Vaderschapsverlof

22-02-2018 19:55 179 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... zes-weken/

Met toch wel enige verbazing las ik het bovenstaande artikel en hoorde ik er een en ander over op de radio.

Dat een kersverse vader meer dagen verlof moet krijgen lijkt me wel redelijk. Want twee dagen na de geboorte alweer aan het werk is toch wel van de zotte. Maar tot 6 weken verlof waarvan 70% uitbetaald vind ik toch echt het andere uiterste. 6 weken. Lekker dan voor werkgevers. Kost weer een hoop geld. Dat vrouwen best een poos thuiszitten lijkt me vanuit biologisch oogpunt wel logisch. Maar mannen...
Het is vast fijn met een pasgeboren baby.

Maar ik vind dat je een werkgever en de maatschappij niet met deze last kan opzadelen. Het kost bakken met extra geld. En ik vind ook dat je een werkgever hier niet mee op moet zadelen. Mensen kiezen er zelf voor om kinderen te krijgen, niet de werkgever. Het is geven en nemen. Waarom niet eigen vakantiedagen inleveren na de geboorte van je kind?

Ik weet niet hoe jullie hier in staan. En ben dan ook erg benieuwd naar jullie standpunten omtrent dit topic.
ElizabethThatcher schreef:
24-02-2018 14:19
Ik denk niet dat de 80-plussers elkaars billen gaan afvegen of bij toerbeurt corvee hebben.
Maar ga jij er standaard vanuit dat je kind voor je gaat zorgen als je 80 plus bent?
O, de thuiszorg bedoel je, sorry ik dacht even verkeerd.
Viva95 schreef:
24-02-2018 11:21
Ik vind het echt fantastisch. Ik geloof ook echt dat dit kersverse gezinnen een betere start geeft.

Kinderloze mensen dit verlof ook geven vind ik echt belachelijk. Die hebben niet weken of maanden lang slapeloze nachten vanwege een huilende baby. Hun leven staat niet ineens zo erg op z'n kop.

En die 70% wordt betaald door het UWV. Dus kleine bedrijfjes gaan hier niet failliet door o.i.d.
En hoe komen mensen bij van zo'n fulltime jankende baby? Niet door er 24/7 bij in huis te blijven zitten lijkt me. Kunnen ze beter op tourbeurt op de baby passen en buitenshuis ontstressen om onderlinge spanning en ergernis een beetje tegen te gaan.
redbulletje schreef:
24-02-2018 14:28
En hoe komen mensen bij van zo'n fulltime jankende baby? Niet door er 24/7 bij in huis te blijven zitten lijkt me. Kunnen ze beter op tourbeurt op de baby passen en buitenshuis ontstressen om onderlinge spanning en ergernis een beetje tegen te gaan.
Maar dat vaderschapsverlof hoef je ook niet tegelijk met het bevallingsverlof op te nemen, het mag ook prima erna! Of uitgesmeerd 3 dagen per week en dat de vrouw na haar verlof opstart met 3 dagen werken. Op die laatste manier gaan wij het denk ik deze keer doen (met vakantiedagen, want baby zal nog dit jaar geboren worden), lijkt me ideaal.
redbulletje schreef:
24-02-2018 14:28
Niet op hun werk. Mijn werk niet in ieder geval.
nicole123 schreef:
24-02-2018 14:20
Niet de kinderen voor hun eigen ouders, maar de jongere generatie voor de oudere. Als jij 80-90 bent, wie denk je dat dan jouw thuiszorg doet, of je verzorgt in het bejaardenhuis? Je leeftijdgenoten? Daarom is het dus van belang dat er een jongere generatie is.
idd, dit is precies wat ik bedoelde te zeggen :P
Ik heb niet alles gelezen maar ik ben tegen.

Ik ben wel voor soepel om gaan met de verlof aanvraag (als kinderloze absoluut geen probleem om dan die weken te werken) maar ik vind het primair de taak van de ouder zelf om bij je baby te zijn, niet van het bedrijf en al helemaal niet van de staat.
MinkeDeWit schreef:
23-02-2018 14:09
Ik vind het verspilling van belastinggeld. Ouders kunnen nu ook ouderschapsverlof opnemen, nog een stuk meer dan in de tijd dat ik jonge kinderen had. Daarbij, wat moeten twee ouders met zijn tweeën thuis met zo'n piepjonge baby? Zit je samen naar een slapend kind te kijken. Plus, ik had er niet aan moeten denken om zes weken met mijn man thuis te moeten zitten, de crux van bevallingsverlof is toch ook dat je kunt uitrusten van de bevalling en chillen met de baby?
Mijn vriend, die nog oudere kinderen heeft, zat het nieuws ook met verbazing aan te horen. Zes weken niet mogen werken, en dan met een minimale uitkering thuis moeten zitten. Dan hoop je op een voorjaars- of zomerkind, kun je tenminste lekker gaan sporten :-)
Verspilling van belastinggeld door die 6 weekjes verlof?
Ik betaal honderdduizend keer liever 6 weken verlof voor een werkende ouder, dan ons hele leven lang verplicht moeten werken voor vele honderdduizenden “gasten” die hun hele leven lang 365 dagen per jaar gratis verlof en een uitkering krijgen hier in dit land. Waar betaal je liever voor?
Get real..
strikjemetstippels schreef:
24-02-2018 18:22
Ik heb niet alles gelezen maar ik ben tegen.

Ik ben wel voor soepel om gaan met de verlof aanvraag (als kinderloze absoluut geen probleem om dan die weken te werken) maar ik vind het primair de taak van de ouder zelf om bij je baby te zijn, niet van het bedrijf en al helemaal niet van de staat.
De staat betaalt omdat de staat van mening is dat het tot (economisch) nut van de staat is.
Mevrouw75 schreef:
26-02-2018 20:58
De staat betaalt omdat de staat van mening is dat het tot (economisch) nut van de staat is.
Het is van weinig nut voor de collega’s als je standaard veel harder en meer werkt dan je collega die voor een kind kiest. Doorgaans heb je weinig aan die collega’s. Maar dan nog, liever een collega die een paar uurtjes of daagjes werkt dan velen hier die nooit zuiltjes werken.
hoezoos schreef:
26-02-2018 22:37
Het is van weinig nut voor de collega’s als je standaard veel harder en meer werkt dan je collega die voor een kind kiest. Doorgaans heb je weinig aan die collega’s. Maar dan nog, liever een collega die een paar uurtjes of daagjes werkt dan velen hier die nooit zuiltjes werken.
Voor die collega's niet direct, maar wel voor de economie en de druk op de verzorgingsstaat (en dus voor de belastingbetaler) als meer vaderschapsverlof ertoe leidt dat vaders meer gaan zorgen en moeders daardoor een grotere arbeidsparticipatie krijgen (en dus ook bijv. minder in de bijstand komen na een scheiding e.d.). Die effecten van een uitgebreider vaderschapsverlof zijn wetenschappelijk aangetoond. Op korte termijn kost het dus geld, op lange termijn betaalt het zichzelf terug of levert het zelfs onder de streep geld op.
nicole123 schreef:
26-02-2018 23:12
Voor die collega's niet direct, maar wel voor de economie en de druk op de verzorgingsstaat (en dus voor de belastingbetaler) als meer vaderschapsverlof ertoe leidt dat vaders meer gaan zorgen en moeders daardoor een grotere arbeidsparticipatie krijgen (en dus ook bijv. minder in de bijstand komen na een scheiding e.d.). Die effecten van een uitgebreider vaderschapsverlof zijn wetenschappelijk aangetoond. Op korte termijn kost het dus geld, op lange termijn betaalt het zichzelf terug of levert het zelfs onder de streep geld op.

Dat betwijfel ik. Er bestaat al (tientalle) jaren ouderschapsverlof, en ik zie maar heel weinig mannen dat opnemen. En het is nog altijd over het algemeen de vrouw die minder gaat werken en de meeste zorg voor de kinderen heeft.

Jij zegt dat het wetenschappelijk is bewezen, maar dat kan niet in NL zijn geweest omdat we (nog) geen vaderschapsverlof hebben. Dus zal het in een ander land geweest zijn, waar een andere cultuur heerst (wat zelfs al in bijvoorbeeld Duitsland kan zijn), en waar parttime werken bijvoorbeeld veel minder gebruikelijk is.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Zie een aantal links in een post van mij hierboven Himalaya. Oa uit Noorwegen, waar ze naar 4 weken vaderschapsverlof gegaan zijn en waarbij ze de stellen van voor de invoering van die regeling vergeleken hebben met die van erna. Je weet het uiteraard niet 100% zeker (maar dat weet je nergens van, ook niet dat het niks zou opleveren), maar ik geef het grote kans dat in NL het op lange termijn eenzelfde effect zal hebben als in Noorwegen. Dat momenteel veel minder vaders parttime werken en ouderschapsverlof opnemen dan moeders komt volgens mij deels juist doordat een stel al tijdens het verlof voorgesorteerd wordt op de vrouw als (hoofd)verzorger en de man als (hoofd)kostwinner en patronen die er 3-4 maanden lang in gesleten zijn blijven er vaak in zitten.
Viva95 schreef:
24-02-2018 11:21
Ik vind het echt fantastisch. Ik geloof ook echt dat dit kersverse gezinnen een betere start geeft.

Kinderloze mensen dit verlof ook geven vind ik echt belachelijk. Die hebben niet weken of maanden lang slapeloze nachten vanwege een huilende baby. Hun leven staat niet ineens zo erg op z'n kop.

En die 70% wordt betaald door het UWV. Dus kleine bedrijfjes gaan hier niet failliet door o.i.d.
Daar kies je zelf voor dat je leven op zijn kop staat.
Misschien hebben die andere mensen weer andere dingen waardoor hun leven op de kop staat, ziekte in de familie ofzo?
Ik zie het probleem niet zo. Waarom moeten mensen die kinderen krijgen allebei full time blijven werken? Als ze samen naar 1,5 baan gaan hebben ze toch tijd genoeg om een band met hun kind op te bouwen?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Mensen zonder kinderen moet ophouden met janken want wij met kinderen betalen ook genoeg shit voor dingen waar wij dan weer geen gebruik van gaan maken. Dat heet het zorgstelsel. En nu klaar met dat gezeik steeds.

Verder helemaal eens met uitbreiding van de verlofdagen voor de vader. De vader loopt ook op zijn tandvlees en in de kraamtijd moet hij alles regelen en ligt moeder bij te komen en gaat alle aandacht naar haar en als de kraamhulp weg is moet vader ook weer aan het werk. Die heeft ook gebroken nachten, en moet ook wennen. Maar daar is gewoon geen tijd voor.

Is het trouwens zo dat na het verlof mannen en vrouwen in Scandinavie allebei fulltime werken?

Ik denk dat het wel goed is voor de gelijkheid. Nu lopen vrouwen op de arbeidsmarkt hier enorm achter omdat werkgevers bang zijn om vruchtbare vrouwen op belangrijke posities te zetten. Want ja die worden zwanger enzo, en dan zijn ze ziek en moeten ze op verlof: moeilijk moeilijk.
Als mannen net zo lang weg zijn dan trekt dat de boel weer lekker recht en is er geen enkel excuus meer om vrouwen anders te behandelen dan mannen.

Ik ben voor. Ik ben sowieso voor langer verlof. Ook voor vrouwen. Maar vooral voor vrije keuze en flexibiliteit.
Amant schreef:
23-02-2018 00:00
Ik kan nooit anders dan meewarig het hoofd schudden wanneer ik ‘maar mensen kiezen toch zelf voor kinderen’ lees.

Hoe blind ben je om niet te zien dat je zo’n uitspraak niet zou kunnen doen wanneer mensen geen kinderen zouden krijgen?

Het is het ultieme egoïsme; net doen alsof er vóór en na jou geen wereld bestond en bestaat en voor lief neemt dat al die andere mensen de wegen bouwen waarop je rijdt, het voedsel verbouwen dat je eet, de huizen bouwen waarin je woont, jou verzorgen wanneer je hulpbehoevend bent, etc., etc., uitsluitend omdat je niet meedoet aan hoe de wereld in elkaar zit.

Het is bijna knap te noemen, zo’n extreme tunnelvisie.
Dit is een post die op emotioneel niveau misschien wel deugt, maar logisch gezien een beetje rammelt.

Waarom zouden bewust kinderlozen ervan wakker liggen dat er na hen geen wereld bestaat? Als je niet voor kinderen kiest heb je toch eigenlijk al besloten niet te investeren in de wereld na jou? Dan zul je de consequenties daarvan ook aanvaarden.

Overigens kun je, als je wel bezorgd bent over de wereld na jou, ook op macroniveau naar die wereld kijken. Vinden dat er al te veel kinderen zijn, dus besluiten daar zelf niets aan te willen toevoegen. En voorstander zijn van een ontmoedigingsbeleid, in plaats van het krijgen van kinderen meer te faciliteren.
merano wijzigde dit bericht op 27-02-2018 12:16
0.11% gewijzigd
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Voortplanten is gewoon een biologische drang. De meesten willen het wel, en dat is maar goed ook voor het voortbestaan van onze soort. Maar sommigen willen het niet. Prima toch?
Daar hoeven we het wat mij betreft niet eens over te hebben.
merano schreef:
27-02-2018 11:53
Dit is een post die op emotioneel niveau misschien wel deugt, maar logisch gezien een beetje rammelt.

Waarom zouden bewust kinderlozen ervan wakker liggen dat er na hen geen wereld bestaat? Als je niet voor kinderen kiest heb je toch eigenlijk al besloten niet te investeren in de wereld na jou. Dan zul je de consequenties daarvan ook aanvaarden.

Overigens kun je, als je wel bezorgd bent over de wereld na jou, ook op macroniveau naar die wereld kijken. Vinden dat er al teveel kinderen zijn, dus besluiten daar zelf niets aan te willen toevoegen. En voorstander zijn van een ontmoedigingsbeleid, in plaats van het krijgen van kinderen meer te faciliteren.
Bijzonder altijd dat mensen denken kinderen te moeten krijgen om de wereld draaiende te houden, terwijl juist geboortebeperking ervoor kan zorgen dat de wereld draaiende blijft.

Alsof er iemand op de wereld is die kinderen krijgt, omdat hij of zij bang is dat de mensheid anders ophoudt te bestaan.
Ik ben wel voor langer bevallingsverlof voor moeders, maar niet voor vaders want die hoeven niet te herstellen van een zwangerschap en bevalling. Er is ook geen vader die borstvoeding geeft. Geef die 6 weken extra dus maar aan moeders die zo eenvoudiger borstvoeding kunnen blijven geven, wat overigens een behoorlijke aanslag op je energielevel is.

Zelf moest ik 6 weken na de bevalling al weer beginnen en mocht niet eens mijn vakantiedagen opnemenen dat was best wel zwaar. Wat dat betreft is er gelukkig al heel wat verbeterd.
.
Pientjexxxx schreef:
27-02-2018 11:57
Bijzonder altijd dat mensen denken kinderen te moeten krijgen om de wereld draaiende te houden, terwijl juist geboortebeperking ervoor kan zorgen dat de wereld draaiende blijft.

Alsof er iemand op de wereld is die kinderen krijgt, omdat hij of zij bang is dat de mensheid anders ophoudt te bestaan.
Helemaal juist. De aarde kan niet nog meer vernietiging gebruiken dus ieder mens is er een teveel. Mensen willen een kind puur voor zichzelf en gebruiken het onbewust enkel als excuus om hun eigen behoefte aan eenzaamheid te vervullen (en hun angst hiervoor) en bovendien vraagt geen enkel kind erom om op deze wereld vol steeds groter wordende bedreigingen gezet te worden.
merano schreef:
27-02-2018 11:38
Ik zie het probleem niet zo. Waarom moeten mensen die kinderen krijgen allebei full time blijven werken? Als ze samen naar 1,5 baan gaan hebben ze toch tijd genoeg om een band met hun kind op te bouwen?
Dat ouders beiden fulltime moeten werken zegt niemand, maar hoe verdeel je die 1,5: dat is de vraag. Als dat gelijker verdeeld wordt dan is dat goed voor de economie en voor een lagere druk op de algemene voorzieningen. Nu is het standaardmodel in NL nog dat de man fulltime werkt en de vrouw een klein baantje heeft. Bij een scheiding of werkloosheid, arbeidsongeschiktheid of overlijden van de man is er dan direct een probleem want de vrouw kan dan over het algemeen met haar halve baan (waarbij ook nog eens niet geïnvesteerd is in de loopbaan en daarmee het salaris is achtergebleven, want de baan van de man daar draait het om en haar baan is 'voor de extraatjes') de kosten dan niet dragen en er moet dus een beroep gedaan worden op de sociale zekerheid. Als door het vaderschapsverlof vaders meer gaan zorgen (op langere termijn) en moeders daardoor meer kunnen gaan werken zal die 1,5 baan vaker meer gelijk verdeeld worden, bijv als 0,75+0,75. In dat geval kunnen de bovenstaande gebeurtenissen veel makkelijker zelf opgevangen worden en betaalt deze regeling zich dus weer terug.
Ik denk dat je met fiscale maatregelen, dus het zwaarder belasten van twee full time banen in één gezin, meer bereikt. Dan hoef je niet af te wachten of de regeling zich terugbetaalt, maar kost het sowieso niks.

merano schreef:
27-02-2018 11:53

Waarom zouden bewust kinderlozen ervan wakker liggen dat er na hen geen wereld bestaat? Als je niet voor kinderen kiest heb je toch eigenlijk al besloten niet te investeren in de wereld na jou? Dan zul je de consequenties daarvan ook aanvaarden.

Overigens kun je, als je wel bezorgd bent over de wereld na jou, ook op macroniveau naar die wereld kijken. Vinden dat er al te veel kinderen zijn, dus besluiten daar zelf niets aan te willen toevoegen. En voorstander zijn van een ontmoedigingsbeleid, in plaats van het krijgen van kinderen meer te faciliteren.
Die consequenties waar je het in je tweede alinea over hebt bestaan niet, aangezien anderen wel kinderen krijgen.

Daarnaast, op macroniveau, ben ik tegen ontwikkelingshulp, gedwongen donorschap en elke ingreep in ongewilde kinderloosheid (wat me hier al heel veel vriendinnen opgeleverd heeft). Nog even naast het feit dat ik zelf minder dan het noodzakelijke quotum voor groei van de wereldbevolking heb geleverd.

Ik doe wat ik kan. Don’t blame me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven