Zorgverzekering

21-09-2017 16:46 17 berichten
Momenteel ben ik verzekerd bij FBTO. Ik ben ongepland zwanger (inmiddels 14 weken) en ik zou in december graag over willen stappen naar een andere verzekeraar. Is dit nog mogelijk als je al zwanger bent?

Wat is volgens jullie de beste zorgverzekering voor als je zwanger bent en waar hebben jullie opgelet?
Jahoor dat kan volgens mij gewoon. Ik heb bij de keuze voor een verzekeraar gekeken waar een poliklinische bevalling en kraamzorg etc volledig vergoed worden en toen gekeken wat de prijsverschillen waren. Uiteindelijk gekozen voor cz ivm collectiviteitskorting.

Uiteindelijk moet je alsnog sommige dingen zelf betalen omdat ze onder het eigen risico vallen maar ik ben ondertussen 35 weken verder en pas 75 euro armer aan eigen risico dus het valt mee.
Alle reacties Link kopieren
overstappen altijd. alleen voor de aanvullende verzekering is er soms een wachtperiode van 1 of 2 jaar voordat ze gaan vergoeden. en dat is volgens mij ook zo voor de extra opties rond de zwangerschap waar je als vrouw voor kan kiezen.

maar lees de voorwaarden eens door of bel eens met de klantenservice van de zorgverzekeraar.

realiseer je dat de premies en polissen voor komend jaar nog niet bekend zijn.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
En anders kun je je pakket bij fbto ook gewoon uitbreiden. In minn ervaring zijn de verschillen tussen verzekeraars minimaal.
Ik heb ook goed gekeken naar de vergoedingen voor fysiotherapie. Achteraf maar goed ook, ik heb alle 'gratis' consulten gebruikt in verband met bekkenpijn.
Tuurlijk kun je overstappen rond de jaarwisseling, net als heel Nederand. Maar er is nog niets voor volgend jaar bekend qua premies en polisvoorwaarden. Dus dat wordt nog even wachten, vaak is alle info er pas half november.

Zelf hoopte ik in 2017 te gaan bevalllen, maar duurde een tijd voordat ik zwanger was, dus het wordt voorjaar 2018. Ik heb dit jaar een uitgebreid aanvullend pakket bij interpolis. Heb toen gelet op vergoeding kraamzorg en lactatieconsulent, Verder ook naar of eigen bijdrage poliklinische bevalling vergoed werd (dacht ik). Fysio is ook fijn als je bekkenklachten krijgt.... Bij sommige verzekeraars krijg je nog een boek (in ieder geval bij tweelingen zoals ik verwacht, bij CZ begreep ik), bij sommigen moet je het kraampakket zelf betalen, bij anderen krijg je het. Soms krijg je korting op zwangerschapscursus. Dat was het wel zon beetje geloof ik.

Oh ja, een hoog eigen risico is niet handig, de verloskundige zorg gaat niet van je eigen risico af, labonderzoeken en de gynaecoloog wel. Ook heb je meer kans dat je medicijnen en andere dingen nodig hebt, dus lekker laag zetten die boel.

Zo heel veel te kiezen is er ook weer niet in praktijk.... Er zijn vaak wel veel vergelijkingssites waar je het beste voor jou eruit kan halen. Bv https://www.independer.nl/zorgverzekeri ... ering.aspx waar ze algemene dingen op een rijtje zetten.
anoniem_353578 wijzigde dit bericht op 21-09-2017 17:26
22.04% gewijzigd
Ik was toen ook overgestapt en ging naar Ohra vanwege het totale pakket en voorwaarden. Weet niet of er intussen wat veranderd is voor de zwangeren, ben gewoon gebleven.
Ja hoor, je kunt prima overstappen. Bij sommige zorgverzekeraars is het ook mogelijk je verzekering tussentijds aan te passen bij (oa) zwangerschap. Misschien ook bij jouw verzekeraar?
hamerhaai schreef:
21-09-2017 16:51
overstappen altijd. alleen voor de aanvullende verzekering is er soms een wachtperiode van 1 of 2 jaar voordat ze gaan vergoeden. en dat is volgens mij ook zo voor de extra opties rond de zwangerschap waar je als vrouw voor kan kiezen.
Nee dat is niet zo.
Bij ons alweer 10 jaar geleden, maar ik ben toen ook in december overgestapt. Naar vgz gezinspakket
Alles werd toen vergoed verloskundige/bevalling/kraamzorg/huur kolf/lactatiekundige etc etc. Kregen ook nog 10 of 15 uur extra kraamzorg

Dit pakket tot 5 jaar terug gehad, dus weet niet of het nog zo gunstig is.
Overstappen kan gewoon. Ik ben halverwege dit jaar vanuit het buitenland naar Nederland gegaan en heb me bij OHRA verzekerd. Toen was ik rond de 20 weken zwanger. Was ook bang dat ik als nieuwe en al zwangere klant niet meer in aanmerking zou komen voor de vergoedingen uit de aanvullende verzekering, maar dat is gelukkig helemaal geen probleem. Heb het meest uitgebreide pakket genomen en daarmee worden een poliklinische bevalling, kraamzorg en zwangerschapscursus volledig vergoed, ook een deel van de kosten van een lactatiekundige en fysio. Vooral de poliklinische bevalling en kraamzorg vond ik belangrijk, de rest is mooi meegenomen.
Ik ben december 2015 overgestapt van FBTO naar Kiemer (internet -dus goedkopere- versie van de Friesland) en daar het meest uitgebreide pakket genomen. Naast de specifieke zwangerschapsgerelateerde zaken (eigen bijdrage zkh bevalling en kraamzorg, kraampakket, e.d.) zat daar toen ook flink wat fysio en alternatieve geneeswijze bij en daar heb ik na de bevalling flink profijt van gehad.

Ik hoop volgend jaar weer zwanger te zijn en ga in december weer opnieuw kijken wat nu het meest gunstig is. Ik heb dit keer waarschijnlijk meer fysio nodig en ook dat stukje alternatief ben ik erg blij mee geweest. Ik heb toen ook een uitgebreid pakket gepakt zodat voor dochter eventueel alle's gedekt was. Zij staat dus bij mij op de verzekering. Het enige dat ik gemist heb was een vergoeding voor lactatiekundige hulp. Daar baalde ik wel van maar goed, het was toch nodig :)
Zilveren kruis 2 sterren heeft erg goede voorwaarden voor zwangeren. 2 keer erg tevreden over geweest. Denk aan volledige kraamzorg, flinke tegemoetkoming borstkolf, diverse cursussen tot een bepaald bedrag vergoed (kinderehbo,zwangerschaps ed), fysio behandelingen.
Met alleen de kraamzorg had ik hem er al uit. En dan zit er bijv ook ook nog een vergoeding voor bril ed bij.
Ik heb VGZ aanvullend Best gekozen voor zwangerschap. Wat ik belangrijk vond:
- Vergoeding poliklinische bevalling(uiteindelijk medisch bevallen)
- Veel fysio
- Vergoeding eigen bijdrage kraamzorg
- Lactatiekundige zorg
- Kraampakket
Ik heb de kosten van av er ruim uitgehaald.

Let ook op collectiviteitskorting. Bijna voor iedere verzekeraar kun je er wel 1 vinden en scheelt makkelijk 10 euro per maand. Bij VGZ bijvoorbeeld via United Consumers.

Als je pijnstilling wil hoef je niet naar poliklinische vergoeding te kijken. Je bevalling is dan sowieso medisch.
Het heeft nog niet veel nut om nu te kijken, omdat verzekeringen ook vaak de pakketten veranderen. En de prijzen trouwens ook. Basisverzekering is overal hetzelfde, maar verandert ook jaarlijks. In december kan je nieuwe verzekering kiezen, vaak is het wel in het nieuws wanneer de eerste verzekeringen nieuwe pakketten bekend maken. Als je zwangerschapscursus wilt doen is het goed om te kijken naar welke er vergoed worden. Dat kan per verzekeraar nogal verschillen. Verder zou ik letten op vergoeding eigen bijdrage kraamzorg. Lactatiezorg zit vaak bij kraamzorg in. Als je poliklinisch wilt bevallen zonder medische indicatie kost dat ook extra, kun je je ook voor verzekeren. Kraampakket krijg je van vrijwel elke verzekeraar gratis.
MN-- schreef:
21-09-2017 19:54
Ik heb VGZ aanvullend Best gekozen voor zwangerschap. Wat ik belangrijk vond:
- Vergoeding poliklinische bevalling(uiteindelijk medisch bevallen)
- Veel fysio
- Vergoeding eigen bijdrage kraamzorg
- Lactatiekundige zorg
- Kraampakket
Ik heb de kosten van av er ruim uitgehaald.

Let ook op collectiviteitskorting. Bijna voor iedere verzekeraar kun je er wel 1 vinden en scheelt makkelijk 10 euro per maand. Bij VGZ bijvoorbeeld via United Consumers.

Als je pijnstilling wil hoef je niet naar poliklinische vergoeding te kijken. Je bevalling is dan sowieso medisch.
Sowieso goed om naar te kijken. Als je nu al weet dat je bevalling medisch wordt hoef je niet te kijken voor de poliklinische vergoeding. Dan wordt je ziekenhuisbevalling sowieso volledig vergoed (zonder ER). Daarom heb ik dit jaar juist een pakket genomen zonder zwangerschapsvergoeding. Want ik moest veel meer premie betalen dan ik uiteindelijk vergoed zou krijgen bij Menzis. Ik ben niet zwanger, maar dat was eind vorig jaar nog wel een optie. Maar doordat ik al eens een keizersnede heb gehad wordt mijn bevalling ook sowieso medisch. Menzis heeft het kraampakket eruit gehaald en dan zou het alleen nog maar gaan om de eigen bijdrage kraamzorg.
wilma36 schreef:
22-09-2017 07:32
Sowieso goed om naar te kijken. Als je nu al weet dat je bevalling medisch wordt hoef je niet te kijken voor de poliklinische vergoeding. Dan wordt je ziekenhuisbevalling sowieso volledig vergoed (zonder ER). Daarom heb ik dit jaar juist een pakket genomen zonder zwangerschapsvergoeding. Want ik moest veel meer premie betalen dan ik uiteindelijk vergoed zou krijgen bij Menzis. Ik ben niet zwanger, maar dat was eind vorig jaar nog wel een optie. Maar doordat ik al eens een keizersnede heb gehad wordt mijn bevalling ook sowieso medisch. Menzis heeft het kraampakket eruit gehaald en dan zou het alleen nog maar gaan om de eigen bijdrage kraamzorg.
Ja hier om zelfde reden volgende keer ook een medische bevalling. Maar zal zeker voor av gaan want de fysio die ik vorige keer nodig had is duurder dan het aanvullend pakket.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven