Psychiater

27-12-2017 12:01 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik worstel al heel lang met mezelf. Vroeger dacht ik dat ik ‘gewoon’ stil, onzeker, verlegen of gewoon raar was, een buitenbeentje. Maar de laatste jaren loop ik tegen steeds meer problemen op.

Ik raak steeds verder met mezelf in de knoop maar ook vooral met anderen. Het lukt me niet om gelukkig te zijn en op werkgebied lukt het me niet om een leuke collega te zijn en een baan vast te houden. Hetzelfde geldt voor vriendschappen. Ik merk dat ik vaak mensen tegen me in het harnas jaag en heb al van alles geprobeerd. Het lijkt allemaal zo simpel, maar helaas is het dat niet voor mij. Ik heb regelmatig last van huilbuien en depressieve gevoelens.

In de loop der jaren ben ik al bij verschillende psychologen op gesprek geweest. Ze bedoelen het allemaal goed maar ik kom er niet verder. En dat ligt voornamelijk aan mij; ik voel zo ontzettend veel maar ik kan het niet onder woorden brengen. En ik begrijp heus wel dat als ik niets zeg, dat een ander me dan niet kan helpen. Maar ik wil wel werken aan een oplossing! Ik kan het alleen niet goed onder woorden brengen omdat veel dingen ook gewoon ‘een gevoel’ zijn. Misschien zijn die dingen helemaal niet realistisch of zit het tussen mijn oren, maar ik zit wel met dat gevoel. Dan moet er toch een oplossing zijn? Of er moet een diagnose bestaan waaruit duidelijk blijkt wat ik heb?

Een tijd geleden ben ik zelfs naar een spiritueel therapeut geweest, gewoon in de hoop dat zij me wel kon helpen. Maar helaas.

Nu spookt er al enige tijd door mijn hoofd dat ik graag onderzocht wil worden door een psychiater. Gewoon omdat ik wil weten wat er met mij aan de hand is. Ik ben 33 jaar en wil duidelijkheid. Ik zou het fijn vinden om er zelf een ‘ label’ op te kunnen plakken. Niet omdat ik interessant wil doen, maar omdat ik dan weet wat er met mij aan de hand is en ik gerichte stappen kan ondernemen.

Soms gaat het even beter en dan vind ik het weer ‘onzin’ om hulp te zoeken en denk ik dat het allemaal wel meevalt maar het komt altijd terug.

Hoe gaat zoiets in zijn werk? Heb ik dan een doorverwijzing nodig van de huisarts? En kun je tijdens zo’n gesprek aangeven dat je graag wil dat je doorverwezen wordt naar een psychiater?

De laatste keer dat ik dit met mijn huisarts ‘besprak’ was ik een jaar of 16 en durfde daar niks meer te zeggen. Ik ben toen dichtgeklapt en de huisarts heeft mij toen antidepressiva voorgeschreven. Maar daar zit ik niet op te wachten; ik wil goed onderzocht worden en werken aan een structurele oplossing. Naderhand heb ik telefonisch een paar keer gevraagd om een verwijsbrief voor een psycholoog en die kon ik telkens zo ophalen, zonder daarover met de huisarts in gesprek te gaan.

Bedankt voor het lezen.

Minni.
Terug naar de huisarts en dit laten lezen, het is namelijk heel duidelijk. Succes :)
Hatsjikideee...
:hug:

Mijn vriend heeft de huisarts-route genomen. Vertellen wat problemen zijn en vragen om doorverwijzing; was geen enkel probleem.
Maar de huisarts en je laten doorsturen naar een tweedelijns GGZ-instelling met de vraag voor psycho-diagnostiek. Die diagnostiek kan trouwens ook gedaan worden door een GZ-psycholoog, die zijn daar ook voor opgeleid.
Heel herkenbaar Minni! En duidelijk verwoord hoor. Voor mij was de eerste stap naar de huisarts gaan en zeggen dat ik graag (in eerste instantie) naar de Praktijkondersteuner GGZ wilde. Zij heeft mij uiteindelijk op de juiste plaats bij de juiste persoon gekregen. Als je meer wilt weten, mag je een PB sturen .
Sterkte!
Idd, huisarts. Dit laten lezen.

Daarna door laten verwijzen naar een goede instelling. Bereid je voor op Heel Veel vragenlijsten, gesprekken met jou en je omgeving, en testjes waar jij misschien niet meteen het nut van ziet. Soms doen ze namelijk ook testjes om andere dingen uit te kunnen sluiten. Denk bijvoorbeeld aan een neurologisch probleem.
Heb je nooit eerder een test gehad bij de psycholoog?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
pausini schreef:
27-12-2017 12:04
Terug naar de huisarts en dit laten lezen, het is namelijk heel duidelijk. Succes :)
Dankjewel Pausini :)
Star² schreef:
27-12-2017 12:05
:hug:

Mijn vriend heeft de huisarts-route genomen. Vertellen wat problemen zijn en vragen om doorverwijzing; was geen enkel probleem.
Lief.
Dankjewel en fijn dat het bij jouw vriend geen probleem was :)
blueeyes*3 schreef:
27-12-2017 12:20
Idd, huisarts. Dit laten lezen.

Daarna door laten verwijzen naar een goede instelling. Bereid je voor op Heel Veel vragenlijsten, gesprekken met jou en je omgeving, en testjes waar jij misschien niet meteen het nut van ziet. Soms doen ze namelijk ook testjes om andere dingen uit te kunnen sluiten. Denk bijvoorbeeld aan een neurologisch probleem.
Dat heb ik er graag voor over als er iets uitkomt.
Het opschrijven en het laten lezen is een goede tip :)
viva-amber schreef:
27-12-2017 12:23
Heb je nooit eerder een test gehad bij de psycholoog?
Jawel.
De laatste keer kwam daaruit dat ik een piekerstoornis zou hebben. Ik pieker inderdaad nogal veel maar heb het idee dat er meer aan de hand is.
Dat is het lastige.
Lea32 schreef:
27-12-2017 12:16
Heel herkenbaar Minni! En duidelijk verwoord hoor. Voor mij was de eerste stap naar de huisarts gaan en zeggen dat ik graag (in eerste instantie) naar de Praktijkondersteuner GGZ wilde. Zij heeft mij uiteindelijk op de juiste plaats bij de juiste persoon gekregen. Als je meer wilt weten, mag je een PB sturen .
Sterkte!
Is de praktijkondersteuner in dienst van de huisarts of echt van de GGZ?
Bedankt voor je aanbod, ik ga je een pb sturen :)
Lea32 schreef:
27-12-2017 12:16
Sterkte!
Is de praktijkondersteuner in dienst van de huisarts of echt van de GGZ?
Bedankt voor je aanbod, ik ga je een pb sturen :)
Valt piekerstoornis ook onder cluster C?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
minnimouse schreef:
27-12-2017 12:26
Dat heb ik er graag voor over als er iets uitkomt.
Het opschrijven en het laten lezen is een goede tip :)
Je hebt het al opgeschreven!
knap dat je het zo goed kan verwoorden in je OP.

Wat misschien nog helpt om te benoemen bij een huisarts: Dat je ook de mogelijkheid van medicijnen niet wil uitsluiten. In je OP is het duidelijk, maar als je het lastig vindt om bij de huisarts aan te geven waarom je naar een psychiater wil en niet naar een psycholoog helpt het misschien.
Praktijkondersteuner die ik had is afkomstig uit de psychiatrie. Algemene term POH-GGZ (praktijkondersteuner huisarts GGZ)
viva-amber schreef:
27-12-2017 12:30
Valt piekerstoornis ook onder cluster C?
Oei ... goede vraag.
Dat zou ik zo niet weten eerlijk gezegd.
Toverspiegel schreef:
27-12-2017 12:32
knap dat je het zo goed kan verwoorden in je OP.

Wat misschien nog helpt om te benoemen bij een huisarts: Dat je ook de mogelijkheid van medicijnen niet wil uitsluiten. In je OP is het duidelijk, maar als je het lastig vindt om bij de huisarts aan te geven waarom je naar een psychiater wil en niet naar een psycholoog helpt het misschien.
Dankjewel :)
Ik denk dat een psychiater echt gericht onderzoek kan doen naar eventuele 'aandoeningen' en meer dan een psycholoog dat kan.
Maar dat van die medicijnen kan ik idd ook aangeven, al is dat niet mijn intentie.
Naar de huisarts en als je moeite heb om het te verwoorden dingen op papier zetten?
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
minnimouse schreef:
27-12-2017 12:38
Ik denk dat een psychiater echt gericht onderzoek kan doen naar eventuele 'aandoeningen' en meer dan een psycholoog dat kan.
Maar dat van die medicijnen kan ik idd ook aangeven, al is dat niet mijn intentie.

De test etc. werden hier afgenomen door psycholoog, daarna nog gesprek met psychiater die dan diagnose stelt.
minnimouse schreef:
27-12-2017 12:38
In principe kunnen ze het beiden. Al heb ik het idee dat psychologen soms ook behandelen zonder dat ze de precieze diagnose weten. Maar aangezien je al bij een psycholoog bent geweest zou ik inderdaad dit keer naar een psychiater gaan. Je verhaal klinkt best complex. Zou fijn zijn als je begeleid kunt worden door iemand die veel ervaring heeft en misschien vaker een verhaal als het jouwe heeft gehoord.
'Psycholoog' is geen beschermde titel. Iedereen mag zich dus zo noemen. Als je naar een psycholoog gaat kan dat iemand zijn die psychologie en een willekeurige psychologie-master gedaan heeft. Je hebt dan nog post-masteropleidingen, zoals Gezondheidspsyholoog (gz-psycholoog). En in het verlengde daarvan kan je nog klinisch psycholoog worden. Een basispsycholoog kan prima testen afnemen. Dit gebeurt dan wel olv een gz-psycholoog, klinisch psycholoog of psychiater. Een psychiater kan niet perse beter diagnoses stellen dan een Gz-psycholoog of klinisch-psycholoog.

Ik denk dat je het beste af bent bij een tweedelijns ggz-instelling, omdat je diagnostisch onderzoek wilt. Aan een POH-GGZ (praktijkondersteuner) heb je dan niet zoveel.
Saga_Röversdotter schreef:
27-12-2017 13:07
'Psycholoog' is geen beschermde titel. Iedereen mag zich dus zo noemen. Als je naar een psycholoog gaat kan dat iemand zijn die psychologie en een willekeurige psychologie-master gedaan heeft. Je hebt dan nog post-masteropleidingen, zoals Gezondheidspsyholoog (gz-psycholoog). En in het verlengde daarvan kan je nog klinisch psycholoog worden. Een basispsycholoog kan prima testen afnemen. Dit gebeurt dan wel olv een gz-psycholoog, klinisch psycholoog of psychiater. Een psychiater kan niet perse beter diagnoses stellen dan een Gz-psycholoog of klinisch-psycholoog.

Ik denk dat je het beste af bent bij een tweedelijns ggz-instelling, omdat je diagnostisch onderzoek wilt. Aan een POH-GGZ (praktijkondersteuner) heb je dan niet zoveel.
Bedankt voor de toelichting. Al die termen ... pfff ;-)
Kan ik dan het beste aan de huisarts aangeven dat ik diagnostisch onderzoek wil of ... ??
Ja, ik zou inderdaad aangeven dat je diagnostisch onderzoek wilt en dus graag een verwijzing naar een ggz-instelling wilt.

Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven