Koolhydraatarm het nieuwe jaar in!
donderdag 28 december 2017 om 11:52
Hoi allen,
Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!
Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!
Groetjes,
Bea
Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!
Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!
Groetjes,
Bea
donderdag 25 januari 2018 om 11:45
jazekerenof schreef: ↑24-01-2018 11:13Ik zit weer aan de crackers van Nina. Wat een uitvinding is dat toch.
Op dietdocter heb ik ook nog lekkere broodjes gevonden. Van amandelmeel. We eten vanavond broodje hamburger. De rest van het gezin op hamburgerbroodjes en ik die van dietdocter.
https://www.dietdoctor.com/recipes/the-keto-bread
Ze lijken op de psylliumbroodjes die ik wel eens heb gemaakt: https://www.koolhydraatarmrecept.nl/vezelbroodjes/. Deze zijn ook heel lekker (al moest ik eerst even over een drempel heen omdat het een potje "darmreiniger" is.
donderdag 25 januari 2018 om 12:30
Bij mij zitten de vezelcrackers op dit moment in de oven; die blijf ik het lekkerst vinden.
Net al wat filet americain gemaakt, dus dat gaat helemaal goed komen.
Ik heb niet echt meer gegeten Phloxx, kan het niet echt verklaren. Had gisteren wel heel duidelijk het gevoel dat een broek losser zat. Maar misschien zit dat wel tussen mijn oren.
We zullen het maandag zien
Ik eet altijd biologisch vlees, maar dat doe ik al jaren, dus dat was geen omschakeling.
Ik gebruik psylliumvezels al vanaf het begin dat ik dit volg. In de crackers gaat 5 gram en heb nog wat meer gerechten waar er wat van in gaat.
Ook neem ik wel eens een glas water met 2 theelepels van die vezels en nog een glas water erna.
Ik heb nooit iets gemerkt dat mijn darmen opeens op hol sloegen of dat ik continu naar de wc moest.
Net al wat filet americain gemaakt, dus dat gaat helemaal goed komen.
Ik heb niet echt meer gegeten Phloxx, kan het niet echt verklaren. Had gisteren wel heel duidelijk het gevoel dat een broek losser zat. Maar misschien zit dat wel tussen mijn oren.
We zullen het maandag zien
Ik eet altijd biologisch vlees, maar dat doe ik al jaren, dus dat was geen omschakeling.
Ik gebruik psylliumvezels al vanaf het begin dat ik dit volg. In de crackers gaat 5 gram en heb nog wat meer gerechten waar er wat van in gaat.
Ook neem ik wel eens een glas water met 2 theelepels van die vezels en nog een glas water erna.
Ik heb nooit iets gemerkt dat mijn darmen opeens op hol sloegen of dat ik continu naar de wc moest.
donderdag 25 januari 2018 om 19:39
Ik wil in principe nog 10 kg eraf, dan ben ik 65 ( bij een lengte van 1,63 m). Maar ik ben ook eerlijk dat ik het even wil aanzien. Als ik met bv 68 kg er “ goed” uitzie en met 65 begin ik ingevallen wangen krijgen, dan kies ik uiteraard voor 68. Ik ben nu 46 jaar en dan ga je er niet altijd mooier op uitzien als je te sterk afvalt. Maar goed, voor hetzelfde geld zie ik er met 63 kg ook nog top, zonder ingevallen gezicht, uit.
donderdag 25 januari 2018 om 19:54
Ruma, dat heb ik nu ook. Ik zou graag terug naar 65 kg willen. Toen ik laatst mijn moeder zag, vroeg ze of ik was afgevallen. Ze zag het aan mijn gezicht. En dat wordt er inderdaad niet fraaier op. Dus nu stel ik mezelf de vraag: wil ik mijn buik platter ten koste van alles? Ik weeg nu 69 en ben dus nog ‘maar’ 4 kg verwijderd van mijn doel. Maar 4 kg is een kledingmaat...dus ook dat ga je zien in mijn gezicht.
Ik zou willen dat ik zonder operatie plaatselijk bij mijn buik kon afvallen.
Ik zou willen dat ik zonder operatie plaatselijk bij mijn buik kon afvallen.
donderdag 25 januari 2018 om 20:05
Jazekerenof: bij mij zie je het ook snel aan het gezicht. Mijn probleemzoneszijn mijn heupen en bovenbenen. Omdat je die goed kunt verdoezelen qua kleding, denken de meesten ook niet dat ik zo zwaar ben. Totdat ze me in de sauna tegenkomen. Ik heb nooit een echt buikje gehad, maar nu heb ik deze het laatste halfjaar gekweekt. En die wil ik zeker kwijt...
donderdag 25 januari 2018 om 20:39
Herkenbaar! Ik heb een grote kont en volle benen. Ik woog eens 58 (ben 1.68) en dat was wel aan de lage kant, toen had ik ook een echt magere bovenlijf. Met een ingevallen gezicht, uitstekende sleutelbeenderen en ribben die zowel op de borst als rug zichtbaar waren. En heeel smalle armpjes. Je zou denken dat het vet dan eindelijk eens van mn kont zou gaan, maar nee hoor
-
donderdag 25 januari 2018 om 20:48
Hoi allemaal!
Redelijk nieuw hier op dit forum maar ik lees/praat graag mee. Ik ben niet te zwaar oid maar zou graag tips en adviezen meekrijgen om vooral ook (nog) gezonder te eten. Afgelopen week met griep thuisgezeten en dat heeft me echt weer even met beide benen op de grond gezet. Daardoor wel 3 kg afgevallen (door overgeven en diarree weliswaar) maar wil dit graag zo houden en misschien nog 1 of 2 kilo eraf.
Ben dus niet van plan om helemaal geen koolhydraten te eten, maar brood en pasta/aardappelen vervangen zou ik al fijn vinden!
Redelijk nieuw hier op dit forum maar ik lees/praat graag mee. Ik ben niet te zwaar oid maar zou graag tips en adviezen meekrijgen om vooral ook (nog) gezonder te eten. Afgelopen week met griep thuisgezeten en dat heeft me echt weer even met beide benen op de grond gezet. Daardoor wel 3 kg afgevallen (door overgeven en diarree weliswaar) maar wil dit graag zo houden en misschien nog 1 of 2 kilo eraf.
Ben dus niet van plan om helemaal geen koolhydraten te eten, maar brood en pasta/aardappelen vervangen zou ik al fijn vinden!
donderdag 25 januari 2018 om 20:57
Gelukkig dat de toon op dit topic weer gezellig is geworden.
Ik sluit me aan bij de andere dames, ook bij mij gaan de kilo's voornamelijk van mijn bovenlijf af. Ik zet nu al mijn kaarten in op zes keer in de week sporten. Als ik dan nog geen slankere benen krijg dan geef ik het op.
Maar vandaag zat mijn skinny spijkerbroek voor mijn gevoel al wat losser, dus ik blijf goede moed houden!
Ik sluit me aan bij de andere dames, ook bij mij gaan de kilo's voornamelijk van mijn bovenlijf af. Ik zet nu al mijn kaarten in op zes keer in de week sporten. Als ik dan nog geen slankere benen krijg dan geef ik het op.
Maar vandaag zat mijn skinny spijkerbroek voor mijn gevoel al wat losser, dus ik blijf goede moed houden!
donderdag 25 januari 2018 om 22:33
Zes keer? Poe wat veel!
Bij mij zat het vet vooral op mijn buik en dat ging er ook als eerst af. Daar ben ik echt blij mee.
Ik ben net begonnen in het boek "The Real Meal Revolutie, Koolhydraatarm, suikervrij, Vetrijk" van Tim Noakes. Ondanks dat ik al heel lang kha eet en er echt al veel over gelezen heb vind ik het interessant. Er staan ook goede recepten in (maar als aanvulling, de boeken van Oanh's kitchen gebruik ik het meest).
Ook voor beginners denk ik een goed boek, vanwege de uitleg en de overzichtelijke lijsten die er in staan.
Bij mij zat het vet vooral op mijn buik en dat ging er ook als eerst af. Daar ben ik echt blij mee.
Ik ben net begonnen in het boek "The Real Meal Revolutie, Koolhydraatarm, suikervrij, Vetrijk" van Tim Noakes. Ondanks dat ik al heel lang kha eet en er echt al veel over gelezen heb vind ik het interessant. Er staan ook goede recepten in (maar als aanvulling, de boeken van Oanh's kitchen gebruik ik het meest).
Ook voor beginners denk ik een goed boek, vanwege de uitleg en de overzichtelijke lijsten die er in staan.
vrijdag 26 januari 2018 om 07:06
Dat klinkt interessant, Lara. Ik wilde me dit weekend bezig houden met literatuur over kha.
Dymphnatam: jeetje, 6 x per week sporten. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken. Met mijn gezin, bedrijf thuis en baan buitenshuis, ben ik blij als ik s-avonds op de bank zit... petje af hoor!
Ik begin te merken dat ik beter slaap een daardoor ook fitter ben. Sta nu gewoon al eieren te koken en ben gewoon wakker
, haha.
Dymphnatam: jeetje, 6 x per week sporten. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken. Met mijn gezin, bedrijf thuis en baan buitenshuis, ben ik blij als ik s-avonds op de bank zit... petje af hoor!
Ik begin te merken dat ik beter slaap een daardoor ook fitter ben. Sta nu gewoon al eieren te koken en ben gewoon wakker
vrijdag 26 januari 2018 om 08:44
Dat had ik ook al snel ja. Ik begon met kha om af te vallen, maar al snel merkte ik ook dat ik me beter voelde: beter slapen, geen last meer van mijn buik enzo. Dat maakte het een makkelijke keuze het vol te houden.
vrijdag 26 januari 2018 om 09:43
Ken je deze boeken dan ook? Oervoeding http://leefbewust.nu/lara1978 schreef: ↑25-01-2018 22:33Zes keer? Poe wat veel!
Staan ook hele leuke blogs op de site.
Pieremachochel
vrijdag 26 januari 2018 om 09:49
Wow 6 x sporten, ik zou dat graag willen, maar ben al blij met 3 a 4 x per week.Dymphnatam schreef: ↑25-01-2018 20:57Gelukkig dat de toon op dit topic weer gezellig is geworden.
Wat doe je? Een splittraining voor krachttraining?
Bij mij is het overtollige gewicht best wel egaal van mn lichaam afgegaan, dus zelfs weer een platte buik terug, daar ben ik
heel erg blij mee, maar ook een hele platte achterwerk...
Ben pas een maand vd machines in de sportschool af, met je eigen gewicht + extra gewichten dmv stang, dumbles enz voor
o.a. je achterwerk trainen is toch beter.
Pieremachochel
vrijdag 26 januari 2018 om 09:55
vrijdag 26 januari 2018 om 09:57
Succes!Lbtwee schreef: ↑25-01-2018 20:48Hoi allemaal!
Pieremachochel
vrijdag 26 januari 2018 om 11:00
Ontbijt overslaan daar geloof ik niet in. Meestal eet ik 's avonds na het avondeten niks meer of hooguit een kleinigheidje. Bij het ontbijt heb ik dan ook al minstens 10 uur niks meer gegeten, om dat dan nog te gaan rekken tot 14 uur of meer zou mij in elk geval niet lukken en daarbuiten geloof ik ook niet dat dat goed zou zijn. Het idee dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag zit, zit diep in mij verankerd
Maar als het voor jou wel werkt is het natuurlijk prima.
Verder weinig bijzonders hier. Gisteravond een berg gemengde sla gegeten met eiersalade met avocado en wat mozzarella bolletjes. Dressing van een beetje mosterd, wat azijn, olijfolie en peper en zout: heerlijk!
Maar als het voor jou wel werkt is het natuurlijk prima.
Verder weinig bijzonders hier. Gisteravond een berg gemengde sla gegeten met eiersalade met avocado en wat mozzarella bolletjes. Dressing van een beetje mosterd, wat azijn, olijfolie en peper en zout: heerlijk!
vrijdag 26 januari 2018 om 20:00
Dag allemaal, ik lees vooral mee, maar zou graag het volgende vragen. Sinds drie weken eet ik khb en de eerste twee weken verloor ik ruim twee kilo. De afgelopen week ben ik niets afgevallen en krijg ik na het avondeten een heel opgeblazen buik. Is dit herkenbaar voor mensen? Hebben jullie misschien suggesties wat ik hier tegen kan doen?
vrijdag 26 januari 2018 om 20:37
Wat eet je voor het avondeten? Heb je het elke keer na het avondeten?isa_isa_ schreef: ↑26-01-2018 20:00Dag allemaal, ik lees vooral mee, maar zou graag het volgende vragen. Sinds drie weken eet ik khb en de eerste twee weken verloor ik ruim twee kilo. De afgelopen week ben ik niets afgevallen en krijg ik na het avondeten een heel opgeblazen buik. Is dit herkenbaar voor mensen? Hebben jullie misschien suggesties wat ik hier tegen kan doen?
vrijdag 26 januari 2018 om 22:18
Ja, ik heb het sinds een paar dagen telkens na het avondeten, terwijl ik de afgelopen dagen niet anders ben gaan eten (misschien alleen nog iets minder koolhydraten) dan de afgelopen twee weken (voordat ik met khb begon te eten, had ik wel heel erg koolhydraatrijk eetpatroon). Als voorbeeld wat ik 's avonds eet: 1. groenten-courgetti, beetje bloemkoolrijst en slavink; 2. twee (met gehakt en groenten) gevulde paprika's en komkommersalade; 3. makreel maaltijdsalade; 4. wok-groenten met kip.
zaterdag 27 januari 2018 om 19:33
Ik lees hier niet, omdat ik geen goede adviezen kan geven.
N.a.v. het amandelmeel en broodvervanger.
Toevallig dit recept gevonden. https://www.okokorecepten.nl/recept/pan ... oek-banaan en dit meel (en vergelijk de prijs met dat van amandelmeel.
Volgens het kookboek past het in een KHA dieet.
https://www.ah.nl/producten/product/wi2 ... biologisch
Een dikke havermoutpannenkoek vind ik wel lekker.
Met fruit en andere toevoegingen kan je er alles van maken.
N.a.v. het amandelmeel en broodvervanger.
Toevallig dit recept gevonden. https://www.okokorecepten.nl/recept/pan ... oek-banaan en dit meel (en vergelijk de prijs met dat van amandelmeel.
Volgens het kookboek past het in een KHA dieet.
https://www.ah.nl/producten/product/wi2 ... biologisch
Een dikke havermoutpannenkoek vind ik wel lekker.
Met fruit en andere toevoegingen kan je er alles van maken.
zaterdag 27 januari 2018 om 21:52
zaterdag 27 januari 2018 om 22:05
Oh ik hoop dat dat bij mij ook gaat gebeuren, mijn buik is nu nogal buiten proportioneel. Wat ik al een winst tot nu toe vind is dat ik niet meer vrijwel de hele dag het gevoel van trek heb, waardoor ik me ook rustiger oid voel.
zaterdag 27 januari 2018 om 23:27
Heeft iemand een idee wat er bij mij fout zou kunnen gaan?
Ik heb bij weinig inname van kh (15-45g) en verhoogde inname van vetten (120-140) vrij snel last van gelige ontlasting (sorry voor de onsmakelijke details) en boeren. Ik vul mijn vetten aan door het eten van een handje noten, soms door de maaltijd, soms los, maar ik voel me daar denk ik dus niet lekker door.
Verder zit ik vaak wat te hoog in eiwitten, toch al gauw 10 gram per dag, maar haal ik als ik alle verhoudingen goed heb niet het toegestane aantal kcal. Meestal rond 1450 in plaats van 1650. Ik val nog niet zichtbaar af.
Ik heb bij weinig inname van kh (15-45g) en verhoogde inname van vetten (120-140) vrij snel last van gelige ontlasting (sorry voor de onsmakelijke details) en boeren. Ik vul mijn vetten aan door het eten van een handje noten, soms door de maaltijd, soms los, maar ik voel me daar denk ik dus niet lekker door.
Verder zit ik vaak wat te hoog in eiwitten, toch al gauw 10 gram per dag, maar haal ik als ik alle verhoudingen goed heb niet het toegestane aantal kcal. Meestal rond 1450 in plaats van 1650. Ik val nog niet zichtbaar af.
zondag 28 januari 2018 om 07:35
pussywillow schreef: ↑27-01-2018 23:27Heeft iemand een idee wat er bij mij fout zou kunnen gaan?
Ik zou toch meer calorieën eten. Hoe minder calorieën je eet hoe trager je verbranding gaat, je lichaam wordt zuiniger.
Gele ontlasting wijst op vet, dus waarschijnlijk eet je het iets te veel.
Eerlijk gezegd zou ik niet te veel tellen. Leer eten op ‘gevoel’ en kijk dan wat het met je lichaam doet.