Telefoonnummer wordt gepeild door winkels
zaterdag 14 oktober 2017 om 12:32
Ik was deze week met mijn moeder bij ikea.
Nu heeft mijn moeder gisteren een berichtje gekregen van ikea met de vraag hoe haar bezoekje bevallen is.
Ik weet dat je zoekgeschiedenis via google vastgelegd wordt (krijg dan regelmatig voorgestelde sites op facebook) maar van een telefoonnummer peilen en dat nummer vervolgens gebruiken voor consumentenonderzoek vindt ik wel heel erg ver gaan.
Ze heeft haar nummer niet doorgegeven aan ikea dus ze hebben het echt zomaar "uit de lucht geplukt.
Ik vraag me af of dit zomaar mag?
Nu heeft mijn moeder gisteren een berichtje gekregen van ikea met de vraag hoe haar bezoekje bevallen is.
Ik weet dat je zoekgeschiedenis via google vastgelegd wordt (krijg dan regelmatig voorgestelde sites op facebook) maar van een telefoonnummer peilen en dat nummer vervolgens gebruiken voor consumentenonderzoek vindt ik wel heel erg ver gaan.
Ze heeft haar nummer niet doorgegeven aan ikea dus ze hebben het echt zomaar "uit de lucht geplukt.
Ik vraag me af of dit zomaar mag?

zaterdag 14 oktober 2017 om 13:01

zaterdag 14 oktober 2017 om 13:02
Ik denk idd ook dit.nerdopviva schreef: ↑14-10-2017 12:55Heeft ze een telefoon met Android waarbij ze ingelogd is met een Gmail-account? Dan is het waarschijnlijk een berichtje van Google die vraagt of ze een recensie wil geven. Die recensie komt dan te staan in de Google zoekresultaten als je (in dit geval) Ikea opzoekt. Google weet dat ze bij Ikea is geweest door de GPS die aan staat.
zaterdag 14 oktober 2017 om 13:11
Had haar, toen ze belde heel kort aan de telefoon maar nu wat meer duidelijkheid.
Het was geen sms of app maar het stond gelijk in het scherm van haar telefoon.
Net zoiets als notificaties van aankomende updates, facebook berichtjes enz.
Nog steeds vaag en brutaal maar het is dus niet zo dat ze haar nummer hebben achterhaald.
zaterdag 14 oktober 2017 om 13:12
wanneer je de optie "wifi aan" hebt aanstaan, dan kunnen ze je telefoon vinden. waarschijnlijk staan haar privacy gegevens erg openbaar. zo ben je vindbaar.
Wanneer je in de stad langs een broodjeszaak loopt, kan je opeens ook een bericht (of via social media) krijgen van "trek in een broodje, loop eens binnen bij ..."
Wanneer je in de stad langs een broodjeszaak loopt, kan je opeens ook een bericht (of via social media) krijgen van "trek in een broodje, loop eens binnen bij ..."
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
zaterdag 14 oktober 2017 om 13:12
Dat ze bij ikea was geweest en ze graag wilden weten hoe haar bezoek bevallen was. Het heeft een dag bij haar notificaties gestaan en is daarna verdwenen.
zaterdag 14 oktober 2017 om 13:20
Nee klopt.Daantje1970 schreef: ↑14-10-2017 13:18Nee mijn vraag was of het een smsje was of een Whatsapp berichtje. Maar nu wordt een duidelijker. Haar telefoonnummer is dus helemaal niet achterhaald.
Dat was na haar eerste telefoontje niet duidelijk.
Maar vaag is het wel dat ze dus zomaar wat op je telefoon achter kunnen laten.
Toch maar eens naar haar instellingen kijken want zoon en ik hebben geen notificatie gehad.
zaterdag 14 oktober 2017 om 13:21
Heb ik nog nooit meegemaakt terwijl ik wifi wel altijd open heb staan.hamerhaai schreef: ↑14-10-2017 13:12wanneer je de optie "wifi aan" hebt aanstaan, dan kunnen ze je telefoon vinden. waarschijnlijk staan haar privacy gegevens erg openbaar. zo ben je vindbaar.

zaterdag 14 oktober 2017 om 13:27
Dan is het je gewoon nog nooit opgevallen. De reclames die je op internet krijgt op je telefoon zijn op jou persoonlijk gericht. Door je gps, surfgedrag ed maken ze reclames die op jou van toepassing zijn. Ik neem aan dat je dat wel weet toch?
zaterdag 14 oktober 2017 om 13:40
zaterdag 14 oktober 2017 om 13:43
zaterdag 14 oktober 2017 om 13:47
Maar het was dus geen smsje.willem1959 schreef: ↑14-10-2017 13:40Gaat met het wifi signaal. Dat heeft bijna iedereen aan staan. Aan de hand daarvan kan kan men het unieke mac-adres (nee, niets met Apple te maken), samen met de precieze locatie, de datum en het tijdstip zien.
Met het hebben van je nummer is een sms-je zo verstuurd.
zaterdag 14 oktober 2017 om 13:55
Ik werk bij IKEA - dus misschien kan ik iets van duidelijkheid verschaffen. Ik weet niet hoe het precies werkt, maar IKEA gebruikt dat sinds een week of twee weken als vervanger van de mysterieshopper. Dit om meer informatie te verkrijgen over hoe de klant het heeft ervaren in de winkel en om zo nog meer te verbeteren. Zo krijg je informatie van een echte klant en niet van iemand die voor zijn werk daar heen gaat.
Ik had alleen zelf het idee dat je dit in de winkel zelf kreeg en je het direct kon invullen tijdens het winkelen
edit: dit gaat via een app, dus dat is het niet geweest.
Dan is het denk ik door Google Maps geweest
Ik had alleen zelf het idee dat je dit in de winkel zelf kreeg en je het direct kon invullen tijdens het winkelen
edit: dit gaat via een app, dus dat is het niet geweest.
Dan is het denk ik door Google Maps geweest