Autisme signalen

24-02-2018 15:01 86 berichten
.
anoniem_334913 wijzigde dit bericht op 05-03-2018 10:59
99.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Doe je dit voor studie?

Ik heb zelf autisme, en dit is pas kort geleden vastgesteld. Er zijn dus niet altijd typische signalen waaruit je autisme zou kunnen herkennen. Het verschilt heel erg per persoon. En vooral het verschil tussen mannen en vrouwen is zeer groot. En dan uit het zich ook weer anders bij hoogfunctionerende autisten.

Als je standaard informatie wilt kan je Google raadplegen, maar het lijkt me als ik jou was juist interessant om je te verdiepen in iets anders dan het stereotype!
Autisme kenmerken bij baby’s en peuters van 0 tot 2 jaar.
•Je kind neemt het liefst 2 dezelfde objecten mee.1 In iedere hand met gelijke vorm en of kleur.
•Je kind reageert slecht op het aanroepen van de naam
•Je kind lacht niet of nauwelijks naar jou als ouder
•Je kind gebruikt de hand van een volwassene door die op een object te leggen wat hij of zij bijvoorbeeld open wil hebben.
•Je kind is weinig tot niet geinteresseerd in anderen
•Het taalgebruik van je kind blijft achter bij dat van leeftijdsgenootjes. Een kind van een maand of 18 heeft een vocabulair van tien woorden
•Je kind gebruikt bepaalde woorden niet meer welke ze voorheen wel sprak
•Je kind gebruikt geen gebaren en wijst niet aan wat ze wil hebben
•Je kind speelt niet met het speeldgoed zoals het is bedoeld maar meer met specifieke onderdelen van dat speelgoed bijvoorbeeld een rij autootjes die hij of zij eerder gemaakt heeft.
•Je kind begrijpt gebaren van anderen niet . (Aanwijzen , ssst gebaar)
•Je kind speelt geen fantasiespelletjes, ze gebruikt geen verbeelding
•Je kind speelt niet met het speeldgoed zoals het is bedoeld maar meer met specifieke onderdelen van dat speelgoedbijvoorbeeld een rij autootjes die hij of zij eerder gemaakt heeft.
•Je kind maakt opvallend ongebruikelijke bewegingen zoals handgebaren (fladderen)
•Je kind is erg in zich of haarzelf gekeerd en zit vaak helemaal in zijn of haar eigen wereldje
•Je kind maakt slecht oogcontact met je
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Autisme kenmerken bij kleuters van 3 tot 5 jaar

Erg afhankelijk van de mate van autisme of de vorm die je kind heeft zal het lang niet bij ieder kind tussen de 3 en de 5 duidelijk zijn dat het een vorm van autisme heeft. Wanneer de mate van autisme wel hoog is dan zal je kind waarschijnlijk meerdere van onderstaande autisme kenmerken vertonen. Raadpleeg altijd een arts bij bezorgdheid!
•Je kind maakt slecht oogcontact
•Je kind toont weinig tot geen interesse in anderen
•Je kind speelt het liefst alleen en liever niet met andere kinderen
•Je kind reageert vreemd op de emoties van anderen zoals bijvoorbeeld het lachen om verdriet van iemand anders.
•Je kind is erg gevoelig voor bepaalde sensorische (zintuigelijke) indrukken. Bijvoorbeeld voor geluiden, geuren (ruikt bovenmatig veel aan eten voordat het wordt genuttigd), of het aanraken van bepaalde kledingstof (wrijft vaak en lang over een broek, jas of knuffel of kan zelfs van slag raken van een bepaalde stof) .
•Je kind maakt opvallend ongebruikelijke bewegingen zoals handgebaren (fladderen) of min of meer mechanische bewegingen zoals op en neer wippen.
•Houdt erg vast aan vaste patronen. Eerst bepaalde handelingen verrichten voordat ze ergens aan begint.
•Houdt erg vast aan vaste opstellingen van bijvoorbeeld meubels of speelgoed en kan erg uit zijn of haar doen raken als er iets aan veranderd
•Houdt er niet van om met andere kinderen in een groep spelletjes te spelen.
•Je kind heeft geen animo om spelletjes te spelen waar een bepaalde mate van verbeelding aan te pas komt. Kan van slag raken van het spel van andere kinderen waar wel verbeelding of fantasie in voorkomt.
•Je kind wordt in beslag genomen door bepaalde opstellingen of bewegingen. Legt bijvoorbeeld telkens alle potloden naast elkaar neer. of maakt een rij van knikkers.
•Je kind kan in beslag worden genomen door een bepaald stuk speelgoed waar hij of zij zich dan dagen en uren achter elkaar mee kan vermaken.
•Je kind heeft voor zijn of haar leeftijd een vreemde voorkeur voor voorwerpen zoals bijvoorbeeld verkeersborden of verkeerslichten.

Autisme kenmerken bij kinderen van 6 tot 11 jaar

Hoe ouder een kind wordt hoe duidelijker vaak de sociale aspecten van autisme naar voren komen en een probleem vormen. Als een kind wat jonger is worden bepaalde ongewenste gedragingen soms wat makkelijker weggewuifd of met de mantel der liefde bedekt. Naarmate de leeftijd vordert en er meer sociale interactie wordt verwacht komen de problemen meer naar voren.
•Ontbreken van het maken van oogcontact naar anderen
•Je kind speelt niet of nauwelijks met andere kinderen
•Je kind heeft geen leeftijdsgenootjes als vriendjes of vriendinnetjes
•Je kind maakt niet of bijna geen gebaren zoals bijvoorbeeld uitzwaaien
•Je kind heeft veel moeite met gezamelijke aktiviteiten
•Je kind maakt opvallend ongebruikelijke bewegingen zoals handgebaren (fladderen) of min of meer mechanische bewegingen zoals op en neer wippen wat erger wordt wanneer hij of zij van slag is.
•Je kind wordt helemaal in beslag genomen door een bepaald onderwerp (preoccupatie) waarbij alle details of wetenswaardigheden over dat onderwerp van buiten worden geleerd.
•Je kind kan zich niet in een ander verplaatsen. Daardoor lijkt het bijvoorbeeld alsof ze een monoloog aan het voeren is als ze met je praat.
•Je kind is niet geïnteresseerd in anderen
•Je kind praat met een monotoon stemgeluid of met een vreemd accent
•Je kind speelt soms weken achter elkaar met dezelfde voorwerpen/speelgoed
Autisme kenmerken bij kinderen van 12 tot 17 jaar

In deze leeftijd waar je kind ook de pubertijd doormaakt kan het zijn dat bepaalde autistische kenmerken ook waar te nemen zijn bij een zich normaal ontwikkelend kind. Juist in de pubertijd zoekt je kind onafhankelijkheid en zullen zich problemen voordoen in het sociale gedrag. Autisme ontwikkeld zich echter niet in deze leeftijd dus als je kind in de jaren ervoor geen problemen heeft gehad is het niet waarschijnlijk dat het nu een vorm van autisme krijgt. Maakte je je al eerder zorgen om je kind en vertoonde het kenmerken zoals hierboven en onder beschreven zoek dan contact met je arts.
•Maakt geen goed oogcontact naar anderen
•Er valt weinig emotie van het gezicht van je kind af te lezen
•Heeft weinig tot geen vrienden, heeft moeite met het in standhouden van een vriendschapsrelatie
•Neemt alles wat gezegd wordt heel letterlijk, kan figuurlijk taalgebruik vaak niet plaatsen
•Laat sociaal ongewenst gedrag zien
•Houdt erg vast aan vaste patronen en kan erg van slagen raken als deze worden verstoord
•Reageert vreemd in bepaalde sociale en emotionele situaties
•Heeft weinig begrip voor en toont weinig interesse in anderen

Kenmerken autisme bij volwassenen
•Maakt weinig oogcontact met anderen
•Herkent non-verbale signalen niet altijd
•Begrijpt dubbele boodschappen niet, neemt taal vaak letterlijk
•Over- of juist ondergevoelig voor sensorische prikkels (geluid, licht, smaak, tast)
•Moeite om leven te organiseren en structureren, toekomstplannen te maken
•Problemen bij het voeren van de thuisadministratie
•Werkt slecht in teamverband
•Werkt vaak onder het eigen niveau
•Realiseert zich vaak niet wat de drijfveren van de ander zijn, weinig inlevingsvermogen
•Vasthoudend aan eigen overtuiging, niet snel bereid tot het sluiten van compromissen
•Komt bij spanning moeilijk uit zijn/haar woorden, gaat stotteren of klapt dicht
•Problemen met aangaan en onderhouden van vriendschappen en relaties
•Kan slecht inschatten welk gedrag sociaal acceptabel is en slaat vaak de plank mis.
•Houdt niet van geklets over ditjes-en-datjes, beperkt communicatie tot de essentie
•Hoort niet altijd alles wat er gezegd wordt en vergeet dingen die de interesse niet hebben
•Sterke behoefte aan routine en regelmaat
•Sterke behoefte aan duidelijke instructies, met name op het werk
•Sterk vasthoudend aan eigen planning, raakt van slag als deze door anderen verstoord wordt
•Kan slecht tegen veranderingen in de leefomgeving
•Brengt graag veel tijd alleen door
•Kan helemaal opgaan in een bepaalde activiteit of hobby, op het obsessieve af
•Obsessieve rituelen, zoals boeken altijd in zelfde volgorde neerzetten
•Zeer goed oog voor detail
https://www.ggznieuws.nl/home/overzicht ... autisme-3/
Nijn, laat je gewoon testen. Bijvoorbeeld bij een Autisme Kennis Centrum, daar hebben ze meer ervaring met autisme en met vrouwen met autisme.
Google is your friend.
Ik zou best antwoord willen geven op al je vragen maar het is nogal veel. Dus ik zit even te denken wat ik kan vertellen. Zoals ik al zei is het dus niet persé voor de buitenwereld te zien, in mijn geval in ieder geval niet. Ik hou me redelijk goed staande in sociaal contact en ik lijk ook sociaal, daarbij heb ik ook best een redelijk inlevingsvermogen dus vriendinnen komen regelmatig naar mij toe als ze met probleem zitten. Maar vrouwen kunnen heel goed sociaal gedrag kopieëren, veel beter dan mannen. Sterker nog, vrouwen moeten ook wel sociaal zijn, dat word in zekere zin van ze verwacht. Dat leren ze allemaal al op jonge leeftijd. Het aanpassingsvermogen kan soms enorm zijn, maar mensen hebben geen idee wat zich in het hoofd afspeelt. Angsten komen bijvoorbeeld heel vaak voor bij mensen met autisme. Vaak bij onbekende en onvoorspelbare situaties.
Je had laatst 'n vergelijkbaar topic. Laat je gewoon testen zodat je voor jezelf weet waar je aan toe bent.
Oh wacht eens even, ik heb je andere topics snel bekeken en ik lees dat je 12 verschillende diagnoses hebt gekregen? En ik lees nogal wat andere verhalen. De vraag voor autisme is dus wel voor jezelf neem ik aan.

Maar dit is niet niks TO...
Het forum kan jou hier niet bij helpen, laat je testen, bij voorkeur door iemand die verstand heeft van vrouwelijk autisme.

De lijstjes die BGB post zijn kenmerken van de klassieke autist, maar het is zoveel breder dan dat.. die manier van naar Autisme kijken is wat mij betreft helemaal achterhaald.
redbulletje schreef:
24-02-2018 15:24
Je had laatst 'n vergelijkbaar topic. Laat je gewoon testen zodat je voor jezelf weet waar je aan toe bent.
Dit.

Nijn, ga iets ondernemen i.p.v. steeds maar weer topics openen om je eigen diagnose te gaan stellen.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
.
anoniem_334913 wijzigde dit bericht op 24-02-2018 17:07
99.76% gewijzigd
:blabla:

Heb je gewoon je klaagzang weer gekopieerd?

Doe iets met de goede adviezen uit je andere topics.

Of niet, maar dan snap ik wel dat je bij de ggz geweigerd wordt: jij wilt niet geholpen worden.
nijntjekonijn schreef:
24-02-2018 16:32
Vorig jaar had mijn huisarts me doorverwezen voor diagnostiek en hulp bij GGZ instelling. Maar ik werd geweigerd voor een intake aangezien eerdere therapieen bij hun en andere GGZ behandelaren niet hielpen. Bij andere GGZ instellingen is duidelijk vermeld toen ze de therapie stop zette ik niet meer mocht terug komen voor hulp, ik was toch niet meer te helpen en hulp bestond niet voor mij. Bij de vrijgevestigen werd ik geweigerd omdat mijn klachten te erg waren. Kortom ik ben uitbehandeld. Dus voor mijn gevoel moet ik eerst met bewijzen komen om mogelijke autisme hard te maken. Vergeet niet ik heb een lange GGZ geschiedenis achter de rug. Veel deuren gaan moeilijk voor me open. Vandaar dat ik gefixeerd ben om zelf een diagnose te stellen. Want mijn huisarts weet ook niet meer hoe het verder moet met hulp. Aangezien ik niet meer welkom ben
Ga naar een autisme kennis centrum of een umc voor een diagnostisch onderzoek. Onderzoek weigeren ze niet snel.
Zonnebloem1996 schreef:
24-02-2018 15:22
Ik zou best antwoord willen geven op al je vragen maar het is nogal veel. Dus ik zit even te denken wat ik kan vertellen. Zoals ik al zei is het dus niet persé voor de buitenwereld te zien, in mijn geval in ieder geval niet. Ik hou me redelijk goed staande in sociaal contact en ik lijk ook sociaal, daarbij heb ik ook best een redelijk inlevingsvermogen dus vriendinnen komen regelmatig naar mij toe als ze met probleem zitten. Maar vrouwen kunnen heel goed sociaal gedrag kopieëren, veel beter dan mannen. Sterker nog, vrouwen moeten ook wel sociaal zijn, dat word in zekere zin van ze verwacht. Dat leren ze allemaal al op jonge leeftijd. Het aanpassingsvermogen kan soms enorm zijn, maar mensen hebben geen idee wat zich in het hoofd afspeelt. Angsten komen bijvoorbeeld heel vaak voor bij mensen met autisme. Vaak bij onbekende en onvoorspelbare situaties.
Dit inderdaad.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Dubbel
Wat is de reden dat je zelf denkt dat je autisme hebt?
TO, er zijn meer dan voldoende topics hier van mensen met autisme en over autisme waar je al je vragen kunt stellen of die je door kunt lezen om je vragen te beantwoorden.
Ook kun je gewoon een browser gebruiken om kenmerken op te zoeken.

Je hebt al tig topics geopend en stelt steeds dezelfde vragen. Lees die topics allemaal nog eens door.
Ik werk als autismeconsulent. Er bestaat niet zoiets als 'DE' autist. Daarbij is er veel aangeleerd gedrag. Kortom: laat je onderzoeken ipv te googelen en forummen
Ik denk dat Nijn hulp of een houvast zoekt. Iemand die zegt 'ik wijs je de weg'.

Ik denk dat Nijn hulp of een houvast zoekt. Iemand die zegt 'ik wijs je de weg'.

Fleurtje_5 schreef:
24-02-2018 23:28

Nijn zoekt volgens mij iets heel anders, want houvast heeft ze in haar andere topics ook al gekregen, maar ze doet er verder niks mee.
Veel autismetopics de laatste tijd zeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven