Kerstdiner op school
woensdag 13 december 2017 om 08:55
woensdag 13 december 2017 om 11:14
Zou goed zijn als er een mix was. Mijn zus is er altijd zo snel mogelijk bij om chocolademelk ofzo te mogen meenemen, die houdt echt niet van koken. HIer was het enige wat ik leuk had gevonden zelf te maken cupcakes'. Ben niet dol op fruitspiezen maken of pannenkoeken bakken. Verder was stonden er dingen op als knakworsten, mini-croissantjes, tomaatjes en stokbrood met kruidenboter.
Helaas naast de cupcakes gegrepen, dus ga maar voor iets makkelijks mee te nemen. Een moeder had vast ook zin om cupcakes te maken. En t maakt me echt niet uit als zij ze haalt, dan zal ze er wel een idee bij hebben denk ik zo.
woensdag 13 december 2017 om 11:15
woensdag 13 december 2017 om 11:16
Wat boeit het? Ik regel de ketchup omdat ik de pest heb aan koken/bakken en warme hapjes door de stromende regen vervoeren, moet werken en gewoon in het algemeen het hele fenomeen kerstdiner op school maar matig vind. Sowieso, weet ik veel hoe hygienisch het eraan toe gaat in al die keukens. In dat kader zou ik liever alles niet zelfgemaakt zien.Madeliefs82 schreef: ↑13-12-2017 10:50Bij ons mogen de kinderen een kaartje (dichtgeplakt) uit de boom pakken en daarop staat wat je moet meenemen. Varieert van pannenkoeken of worstenbroodjes tot fruitspiezen en muffins. Of als je mazzel hebt de snacktomaten![]()
Voor dit jaar moeten we nog even afwachten wat voor kaartje ze trekken. Op zich is het wel een goede methode want eerder waren het altijd dezelfde ouders die zich er ‘makkelijk’ vanaf maakten en nu kan je niet kiezen - wel ruilen overigens. En het zijn allemaal niet echt mega ingewikkelde dingen om te bereiden.
Ik vraag niet aan andere ouders of ze zich willen uitleven, wat mij betreft schaffen ze dat hele diner af en doen ze 's middags spelletjes, lezen het kerstverhaal en gaat de juf rond met een doosje kerstkransjes. Stuk minder te regelen voor de leerkracht ook.
woensdag 13 december 2017 om 11:19
Bij ons hing altijd een lijst waar je zelf op in kon tekenen. Gerecht voor gemiddeld 8 kindjes.
Meestal wacht ik de eerste paar dagen af om te zien waar andere ouders mee komen. Dan bepaal ik vervolgens wat ik nog zou willen toevoegen (en ja, bij voorkeur iets vers/gezonds). Maar het moet ook haalbaar zijn, want ik werk ook en heb niet al te veel tijd. Daarbij moet het in de ochtend al mee naar school, dus iets warms is ook niet handig.
Ik ben wel een Pinterest moeder ja, maar vooral omdat ik dat zelf leuk vind.
Morgen op school maar eens kijken wat de mogelijkheden zijn...
Meestal wacht ik de eerste paar dagen af om te zien waar andere ouders mee komen. Dan bepaal ik vervolgens wat ik nog zou willen toevoegen (en ja, bij voorkeur iets vers/gezonds). Maar het moet ook haalbaar zijn, want ik werk ook en heb niet al te veel tijd. Daarbij moet het in de ochtend al mee naar school, dus iets warms is ook niet handig.
Ik ben wel een Pinterest moeder ja, maar vooral omdat ik dat zelf leuk vind.
Morgen op school maar eens kijken wat de mogelijkheden zijn...
woensdag 13 december 2017 om 11:20
Uitsteken met stervorm? Kerstboom vorm maken?Bubblegum1 schreef: ↑13-12-2017 11:15Ik had tegen kind gezegd dat het niet te ingewikkeld kon zijn omdat man en ik allebei werken die dag. Nu heeft ze plakjes komkommer ingevuld. Ik ga proberen om er op een of andere manier toch iets leuks van te maken, want dit is toch wel heel erg het toppunt van simpel.
woensdag 13 december 2017 om 11:22
Dikke plakken snijden, beetje uithollen en vullen met bijv kruidenroomkaas/selleriesalade...Bubblegum1 schreef: ↑13-12-2017 11:15Ik had tegen kind gezegd dat het niet te ingewikkeld kon zijn omdat man en ik allebei werken die dag. Nu heeft ze plakjes komkommer ingevuld. Ik ga proberen om er op een of andere manier toch iets leuks van te maken, want dit is toch wel heel erg het toppunt van simpel.
Een baksteen is nooit alleen
woensdag 13 december 2017 om 11:22
Kerstboom van maken?Bubblegum1 schreef: ↑13-12-2017 11:15Ik had tegen kind gezegd dat het niet te ingewikkeld kon zijn omdat man en ik allebei werken die dag. Nu heeft ze plakjes komkommer ingevuld. Ik ga proberen om er op een of andere manier toch iets leuks van te maken, want dit is toch wel heel erg het toppunt van simpel.
Dit was onze boom het eerste jaar:
woensdag 13 december 2017 om 11:26
woensdag 13 december 2017 om 11:28
Hoeveel hapjes blijven er over na dat eten? Of komen de daklozen langs om de resten op te eten?BahcoBarbie schreef: ↑13-12-2017 10:20Ik zag op de school app (waar het KDV van zoon aan gekoppeld is) langskomen dat de kinderen 1 gerecht voor 20 kinderen moet meenemen en omdat het zo gezellig is dat alle ouders meedoen ook 1 gerecht voor 20 ouders![]()
Is het normaal dat je 40 hapjes moet produceren? En ja natuurlijk lacto-glut-halal-pinda-vis schaaldier vriendelijk.
20 kinderen in de klas die allemaal 20 gerechtjes meebrengen, dat zijn 400 gerechtjes.
Hoeveel eet een kind gemiddeld? Minder dan 10 zou ik denken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
woensdag 13 december 2017 om 11:34
hier geen kerstdiner maar een kerstfeestje met cadeautjes. elk kind voorziet 1 cadeautje van maximaal 3 euro. deze worden onder de kerstboom gelegd de week voor kest en op vrijdag doen ze dan allerlei spelletjes om de cadeautjes te verdelen zodat elk kind 1 cadeautje heeft. en ben percies blij dat ze het hier zo doen en geen diner. want idd er zijn toch in elke klas wel kindjes waar je rekening moet houden met enkele intoleranties.
woensdag 13 december 2017 om 11:35
Waterpolo13 schreef: ↑13-12-2017 11:34hier geen kerstdiner maar een kerstfeestje met cadeautjes. elk kind voorziet 1 cadeautje van maximaal 3 euro. deze worden onder de kerstboom gelegd de week voor kest en op vrijdag doen ze dan allerlei spelletjes om de cadeautjes te verdelen zodat elk kind 1 cadeautje heeft. en ben percies blij dat ze het hier zo doen en geen diner. want idd er zijn toch in elke klas wel kindjes waar je rekening moet houden met enkele intoleranties.
Afschuwelijk, zal me een hoop meuk zijn zeg. Lekker voor de afvalberg.
woensdag 13 december 2017 om 11:40
Dat is voor mij juist eenvoudiger....iets bedenken voor kleuters.Kuzu schreef: ↑13-12-2017 09:34Hier mogen we zelf kiezen wat we maken en ik vind het lastig omdat mijn zoon die ochtend ook gaat trakteren. (Cakejes).
En hij houdt erg van pittig eten, niet van pannekoeken enzo.
Eerder die week moet ik iets maken voor de kerstviering van de taalklas (Nederlandse les voor inburgeraars). Dat vind ik minder moeilijk dan voor kleuters![]()
Mijn ervaring is het volgende:
Ik ben absoluut geen keukenprinses. Koken of bakken kan ik voor eigen huis-tuin- en keukengebruik. En zelfs dan gaat het soms mis.
Ik had een jaar goed uitgepakt met traktaties die wat meer werk waren. Goed gelukt en verantwoord ivm aanbod van zoet en hartig bij elkaar gevoegd. Zag er schitterend uit, smaakte goed....echter er werd nauwelijks van gepakt.
Vanaf het jaar daaropvolgend heb ik de kunst ontdekt om met minimale inzet iets moois te toveren.
Vorig jaar spiezen met spekjes.......gekleurde spiezen waaraan ik per spies 4 gekleurde spekken had geregen. Allemaal met smaak opgegeten door de kinderen.
Dit jaar versier ik (neger)zoenen met een papieren kerstboom op prikker en strooi daar wat poedersuiker overheen.
Kleurrijk, vrolijk en leuk gepresenteerd op een kerstbrood of kerstdienblad. Op de tafel uitstallen en klaar.
Verl plezier en maak je vooral niet te gek he!
Kleuters houden van kleur. Ziet er vrolijk uit en daarmee win je al de grot groepsvorming jouw traktatie.
Ik had ondertussen Pinterest even aangeslingerd en daar zag ik ook zoiets staan. Denk dat dat het wordt. Eventueel op een prikkertje. Lijkt mij lekkerder dan alleen een plak komkommer.
Zo'n boom vind ik ook wel leuk, maar volgens mij doet iemand anders al de worteltjes. En nog iemand anders de fruitspiezen. Het lijkt mij een beetje veel worden anders. Ik ben meer van de kleine hapjes, zodat kinderen sneller geneigd zijn om even te proeven.
Grappig dat je het aanstipt want "omdat er met kerst niet bij iedereen kerstkransjes op tafel staan" wordt er ook nog een donatie voor de voedselbank verwacht. Het beeld komt nu bij mij op van exorbitant rijke mensen die voor €1000 per couvert zich voleten voor kindjes in Afrika. Ik krijg een beetje countryclubgevoelens bij dit kerstmaal.
We hadden zoonlief ingeschreven bij dit KDV zodat hij daarna door kon stromen naar de bijbehorende basisschool maar ik begin nu te twijfelen of we dat wel willen.
woensdag 13 december 2017 om 11:41
Bij ons kun je zelf invullen wat je mee wilt geven. Er wordt gevraagd om iets te maken voor ongeveer 6 kinderen. Vorig jaar was ik bij het kerstdiner (groep 1). Er was toen veel te veel van alles. De meeste dingen waren echt voor meer dan 6 personen. Maar sommige dingen vallen nu eenmaal meer in de smaak dan andere. Het stokbrood (2 broden) was zo op. De lasagne was niks van gegeten.
Ik ga straks met dochter even iets invullen, ik kijk wat er al op staat en vraag aan dochter wat zij graag wil eten. Ze eet niet uit zichzelf iets waarvan ze niet zeker weet of ze het lekker vindt, dus ik zorg in ieder geval dat wij iets meenemen wat ze lust.
Ik ga straks met dochter even iets invullen, ik kijk wat er al op staat en vraag aan dochter wat zij graag wil eten. Ze eet niet uit zichzelf iets waarvan ze niet zeker weet of ze het lekker vindt, dus ik zorg in ieder geval dat wij iets meenemen wat ze lust.
woensdag 13 december 2017 om 11:42
Bubblegum1 schreef: ↑13-12-2017 11:15Ik had tegen kind gezegd dat het niet te ingewikkeld kon zijn omdat man en ik allebei werken die dag. Nu heeft ze plakjes komkommer ingevuld. Ik ga proberen om er op een of andere manier toch iets leuks van te maken, want dit is toch wel heel erg het toppunt van simpel.
woensdag 13 december 2017 om 11:46
hier is op de school van kind 1 een aansluitende kerstmarkt.BahcoBarbie schreef: ↑13-12-2017 11:40Grappig dat je het aanstipt want "omdat er met kerst niet bij iedereen kerstkransjes op tafel staan" wordt er ook nog een donatie voor de voedselbank verwacht. Het beeld komt nu bij mij op van exorbitant rijke mensen die voor €1000 per couvert zich voleten voor kindjes in Afrika. Ik krijg een beetje countryclubgevoelens bij dit kerstmaal.
We hadden zoonlief ingeschreven bij dit KDV zodat hij daarna door kon stromen naar de bijbehorende basisschool maar ik begin nu te twijfelen of we dat wel willen.
kun je de knutsels van je kind kopen voor 5 euro.
op de school van kind 2 moeten ouders standby staan vanwege de oorlog die daar gaande is.
het schoolontbijt is daar afgeschaft en met negerzoenen,zoals ik hier boven lees, hoef je daar echt niet aan te komen.
wij slapen nooit.
woensdag 13 december 2017 om 11:46
Ja ik kan dit beter aan mijn kinderen overlaten dan aan mijn man.
woensdag 13 december 2017 om 11:48
Hoe bedoel je dat? Woon je in Syrie ofzo?valentinamaria schreef: ↑13-12-2017 11:46hier is op de school van kind 1 een aansluitende kerstmarkt.
kun je de knutsels van je kind kopen voor 5 euro.
op de school van kind 2 moeten ouders standby staan vanwege de oorlog die daar gaande is.
het schoolontbijt is daar afgeschaft en met negerzoenen,zoals ik hier boven lees, hoef je daar echt niet aan te komen.
woensdag 13 december 2017 om 11:48
Onderscheid tussen kinderen en ouders? Dat gaat er bij mij niet in. Die ene avond kunnen die ouders die hun kind voorzien van patat en appelmoes en zichzelf voorzien van wild en kalfsragout toch wel een keer hetzelfde eten dat hun kinderen ook eten?? Of voor de kinderen keuzes maken ter voorbereiding die niet enkel op kinderen gericht zijn maar ook op volwassenen?BahcoBarbie schreef: ↑13-12-2017 10:20Ik zag op de school app (waar het KDV van zoon aan gekoppeld is) langskomen dat de kinderen 1 gerecht voor 20 kinderen moet meenemen en omdat het zo gezellig is dat alle ouders meedoen ook 1 gerecht voor 20 ouders![]()
Is het normaal dat je 40 hapjes moet produceren? En ja natuurlijk lacto-glut-halal-pinda-vis schaaldier vriendelijk.
In een restaurant kan een kind ook biefstuk eten. En een volwassene kan daar tevens patat en appelmoes bestellen.
Wie bepaald dat er onderscheid bestaat tussen kind en volwassene?
woensdag 13 december 2017 om 11:50
Moeten????valentinamaria schreef: ↑13-12-2017 10:25mijn kinderen willen ook liever die fatsoenlijke maaltijd.
bladerdeeg dingen houden ze niet van.
eigenlijk zou er een soort taakverdeling moeten komen op school.
ouders die niet van koken houden hoeven dat niet te doen, maar gaan dan bijv mee op schoolreisje.
met 10 ouders kun je een heel lekker en gezond normaal menu maken.
WTF!
woensdag 13 december 2017 om 11:50
nouja, de situatie is alleen in de hoogste 3 groepen nog normaal.
we hebben in 2 jaar tijd al 3 directeuren versleten.
tijdens de lunch zijn er speciaal opgeleide mensen die de kinderen in de gaten houden zodat de leerkrachten rustig kunnen eten.
wij slapen nooit.