatie, persoon C ongeveer 2x zo ver als A en B ongeveer in het midden tussen A en C. Carpoolen gebeurt vooral ivm slecht weer.
Als persoon C rijdt, mag iedereen onderweg instappen vanaf zijn eigen woonplaats. Als persoon A rijdt, zou deze dan mogen verwachten dat iedereen zich verzamelt in zijn woonplaats (zij moeten daar per fiets/ov naar toe). Is het gek om bijv in plaats B te verzamelen, zodat A eerst van de doellocatie af moet rijden om er vervolgens weer naar toe te rijden.
De frequentie van wie er rijdt is wat onregelmatig wegens wel/niet beschikbaar hebben van auto, maar dat is het probleem niet.
3 personen carpoolen geregeld naar dezelfde locatie. Persoon A woont het dichtstbij deze locatie, persoon C ongeveer 2x zo ver als A en B ongeveer in het midden tussen A en C. Carpoolen gebeurt vooral ivm slecht weer.
Als persoon C rijdt, mag iedereen onderweg instappen vanaf zijn eigen woonplaats. Als persoon A rijdt, zou deze dan mogen verwachten dat iedereen zich verzamelt in zijn woonplaats (zij moeten daar per fiets/ov naar toe). Is het gek om bijv in plaats B te verzamelen, zodat A eerst van de doellocatie af moet rijden om er vervolgens weer naar toe te rijden.
De frequentie van wie er rijdt is wat onregelmatig wegens wel/niet beschikbaar hebben van auto, maar dat is het probleem niet.
woensdag 13 september 2017 om 10:13
Toen ik studeerde had ik 4 betalende meerijders naar mijn opleiding. Ik haalde die in de omliggende dorpen op. Maar dat was als student. Vanaf dat ik werkte zou ik echt geen trek meer hebben in meerijders/meerijden, vrijheid is belangrijker en taxi spelen voegt weer 'n extra verplichting aan de werkdag toe.
Als C geen probleem heeft met de verplichting zou ik C gewoon vragen altijd te rijden en dus idd ervoor te betalen. Maar dan beknot je wel elkaars vrijheid want wat als C ziek is of gewoon spontaan (een middag) vrij wil nemen? Zou gewoon lekker allemaal met eigen auto gaan en alleen met elkaar meerijden als er iets aan de hand is (kapotte auto bijv bij eentje)
Als C geen probleem heeft met de verplichting zou ik C gewoon vragen altijd te rijden en dus idd ervoor te betalen. Maar dan beknot je wel elkaars vrijheid want wat als C ziek is of gewoon spontaan (een middag) vrij wil nemen? Zou gewoon lekker allemaal met eigen auto gaan en alleen met elkaar meerijden als er iets aan de hand is (kapotte auto bijv bij eentje)
woensdag 13 september 2017 om 10:14
Over welke afstand/tijd gaat het? Het zou voor mij wel uitmaken of A 10 minuten of 40 minuten extra moet rijden. 10 minuten omrijden als je normaal zelf ook meerijd met andere vind ik niet overdreven (B en C doen er immers ook langer over als ze mensen eerst moeten ophalen) maar als het veel langer is zou ik dat wel bezwaarlijk vinden. Carpoolen als je daarvoor een heel eind om moet rijden is niet handig.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
woensdag 13 september 2017 om 10:15
woensdag 13 september 2017 om 10:21
Bedankt voor jullie reacties.
Kosten zijn het probleem niet. En C heeft ook niet altijd een auto beschikbaar.
De afstanden zijn (met de auto) 10 minuten C-B, 10 minuten B-A, 10 minuten A-einddoel. Met fiets/ov uiteraard veel langer.
Ik wil niet herkenbaar zijn, dus haal het volgende later weer weg; het gaat om scholieren die niet zelf kunnen autorijden. Er is dus een ouder (a, b of c) mee belast.
Kosten zijn het probleem niet. En C heeft ook niet altijd een auto beschikbaar.
De afstanden zijn (met de auto) 10 minuten C-B, 10 minuten B-A, 10 minuten A-einddoel. Met fiets/ov uiteraard veel langer.
Ik wil niet herkenbaar zijn, dus haal het volgende later weer weg; het gaat om scholieren die niet zelf kunnen autorijden. Er is dus een ouder (a, b of c) mee belast.
woensdag 13 september 2017 om 10:21
Inderdaad en al helemaal niet A eerst naar B dan naar C en dan weer terug om op het werk te komen. Dat is zoveel omrijden. En C komt toch langs A en B bij het naar werk gaan. Dus dat is wat anders. Dus verzamelen bij A en dan met de auto gezamenlijk naar het werk of C betalen voor het rijden als ze wel dagelijks wil en de auto altijd ter beschikking heeft. Bij ziekte C, B laten rijden en betalen of A maar dan extra betalen voor het omrijden.
woensdag 13 september 2017 om 10:25
ah zocoravanmora schreef: ↑13-09-2017 10:21Bedankt voor jullie reacties.
dat hebben wij met sporttrainingen ook
Ik zou A niet via C laten rijden, zonde van de tijd
Hier brengt C dan kind even bij B en op terugweg wordt kind C thuisgebracht
lilalinda wijzigde dit bericht op 13-09-2017 10:49
18.40% gewijzigd
woensdag 13 september 2017 om 10:41
Wil je mijn quote even (gedeeltelijk) weghalen?
Standpunt van C: A hoeft ook niet via C. B zou al mooi zijn.
Als echter alles vanuit A vertrekt, is C al halverwege en heeft C niet zoveel aan carpool. A heeft wel profijt van carpool met C of B.
C is ook bereid vaker te rijden dan A.
Standpunt van A: waarom moet ik omrijden.
woensdag 13 september 2017 om 10:44
Ik zou dan, als A er een punt van maakt, zeggen: dan regelen B en C onderling en gaat A op eigen gelegenheid.
C is voor het rijden elke keer 30 minuten enkele reis kwijt. Als A via B rijdt, is A dat ook. B is dan het beste af met 20 min. Dat vind ik een redelijke verdeling.
Maar eerlijk gezegd, als dit op wekelijkse basis zou zijn, dus niet dagelijks, vind ik dat je als ouder of helemaal meedoet of helemaal niet. Dus dat áls je rijdt, je zorgt dat iedereen weer thuiskomt. En dan inderdaad wel C vaker laten rijden dan A om te compenseren voor het omrijden van A.
C is voor het rijden elke keer 30 minuten enkele reis kwijt. Als A via B rijdt, is A dat ook. B is dan het beste af met 20 min. Dat vind ik een redelijke verdeling.
Maar eerlijk gezegd, als dit op wekelijkse basis zou zijn, dus niet dagelijks, vind ik dat je als ouder of helemaal meedoet of helemaal niet. Dus dat áls je rijdt, je zorgt dat iedereen weer thuiskomt. En dan inderdaad wel C vaker laten rijden dan A om te compenseren voor het omrijden van A.
woensdag 13 september 2017 om 10:50
Als ik het goed begrijp, zou A dus in 10 minuten op de bestemming kunnen zijn, maar met omrijden via C wordt dat 50 minuten. Daar zou ik niet zo heel veel trek in hebben. Dan zou tegenover 1 keer iedereen ophalen, minstens 4 keer meerijden moeten staan, want A wint 10 minuten zelf rijden met carpoolen en verliest er 40 als A rijdt.
Spreuken 18:2
woensdag 13 september 2017 om 10:51
als ik A was, ging ik gewoon zelf rijden, of kind laten fietsencoravanmora schreef: ↑13-09-2017 10:41Wil je mijn quote even (gedeeltelijk) weghalen?
Als echter alles vanuit A vertrekt, is C al halverwege en heeft C niet zoveel aan carpool. A heeft wel profijt van carpool met C of B.
Die tienminuutjes
woensdag 13 september 2017 om 10:56
Maar de meeste praktische oplossing is natuurlijk dat C naar B rijdt, dan de helft van de keren met B naar A meerijdt en de helft van de keren B meeneemt naar A, waar de helft van de keren B en C meerijden met A naar de eindbestemming en de andere helft van de keren A meerijdt met B en C naar de eindbestemming. Dan hoeft niemand ooit om te rijden.
Spreuken 18:2
woensdag 13 september 2017 om 11:00
40 minuten omrijden vind ik ook teveel hoor, zeker als het retour is. Met in en uitstappen en gedag zeggen erbij ben je dan anderhalf uur extra onderweg, daar zou ik ook geen zin in hebben. Af en toe naar B rijden zou ik wel doen als mijn kind wat vaker met B en C kan meerijden om te compenseren. Maar goed als ouders A het niet willen zou ik het tussen B en C regelen en A op eigen gelegenheid laten gaan.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
woensdag 13 september 2017 om 11:11
Begrijp ik het goed dat A 10 minuten van de bestemming woont en C 20? Van A naar C is dus ook 10 minuten en via C naar school is dan een half uur.
Ik zou als ik A was de andere kinderen alleen incidenteel ophalen, dan maar niet carpoolen. Zeker 's ochtends als ik toch al vroeg op moet en me moet haasten, zou ik er geen trek in hebben nog eens 20 minuten eerder te moeten vertrekken.
Ik zou als ik A was de andere kinderen alleen incidenteel ophalen, dan maar niet carpoolen. Zeker 's ochtends als ik toch al vroeg op moet en me moet haasten, zou ik er geen trek in hebben nog eens 20 minuten eerder te moeten vertrekken.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 13-09-2017 11:14
2.22% gewijzigd
woensdag 13 september 2017 om 11:14
woensdag 13 september 2017 om 11:20
wij zijn"gezin B", zeg maar en bij ons heeft gezin C ook niet altijd een auto.pamelacourson schreef: ↑13-09-2017 11:14En ik vraag me af hoe C dat voor zich ziet als hij niet altijd een auto beschikbaar heeft. Ik vind het nogal aso om er maar vanuit te gaan dat je de andere keren wel opgehaald wordt door iemand anders. Ik zou mijn kind dan op de fiets laten gaan.
Maar dat hebben we besproken, en wij vinden vaker rijden dan zij geen probleem, en de kinderen vinden het gezellig
woensdag 13 september 2017 om 11:32
Dan rijdt C en betalen A en B de autokosten vanaf Ccoravanmora schreef: ↑13-09-2017 10:41Wil je mijn quote even (gedeeltelijk) weghalen?
Rijdt B dan betaalt men de autokosten vanaf B
Als C niets aan A heeft dan carpoolt A niet mee.
woensdag 13 september 2017 om 11:32
A heeft geen voordeel bij carpoolen, tenzij B of C rijden.
B heeft enigszins belang bij carpoolen, maar alleen wanneer A ook op wil halen en brengen.
C heeft het allermeeste belang bij carpoolen, want woont het verste weg.
Kortom, ik zou niet carpoolen met als ik A of B was. C kan beter andere mensen in de directe omgeving vinden om mee te carpoolen.
B heeft enigszins belang bij carpoolen, maar alleen wanneer A ook op wil halen en brengen.
C heeft het allermeeste belang bij carpoolen, want woont het verste weg.
Kortom, ik zou niet carpoolen met als ik A of B was. C kan beter andere mensen in de directe omgeving vinden om mee te carpoolen.