Lijf & Lijn alle pijlers

Koolhydraatarm het nieuwe jaar in!

28-12-2017 11:52 1352 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!

Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!

Groetjes,
Bea
girasole3 schreef:
30-01-2018 12:32
Het khd uur gebruik ik niet.
Bij gok wordt toch gezegd dat je het khd uur wel moet gebruiken om je lichaam te laten schrikken. Er wordt ook aangeraden om te wisselen: soms bij ontbijt khd uur, soms bij lunch khd uur, soms bij avondeten, dan weer eens 2 dagen zonder khd uur.
Ik zal inderdaad alles eens op gaan schrijven. Vandaag heb ik al wat meer gegeten, want ik denk dat ik te weinig at. Ik had verder geen trek, dus in die zin merkte ik het niet echt. Tussen de middag naast de 2 crackers met beleg nog een bakje skyr met een kiwi en wat chiazaad op.
Eens kijken hoe het dan gaat.

@noglangnietjarig: ik ben wel afgevallen sinds ik begonnen ben, de eerste week 2,3 kilo (dat was direct nadat ik na de feestdagen begonnen ben), de tweede week 7 ons en de weken erna dus niks meer.
Omdat het in het begin goed ging, dacht ik op het goede spoor te zitten.
..
girasole3 schreef:
30-01-2018 22:37
Ik zal inderdaad alles eens op gaan schrijven. Vandaag heb ik al wat meer gegeten, want ik denk dat ik te weinig at. Ik had verder geen trek, dus in die zin merkte ik het niet echt. Tussen de middag naast de 2 crackers met beleg nog een bakje skyr met een kiwi en wat chiazaad op.
Eens kijken hoe het dan gaat.

@noglangnietjarig: ik ben wel afgevallen sinds ik begonnen ben, de eerste week 2,3 kilo (dat was direct nadat ik na de feestdagen begonnen ben), de tweede week 7 ons en de weken erna dus niks meer.
Omdat het in het begin goed ging, dacht ik op het goede spoor te zitten.
Het lijkt er op dat je in het begin bent afgevallen met khb, klopt dat?
Daar heb ik verder geen tips voor, ikzelf ben 20 kg afgevallen met alleen maar kha en van daaruit zijn er wat produkten toegevoegd.

Ben je wel in ketose?
noglangnietjarig wijzigde dit bericht op 31-01-2018 10:54
Reden: aanvulling
1.37% gewijzigd
Pieremachochel
Even een vraagje (later meer): karnemelk, is dat kha? Het valt binnen de 5 kh per 100 ml.
00gjes schreef:
31-01-2018 22:48
Even een vraagje (later meer): karnemelk, is dat kha? Het valt binnen de 5 kh per 100 ml.
Dan is het kha, net als Griekse yoghurt en sommige soorten volle kwark (Campina volle milde kwark bevat 2,7 gram khd per 100 gram).
4,1kg kwijt na week 1. Gisteren heb ik het alleen eventjes moeilijk gehad. Ongesteld en een vriendin had als bedankje merci chocolaatjes opgestuurd, daar had ze zo niet bij stil gestaan. Dus ik heb gisteren chocolade gegeten. :'(
Heb het nu ook weer opgeborgen en vandaag maar eventjes iets strenger voor mezelf zijn.

Maar sinds kha voel ik me verrassend beter, ik heb geen after dinner dips en ik voel me veel energieker. Ben zo blij dat ik deze keuze heb gemaakt.
Bohemia schreef:
01-02-2018 08:00
4,1kg kwijt na week 1. Gisteren heb ik het alleen eventjes moeilijk gehad. Ongesteld en een vriendin had als bedankje merci chocolaatjes opgestuurd, daar had ze zo niet bij stil gestaan. Dus ik heb gisteren chocolade gegeten. :'(
Heb het nu ook weer opgeborgen en vandaag maar eventjes iets strenger voor mezelf zijn.

Maar sinds kha voel ik me verrassend beter, ik heb geen after dinner dips en ik voel me veel energieker. Ben zo blij dat ik deze keuze heb gemaakt.
Goed nieuws! In het begin gaat het vaak hard met afvallen. Ik eet nu bijna 2 jaar koolhydraatbeperkt en bruis nog steeds van de energie. Echt een enorm verschil met de periode toen ik veel snoepte en ook ongezonde hartige snacks at.
Hoeveel gram koolhydraten nemen jullie per dag. Ik merk dat ik alleen resultaat heb met 20 gram op een dag.
Hoe lang ben je bezig Diva?
Nu ruim drie weken bezig en na een week stilstand qua gewicht (en obstipatie :-( ) ineens in een paar dagen 1,5 kilo er af (en gelukkig geen obstipatie meer). Nu alleen sinds twee dagen last van flauw gevoel/misselijkheid :-? Iemand ervaring met dat verschijnsel hier toen je met kha/khb eten begon?
Dat is op zich een bekend verschijnsel, zie: http://slank4u2.nl/afkick-verschijnsele ... arm-dieet/

Let er wel op dat je voldoende groenten eet en verhoog desnoods je koolhydraten wat.
Ben al 2 jaar bezig. Maar moet nog 25 kg kwijt
isa_isa_ schreef:
01-02-2018 11:00
Nu ruim drie weken bezig en na een week stilstand qua gewicht (en obstipatie :-( ) ineens in een paar dagen 1,5 kilo er af (en gelukkig geen obstipatie meer). Nu alleen sinds twee dagen last van flauw gevoel/misselijkheid :-? Iemand ervaring met dat verschijnsel hier toen je met kha/khb eten begon?
Ik heb al vanaf het begin (nu een maand bezig) last van misselijkheid. Soms zo erg, dat ik de hele dag niet kan eten en zelfs thee eruit komt.
Wat helpt bij mij, is om vooral niet te vet te gaan eten. Alhoewel bij khd arm wel wordt aanbevolen om wat meer vetten te gebruiken,blijkt dat bij mij juist die misselijkheid te triggeren.
Wat mij helpt, is om af en toe brood te eten. Daar word ik niet misselijk van en het lijkt net alsof dat een betere 'bodem' legt. Dus om de dag eet ik een boterham nu.
Hebben jullie ook een alternatief voor wraps/taco's? Ik ben gek op Mexicaans eten. Maar wraps barsten van de koolhydraten. Volkoren wraps zijn dan wel een stuk beter vanwege de langzame koolhydraten. Maar dat is nog steeds veel meer dan dat ik zou willen.
Bohemia schreef:
01-02-2018 17:19
Hebben jullie ook een alternatief voor wraps/taco's? Ik ben gek op Mexicaans eten. Maar wraps barsten van de koolhydraten. Volkoren wraps zijn dan wel een stuk beter vanwege de langzame koolhydraten. Maar dat is nog steeds veel meer dan dat ik zou willen.
Niet echt een khd arm alternatief, maar wel beduidend minder khd: bietenwraps bij de AH.
00gjes schreef:
31-01-2018 22:48
Dat is dan minstens 10 per glas en dat is best veel voor iets dat je zo wegklokt. Daar kun je 200 gr groente voor eten :D Yoghurt en kwark vullen veel meer. Dus iedere dag 2 glazen oid zou ik echt niet doen.
Case-je schreef:
01-02-2018 12:17
Ik heb al vanaf het begin (nu een maand bezig) last van misselijkheid. Soms zo erg, dat ik de hele dag niet kan eten en zelfs thee eruit komt.
Wat helpt bij mij, is om vooral niet te vet te gaan eten. Alhoewel bij khd arm wel wordt aanbevolen om wat meer vetten te gebruiken,blijkt dat bij mij juist die misselijkheid te triggeren.
Wat mij helpt, is om af en toe brood te eten. Daar word ik niet misselijk van en het lijkt net alsof dat een betere 'bodem' legt. Dus om de dag eet ik een boterham nu.
Vervelend zeg dat je al vanaf het begin last hebt van misselijkheid, heftig ook wel lijkt me, hopelijk zal het op den duur toch verdwijnen!

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt met 'alsof je een betere "bodem" legt'. Heel fijn dat ik door veel groenten eten etc niet meer de hele dag trek heb en van die cravings, maar het voelt tegelijkertijd ook allemaal wel heel erg groenterig, beetje weeig oid (hoe ik lekker ik groenten ook vind). Heb daarom vanmorgen zo'n volkeren wasa cracker geprobeerd en iets meer dan normaal gegeten en dat lijkt wel te helpen.
nina1966 schreef:
01-02-2018 17:28
Dat is dan minstens 10 per glas en dat is best veel voor iets dat je zo wegklokt. Daar kun je 200 gr groente voor eten :D Yoghurt en kwark vullen veel meer. Dus iedere dag 2 glazen oid zou ik echt niet doen.
Daar zeg je wat... Ik doe niet aan 'tellen', in elk geval voorlopig nog niet. Ik houd me tot nu toe een beetje vast aan de vuistregel dat alles onder 5 kh per 100 gr ok is, en dat je zoveel kan eten als je wilt. Ik vond het lastig omdat je meestal leest dat je geen melk moet nemen, vandaar dat ik me afvroeg hoe dit zat. Ik zal het in mijn achterhoofd houden.

Ik heb het hele topic gelezen en vind het zelf wel interessant om te zien hoe de verschillende vormen van kha/khb worden toegepast. Ik ben een tijdje terug begonnen, het beviel me goed. Ik begon net leuk af te vallen, maar vanwege wat medische tegenslag leek het me toen beter weer even te stoppen. Dat is nu achter de rug, dus dit is poging twee.

Ik doe al bijna 2 jaar aan periodiek vasten, maar ik merk dat ik 's avonds na het eten toch trek hou in zoet. Als ik dan een koekje of snoepje neem is het hek van de dam, waarna ik me een half pak koek later toch slecht voel. Er moest dus iets veranderen. Via de site waarop ik mijn periodiek vasten baseer kwam ik terecht bij de dietdoctor en vandaar bij Vet goed! Die laatste site gebruik ik nu als leidraad.
Ik ben van plan een paar kilo af te vallen, waarna ik zal bekijken hoe het me bevalt en hoe ik dat vorm ga geven in het dagelijks leven. Met de ontbijten en de lunches heb ik weinig moeite, maar ik vind het niet gezellig om aan tafel niet met het gezin mee te kunnen eten. Ik ben nu 4 dagen bezig en de eerste anderhalve kilo vocht ben ik al kwijt, dat lucht al op!
elske1975 schreef:
01-02-2018 07:29
Dan is het kha, net als Griekse yoghurt en sommige soorten volle kwark (Campina volle milde kwark bevat 2,7 gram khd per 100 gram).
Hoi Elske!
Het is een heel gedoe, het napluizen van al die voedingswaardetabellen. Griekse yoghurt nam ik al, maar fijn om te weten dat er inderdaad meer van dat soort producten zijn om mee af te wisselen. Ik gooi er trouwens een schepje lijnzaad doorheen want ik merk dat mijn stoelgang niet zo enthousiast is over dit kha-gedoe ;-)
Bohemia schreef:
01-02-2018 17:19
Ik maak er meestal een salade van. Dus gekruide kip met paprika gebakken. Op ijsbergsla met avocado, tomaat en sour cream. Jalapenos en wat geraspte kaas erop. Daarna zit ik echt vol, ook zonder de wrap.
manamana...tutuutududu
Leuk, allemaal nieuwe mensen, welkom!

Sommige mensen hier focussen zich erg op de weegschaal.
Zolang je het ziet en voelt, is dat belangrijker. Ga jezelf anders een opmeten, ipv wegen.
De weegschaal is echt NIET betrouwbaar, je fluctueert zo veel! Zeker voor de mensen die hier meerdere malen per week op dat ding staan.
Wanneer je veel sport is het ook logisch dat je niet afvalt (tenminste wanneer je aan spieropbouw doet).

Girasole, ik weet dat t rot is, maar ik vermoed dat je gewoon op een plateau zit. Hoe frustrerend ook, gewoon rustig door blijven gaan en niet te weinig gaan eten, en dan val je dalijk opeens een hoop af. Zo ging t bij mij ook.

Ik heb echt een rotweek achter de rug. Op het thuisfront veel gebeurd, wat onze constante aandacht heeft gevraagd.
Daardoor ook veel uit huis geweest en niet kunnen koken zoals we gewend zijn. Dus veel ongezonde zooi en koolhydraten.
Ik merk het meteen: buikpijn, opgeblazen, mond zit vol aften en slaap zo ontzettend slecht.
Gisterenavond zijn we thuisgekomen, heb meteen boodschappen gedaan en we gaan er weer tegenaan.
Over 2 weken gaan we skieen, gelukkig hebben we een appartement, dan doe ik gewoon in NL boodschappen en kook daar.
Onze vrienden zullen t wel ongezellig vinden, voorgaande jaren gingen we veel uiteten, maar ik word er gewoon lichamelijk echt niet lekker van.
Hopelijk voel ik me snel beter en komen we snel in rustiger vaarwater.
-
lady_dana schreef:
01-02-2018 22:25
Ik maak er meestal een salade van. Dus gekruide kip met paprika gebakken. Op ijsbergsla met avocado, tomaat en sour cream. Jalapenos en wat geraspte kaas erop. Daarna zit ik echt vol, ook zonder de wrap.
Ja, zo ga ik het nu ook doen. Ik heb trouwens nu wel een recept gevonden om tacoschelpen van kaas te maken. Dus dat ga ik vanmiddag proberen te maken.

https://www.google.nl/amp/s/www.koolhyd ... -taco/amp/
Phloxx, dat klinkt niet fijn. :hug:

Hier echt heel erg veel moeite om kh-arm/beperkt door te zetten. Die boterhammen en aardappels krijg ik niet uit mijn systeem. Ik eet wel al veel minder kh dan dat ik voorheen deed, dus er zit al wel iets winst in. Maar echt kh-arm/beperkt, dat lukt me niet. Ik zit dagelijks toch wel zeker tegen de 100 gram kh.
Misschien komt het omdat ik niet heel erg veel hoef af te vallen (Max 5 kg, maar eigenlijk weeg ik nu ook al prima: 69,5 bij 1.77). Ik zou wel wat minder buik willen. Die is echt erg uit verhouding met de rest van mijn lijf.
Yesss!
De eerste 10 kilo eraf! :thumbsup:
Mezelf beloond met het laatste gok-boek.
Daar staan fijne recepten in.

Ik ben trouwens eind november begonnen.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven