Koolhydraatarm het nieuwe jaar in!
donderdag 28 december 2017 om 11:52
Hoi allen,
Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!
Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!
Groetjes,
Bea
Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!
Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!
Groetjes,
Bea
zondag 21 januari 2018 om 01:25
zondag 21 januari 2018 om 01:32
Nog een paar heerlijke knolselderijsoepen gevonden.
https://www.okokorecepten.nl/recept/soe ... derijsoep/
https://www.okokorecepten.nl/kookboeken ... elf-gezond Ik weet niet wat die is.
https://www.okokorecepten.nl/recept/soe ... derijsoep/
https://www.okokorecepten.nl/kookboeken ... elf-gezond Ik weet niet wat die is.
zondag 21 januari 2018 om 09:55
Babette: heb je dat stuk gelezen uit die link? Ik denk dat je hormonen gewoon wat in de war zijn geraakt door het afvallen. Dat hoor je wel vaker. (je moet wel even nakijken of de pil wel betrouwbaar is als je een stopweek inlast midden in de strip - ik slik al jaren de pil niet meer, dus ik heb geen idee).
Ik zou hier overigens ook niet mee naar de huisarts gaan. Laten we vooral niet al te paniekerig doen over dingen. Als je normaal kha eet (lees: dus je kh uit groenten haalt en dus zoveel mogelijk onbewerkte producten), dan is het een gezonde manier van eten. Zeker als je overgewicht hebt en afvalt dan zullen er dingen in je lichaam veranderen, want afvallen is niet alleen maar gewicht verliezen maar heeft effect op je hele lichaam.
Ik zou hier overigens ook niet mee naar de huisarts gaan. Laten we vooral niet al te paniekerig doen over dingen. Als je normaal kha eet (lees: dus je kh uit groenten haalt en dus zoveel mogelijk onbewerkte producten), dan is het een gezonde manier van eten. Zeker als je overgewicht hebt en afvalt dan zullen er dingen in je lichaam veranderen, want afvallen is niet alleen maar gewicht verliezen maar heeft effect op je hele lichaam.
zondag 21 januari 2018 om 10:06
Doordat je lichaam zich aan het herstellen is. Jouw hormoonhuishouding was blijkbaar wat op de hobbel. Kijk het even aan en eventueel kun je de koolhydraatinname wat verhogen. Maar meestal trekt dat na een paar weken bij.Babette2017 schreef: ↑20-01-2018 20:02Ik heb een probleem en hoop dat iemand het herkent, aangezien ik op internet lees dat dit vaker voorkomt. Ik ben al jaren aan de pil en sinds ik koolhydraatarm eet heb ik door mijn pilstrip heen (tweede week) een doorbraakbloeding gehad. En niet zo’n lichte ook![]()
Hoe komt dit??
De alvleesklier is de hoofdproducent van hormonen Niet alleen het hormoon insuline. Die is zich nu aan het herstellen en daardoor worden de hormonen in mindere (insuline) en andere in meerdere mate geproduceerd. Dit gebeurt vaker. Maar bij ongerustheid kun je altijd je huisarts bellen natuurlijk.
zondag 21 januari 2018 om 10:07
Een diëtist voor een doorbraakbloeding?
zondag 21 januari 2018 om 10:09
Tja.noglangnietjarig schreef: ↑20-01-2018 21:43Het is een algemeen bekend verschijnsel, de tip die gegeven is, is juist:
“ Babette: dat komt wel vaker voor ja. Zie ook hier: http://slank4u2.nl/afkick-verschijnsele ... arm-dieet/ en dan onder 8.
“
Het wordt hier bij de dag gezelliger![]()
zondag 21 januari 2018 om 10:10
noglangnietjarig schreef: ↑21-01-2018 01:09Tjonge jonge zeg.. (vr)eet vet(ten), dat doet je humeur pas goed![]()
zondag 21 januari 2018 om 12:45
Vanochtend begonnen met een bakje skyr met een scheutje slagroom, wat noten, lijnzaad en kaneel.
Tussendoor een bulletproof koffie.
Als lunch kh-arme vezelrijke crackers met roomboter en kaas
Voor vanavond heb ik een courgettesoep met roomkaas en zalmsnippers gepland.
Vanmiddag naar een verjaardag; daar misschien een stukje kaas of worst.
Hopelijk morgen dan weer een stukje lichter dan afgelopen maandag.
zondag 21 januari 2018 om 15:44
Misschien had ik het recept erbij moeten geven, maar dat kom ik niet vinden.
Reden is dat rauwe rode bietjes een beetje naar aarde smaken. (In het Engels "it tastes like dirt." Alsof de aarde er niet goed is af gewassen.
Dat wordt in het recept gecompenseerd door er amandelsnippers en honing of poedersuiker over te doen als smaakmaker.
Ondertussen heb ik besloten om rode bietjes kort te blancheren en er dan gewoon fruit over of bji te doen.
Zo vind ik appel en peer bijna overal lekker bij. I.p.v. jam wat ook zou kunnen.
Van een kennis heb ik ooit een potje jam gekregen uit eigen tuin met heel weinig suiker. Om je vingers bij af te likken!!!
Ik houd van de zuivere smaak van fruit zonder suiker. (Maar een suikerbiet die zou misschien ook wel gegeten kunnen worden. Maar rode biet en knolselderij is prima. Als je de historie van seizoensgebonden verwerken en conserveren erbij haalt dan krijg je heel andere inzichten.
Zeker vanwege dit topic en de richting die het op gaat.)
Maar terug naar het amandelmeel. Poedersuiker wordt gebruikt omdat het makkelijk mengt. Na erover te denken. Pannenkoeken zijn warm en poedersuiker smelt en plakt. Honing plakt en dat kan je in een dressing makkelijker verwerken. Ik denk dat de dressing met o.a. uitjes die aangefruit worden.... Ik ga toch eens zoeken naar die recepten. Voorlopig heb ik het nog druk met knolselderij.
Bakmeel wordt ook wel als bindmiddel gebruikt en als vervanging van bakmeel wordt ergens amandelmeel gebruikt.
Dit topic is om te rekenen en als iedereen afhaakt. Ja, dan komen er geen goede reacties meer.
Dank je en ik denk dat ik even wat recepten moet bekijken en dan de ingrediënten vergelijken.
zondag 21 januari 2018 om 15:50
Gisteren een hele zak chips op gegeten om de 4 kilo die ik kwijt ben weer erbij te krijgen. Dan gaat dat sneller.
Nee hoor, is een grapje. If you cannot beat it. Eat it.
Die zak heb ik gewoon open gereten en opge
geten.
EDIT: Nee, ik had gewoon honger en geen zin om te koken.
Nee hoor, is een grapje. If you cannot beat it. Eat it.
Die zak heb ik gewoon open gereten en opge
EDIT: Nee, ik had gewoon honger en geen zin om te koken.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 21-01-2018 15:53
Reden: Die ene keer per jaar. Het was maar een mini-zakje. :)
Reden: Die ene keer per jaar. Het was maar een mini-zakje. :)
12.67% gewijzigd
zondag 21 januari 2018 om 16:14
Pumps_italiaans schreef: ↑21-01-2018 15:44Misschien had ik het recept erbij moeten geven, maar dat kom ik niet vinden.
Reden is dat rauwe rode bietjes een beetje naar aarde smaken. (In het Engels "it tastes like dirt." Alsof de aarde er niet goed is af gewassen.
Dat wordt in het recept gecompenseerd door er amandelsnippers en honing of poedersuiker over te doen als smaakmaker.
Ondertussen heb ik besloten om rode bietjes kort te blancheren en er dan gewoon fruit over of bji te doen.
Ik vind het daarom lekker om er wat balsamico op te doen (ook lekker: kort grillen met balsamico en geitenkaas).
zondag 21 januari 2018 om 16:25
Misschien nog een tip voor beleg zonder toegevoegde suikers.
Naast de dubbelworst Stegeman met weinig suiker.
Amandelboter (zie een stukje terug voor hoe je dat zelf kan maken)
Hummus kan je van gekookte kikkererwten maken en dan i.p.v. tahin en tamarinde en sesam zuivere sesamolie toevoegen. Voor de rest even een simpel recept erbij nemen. Probleem is de houdbaarheid. Het meeste moet binnen 3 dagen gegeten worden. Bijna alles kan verwerkt worden als puree. Dat kan weer wel ingevroren, maar vraagt om planning.
EDIT: Sesamolie en ook andere olie (deze in elk geval zeker) heeft veel meervoudig onverzadigde vetten en die worden aangetast door verhitting.
Koud verwerken is daarom gezonder. Voor de broodnodige variatie doe ik het ook wel eens in puree i.p.v. gesmolten boter of margarine. Er is niet veel van nodig.
Naast de dubbelworst Stegeman met weinig suiker.
Amandelboter (zie een stukje terug voor hoe je dat zelf kan maken)
Hummus kan je van gekookte kikkererwten maken en dan i.p.v. tahin en tamarinde en sesam zuivere sesamolie toevoegen. Voor de rest even een simpel recept erbij nemen. Probleem is de houdbaarheid. Het meeste moet binnen 3 dagen gegeten worden. Bijna alles kan verwerkt worden als puree. Dat kan weer wel ingevroren, maar vraagt om planning.
EDIT: Sesamolie en ook andere olie (deze in elk geval zeker) heeft veel meervoudig onverzadigde vetten en die worden aangetast door verhitting.
Koud verwerken is daarom gezonder. Voor de broodnodige variatie doe ik het ook wel eens in puree i.p.v. gesmolten boter of margarine. Er is niet veel van nodig.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 21-01-2018 16:34
22.40% gewijzigd
zondag 21 januari 2018 om 18:42
Ik vind dat je best weinig eet. Tussendoor niet wat rauwkost, gekookt eitje met likje mayo, visje? Je moet echt wat meer eten want het lijkt erg weinig.girasole3 schreef: ↑21-01-2018 12:45Vanochtend begonnen met een bakje skyr met een scheutje slagroom, wat noten, lijnzaad en kaneel.
zondag 21 januari 2018 om 19:25
Ik mis de groente, en wat fruit. Groente is beter dan fruit maar dat zou je sochtends door je yoghurt skyr kwark kunnen doen en de noten als tussendoortje eten?
Tussendoor wat vis /vlees kan best Te weinig eiwitten zorgt voor spierafbraak en dat wil je niet. Hoe meer spieren hoe meer energie je lichaam nodig heeft. Tussendoor een komkommertje met kruidenkaas of filet oid?
zondag 21 januari 2018 om 19:32
De kracht van koolhydraat arm ligt 'm er in dat je door vetverbranding (in het begin) geen honger hebt en dus een makkelijke start kunt maken. Het zit 'm ook in dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.
Een lichaam vraagt om voedsel ook als het voldoende calorieeen/brandstof binnenkrijgt als het bepaalde voedingsstoffen mist. Dus als je de hele dag patat eet krijg je uiteindelijk toch vreetzin Niet omdat je niet genoeg zou hebben gegeten maar omdat een lichaam ook vitaminen mineralen etc wil hebben.
De kracht van op een goede manier low carb doen is dat je dus een prima hoeveelheid voedingsstoffen binnenkrijgt dus je lichaam vraagt niets én je gaat over op veterbranden wat je hormonen in balans brengt en waardoor je dus niet te veel eet.
Daar zit ook het "gevaar" van vervangers in. Een keertje een taartje bakken low carb of bonbons is echt prima. Maar net zo eten als eerst gewoon omdat je niet aankomt zorgt uiteindelijk toch er voor dat ook het low carb niet meer werkt. Je vervalt dan ook snel in de oude eetgewoontes en komt weer aan.
Daarom word het ook meer gezien als leefwijze dan als tijdelijk dieet. Als je je koekjes en chips nu gewoon vervangt voor lowcarb zal er uiteindelijk niets veranderen. Het gaat er toch om dat je op een goed gewicht blijft en niet alleen komt.
Genoeg groentes, eiwitten en vetten zorgen daar voor, dat je minder snoept en dus makkelijker keuzes maakt en dus ook op je ideale gewicht blijft.
De ervaring leert echt dat mensen die het zien als tijdelijk en het eetpatroon dat ze nu hebben gewoon aanhouden maar dan low carb (met reepjes en vervangers) niet blijvend hun gewicht kwijt raken maar weer aankomen.
Een lichaam vraagt om voedsel ook als het voldoende calorieeen/brandstof binnenkrijgt als het bepaalde voedingsstoffen mist. Dus als je de hele dag patat eet krijg je uiteindelijk toch vreetzin Niet omdat je niet genoeg zou hebben gegeten maar omdat een lichaam ook vitaminen mineralen etc wil hebben.
De kracht van op een goede manier low carb doen is dat je dus een prima hoeveelheid voedingsstoffen binnenkrijgt dus je lichaam vraagt niets én je gaat over op veterbranden wat je hormonen in balans brengt en waardoor je dus niet te veel eet.
Daar zit ook het "gevaar" van vervangers in. Een keertje een taartje bakken low carb of bonbons is echt prima. Maar net zo eten als eerst gewoon omdat je niet aankomt zorgt uiteindelijk toch er voor dat ook het low carb niet meer werkt. Je vervalt dan ook snel in de oude eetgewoontes en komt weer aan.
Daarom word het ook meer gezien als leefwijze dan als tijdelijk dieet. Als je je koekjes en chips nu gewoon vervangt voor lowcarb zal er uiteindelijk niets veranderen. Het gaat er toch om dat je op een goed gewicht blijft en niet alleen komt.
Genoeg groentes, eiwitten en vetten zorgen daar voor, dat je minder snoept en dus makkelijker keuzes maakt en dus ook op je ideale gewicht blijft.
De ervaring leert echt dat mensen die het zien als tijdelijk en het eetpatroon dat ze nu hebben gewoon aanhouden maar dan low carb (met reepjes en vervangers) niet blijvend hun gewicht kwijt raken maar weer aankomen.
zondag 21 januari 2018 om 19:34
Vandaag inderdaad geen fruit; maar ik eet wel regelmatig een kiwi of wat rood fruit,
Vanmiddag op verjaardag alleen wat noten gegeten, er was geen kaas of worst.
Thuisgekomen een eitje met mayo en 2 plakken rauwe ham met wat roomkaas op.
Daarna de courgettesoep met zalm.
Ik zit nu echt vol, dus hier zal het wel bij blijven vandaag.
Vanmiddag op verjaardag alleen wat noten gegeten, er was geen kaas of worst.
Thuisgekomen een eitje met mayo en 2 plakken rauwe ham met wat roomkaas op.
Daarna de courgettesoep met zalm.
Ik zit nu echt vol, dus hier zal het wel bij blijven vandaag.
zondag 21 januari 2018 om 19:44
Vandaag een lastige dag voor mij aangezien ik nu 2 weken gestopt ben met roken, alcohol en koolhydraatrijk voedsel. Behoorlijk emotioneel en liefste houd ik een cheatdag vandaag en ga ik lekker aan de chips en bier maar ga toch maar stug door met kha.
Hoe gaat het jullie af met volhouden om niet te cheaten?
zondag 21 januari 2018 om 19:48
De vervangers die je niet dagelijks moet gebruikendjengaz schreef: ↑21-01-2018 19:44Vandaag een lastige dag voor mij aangezien ik nu 2 weken gestopt ben met roken, alcohol en koolhydraatrijk voedsel. Behoorlijk emotioneel en liefste houd ik een cheatdag vandaag en ga ik lekker aan de chips en bier maar ga toch maar stug door met kha.
Een brownie bakken bv of toastjes maken. En iets echt lekker eten en jezelf verwennen.
zondag 21 januari 2018 om 19:53
Ik had juist een goede week. Zag wat beren op de weg, omdat ik drie keer buitenshuis ging eten (2x bij iemand thuis en 1x restaurant), maar het is goed gelukt om khd te vermijden.
Vanochtend een halve kilo lichter. Meestal schommelt dat nog wat, tot de halve kilo uiteindelijk definitief verdwenen is. Dus heel gestaag zakt mijn gewicht. Prima wat mij betreft.
Vanavond kip in romige mosterdsaus van Jamie Oliver gegeten. Vriend had rijst erbij. Iedereen blij
Vanochtend een halve kilo lichter. Meestal schommelt dat nog wat, tot de halve kilo uiteindelijk definitief verdwenen is. Dus heel gestaag zakt mijn gewicht. Prima wat mij betreft.
Vanavond kip in romige mosterdsaus van Jamie Oliver gegeten. Vriend had rijst erbij. Iedereen blij
manamana...tutuutududu
zondag 21 januari 2018 om 19:57
Wat heftig, alledrie tegelijk. Ik mis bier ook, maar gun mezelf wel af en toe een wijntje. En als ik een offday heb, dan eet ik teveel maar probeer ik wel low-carb te houden. Maar wat er dan aan stukjes kaas en worst verdwijnt is niet wat ik dagelijks wil en doe.djengaz schreef: ↑21-01-2018 19:44Vandaag een lastige dag voor mij aangezien ik nu 2 weken gestopt ben met roken, alcohol en koolhydraatrijk voedsel. Behoorlijk emotioneel en liefste houd ik een cheatdag vandaag en ga ik lekker aan de chips en bier maar ga toch maar stug door met kha.
Ik heb tegenwoordig zakjes cheesepops in huis. Die vind ik heel erg lekker als chipsvervanger.
manamana...tutuutududu
zondag 21 januari 2018 om 20:49
Vandaag voel ik me een beetje gammel. Branderig gevoel achter de ogen en lijkt alsof zich boven 1 oog hoofdpijn begint te verzamelen. Op zich gaat het vrij goed. Begin een beetje meer mijn draai in het kha eten te vinden. Was wel nog ff in shock hoeveel khd quinoa (ongekookt) bevat. Gekookt de helft minder, maar nog heel erg veel. Dus weer een omschakeling.
Voor mij is dit in eerste instantie een manier om af te vallen, geef ik grif toe. Maar omdat ik al ongeveer 3 jaar (met tussenpozen) suikervrij eet, weet ik wel dat ik echt die omschakeling definitief naar een andere leefstijl wil maken. Ik erger me aan het feit dat ik 's-avonds door het huis heen banjer, op zoek naar iets lekkers. En als ik het dan bij 1 dropje, snoepje, chip, whatever kon houden, was het uiteraard geen probleem (de dingen die ik graag had willen erven van mijn vader heb ik uiteraard niet gekregen), maar ik kan moeilijk maat houden.
Voor de lekkere trek heb ik nu serranohamrolletjes gevuld met roomkaas, kha en erg lekker. Ze wegen 8 gram per stuk en ik kan na 3 stuks ook echt zeggen: genoeg. Met chocola lukt me dat gewoon niet en daarom heb ik het niet in huis. Ook 1 van de redenen waarom ik veel online bij de Appie bestel. Ik doe bewuster boodschappen en kom niet in verleiding
.
Voor mij is dit in eerste instantie een manier om af te vallen, geef ik grif toe. Maar omdat ik al ongeveer 3 jaar (met tussenpozen) suikervrij eet, weet ik wel dat ik echt die omschakeling definitief naar een andere leefstijl wil maken. Ik erger me aan het feit dat ik 's-avonds door het huis heen banjer, op zoek naar iets lekkers. En als ik het dan bij 1 dropje, snoepje, chip, whatever kon houden, was het uiteraard geen probleem (de dingen die ik graag had willen erven van mijn vader heb ik uiteraard niet gekregen), maar ik kan moeilijk maat houden.
Voor de lekkere trek heb ik nu serranohamrolletjes gevuld met roomkaas, kha en erg lekker. Ze wegen 8 gram per stuk en ik kan na 3 stuks ook echt zeggen: genoeg. Met chocola lukt me dat gewoon niet en daarom heb ik het niet in huis. Ook 1 van de redenen waarom ik veel online bij de Appie bestel. Ik doe bewuster boodschappen en kom niet in verleiding