Koolhydraatarm het nieuwe jaar in!
donderdag 28 december 2017 om 11:52
Hoi allen,
Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!
Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!
Groetjes,
Bea
Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!
Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!
Groetjes,
Bea
dinsdag 9 januari 2018 om 12:35
gelukkig dat je opgeknapt bent!Case-je schreef: ↑09-01-2018 12:23Eindelijk ben ik sinds gisteren van die nare buikgriep/ketogriep af. Gisteren durfde ik nog niet goed te eten, want bang dat het er weer met een vaart uit zou komen, maar vandaag ben ik wat minder huiverig. Vandaag dus ook weer een bulletkoffie genomen.
Heerlijk een paar uur gewandeld vanmorgen: het vriest hier (buurt Lauwersmeer) nog steeds en het is zonnig. Helaas gaat de temperatuur morgen weer stijgen. Ik heb liever nog een maand of zo dit weer: lekker droog, zonnig en koud. Ik kan geen nattigheid meer zíen gewoon, na de maanden van druilerige, grijze nattigheid die we hier hadden.
Ik ben ook wel blij dat je al kunt vernemen dat de dagen weer wat langer worden.
Pieremachochel
dinsdag 9 januari 2018 om 12:52
Toch denk ik dat het dik worden vooral toe te schrijven valt aan het overweldigende aanbod van lekkernijen.FarFarAway schreef: ↑09-01-2018 05:42Om even in ge pikken wanneer de mensen echt dikker zijn geworden...
In de voedselzandloper staat dat in de jaren 80 de mensen in korte tijd fors dikker zijn geworden. Dit was het moment waarop de overheid aardappels, pasta, rijst en brood als basisvoedsel aanbevolen. Koolhydraten als basis, en toen ging het dus echt grondig mis.
‘s morgens ontbijtgranen, brood als lunch en dan ‘s avonds aardappels met een stuk vlees. Dit zouden mensen die niet snoepen en dik zijn ook zeggen, ik eet gezond en toch ben ik dik, ik snap het niet...
Maar helaas, heel de dag teren op deze koolhydraten heeft de bevolking geen deugd gedaan. Daar hadden we zelfs geen chips of koek voor nodig blijkbaar.
Kaasbroodjes, saucijzenbroodjes, broodjes crocet, hamburgers, patat, bij de koffie een paar speculaasjes, bij verjaardag van een collega gebak, snoeppot op het bureau, ff pizza bestellen, een snelle pasta met een pot saus, in elk ziekenhuis kun je koffie bestellen en men neemt er dan een snack bij en ga zo maar door.
Er is overal lekkers te krijgen en op straat zie je menigeen iets weghappen.
Dat was vroeger niet zo.
dinsdag 9 januari 2018 om 13:15
Ja, lekker is dat he?! Ik merk hier echt dat het al iets langer licht is. Vind de lange avonden in de zomer ook altijd zo fijn. Dan ga ik nog wel tegen tien uur 's avonds nog met de honden in de natuur wandelen. Verheug ik me nu al opnoglangnietjarig schreef: ↑09-01-2018 12:35gelukkig dat je opgeknapt bent!
Ik ben ook wel blij dat je al kunt vernemen dat de dagen weer wat langer worden.
dinsdag 9 januari 2018 om 14:06
Joehoeeee mensen
Dat is de bevinding na grootschalige onderzoeken en statistieken. Staat er haarfijn met verwijzing naar studies in, krijg ik niet zo netjes uitgelegd.
Waar het vooral om gaat volgens mij is dat het nu allemaal EN is en niet OF. En bovenop alles ook nog eens frisdrank en minder beweging.
Van een aardappel alleen word je niet dik uiteraard. Of het gezond is dat is een ander verhaal natuurlijk.
dinsdag 9 januari 2018 om 14:16
noglangnietjarig schreef: ↑09-01-2018 12:32Ons lichaam is van oorsprong een vetverbrander en geen suikerverbrander. Geeft ook rust trouwens, vet en suiker geeft stress, dus staar je aub niet blind als op het etiket staat van 'maar' zo weinig suiker. Suiker wordt niet ineens beter omdat het 'maar' minder is.
Neemt natuurlijk niet weg dat je wel afvalt, wat misschien voor de meesten ook alleen maar de bedoeling is.
Ik ben me in het verleden juist door koolhydraatarm gaan verdiepen in hoe eea nu werkelijk in elkaar zit, nou dan trek je dus een beerput open, ongelooflijk.
Dat heb ik dus ook. Door er meer over te lezen ben ik toch anders gaan kijken naar bepaalde voeding, als je eenmaal echt weet wat iets met je lichaam doet denk je wel twee keer na merk ik.
Dat futloze gevoel wil ik echt niet meer, voel mij zoveel energieker! En nu snap ik ook hoe dat kwam, die koolhydraten zijn ‘lege’ calorieen, dat vult wel maar voedt niet...
Ik was vroeger zo gek op brood, nu weet ik dat er tig lekkerdere lunches zijn!
dinsdag 9 januari 2018 om 14:32
Uiteraard is het niet de schuld van 1 macronutrient. Obesitas is een complex probleem met meerdere aan elkaar gerelateerde oorzaken. Iedereen met enige echte inhoudelijke expertise weet dat. Complottheorieën en het zien van van causale relaties tussen wat random datapunten zijn op zn best lachwekkend, en op zn slechts gewoon oninteressant. Het is ook jammer dat het de focus verlegt van gewoon gezond eten. Wat dat is, is in grote lijnen al lang bekend onder de echte experts: veel groente, plantaardige eiwitten, fruit, noten, matig vlees en vis. En de koolhydraten daarbij wat beperken kan daarbij goed werken.
dinsdag 9 januari 2018 om 14:36
Ik verheug me ook weer op de lange avonden Case-je!
Ben vandaag vrij en net heerlijk met de honden een uur gewandeld in het zonnetje.
Ik ben ook dol op deze ijskoude zonnige dagen. Muts op en lekker naar buiten.
Vanochtend een smoothie met spinazie, yoghurt en blauwe bessen. Lunch 2 eieren met salami en kaas en groentenmix en vanavond kip met groenten in kokosmelk.
Ben vandaag vrij en net heerlijk met de honden een uur gewandeld in het zonnetje.
Ik ben ook dol op deze ijskoude zonnige dagen. Muts op en lekker naar buiten.
Vanochtend een smoothie met spinazie, yoghurt en blauwe bessen. Lunch 2 eieren met salami en kaas en groentenmix en vanavond kip met groenten in kokosmelk.
-
dinsdag 9 januari 2018 om 14:40
Ze aten ook balkenbrij en bakbloedworst. Het lag vroeger niet aan de voeding maar aan de lichaamsverbranding. Het huishouden was veel zwaarder ,gezinnen waren groter en geen wasdroger,robotstofzuiger etc in die tijd.Die tijd is niet te vergelijken met de huidige tijd.redbulletje schreef: ↑09-01-2018 08:20Volgens mij was het in mijn grootouders tijd al gebruikelijk om brood en aardappels te eten. Alleen aten zij de warme maaltijd als lunch. En bij die aardappels werd er ook nog vet spek gegeten.
We zijn meer gaan zitten in de afgelopen decennia waardoor we zoveel aankomen van koolhydraten.
dinsdag 9 januari 2018 om 14:49
Oorzaak is dat mensen vroeger veel meer lichaamsbeweging buiten en binnenshuis hadden. Daar kan de sportschool niet tegenop. Vroeger speelde je als kind veel meer buiten. Zitten wordt nu het nieuwe roken genoemd.
En kijk eens in de schappen van de supermarkt.Zoveel keuzes had je vroeger niet.En die light producten maken ook steeds dikker.Kijk laatste uitzending Radar eens over de voedingshypen,zo goed is Stevia ook niet. Zeezout is hetzelfde als de gewone keukenzout en de laatste hype is ronduit slecht een glas opgelost zout gatverrrr.
We leven veel te overdadig ook in onze voeding......
dinsdag 9 januari 2018 om 14:49
Vroeger aten ze geen marsen en chips En als je worst kocht was het worst Kijk voor de aardigheid eens op een verpakking.Habbekratz schreef: ↑09-01-2018 14:40Ze aten ook balkenbrij en bakbloedworst. Het lag vroeger niet aan de voeding maar aan de lichaamsverbranding. Het huishouden was veel zwaarder ,gezinnen waren groter en geen wasdroger,robotstofzuiger etc in die tijd.Die tijd is niet te vergelijken met de huidige tijd.
Kips leverworst
Ingrediënten
Ingrediënten: Varkenslever 33%, varkensspek, varkenszwoerd, water, varkensvlees 8%, zout, TARWEBLOEM, varkenshemoglobine, specerijen, stabilisator: E451, natuurlijk aroma, aroma (bevat TARWE), dierlijk eiwit (rund, varken), suiker, antioxidanten: E316, E330, uien, glucosestroop, kruiden, dextrose, conserveermiddel: E250, E = Door de EU goedgekeurde hulpstof.
Als je rekent zie je dat er 41% vleesproduct in zit. En om het nog ondoorzichtiger te maken staat er zowel suiker als glucosestroop als dextrose in Dan lijkt het minder
Denk zomaar dat je in de jaren 30 \ 40 een leverworst kocht dat er meer lever en minder suiker in zat.
dinsdag 9 januari 2018 om 16:27
Klopt, clean protein. Ik vind de salted caramel heel lekker, maar deze is wel erg zoet. Cookie dough en peanut butter vind ik ook erg lekker en zijn minder zoet. Je kunt ook een doos bestellen met verschillende smaken:)jazekerenof schreef: ↑09-01-2018 11:21Iemand schreef over kh arme repen van body en fit. Waren dat de clean protein bars? En welke smaak vind je het lekkerst?
dinsdag 9 januari 2018 om 16:34
Zo''n reepje van 60 gr is 200 cals.
De zoetstoffen die er in zitten doen wel veel met je bloedsuikerspiegel. Er staat ook duidelijk (in kleine lettertjes) bij dat het NIET geschikt is voor diabeten.
Ik zou ze niet nemen.
dinsdag 9 januari 2018 om 16:36
Maar als je bloedsuikerspiegel er van op hol slaat en je stopt je daarom daarna weer vol met ....Habbekratz schreef: ↑09-01-2018 14:54Maar verse ananas is juist heel gezond
http://www.ananasgezond.nl/
Daar gaat het om met khd arm eten. Dat je bloedsuiker gelijkmatig blijft en je zodoende die snaaizin niet meer krijgt.
Niet iedereen heeft dat met alles Ik kan bv geen kersen eten. Ananas wel, net al appel wat bij vele anderen weer voor een snaai aanval zorgt.
Daarom is opbouwen best heel handig Dan weet je waar jij persoonlijk wel en niet tegen kan.
dinsdag 9 januari 2018 om 17:19
Je woont ook in het Noorden? En ook meer dan één hond?
Nu wandelen is echt lekker ja!
Goed bezig!Vanochtend een smoothie met spinazie, yoghurt en blauwe bessen. Lunch 2 eieren met salami en kaas en groentenmix en vanavond kip met groenten in kokosmelk.
Ik had ook een lekkere shake gemaakt vandaag: kokosmelk met een paar scheppen Griekse yoghurt, chiazaad, en wat andere zaden en pitten (handje, alles bij elkaar), handje walnoten, 1 el ahornsiroop en iets van 50 gram (in de kokosmelk gewelde) gojibessen. Echt lekker!
dinsdag 9 januari 2018 om 17:27
En aan de hand van vandaag herken ik ineens de verhalen over heel veel meer energie hebben! Jemig, ik leek wel een stuiterbal vandaag! Op het hyperen af bijna. Het mocht ook wel een tandje minder
Maar daardoor, behalve lekker een paar uur gewandeld, ook schoongemaakt en wat projectjes afgemaakt die ik nog had liggen. Én mijn 'hooikist' afgemaakt, want daar ga ik straks hachee in maken voor morgen. Mjam!
Maar daardoor, behalve lekker een paar uur gewandeld, ook schoongemaakt en wat projectjes afgemaakt die ik nog had liggen. Én mijn 'hooikist' afgemaakt, want daar ga ik straks hachee in maken voor morgen. Mjam!
dinsdag 9 januari 2018 om 17:28
Dat is pertinent niet waar, niet alles geloven wat de tv je voorschotelt.
https://www.ahealthylife.nl/gezond-zout-goed-of-fout/
https://moniquevandervloed.nl/is-sole-en-is-goed/
Pieremachochel
dinsdag 9 januari 2018 om 17:46
Kijk Radar.noglangnietjarig schreef: ↑09-01-2018 17:28Dat is pertinent niet waar, niet alles geloven wat de tv je voorschotelt.
https://www.ahealthylife.nl/gezond-zout-goed-of-fout/
https://moniquevandervloed.nl/is-sole-en-is-goed/
Het is onderzocht in een laboratorium.
dinsdag 9 januari 2018 om 17:49
Toevallig heb ik het gezien gisteravond en ik heb geen uitslagen zwart op wit gezien nog niet eens een onderbouwing.
Pieremachochel
dinsdag 9 januari 2018 om 17:53
https://gezondr.nl/is-zeezout-beter-dan-gewoon-zout/noglangnietjarig schreef: ↑09-01-2018 17:49Toevallig heb ik het gezien gisteravond en ik heb geen uitslagen zwart op wit gezien nog niet eens een onderbouwing.
Er zit dus weinig tot geen verschil tussen zeezout en gewoon zout. Zeezout wordt doorgaans wel in grovere stukken verkocht, wat voor een intensere ‘smaakpiek’ kan zorgen. Grovere korrels zorgen er echter ook voor dat je al snel meer zout neemt dan wanneer je normaal zout zou gebruiken.
dinsdag 9 januari 2018 om 18:02
dinsdag 9 januari 2018 om 18:11
Ik zou die vele koffie laten staan mijn man wordt ook moe van koffie inplaats dat het oppept.Cateautje schreef: ↑09-01-2018 18:02Ik ben de laatste dagen erg moe en snap niet zo goed wat ik verkeerd doe. Waar worden jullie moe van?
Ik eet in de morgen 2 allinson boterhammen met kaas, tussendoor gehaktballetjes, surimisticks, cashewnoten en in de avond eet ik groente met kip.
Ik drink veel koffie, zwart.
En ik zou ook een bakje yogurt met fruit erbij nemen.
dinsdag 9 januari 2018 om 18:20
Dankje! Yoghurt is niet de bedoeling, want lactose. Ik eet het wel zo nu en dan, maar dan ben ik een paar dagen zo stijf als een plank. Helaas is sojayoghurt gezoet en is dat zonder suiker niet te krijgen.Habbekratz schreef: ↑09-01-2018 18:11Ik zou die vele koffie laten staan mijn man wordt ook moe van koffie inplaats dat het oppept.
En ik zou ook een bakje yogurt met fruit erbij nemen.
Ik moet inderdaad eens stoppen met al die koffie, sowieso een goed plan, maar ik weet niet wat ik er voor in de plaats moet drinken, daarom drink ik het nog steeds, ben er allang mee aan het worstelen.