Eiceldonatie

25-01-2018 17:18 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag in contact komen met vrouwen die een eicel hebben gedoneerd aan familie.

De broer van mijn man is getrouwd met een man en zij hebben al jaren een kinderwens. Nu is het voor hun niet mogelijk om op een natuurlijke manier een kind te krijgen en zijn ze opzoek naar een eiceldonor. Zij willen een bekend iemand omdat ze vinden dat het kindje recht heeft om te weten wie de biologisch moeder is en ook de kans krijgt om die te leren kennen. Nu voel je hem waarschijnlijk al aankomen ze willen ook met mij en mijn man gaan praten of wij hiervoor open staan.

Iemand hier ervaring mee? Ik vind het lastig omdat ik niet weet wat ik ervan moet verwachten en omdat ik misschien zelfs wel bang ben dat ik het kindje meer als mijn kindje ga zien als de ‘bedoeling’ is. Ik denk er al heel lang over na maar vind het lastig om met iemand over te praten omdat niemand is mijn omgeving het heeft meegemaakt en dus niet weet wat je te wachten staat.

Bedankt alvast!
Blondie456 schreef:
25-01-2018 21:13
Ze weten waarschijnlijk niet beter. Wel jammer want het kan ook zo veel anders en naar mijn gevoel beter.
Dat lijkt mij juist voor alle partijen de beste constructie. Voor de donor omdat die kan zien dat het goed gaat met het kind. Voor de ouders omdat ze weten waar het dan vandaan komt en dat het dus 'goed dna' is. En voor de kinderen omdat ze de biologische ouder kunnen leren kennen, vragen kunnen stellen over hun afkomst/eigenschappen ed. En de donor staat niet te dichtbij waardoor het ingewikkeld wordt en de banden door elkaar lopen. En de kinderen delen ook de zelfde biologische vader.

In de situatie van to gaat het kind net zo veel met de vaders hebben als met de oom en tante qua dna. En veel contact. Half broertjes/zusjes. Een keer logeren. Wat als het niet lekker gaat thuis? Wat als het kind meer gemeenschappelijk heeft met de biologische moeder? Wat als die heel erg lijkt op de halfbroertje/zusjes? Wat als het kind gaat vinden dat het beter had gepast in het gezin van to? Ik zie verschikkelijk veel valkuilen..

Alleen dat ik deze situatie geen goede video betekend niet dat donoren of draagmoederschap iets is dat ik in zijn geheel af zou keuren. Knap van de mensen die het kunnen en doem om een ander gelukkig te maken. Ik zou het niet kunnen.
LAgirl82 schreef:
25-01-2018 20:43
Schoppen? Nee, ik denk aan het kind! Dit is een kindje in elkaar knutselen om maar aan jouw wensen te voldoen zonder te denken aan het kind en zijn toekomst en zijn basis noden.
Hier kan zoveel ellende van komen, ook die draagmoeders vanuit het buitenland zouden ze veel meer aan banden moeten leggen, dit kan toch niet?
Toevallig net tienermoeders gezien op de nederlandse zender. Nee das leuk Pubert laat zich niet veel aan het kindje gelegen liggen Baby zit vast onder de box en is aan het krijsen en als oma dan de baby red met naar haar dochter vermanend dat ze het kind op moet pakken zegt tienermam geirriteerd dat ze eerst ff wil eten.
Nou sorry hoor dan is een baby die zo gewenst is dat ze er zoveel moeite voor willen doen toch echt veel beter af.
LAgirl82 schreef:
25-01-2018 21:31
Liefde alleen is niet alles.
Klopt, je Biologische afkomst is ook uitermate belangrijk.

Ik zeg niet perse dat mensen het niet moeten doen, maar ik vind wel dat in de discussies het kind te vaak buiten beschouwing wordt gelaten, zeker als het om verregaande knutselconstructies gaat.
Poeszie schreef:
25-01-2018 21:35

Ik zeg niet perse dat mensen het niet moeten doen, maar ik vind wel dat in de discussies het kind te vaak buiten beschouwing wordt gelaten, zeker als het om verregaande knutselconstructies gaat.

Inderdaad!
Hanaa schreef:
25-01-2018 21:10
Ik zou dit kindje volledig als mijn kind zien. Mijn hart zou breken als ik zie dat hij/zij niet door mij wordt grootgebracht. Het feit dat ik geen enkel recht/zeggenschap zou hebben over mijn biologisch kindje zou bij mij te zwaar doorwegen. Ik vind de situatie ook veel te verwarrend voor het kind. Je kunt nog zoveel zeggen maar ik denk dat dit geen goed idee is. Los van het feit dat ik.draagmoederschap zo een raar gebeuren vindt. Je draagt /voelt negen maanden lang een kind dat van een ander is en dat je direct mag afgeven.
Hoe dan? Geen dikke buik, geen weeën ....helemaal niets. Dat je het dan als jouw kind ziet zit echt tussen je oren.
Een kind word gevoelsmatig van jou door de zwangerschap en door het verzorgen Niet omdat je wat bloed, vocht of een stukje weefsel hebt afgestaan.
Poeszie schreef:
25-01-2018 21:35

vergaand nog wel. Weet je dat dit vroeger ook wel gebeurde? Kijk maar naar de kleine waarheid bv. Vrouwen deden het gewoon thuis met een spuit.
Zelfs in de bijbel komt het al voor
Wees blij dat er nu geen echte seks meer aan te pas hoeft te komen.
nina1966 schreef:
25-01-2018 21:41
Hoe dan? Geen dikke buik, geen weeën ....helemaal niets. Dat je het dan als jouw kind ziet zit echt tussen je oren.
Een kind word gevoelsmatig van jou door de zwangerschap en door het verzorgen Niet omdat je wat bloed, vocht of een stukje weefsel hebt afgestaan.
Dat durf ik wel enigszins te nuanceren. De biologische band gaat verder dan men 40-20 jaar geleden aannam. Genen zijn een heel krachtig iets
nina1966 schreef:
25-01-2018 21:44
vergaand nog wel. Weet je dat dit vroeger ook wel gebeurde? Kijk maar naar de kleine waarheid bv. Vrouwen deden het gewoon thuis met een spuit.
In geval van een eicel krijg je dat lastig zelf in elkaar geknutseld.
nina1966 schreef:
Verregaande knutselconstructies, jij weet kennelijk wat ik daarmee bedoel? Ik heb het over bijvoorbeeld de nl wet omzeilen door buitenlandse bevruchtingen te laten plaatsvinden, zodat kind alsnog een anonieme donor heeft. Of een eicel van een derde, buiten de wensouders om, laten bevruchten door een donor (persoon 4), en dit weer laten dragen door een vijfde. Ja, dan denk ik dat soms de wens vd wensouders te ver boven de belangen vh kind gaat.

Overigens denk ik ook, dat als jij wat vroeger gebeurde normaal vindt, thuis met een spuit, zonder regulering, en zonder dat kinderen de waarheid kenden, dat je echt geen idee hebt van wat dat kan betekenen
nina1966 schreef:
En trouwens, als je mij vraagt of ik weet dat dit vroeger ook gebeurde, dan heb je niet gelezen dat ik zelf een kind van een donor ben, ik weet dit maar al te goed, dat dit gebeurde
Ik ben eiceldonor geweest voor mijn zus.
Als je daarover twijfelt, niet eens aan beginnen. Het zal je dan trouwens ook afgeraden worden door de professionals in het intensieve traject er naartoe...
Geen ervaring, maar ik zou het denk ik wel doen. De band die ik met mijn zoon heb komt door ons samenzijn. Ik geloof niet dat ik mijn gedoneerde eicel als mijn kind zou zien. Alleen de hormoonbehandelingen zou ik wel tegenop zien. En het is ook nogal een theoretische vraag, ik ben te oud om goede eicellen te leveren. Maar als het nog zou kunnen en ik heb vertrouwen in het stel als ouders,dan zou ik het doen.
Als wij een embryo overhouden uit ons ivf/icsi traject, en ik kan dat doneren, dan zou ik dat zeker doen. Omdat ik weet hoeveel moeite het heeft gekost om dit embryo te ‘maken’ en hoe verdrietig het is om ongewenst kinderloos te blijven. Ik zie een embryo niet als een kind, zoals anderen hier blijkbaar wel doen.
Ben overigens verrast door de reacties hier. Ik heb uitsluitend positieve reacties gekregen op mijn donatie. Maar als je het als eigen kind zou zien dan is het geen optie....

@TO als je specifieke vragen hebt, laat naar weten
karzou schreef:
25-01-2018 22:06
Ben overigens verrast door de reacties hier. Ik heb uitsluitend positieve reacties gekregen op mijn donatie. Maar als je het als eigen kind zou zien dan is het geen optie....

@TO als je specifieke vragen hebt, laat naar weten
Maar jij hebt er vast geen topic over geopend.
Corona67 schreef:
25-01-2018 22:09
Maar jij hebt er vast geen topic over geopend.
Inderdaad zeker niet. Ik wist heel goed wat ik zelf wilde. Maar toch opvallend dat niemand om mij heen zo heeft gereageerd, of wellicht hebben ze die gedachten dan voor zich gehouden...
Of dit een goed idee is ligt er denk ik helemaal aan hoe jij denkt dat je het kindje gaat zien. Dat is natuurlijk lastig om van te voren helemaal zeker te weten.
Maar als je nu twijfelt, of denkt dat je het toch als jouw kindje gaat zien (los van de biologische band die er natuurlijk wel is), dan zou ik het niet doen.
Het moet iets heel moois zijn, en twijfels of spijt achteraf is natuurlijk vreselijk.

Ik ben zelf draagmoeder geweest voor goede vrienden. Maar bij mij is het kindje dus 100% biologisch van hun. Dat, samen met het feit dat je het hele traject weet wat de bedoeling is, maakt dat het in ons geval een prachtige ervaring is geweest met een hele mooie uitkomst. Maar in geval van enige twijfel zou ik er zeker niet aan begonnen zijn.

'Meer dan gewenst' en 'zwanger voor een ander' zijn 2 organisaties waar je eens zou kunnen kijken voor ervaringen. Bij 'zwanger voor een ander' zijn ook veel draagmoeders die voor een homostel gedragen hebben met hun eigen eicel. Dus na de bevalling is hun situatie zoals hij bij jou zou zijn. Waarschijnlijk dat je daar meer 'eigen' ervaringen krijgt dan hier.

Heel veel succes met de afwegingen.
AaltjeR schreef:
25-01-2018 22:03
Als wij een embryo overhouden uit ons ivf/icsi traject, en ik kan dat doneren, dan zou ik dat zeker doen. Omdat ik weet hoeveel moeite het heeft gekost om dit embryo te ‘maken’ en hoe verdrietig het is om ongewenst kinderloos te blijven. Ik zie een embryo niet als een kind, zoals anderen hier blijkbaar wel doen.
Het kind dat daar eventueel uit voor komt, ziet jou wel als zijn biologische verwekker. Een embryo is misschien geen kind, maar daar kan wel een kind uit voortkomen. Dus dat het geen kind is, vind ik wat kort door de bocht. Daar moet je wel goed over nadenken, voor je dat doneert. En dan dus niet alleen nadenken over t het feit dat het zo fijn is voor de wensouders, maar ook over de gevolgen voor het kind en dat dat kind jou in de toekomst misschien wel zal willen opzoeken. Dat gaat iets verder dan ‘een embryo is geen kind’
poeszie wijzigde dit bericht op 25-01-2018 22:32
0.27% gewijzigd
AaltjeR schreef:
25-01-2018 22:03
Embryo wordt wel een kind wat dan misschien ineens voor je deur staat op zoek naar zijn afkomst (wat momenteel veelvuldig gebeurt door donorkinderen)
En het zal maar toch een rotjeugd hebben gehad.....
Ik heb daar over nagedacht. Zelf hebben we ook voor het vraagstuk van donorzaad gestaan, wat best vergelijkbaar is. Er zijn diverse mensen in mijn omgeving geweest die zich als donor hebben aangeboden. Er wordt door ziekenhuizen onderzoek gedaan naar het welbevinden van kinderen uit een donorconstructie. En dat gaat vaak heel goed. Wel is het belangrijk om veel te praten met de wensouders en goede afspraken te maken. Ze hebben ons ook uitgelegd wanneer en hoe je je kind het beste kunt vertellen over zijn afkomst. Het is bij ons gelukkig niet nodig geweest, maar ik heb me er vrij goed in verdiept.
AaltjeR schreef:
25-01-2018 22:31
Ik heb daar over nagedacht. Zelf hebben we ook voor het vraagstuk van donorzaad gestaan, wat best vergelijkbaar is. Er zijn diverse mensen in mijn omgeving geweest die zich als donor hebben aangeboden. Er wordt door ziekenhuizen onderzoek gedaan naar het welbevinden van kinderen uit een donorconstructie. En dat gaat vaak heel goed. Wel is het belangrijk om veel te praten met de wensouders en goede afspraken te maken. Ze hebben ons ook uitgelegd wanneer en hoe je je kind het beste kunt vertellen over zijn afkomst. Het is bij ons gelukkig niet nodig geweest, maar ik heb me er vrij goed in verdiept.
Het gaat vaak ook ‘niet goed’. Hoewel de definitie van (niet) goed heel ruim is. Maar er zijn wel degelijk kinderen die last hebben van afstammingsvraagstukken, of die zich niet thuis voelen in hun gezin, omdat je genen vaak de sociale structuur/opvoeding overrulen
AaltjeR schreef:
25-01-2018 22:31
Is er ook onderzoek als de donor zo dichtbij staat als in het geval van to? Lijkt me interessant om te lezen en zeker voor to erg relevant. Een groot deel van mijn argumentatie om het niet te doen is dat namelijk. Misschien kan dat onderzoek daar meer over zeggen. Dat kinderen uit een donor constructie er vaak geen last van onder vinden als er goed mee om gaan geloof ik zeker wel, het is juist deze constructie waar ik aan twijfel..
karzou schreef:
25-01-2018 22:16
Inderdaad zeker niet. Ik wist heel goed wat ik zelf wilde. Maar toch opvallend dat niemand om mij heen zo heeft gereageerd, of wellicht hebben ze die gedachten dan voor zich gehouden...
Slim. ;-)
nina1966 schreef:
25-01-2018 21:41
Als ik naar mijn jongste kijk is het net of ik naar mijn eigen babyfoto's kijk. Echt wel dat je dat als je eigen kind ziet lijkt me. Bij mijn nichtje zie ik ook wel wat bekends, maar niet zo sterk. Voor mij zit er gevoelsmatig dan weer geen of nauwelijks relatie tussen kind en zwangerschap, al klinkt dat misschien raar. Maar dat zal voor iedereen verschillen.
karzou schreef:
25-01-2018 22:16
Kijk eens in het topic hier voor afgrijselijke kindernamen, de omgeving van die mensen zegt ook niet wat voor een ontzettend slechte naam hun kinderen hebben.

De mening die ik hier gedeeld heb is mijn mening en een vriendin die twijfelde zou ik hem ook mee gedeeld hebben (al dan niet voorzichtiger verwoord), maar iemand die me verteld dat ze dit gaat doen/gedaan heeft vertel ik hem niet. Het voegt dan niks toe anders dat het wellicht tussen ons in zou staan. Verder dan ik zou het niet kunnen want voor mij zou ik steeds mijn dingen herkennen en het te veel als mijn kind zien zou ik dan zeker niet gaan.

Heel wijselijk dat je je keuze hebt verteld nadat je je beslissing hebt genomen als je niet twijfelde. Iemand anders zijn bedenkingen hadden je misschien een schuldgevoel/vervelend gevoel gegeven terwijl je niet meer iets anders zou hebben gedaan.

Hoe oud is het kind? Als het kindje al wat ouder is kan je misschien meer vertellen over wat voor effect deze constructie heeft op het kind (niet dat er een donor is, maar dat die donor zus is van). En als je het niet openbaar wil delen misschien in een pb aan to? Lijkt me voor haar als ze hier serieus over na denkt nuttige informatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven