Is dit de druppel ...

23-11-2017 21:13 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Dit is mijn nieuwe nick omdat ik niet al te herkenbaar wil zijn.
Ik ben docent in opleiding, werk daarnaast 0,8 FTE, inclusief zwaar mentorraat waarbij mijn co-mentor met een langdurige burn out is uitgevallen.

Nu heb ik een enquette in mijn mentorklas afgenomen. Naast een aantal standaard vragen om eigen gedrag, en gedrag van medeleerlingen te beoordelen met betrekking tot groeilijnen, ook enkele open vragen over docenten. Alles positief gehouden, maar ook de vraag bij welke docent kan het beter. Nu lees ik daar heel vaak mijn eigen naam en dat ik geen uitleg zou geven. Dat klopt, omdat ze mijn vak door een cluster in een groep van 31 hebben, en ze weigeren stil te worden zodat ik 5 minuten instructie kan geven, waardoor ik nu daar als een halve dictator voor de klas sta, ze gelijk aan het werk zet, en als er vragen komen ik naar hen toe kom.

Ik baal ook heel erg van de situatie. Directie wil klas niet verkleinen (met als opgave van reden: financiën zijn ontoereikend door hoog ziekteverzuim van collega's). Ik twijfel of door de werkdruk ik dit ook echt leuk vind, en of ik niet beter ontslag kan nemen. Ik kan met onmiddelijke ingang in mijn oude beroepsgroep terecht. Datik dus uberhaupt deze overstap heb gemaakt, krijg ik met de dag meer spijt van.

Dus wat kan ik nu het beste doen, ontslag nemen? De situatie zo laten en aan het einde van het jaar ontslag nemen? Of gaat de klas ooit zelf inzien dat ze is een keer die hondsbrutale bekken moeten houden... Sorry deze frustratie moest er even uit.

Alvast bedankt.

Btw. Nederlands is mijn tweede taal. Dus gramaticaal gezeik heb ik nu helemaal geen zin in.
Oja, bij mij werken ze nog steeds heel erg graag met de time timer. Ontzettend ik derachtig, maar het werkt voor ons allemaal prettig.
20062016 schreef:
23-11-2017 22:29
Volgens mijn weten is de over te brengen "nieuwe lesstof/het nieuw te leren/over te brengen stof" ongeveer 10 minuten op het voortgezet onderwijs gemiddeld, afhankelijk van niveau en leeftijd. Dat geeft ruimte om de rest van het lesuur zo in te richten zoals jij dat wilt.

Je zou kunnen denken aan: kom binnen klas, ga helemaal los, doe wat je wilt, binnen de regels respect, omgangsvormen en materiaal. Op het moment dat het "speelkwartiertje" (belangrijk om dit goed te framen door een door jouw bedacht iets), als dat voorbij is, kan begint het bruggetje naar de nieuwe stof 5 minuten, dan nieuwe stof 10 minuten en 5 minuten afbouw. Heb je nog tijd over.

Wat je dan doet is, je geeft ze alle ruimte en credits om te doen wat ze willen (dat ik jouw ijkmoment), met de voorwaarde dat als het kwartier voorbij is, je begint, desnoods met de botte bijl, zware sancties, etc, maardan begint het. Je hebt voor jezelf dan het ijzersterke argument gecreeerd dat ze mochten doen wat ze wilen (binnen de regels) (hun tijd) en dat het nu jouw tijd is. Onzin had uitgevoerd kunnen worden in het speelkwartier.

Door de indeling hun tijd - mijn tijd - hun tijd kun je al ordening aanbrengen in plaats van onze tijd in de klas. Verder is het geen didactiek vaak op school maar pedagogiek, wat spijtig genoeg op plekken moet worden gebezigd waar het eigenlijk niet thuishoort in mijn ogen. Hoop dat je er iets mee kunt
Ik zou het echt nooit zo doen. Eerst werken, dan luieren.
Oja, en sowieso de laatste paar minuten allemaal zitten. Dan vat ik samen wa goed ging, geef complimenten en zeg waar we de volgende keer op letten (ook doen, schrijf het desnoods op).
Eventueel iemand anders nog een tip of top en dan in rust de klas uit (sowieso hand bij binnenkomst en weggaan)
Ga ander werk zoeken als dit niet lukt NIet iedereen is geschikt voor dit werk.
nina1966 schreef:
23-11-2017 23:09
Ga ander werk zoeken als dit niet lukt NIet iedereen is geschikt voor dit werk.
Ze is in opleiding. Prima dat ze om tips vraagt nav feedback van haar lln ipv die klas gewoon af te schrijven. .
TO, je had het over een ander vakgebied waar je meteen in aan de slag kunt. Is er een mogelijkheid om dat vakgebied op de een of andere manier de klas in te brengen?

Ik was ook zo'n leerling die wiskunde vervelend vond. Ik snapte echt niet waar ik het voor nodig had. In mijn wanhopige zoektocht naar motivatie vroeg ik aan de docent wanneer ik dit ooit nodig zou hebben bij mijn studie. Had hij geen antwoord op. Pas toen er in mijn eindexamenbundel een opgave stond die te maken had met het vak, kon ik begrip en motivatie opbrengen. Ik zag bij vakken die anderen stom vonden hetzelfde gebeuren: pas als de leerlingen zagen wat ze er mee konden, werden ze enthousiast.
Geef niet op. Je bent veel te hard voor jezelf als jij jezelf nu al diskwalificeert op basis van deze feedback. Je bent student en deze feedback kan jou juist helpen om meer te leren en te groeien als docent. Doe er je voordeel mee. Je hebt een klas die moeilijk is, maar die ook duidelijk aangeeft wel te willen leren. Als jij deze klas met behulp van de feedback terug op het juiste spoor krijgt, dan kun jij straks elke klas aan.
Ik zou het terugleggen in de klas. Aangeven: ik heb de enquête gelezen en ik zou jullie graag meer uitleg willen geven. Echter jullie eigen gedrag staat dat in de weg. Benoemen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Jammer
Ik wilde dat mijn wiskundedocent zo gemotiveerd was geweest..
Ik zou ook de enquête bespreken met de klas. Laat de harde schreeuwers merken hoe ze anderen in de weg zitten. Laat ze zelf met voorstellen komen hoe dit op te lossen, en Bepaal dan wat je gaat uitproberen. Kun je ook pas de volgende les doen als je er nog over na wil denken. Benoem wat jij anders gaat doen en wat zij anders gaan doe. Refereer aan de afspraken als ze zich er niet aan houde. Wees dan ook consequent: als het niet werkt dan idee twee.
miedo schreef:
23-11-2017 21:29
Nog eens benoemen dat uit de enquetes kwam dat je geen uitleg zou geven.
Aangeven dat je best uitlegt wilt geven ,aar niet als ze niet allemaal stil zijn.
Dit inderdaad.

En zijn het alleen de leerlingen die ontevreden zijn of ook je leidinggevende? Want je doet met de situatie wat je kan. Ik zou tips bij collega's vragen om de orde te handhaven in de klas en de kinderen te laten luisteren, maar het is wat het is en wiskunde is vaak geen populair vak. Ik heb een wiskunde docent gehad die veel te streng en onredelijk was, maar een andere wiskunde docent die enorm streng was, maar van hem heb ik het meest geleerd. Tsja, scholieren vinden les nou eenmaal vaak niet leuk en je hoeft niet altijd alles leuk te maken. Het is fijn als het wel lukt, maar zo niet dan niet.

Als je zo terug kan in je vorige beroep zou je dat inderdaad kunnen overwegen. Dan zou ik niet per se wachten tot eind van het schooljaar, dat duurt nog lang. Maar waarom ben je daar weg gegaan? Ook daar is niet opeens alles beter en wanneer je iets nieuws doet kan het best een uitdaging zijn die gaat met vallen en opstaan.
Zelfs als ervaren docent heb je zo je klassen die gewoon moeilijk te bereiken zijn. Als je eenmaal in je negatieve patroon terecht ben gekomen is het lastig om daaruit te komen, maar het is zeker wel mogelijk dis geef niet op.

Je kunt het gestructureerd in groepen werken, met bv een duidelijke groepsleider. Die is degene die bv namens de groep jouw vragen mag stellen en dit weet uitleeft aan de groep. En ze elkaar elke les laten beoordelen op bv samenwerken, inzet, huiswerk, hoeveelheid leswerk gemaakt. Deze cijfers kun je middelen en bv mee laten tellen bij het proefwerk. Een wiskundedocent bij mij op school doet dit bij haar klassen, met bijbehorend evaluatieformulier wat de groepen elke les invullen. Zelfs de lastigste klassen doen het heel erg goed hiermee.

En bespreek met de klas wat zij verwachten en welke regels daaraan zijn verbonden. Vaak is er een grote groep die geïrriteerd raakt door een aantal leerlingen, zeker als er vanuit hun oogpunt niks gedaan wordt met deze stoorzenders. Of dat dan de hele klas wordt gestraft ipv alleen degenen die voor het probleem zorgen. Spreek dus met de klas regels af, waarbij zij inspraak krijgen (met sturing van jou natuurlijk) en vaak zijn leerlingen heel fair en willen ze afbakening en duidelijkheid in de regels. Maar zorg er wel voor dat je consequent met deze regels aan de gang gaat. Dus bv 1 waarschuwing is naam op bord, bij 2 streepjes ga je de les uit, en wees consequent zodat leerlingen merken dat je ze serieus neemt en wijs erop dat dit de regels zijn waar zij mee akkoord zijn gegaan.

Succes en kop op

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven