Lijf & Lijn alle pijlers

Koolhydraatarm het nieuwe jaar in!

28-12-2017 11:52 1352 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!

Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!

Groetjes,
Bea
Om even in ge pikken wanneer de mensen echt dikker zijn geworden...
In de voedselzandloper staat dat in de jaren 80 de mensen in korte tijd fors dikker zijn geworden. Dit was het moment waarop de overheid aardappels, pasta, rijst en brood als basisvoedsel aanbevolen. Koolhydraten als basis, en toen ging het dus echt grondig mis.
‘s morgens ontbijtgranen, brood als lunch en dan ‘s avonds aardappels met een stuk vlees. Dit zouden mensen die niet snoepen en dik zijn ook zeggen, ik eet gezond en toch ben ik dik, ik snap het niet...
Maar helaas, heel de dag teren op deze koolhydraten heeft de bevolking geen deugd gedaan. Daar hadden we zelfs geen chips of koek voor nodig blijkbaar.
FarFarAway schreef:
09-01-2018 05:42
In de voedselzandloper staat dat in de jaren 80 de mensen in korte tijd fors dikker zijn geworden. Dit was het moment waarop de overheid aardappels, pasta, rijst en brood als basisvoedsel aanbevolen. Koolhydraten als basis, en toen ging het dus echt grondig mis.
‘s morgens ontbijtgranen, brood als lunch en dan ‘s avonds aardappels met een stuk vlees. Dit zouden mensen die niet snoepen en dik zijn ook zeggen, ik eet gezond en toch ben ik dik, ik snap het niet...
Maar helaas, heel de dag teren op deze koolhydraten heeft de bevolking geen deugd gedaan. Daar hadden we zelfs geen chips of koek voor nodig blijkbaar.
Het voedingscentrum beveelt meer koolhydraten aan dan nodig idd en vindt e-nummers, zoetstof etc helemaal geen probleem.
Pieremachochel
girasole3 schreef:
08-01-2018 21:21
Vanavond heb ik bloemkool nasi gemaakt; ook weer zo heerlijk!
Het recept:

200 gram kippendijen (vind ik niet lekker; heb kalkoenfilet gebruikt)
nasikruiden
75 gr chorizo
1 prei
1/2 paprika
1/2 rode peper
1/2 bloemkool
1 of 2 eetlepels ketjap
50 gram taugé
Is dat voor 1 persoon? Klinkt erg lekker! Bloemkoolrijst maken vind ik altijd veel werk, maar de smaak is heerlijk!
Nee, voor 2 personen.
Ik vond het qua werk wel meevallen; heb een goede keukenmachine dus dan is het zo gebeurd.
nina1966 schreef:
08-01-2018 15:40
Ten eerste zijn de meeste vaste en langdurige leden van het atkinsforum slank. En radicaal. .... vind ik niet . Puur en zonder toevoegingen is sowieso gezond, we zijn gewoon te veel aan pakjes en toevoegingen gewend geraakt
Denk je nou echt dat er vóór alle moderne machinerieën zoveel brood gegeten werd als nu? Zoveel meel kon men niet produceren. Dorsen met de hand later met paard, Met een rieten platte mand tarwe omhoog gooien totdat het een beetje ontveld was, met de hand malen (met een beetje mazzel bij een molen ) Hoeveel brood kon een gezin produceren denk je. Niet de duizenden broden die nu uit de fabriek rollen.
Er werd dus gewoon minder van gegeten omdat er minder was.

Btw atkins leed aan voortschrijdend inzicht. Dat wil zeggen dat mensen alleen het beeld hebben van het aller eerste boek Hij bleef onderzoeken en was een groot aanhanger van groente en fruit.
Wat is er radicaal aan vlees, vis, groente en fruit? Weinig.
Degenen die je daar op foto’s ziet, zijn dik. Maakt mij niet uit verder, maar is geen goeie reclame voor een dieet/levenswijze. En zelf ben je ook te zwaar, geef je aan - dus zo goed vol te houden is het kennelijk niet.
Ik vind ‘puur’ eten ook niet zo radicaal hoor. Maar Atkins wel, en ook niet zo puur. Las op dat forum weleens de tip om bij trek in fruit, komkommer te laten weken in zoetstof met ananas-essence. Want oh wee als je toch fruit eet! Nou lekker puur. Rookworstje erbij...lekker puur allemaal.
Die ‘vroeger aten we geen of weinig brood’ en Joris Driepinter rethoriek heb UK vaker gelezen op van ie fora en huisvrouwenblogjes. Ik vind het weinig overtuigend; vooral omdat de demarcatie-punten inderdaad niet duidelijk zijn en er uit anecdotisch bewijs heerlijk wordt gecherrypickt - mijn ouders eten al hun leven 6 boterhammen per dag en elke dag aardappels of pasta en zijn slank. Is dat bewijs? Nee, net zomin als jouw kennissen dat zijn.
Overigens was Atkins geen onderzoeker hoor, hij was arts en schreef dieetboeken. Ken uw goeroe’s ;)
FarFarAway schreef:
Volgens mij was het in mijn grootouders tijd al gebruikelijk om brood en aardappels te eten. Alleen aten zij de warme maaltijd als lunch. En bij die aardappels werd er ook nog vet spek gegeten.
We zijn meer gaan zitten in de afgelopen decennia waardoor we zoveel aankomen van koolhydraten.
Ik heb trouwens ook weinig met: holbewoners aten ook geen brood. Of natuurvolk X eet alleen maar vis, dus is fruit niet nodig.

Ik ben geen holbewoner en ik woon niet op de noordpool.
Als het opperwezen had gewild dat we geen graan aten dan had hij/zij dat wel oneetbaar gemaakt voor ons.

Ik vind een gevarieerd voedingspatroon met beweging het beste. Dus als ik straks voldoende ben afgevallen zal ik gerust weer wat vaker naar brood of pasta grijpen.
FarFarAway schreef:
En wat aten we dan voor 80 als ontbijt, lunch en avondeten?
Sunny2017 schreef:
09-01-2018 09:29
En wat aten we dan voor 80 als ontbijt, lunch en avondeten?
Wij aten toen (eind jaren 60, begin jaren 70) ook al brood en aardappels idd. Pasta en rijst kwamen pas later in opmars, maar ik hield en hou meer van aardappels.
Als diverse wetenschappelijk onderzoekers er al niet uit komen wat nu precies de oorzaak is van het groeiend aantal mensen dat veel dikker wordt dan in de afgelopen eeuwen, dan zullen we er hier met elkaar ook niet uitkomen.

Met een beetje gezond verstand en experimenteren kunnen we wel voor onszelf zorgen en uitzoeken wat bij onszelf ervoor zorgt dat dit stopt of vermindert. En laten we dat nu ook net doen hier op dit topic! :)
Ik wil het topic ook niet verstoren, maar er waren en er zijn zat wetenschappers die er wel uitkomen, maar die staan het verdienmodel vd big pharma in de weg en krijgen niet de kans.
Pieremachochel
Zo, 9 dagen bezig ondertussen en de teller staat op -1.8 kg. Daarnaast lukt het ook nog steeds om elke ochtend langs de gym te gaan.

Ook al ben ik nog maar net terug gestart, toch voel ik me precies een ander mens. Veel meer energie, geen powernaps meer nodig, niet meer voortdurend trek, weg opgeblazen gevoel, ... heerlijk!

Ik ben begonnen met mijn gewicht bij te houden in de app "My weight". Ik vind het zelf heel motiverend om het grafiekje te zien en te zien of ik op schema loop om mijn doel op tijd te behalen.

Gisteren heerlijk sperziebonen met groenten/zeewier-burger gegeten. Het is lekkerder dan het klinkt ;-)

Vanavond staat gebakken wortelpeterselieschijfjes met kipkruiden en een hamburger met gesmolten kaas op het menu. :-D
anoniem_361355 wijzigde dit bericht op 09-01-2018 10:53
Reden: schrijffout
0.20% gewijzigd
Ik heb vanmorgen heerlijk gesport, ik doe aan krachttraining en altijd op nuchtere maag.
Vanmiddag eet ik pas en zoals gewoonlijk 3 gebakken eieren waarvan het vet nog afdruipt en daarop doe ik een paar plakken rauwmelkse kaas.
Gelijk daarna een hele komkommer en ik heb ook nog een bakje minitomaatjes en een avocado.
Verder in de middag rauwe macadamia noten, een paar rauwe paranoten en wat amandelen.
Mijn avondeten zal worden; 2 speklappen met 200 gram tuinbonen.
Ik sluit af met 200 gram Griekse yoghurt.
noglangnietjarig wijzigde dit bericht op 09-01-2018 11:00
Reden: +avocado
1.49% gewijzigd
Pieremachochel
Iemand schreef over kh arme repen van body en fit. Waren dat de clean protein bars? En welke smaak vind je het lekkerst?
girasole3 schreef:
08-01-2018 21:21
Vanavond heb ik bloemkool nasi gemaakt; ook weer zo heerlijk!
Het recept:

200 gram kippendijen (vind ik niet lekker; heb kalkoenfilet gebruikt)
nasikruiden
75 gr chorizo
1 prei
1/2 paprika
1/2 rode peper
1/2 bloemkool
1 of 2 eetlepels ketjap
50 gram taugé

Eerst de bloemkool gewassen in roosjes gesneden en daarna in de keukenmachine fijn gemalen tot 'rijst'.

Kip in stukjes snijden; chorizo in plakjes en die heb ik weer door de helft gedaan; prei in dunne reepjes, paprika in kleine blokjes en rode peper in hele dunne reepjes.

Kip in olie of boter roerbakken, daarna nasikruiden naar smaak toevoegen.
Chorizo erbij en nog een paar minuten roerbakken.
Paprika, prei en rode peper toevoegen en nog een minuut of 3 roerbakken.
1 of 2 eetlepels ketjap naar smaak toevoegen.
Tenslotte de bloemkoolrijst en taugé toevoegen en nog heel even mee warmen.

Het ontgiften wat ik hier al een aantal keren heb gelezen, heb ik helemaal niet gehad.
Drink sinds een paar dagen elke dag een bulletproof koffie en neem ook elke dag een glas water met 2 theelepels psyllium vezels en nog een glas water er achteraan. Goed voor de darmen.
Ketjap zich mega veel suiker in. Als je de moeite wil nemen, kikoman soja saus en na het koken/bakken/verhitten zelf wat zoetstof toevoegen. Je kan de kikoman van te voren zoeten zodat het net zo zoet smaakt als ketjap maar zoetstof (sacharine vloeibaar) gaat wat achteruit in smaak van langdurig verhitten.
noglangnietjarig schreef:
09-01-2018 06:57
Het voedingscentrum beveelt meer koolhydraten aan dan nodig idd en vindt e-nummers, zoetstof etc helemaal geen probleem.
Nee omdat de hoofdsponsor unilever is En ja ze hebben het ondertussen wat verdonkeremaand maar als iemand uit de top een leerstoel krijgt gesponsord door...unilever dan weet je dat ze er toch nog steeds achter zitten.

Unilever is de hoofdaandeelhouder van vele merken onzin eten.
Lorelai schreef:
09-01-2018 08:13
Degenen die je daar op foto’s ziet, zijn dik. Maakt mij niet uit verder, maar is geen goeie reclame voor een dieet/levenswijze. En zelf ben je ook te zwaar, geef je aan - dus zo goed vol te houden is het kennelijk niet.
Ik vind ‘puur’ eten ook niet zo radicaal hoor. Maar Atkins wel, en ook niet zo puur. Las op dat forum weleens de tip om bij trek in fruit, komkommer te laten weken in zoetstof met ananas-essence. Want oh wee als je toch fruit eet! Nou lekker puur. Rookworstje erbij...lekker puur allemaal.
Die ‘vroeger aten we geen of weinig brood’ en Joris Driepinter rethoriek heb UK vaker gelezen op van ie fora en huisvrouwenblogjes. Ik vind het weinig overtuigend; vooral omdat de demarcatie-punten inderdaad niet duidelijk zijn en er uit anecdotisch bewijs heerlijk wordt gecherrypickt - mijn ouders eten al hun leven 6 boterhammen per dag en elke dag aardappels of pasta en zijn slank. Is dat bewijs? Nee, net zomin als jouw kennissen dat zijn.
Overigens was Atkins geen onderzoeker hoor, hij was arts en schreef dieetboeken. Ken uw goeroe’s ;)
Fruit word helemaal niet afgeraden En ananas zit bomvol suiker Het fruit van tegenwoordig is allemaal genetisch gemanipuleerd om het maar zoeter te laten zijn.
Denk maar aan de kiwi Toen die net in nederland te krijgen was was het een zurige vrucht Nu zijn ze weeïg zoet En je hebt het nu over het forum gedeelte waar mensen ervaringen ed posten. Neem jij alles wat iemand schrijft voor waar aan? Doe je dat hier ook? Dus als ik een topic open met "poep is gezond, eet je eigen poep op" dan neem je dat ook voor waar aan?
En wat mr atkins betreft, ja hij was arts maar waarom zou een arts geen onderzoeken kunnen doen?
redbulletje schreef:
09-01-2018 08:20
Volgens mij was het in mijn grootouders tijd al gebruikelijk om brood en aardappels te eten. Alleen aten zij de warme maaltijd als lunch. En bij die aardappels werd er ook nog vet spek gegeten.
We zijn meer gaan zitten in de afgelopen decennia waardoor we zoveel aankomen van koolhydraten.
En door de grotere hoeveelheid vet die gegeten werd was de verzadiging sneller en dus aten ze minder brood en aardappels. Brood was toen echt heel anders dan nu hoor. Veel grover en het amerikaanse graan was nog niet zo overheersend aanwezig. Dat kwam na de oorlog. Nu is er alleen nog maar het gemanipuleerde graan.
Ik heb biologische ketjap van Yakso.
Maar dan nog: 1 of 2 eetlepels op een volle wok eten is zo goed als niks.
Heb net even op het etiket gekeken en er zit 57 gr khd per 100 ml in; ik heb 4 of 5 ml gebruikt, dan heb je het over hooguit 3 gr khd voor de hele pan waar man, dochter en ik van gegeten hebben, dus iets van 1 gr per persoon.
Daar kan ik echt niet wakker van liggen.
noglangnietjarig schreef:
09-01-2018 10:45
Ik wil het topic ook niet verstoren, maar er waren en er zijn zat wetenschappers die er wel uitkomen, maar die staan het verdienmodel vd big pharma in de weg en krijgen niet de kans.
:)
Case-je schreef:
09-01-2018 10:01
Als diverse wetenschappelijk onderzoekers er al niet uit komen wat nu precies de oorzaak is van het groeiend aantal mensen dat veel dikker wordt dan in de afgelopen eeuwen, dan zullen we er hier met elkaar ook niet uitkomen.

Met een beetje gezond verstand en experimenteren kunnen we wel voor onszelf zorgen en uitzoeken wat bij onszelf ervoor zorgt dat dit stopt of vermindert. En laten we dat nu ook net doen hier op dit topic! :)
Daar zijn ze dus wel uit En de diverse fabrikanten zijn ook druk bezig hun producten aan te passen. Kijk maar eens naar de adviezen van het voedingscentrum van 30 jaar geleden en nu. Groot verschil en dat aanpassen doen ze als de fabrikant (hun baas) het product heeft aangepast.
girasole3 schreef:
09-01-2018 11:59
Ik heb biologische ketjap van Yakso.
Maar dan nog: 1 of 2 eetlepels op een volle wok eten is zo goed als niks.
Heb net even op het etiket gekeken en er zit 57 gr khd per 100 ml in; ik heb 4 of 5 ml gebruikt, dan heb je het over hooguit 3 gr khd voor de hele pan waar man, dochter en ik van gegeten hebben, dus iets van 1 gr per persoon.
Daar kan ik echt niet wakker van liggen.
Nee als het alleen maar de ketjap is Maar er zitten zoveel verborgen suikers in alledaagse producten dat dat makkelijk op kan lopen Btw ze zijn dat wel aan het veranderen. Vroeger bevatte knakworst 5 gr suiker om een voorbeeld te noemen, wat doet suiker in worst...je meer laten eten! Maar dat zijn ze nu al een aantal jaar aan het terug draaien gelukkig.
nina1966 schreef:
09-01-2018 11:50
Nee omdat de hoofdsponsor unilever is En ja ze hebben het ondertussen wat verdonkeremaand maar als iemand uit de top een leerstoel krijgt gesponsord door...unilever dan weet je dat ze er toch nog steeds achter zitten.

Unilever is de hoofdaandeelhouder van vele merken onzin eten.
YES!
Pieremachochel
Eindelijk ben ik sinds gisteren van die nare buikgriep/ketogriep af. Gisteren durfde ik nog niet goed te eten, want bang dat het er weer met een vaart uit zou komen, maar vandaag ben ik wat minder huiverig. Vandaag dus ook weer een bulletkoffie genomen.

Heerlijk een paar uur gewandeld vanmorgen: het vriest hier (buurt Lauwersmeer) nog steeds en het is zonnig. Helaas gaat de temperatuur morgen weer stijgen. Ik heb liever nog een maand of zo dit weer: lekker droog, zonnig en koud. Ik kan geen nattigheid meer zíen gewoon, na de maanden van druilerige, grijze nattigheid die we hier hadden.
Ons lichaam is van oorsprong een vetverbrander en geen suikerverbrander. Geeft ook rust trouwens, vet en suiker geeft stress, dus staar je aub niet blind als op het etiket staat van 'maar' zo weinig suiker. Suiker wordt niet ineens beter omdat het 'maar' minder is.
Neemt natuurlijk niet weg dat je wel afvalt, wat misschien voor de meesten ook alleen maar de bedoeling is.
Ik ben me in het verleden juist door koolhydraatarm gaan verdiepen in hoe eea nu werkelijk in elkaar zit, nou dan trek je dus een beerput open, ongelooflijk.
Pieremachochel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven