Oude behandelaar mailen
donderdag 7 december 2017 om 16:47
Hallo iedereen,
Ik ben sinds 2,5 maand weg bij mijn vorige psycholoog. Ik vertrouwde haar heel erg aangezien zij mij met veel heeft geholpen. Het contact was erg fijn en ik zou zo terug naar haar gaan als dat zou kunnen. Ik ben bij haar weggegaan om een deeltijdbehandeling voor angst en depressie te volgen bij een andere instantie.
Nu is het zo dat ik extreem wantrouwig ben in contact. Zij was de eerste behandelaar die ik vertrouwde en ik heb bij haar leren praten over hoe het gaat. Probleem is dat ik dit alleen bij haar kan. Nu is het dus zo dat ik meerdere nieuwe behandelaren heb. Het leren vertrouwen bij deze behandelaren gaat niet soepel. Veel sprake van miscommunicatie en ik durf amper iets te benoemen. Dit is iets waar ik extreem tegen aanloop. Ik wil het wel, maar het lukt maar niet. Nu zat ik dus te denken om mijn oude behandelaar te mailen met de vraag of zij weet hoe ik dit bij haar heb geleerd. Wat zij deed waardoor ik makkelijker praatte. Ik heb zelf namelijk geen idee en om dit terug te halen is nogal lastig (aangezien ik het deels ook niet weet).
Nu vroeg ik mij af of dit mogelijk is. Is het mogelijk om je oude behandelaar te mailen met zo'n vraag? Ik wil puur alleen die vraag stellen aangezien ik dit wel moet weten om de behandeling positief te laten verlopen. Is het raar als ik dit mail en puur alleen de vraag? Mag dit eigenlijk wel?
Ik hoop dat een van jullie hier antwoord op weet. Alvast bedankt!
Liefs
Ik ben sinds 2,5 maand weg bij mijn vorige psycholoog. Ik vertrouwde haar heel erg aangezien zij mij met veel heeft geholpen. Het contact was erg fijn en ik zou zo terug naar haar gaan als dat zou kunnen. Ik ben bij haar weggegaan om een deeltijdbehandeling voor angst en depressie te volgen bij een andere instantie.
Nu is het zo dat ik extreem wantrouwig ben in contact. Zij was de eerste behandelaar die ik vertrouwde en ik heb bij haar leren praten over hoe het gaat. Probleem is dat ik dit alleen bij haar kan. Nu is het dus zo dat ik meerdere nieuwe behandelaren heb. Het leren vertrouwen bij deze behandelaren gaat niet soepel. Veel sprake van miscommunicatie en ik durf amper iets te benoemen. Dit is iets waar ik extreem tegen aanloop. Ik wil het wel, maar het lukt maar niet. Nu zat ik dus te denken om mijn oude behandelaar te mailen met de vraag of zij weet hoe ik dit bij haar heb geleerd. Wat zij deed waardoor ik makkelijker praatte. Ik heb zelf namelijk geen idee en om dit terug te halen is nogal lastig (aangezien ik het deels ook niet weet).
Nu vroeg ik mij af of dit mogelijk is. Is het mogelijk om je oude behandelaar te mailen met zo'n vraag? Ik wil puur alleen die vraag stellen aangezien ik dit wel moet weten om de behandeling positief te laten verlopen. Is het raar als ik dit mail en puur alleen de vraag? Mag dit eigenlijk wel?
Ik hoop dat een van jullie hier antwoord op weet. Alvast bedankt!
Liefs
donderdag 7 december 2017 om 16:56
Probeer dit ook te bespreken met je huidige behandelaar.
Je kan contact opnemen met je vorige behandelaar, maar of dat ze er iets mee weet je niet. Je bent nu onder behandeling ergens anders, en heeft zij het dossier (tijdelijk) gesloten. Het is niet professioneel om je te bemoeien met een andere behandeling.
Je kan contact opnemen met je vorige behandelaar, maar of dat ze er iets mee weet je niet. Je bent nu onder behandeling ergens anders, en heeft zij het dossier (tijdelijk) gesloten. Het is niet professioneel om je te bemoeien met een andere behandeling.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
donderdag 7 december 2017 om 17:01
In principe kan het niet, omdat je bij een andere instelling is en je dossier bij de vorige instelling hoogstwaarschijnlijk gesloten is. Je kunt ook niet met dezelfde hulpvraag/ voor dezelfde diagnose bij twee instellingen tegelijkertijd ingeschreven staan. Je vorige behandelaar zou dus de tijd niet kunnen declareren als ze met je mailt en daarnaast is het niet gebruikelijk om je met een andere behandeling te bemoeien. Ik zou dus toch proberen dit met je huidige behandelaren te bespreken en evt hun te vragen contact met je vorige behandelaar te zoeken hierover.
Blijf je niet teveel vasthouden aan je vorige behandelaar. Dat kan je huidige behandelrelaties in de weg staan.
Sterkte.
Blijf je niet teveel vasthouden aan je vorige behandelaar. Dat kan je huidige behandelrelaties in de weg staan.
Sterkte.
donderdag 7 december 2017 om 17:01
@miedo: Ik weet niet of het gepast is en of het überhaupt mag.
@hamerhaai: Het bespreken met mijn huidige behandelaar is nogal een ding . Dat wil niet lukken. Ik durf helemaal niks te bespreken op het moment. Ik zou niet weten hoe. Mijn dossier is inderdaad gesloten en het is inderdaad niet professioneel, maar ze bemoeit zich er niet echt mee. Ze geeft alleen een tip waardoor de huidige behandeling beter kan verlopen.
@hamerhaai: Het bespreken met mijn huidige behandelaar is nogal een ding . Dat wil niet lukken. Ik durf helemaal niks te bespreken op het moment. Ik zou niet weten hoe. Mijn dossier is inderdaad gesloten en het is inderdaad niet professioneel, maar ze bemoeit zich er niet echt mee. Ze geeft alleen een tip waardoor de huidige behandeling beter kan verlopen.
donderdag 7 december 2017 om 17:05
@Saga_Röversdotter: Ja, dat is wel zo. Ze zou het inderdaad niet kunnen declareren. Ik ga misschien dan maar even kijken of ik dit aan mijn huidige behandelaar kan vragen.
Ik probeer het los te laten, maar daarvoor moet ik iemand anders wel een beetje kunnen vertrouwen en dat is nu even heel lastig.
Ik probeer het los te laten, maar daarvoor moet ik iemand anders wel een beetje kunnen vertrouwen en dat is nu even heel lastig.
donderdag 7 december 2017 om 17:09
Kan wel hoor. Ik heb met mijn behandelaar ook de afspraak dat ik contact mag opnemen wanneer het mis gaat.
Je zou ook kunnen overwegen om het bij je nieuwe behandelaar te benoemen. Zeggen: ik heb moeite om je te vertrouwen. Dat is vast best eng maar erkennen en benoemen kan wel het begin zijn van leren omgaan met.
Je zou ook kunnen overwegen om het bij je nieuwe behandelaar te benoemen. Zeggen: ik heb moeite om je te vertrouwen. Dat is vast best eng maar erkennen en benoemen kan wel het begin zijn van leren omgaan met.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 7 december 2017 om 17:13
donderdag 7 december 2017 om 17:41
Volgens mij heb je een vraag over het verloop van je behandeling bij vorige therapeut. Heb je daar een eindverslag van gekregen? Kun je daar iets uithalen? Daar eventueel nog een vraag over stellen, zodat je het antwoord in je huidige behandeling kan gebruiken?
Dat kan en mag echt wel.
Kun je niet iets op papier/mail zetten voor je huidige behandelaars? Over je angst om dit bespreekbaar te maken?
Dat kan en mag echt wel.
Kun je niet iets op papier/mail zetten voor je huidige behandelaars? Over je angst om dit bespreekbaar te maken?
•
donderdag 7 december 2017 om 17:55
donderdag 7 december 2017 om 17:55
Bedankt voor al jullie reacties!
Er zijn geen afspraken over contact opnemen gemaakt. Dit omdat het wel een echt afscheid was en ik 2 dagen later al bij de deeltijd terecht kon. Ze zei wel dat als ik later weer ambulant in behandeling kon, ik terug zou kunnen komen. Echter weet ik niet of ik dit zelf wil.
Het is inderdaad maar een zin, maar het is wel iets waar ik al mijn kracht voor moet gebruiken. Die heb ik op dit moment ook niet. Ik probeer het wel echt. Ik probeer aan te geven dat het minder gaat en dat het mij verdomd veel moeite kost hun te vertrouwen, maar dit wil maar niet lukken.
Ik heb inderdaad een vraag over het verloop van mijn vorige behandeling. Ik heb helaas geen eindverslag gehad. Ik heb niks gehad waaruit is gebleken dat de behandeling is geëindigd. We hebben gewoon ons laatste gesprek gehad. Het zou bij wijze van spreke zelfs kunnen zijn dat mijn dossier niet eens is gesloten aangezien ik hier niks over heb gehoord.
Het op papier en in de mail zetten, heb ik meerdere keren geprobeerd. Ik kan mij er alleen niet toe zetten om dan de mail te versturen of het document op te slaan. Ik probeer het aangeven echt, maar het loopt echt niet soepel.
Er zijn geen afspraken over contact opnemen gemaakt. Dit omdat het wel een echt afscheid was en ik 2 dagen later al bij de deeltijd terecht kon. Ze zei wel dat als ik later weer ambulant in behandeling kon, ik terug zou kunnen komen. Echter weet ik niet of ik dit zelf wil.
Het is inderdaad maar een zin, maar het is wel iets waar ik al mijn kracht voor moet gebruiken. Die heb ik op dit moment ook niet. Ik probeer het wel echt. Ik probeer aan te geven dat het minder gaat en dat het mij verdomd veel moeite kost hun te vertrouwen, maar dit wil maar niet lukken.
Ik heb inderdaad een vraag over het verloop van mijn vorige behandeling. Ik heb helaas geen eindverslag gehad. Ik heb niks gehad waaruit is gebleken dat de behandeling is geëindigd. We hebben gewoon ons laatste gesprek gehad. Het zou bij wijze van spreke zelfs kunnen zijn dat mijn dossier niet eens is gesloten aangezien ik hier niks over heb gehoord.
Het op papier en in de mail zetten, heb ik meerdere keren geprobeerd. Ik kan mij er alleen niet toe zetten om dan de mail te versturen of het document op te slaan. Ik probeer het aangeven echt, maar het loopt echt niet soepel.
donderdag 7 december 2017 om 17:57
Bedankt voor je reactie! Ik heb geprobeerd om zelf terug te denken eraan. Helaas is dat niet 1-2-3 terug te halen voor mij. In het begin dissocieerde ik namelijk veel tijdens gesprekken. Hier herinner ik mij dingen maar vaag van. Ik kan mij bepaalde dingen wel nog herinneren, maar over het algemeen zijn het puzzelstukjes die niet in elkaar passen.Koffiehagedis schreef: ↑07-12-2017 17:55Je kunt haar vragen wat ze gedaan heeft... Maar is het niet functioneler om zelf terug te denken aan de momenten waarop je dacht 'nu durf ik dit en dit wel te zeggen' en wat jou dat gevoel toen gaf? Jij bent wat dit betreft een betere informatiebron dan zij.
donderdag 7 december 2017 om 18:03
Dit kan prima. Je kan prima je oude behandelaar mailen of ze je hiermee kort op weg wil helpen. Als het goed is let zij erop dat het daar ook bij blijft.
Als je trouwens kan praten lukt het je ook om die zin uit te spreken. Maar je vindt het eng. Schrijf het op een briefje, neem het briefje mee en zeg dat je iets wil zeggen, maar dat je het eng vindt. Je kán het wel, maar je kiest er elke keer voor om het toch niet te doen.
Als je trouwens kan praten lukt het je ook om die zin uit te spreken. Maar je vindt het eng. Schrijf het op een briefje, neem het briefje mee en zeg dat je iets wil zeggen, maar dat je het eng vindt. Je kán het wel, maar je kiest er elke keer voor om het toch niet te doen.
anoniem_342341 wijzigde dit bericht op 07-12-2017 18:05
47.42% gewijzigd
donderdag 7 december 2017 om 18:04
donderdag 7 december 2017 om 18:08
Of andersom: weet je wat bij je huidige behandelaar maakt dat de onveiligheid blijft voortduren? Wat doet je behandelaar dat je de meeste angst geeft? Op welke momenten is de spanning het hoogst? Mooi iets om zelf te onderzoeken denk ik, dan kun je uiteindelijk aan leren geven wat je van hem/haar nodig hebt, of hoe jij beter te ondersteunen bent. (los van het feit dat zo'n mailtje naar je vorige behandelaar best kan hoor, nee heb je, ja kun je krijgen toch?)
donderdag 7 december 2017 om 18:10
Dit ja. Met de nadruk op keuze.KeaAlpine schreef: ↑07-12-2017 18:03Dit kan prima. Je kan prima je oude behandelaar mailen of ze je hiermee kort op weg wil helpen. Als het goed is let zij erop dat het daar ook bij blijft.
Wat is het ergste dat je kan gebeuren?
•
donderdag 7 december 2017 om 19:31
Ik zou het niet niet doen, ik heb een keer mijn vorige behandelaarster gemaild en dat vond ze niet leuk, mocht het ook niet meer doen van haar, ze stond er niet op te wachten om mails te krijgen van vorige clienten.
Ik moest toen lang wachten op vervanging. Het kan ook verkeerd uitpakken. Dus doe het niet
Ik moest toen lang wachten op vervanging. Het kan ook verkeerd uitpakken. Dus doe het niet
donderdag 7 december 2017 om 20:02
Dat argument werkt ook de andere kant op. Het kan ook goed uitpakken, dus doe het wel.nartjie schreef: ↑07-12-2017 19:31Ik zou het niet niet doen, ik heb een keer mijn vorige behandelaarster gemaild en dat vond ze niet leuk, mocht het ook niet meer doen van haar, ze stond er niet op te wachten om mails te krijgen van vorige clienten.
Het punt is: Je mag haar iets vragen. En zij mag nee zeggen. Of ja.
Mijn ervaring over het algemeen is dat behandelaren het niet erg vinden om een paar mails uit te wisselen of nog een keertje te bellen. Maar je zult er vast ook tussen hebben zitten die daar niet op zitten te wachten. Dus dat kan ook je antwoord zijn.
Vraag jezelf anders:
Wat kan je ermee winnen? Met andere woorden, kan het je helpen?
Wat heb je te verliezen?
Trek je conclusie.
donderdag 7 december 2017 om 20:29
Wat hard en onaardig... Gelukkig nog nooit meegemaakt, enkel behandelaars die het leuk vinden af en toe nog iets te horen over hoe het gaat.nartjie schreef: ↑07-12-2017 19:31Ik zou het niet niet doen, ik heb een keer mijn vorige behandelaarster gemaild en dat vond ze niet leuk, mocht het ook niet meer doen van haar, ze stond er niet op te wachten om mails te krijgen van vorige clienten.
donderdag 7 december 2017 om 22:55
Bedankt voor jullie reacties! Ik waardeer ze echt en vind het gigantisch lief dat iedereen meedenkt.
Het praten ligt iets complexer dan het lijkt. Door mijn problemen is het een heel complex. Bovendien heb ik nooit geleerd om te praten over wat mij dwars zit. Ik heb nooit leren hechten en heb geleerd dat als ik bepaalde dingen vertelde, ik het leven niet zeker was (dit als klein kind meegekregen). Hierdoor durf ik het inderdaad niet, maar het is ook zeker geen keuze. Ik kies er dagelijks voor om naar therapie te gaan, maar als ik daar zit, komt het er niet uit. Dit is verre van een keuze.
De situatie bij huidige behandelaar? Het is opzich een lieve vrouw, maar ik heb alleen leren praten bij mijn oude psycholoog. Dit opnieuw leren valt zwaar en op sommige momenten is dat ook gewoon niet haalbaar. Bovendien vergelijk ik het heel erg met mijn oude psycholoog. Hoe zou mijn huidige behandelaar reageren en hoe zou mijn oude psycholoog reageren? De spanning rondom dingen bespreken is dagelijks, ook als ik geen therapie heb. Toch kijk ik dagelijks naar wat ik wel en niet wil bespreken. Als ik alleen huilend op de fiets zit doordat het zoveel verdriet oproept, zinkt de moed mij ook in de schoenen.
Wat ik te winnen heb? Veel. Ik hoop dat zij mij tips zou kunnen geven waardoor ik verder zou komen met deze behandeling. Dat is iets wat ik nodig heb. Ik probeer beter te worden, maar het niet kunnen praten maakt het echt onmogelijk voor mij soms.
Wat ik te verliezen heb? Ook veel. Ik heb een definitief afscheid van haar genomen. Dit was voor mij heel pijnlijk. Ik zou niet weten welk effect het op mij heeft om iets van haar te horen. Ook zou ik niet weten wat het met mij zou doen als ze zou zeggen dat ik geen contact met haar mag opnemen. Ik denk dat dat heel pijnlijk zou zijn aangezien ze zo fijn was en ze een steunpunt was. Een afwijzing zou dan erg lastig voor mij zijn.
Het valt iedereen op hoe gesloten ik ben. Ik krijg het elke keer met groepstherapie te horen en ook elke sessie bij mijn psycholoog. Mijn psycholoog weet echter wel waar het vandaan komt.
En complex dat is het ook. Het is frustrerend voor mij, maar ook voor de mensen om mij heen. Die kijken met onmacht toe hoe het maar niet lukt. Ik heb al langdurig psychische problemen en sommige problemen zullen nooit helemaal oplossen, maar het is voor mij wel duidelijk waar het vandaan komt.
@nartjie: Wat gigantisch hard van je vorige behandelaar! Mijn oude psycholoog heeft wel benoemd dat ze het lastig zou vinden om niet meer te weten hoe het gaat. Ze heeft ook benoemd mij te gaan missen. Heb je de vervanging inmiddels wel?
Het praten ligt iets complexer dan het lijkt. Door mijn problemen is het een heel complex. Bovendien heb ik nooit geleerd om te praten over wat mij dwars zit. Ik heb nooit leren hechten en heb geleerd dat als ik bepaalde dingen vertelde, ik het leven niet zeker was (dit als klein kind meegekregen). Hierdoor durf ik het inderdaad niet, maar het is ook zeker geen keuze. Ik kies er dagelijks voor om naar therapie te gaan, maar als ik daar zit, komt het er niet uit. Dit is verre van een keuze.
De situatie bij huidige behandelaar? Het is opzich een lieve vrouw, maar ik heb alleen leren praten bij mijn oude psycholoog. Dit opnieuw leren valt zwaar en op sommige momenten is dat ook gewoon niet haalbaar. Bovendien vergelijk ik het heel erg met mijn oude psycholoog. Hoe zou mijn huidige behandelaar reageren en hoe zou mijn oude psycholoog reageren? De spanning rondom dingen bespreken is dagelijks, ook als ik geen therapie heb. Toch kijk ik dagelijks naar wat ik wel en niet wil bespreken. Als ik alleen huilend op de fiets zit doordat het zoveel verdriet oproept, zinkt de moed mij ook in de schoenen.
Wat ik te winnen heb? Veel. Ik hoop dat zij mij tips zou kunnen geven waardoor ik verder zou komen met deze behandeling. Dat is iets wat ik nodig heb. Ik probeer beter te worden, maar het niet kunnen praten maakt het echt onmogelijk voor mij soms.
Wat ik te verliezen heb? Ook veel. Ik heb een definitief afscheid van haar genomen. Dit was voor mij heel pijnlijk. Ik zou niet weten welk effect het op mij heeft om iets van haar te horen. Ook zou ik niet weten wat het met mij zou doen als ze zou zeggen dat ik geen contact met haar mag opnemen. Ik denk dat dat heel pijnlijk zou zijn aangezien ze zo fijn was en ze een steunpunt was. Een afwijzing zou dan erg lastig voor mij zijn.
Het valt iedereen op hoe gesloten ik ben. Ik krijg het elke keer met groepstherapie te horen en ook elke sessie bij mijn psycholoog. Mijn psycholoog weet echter wel waar het vandaan komt.
En complex dat is het ook. Het is frustrerend voor mij, maar ook voor de mensen om mij heen. Die kijken met onmacht toe hoe het maar niet lukt. Ik heb al langdurig psychische problemen en sommige problemen zullen nooit helemaal oplossen, maar het is voor mij wel duidelijk waar het vandaan komt.
@nartjie: Wat gigantisch hard van je vorige behandelaar! Mijn oude psycholoog heeft wel benoemd dat ze het lastig zou vinden om niet meer te weten hoe het gaat. Ze heeft ook benoemd mij te gaan missen. Heb je de vervanging inmiddels wel?
donderdag 7 december 2017 om 23:05
Zou het kunnen dat je je oude behandelaar mist? Dat je met haar een verbinding hebt durven aangaan en omdat het de enige is die je kent, weer terug wilt?
Dat dat de nieuwe relatie in de weg staat?
Ik heb een beetje dezelfde problemen gehad toen ik begon met communiceren over dieperliggende problemen. In het begin durfde ik niets, klapte ik dicht en durfde gewoonweg niet zelf het heft in handen te nemen. Ik ben begonnen met korte briefjes te schrijven en deze voor te lezen. Dat gaf wat houvast en zorgde ervoor dat ik toch een beetje leiding durfde te nemen. Was wel heel moeilijk, met het hart in mijn keel en een wazig hoofd, maar heb het voor elkaar gekregen. Na een paar keer werd het makkelijker, gelukkig.
Ik heb een beetje dezelfde problemen gehad toen ik begon met communiceren over dieperliggende problemen. In het begin durfde ik niets, klapte ik dicht en durfde gewoonweg niet zelf het heft in handen te nemen. Ik ben begonnen met korte briefjes te schrijven en deze voor te lezen. Dat gaf wat houvast en zorgde ervoor dat ik toch een beetje leiding durfde te nemen. Was wel heel moeilijk, met het hart in mijn keel en een wazig hoofd, maar heb het voor elkaar gekregen. Na een paar keer werd het makkelijker, gelukkig.
Doubt kills more dreams than failure ever will
donderdag 7 december 2017 om 23:17
Hoe lang heeft het geduurd voordat je vertrouwen had in je oude therapeut?
Weet je nog hoe goed te voelde?
Verwacht nu niet dat je dit ook direct in je nieuwe therapie hebt.
De nieuwe is veel complexer, meer mensen, etc. Geef het tijd, daarom ben je ook in therapie. Verwacht geen wonderen in korte tijd.
Weet je nog hoe goed te voelde?
Verwacht nu niet dat je dit ook direct in je nieuwe therapie hebt.
De nieuwe is veel complexer, meer mensen, etc. Geef het tijd, daarom ben je ook in therapie. Verwacht geen wonderen in korte tijd.
I can't control the wind but I can adjust the sail
vrijdag 8 december 2017 om 04:14
Ik vermoed wel dat dit er juist achter zit, ja. Goede tips vanuit je eigen ervaring hiermee!VivaFleur schreef: ↑07-12-2017 23:05Zou het kunnen dat je je oude behandelaar mist? Dat je met haar een verbinding hebt durven aangaan en omdat het de enige is die je kent, weer terug wilt?
TO, dat het en 'keuze' wordt genoemd is niet om je aan te vallen of te zeggen dat je het nu niet goed doet, maar zo lang je het ziet als iets wat je niet kán maak je jezelf machteloos. Je kán praten, dus het is niet onmogelijk dat je een zin op zou schrijven en dit voor zou lezen. Je kiest ervoor het toch niet te doen elke keer omdat je het zo eng vindt. Ik snap echt wel waar dit soort dingen vandaan komt, want het is niet heel gek, maar dat je het niet kán is gewoon niet waar. Je bent in staat om te praten en dus kún je je uitspreken. Het is belangrijk om te beseffen dat de huidige situatie waar je in zit, als je in de groep zit, niet de situatie van vroeger is. En juist door dit soort dingen aan te gaan doe je nieuwe ervaringen op die de ervaringen van vroeger kunnen 'vervangen'/'ontkrachten'. Maar het is gewoon heel eng. En daarom zou ik ook beginnen met 1 zin op een briefje.
Als je definitief afscheid hebt genomen kan je je afvragen of het in jouw belang is om weer contact op te nemen. Over het algemeen staan behandelaren er wel voor open nog een keer kort contact te hebben (denk aan een telefoontje of enkele mailtjes). Maar het kan ook zijn dat je oude behandelaar achter jouw gedrag kijkt (het contact opnemen) en ziet dat het (mogelijk) in jouw belang is op dit te leren oplossen met je huidige therapeut(en en groep) en niet op haar terug te vallen. Ik weet het niet, er zijn meerdere situaties mogelijk, maar ik denk dat je motivatie om contact te zoeken meer aansluit bij wat VivaFleur oppert en als je oude behandelaar daar niet in meegaat dat wel erg als een afwijzing gaat voelen, terwijl het misschien gewoon in jouw belang is. Aan de andere kant kan zij ook prima nog een steuntje in de rug geven, maar ook de gezonde grenzen bewaren en je met dat steuntje weer op weg sturen naar je huidige therapie. Ze heeft zich al geuit over dat ze je zou gaan missen, als ze je terugstuurt naar je huidige therapie (met of zonder tips) is het geen afwijzing, maar in het belang van jouw behandeling. Het zegt niets over hoe zij zich over jou voelt, dat heeft ze al bij het afscheid geuit.