Vaderschapsverlof

22-02-2018 19:55 179 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... zes-weken/

Met toch wel enige verbazing las ik het bovenstaande artikel en hoorde ik er een en ander over op de radio.

Dat een kersverse vader meer dagen verlof moet krijgen lijkt me wel redelijk. Want twee dagen na de geboorte alweer aan het werk is toch wel van de zotte. Maar tot 6 weken verlof waarvan 70% uitbetaald vind ik toch echt het andere uiterste. 6 weken. Lekker dan voor werkgevers. Kost weer een hoop geld. Dat vrouwen best een poos thuiszitten lijkt me vanuit biologisch oogpunt wel logisch. Maar mannen...
Het is vast fijn met een pasgeboren baby.

Maar ik vind dat je een werkgever en de maatschappij niet met deze last kan opzadelen. Het kost bakken met extra geld. En ik vind ook dat je een werkgever hier niet mee op moet zadelen. Mensen kiezen er zelf voor om kinderen te krijgen, niet de werkgever. Het is geven en nemen. Waarom niet eigen vakantiedagen inleveren na de geboorte van je kind?

Ik weet niet hoe jullie hier in staan. En ben dan ook erg benieuwd naar jullie standpunten omtrent dit topic.
ZonnigKleintje schreef:
01-03-2018 11:23
Dit is helemaal niet gezegd, immers ook eenverdieners die vader/(niet biologische) moeder worden krijgen dit verlof.

Verder is het antwoord vrij simpel; omdat het zich op de lange termijn terugbetaald. Nog los van het feministische aspect & het beter voor de hechting met de kinderen aspect: We moeten importeren of zelf kweken als we met 80+ nog mensen willen hebben die onze billen poetsen. Nieuwbakken ouders staan vaak aan de start van hun woon- en werkcarrière, hebben meestal nog geen fantastisch inkomen noch vermogen en gaan een hele drukke tijd tegemoet. Iedere ondersteuning is welkom.

Nog steeds krijgt 80% ooit in zijn leven kinderen. Dus het overgrote merendeel wordt uiteindelijk betaald ouders zelf.
Tegenwoordig wil bijna geen jongere meer een opleiding volgen tot “billenpoetser” . Ze volgen liever een HBO-opleiding Media en Entertainment, Psychologie, Rechten of Bedrijfseconomie.

Ik vind het zo’n verschrikkelijk stom argument dat wij ouders moeten stimuleren om kinderen te krijgen, omdat die kinderen straks nodig zijn voor onze zorg. Waarom zou de vader niet zelf zijn verlof kunnen financieren? Ik zie om mij heen jonge starters in een tiptop ingericht huis met alles erop en eraan, compleet met mooi aangelegde tuin. Natuurlijk hoeft daar geen vakantie voor te wijken. Toen mijn man en ik ooit trouwden, hadden we allemaal tweedehands meubels, een stokoude keuken en een goedkoop tapijtje van de bouwmarkt. Jaren zijn we niet op vakantie geweest. Blijkbaar wordt het tegenwoordig normaal gevonden dat alles je in de schoot geworpen krijgt. Laat staan dat je ergens voor moet sparen.
De billenpoetsers van tegenwoordig zijn ook allemaal groot geworden zonder vaderschapsverlof. Dat kan dus best.

Los van de vraag of dat echt zo is, denk ik trouwens dat de kosten even worden vergeten als men zegt dat het zichzelf terugbetaalt. De huidige werknemers die het werk van Piet erbij moeten doen omdat hij nu al voor de derde keer twee maanden vrij heeft op kosten van de baas, en daar dan ook nog een paar tientjes van hun inkomen voor moeten inleveren. Denk je niet dat daar gevolgen in de zin van kosten aan zitten?

Verlof niet gelijktijdig opnemen, en geen kinderopvangtoeslag tijdens het ouderschapsverlof - kan pa meteen ook een beetje hechten met zijn oudere kinderen - dat zou het wel meer budgetneutraal maken. ;-)
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

merano schreef:
01-03-2018 12:21
Verlof niet gelijktijdig opnemen, en geen kinderopvangtoeslag tijdens het ouderschapsverlof - kan pa meteen ook een beetje hechten met zijn oudere kinderen - dat zou het wel meer budgetneutraal maken. ;-)
Ik denk dat bijna iedereen het niet gelijktijdig op zal nemen (op misschien een week na), dat is voor jonge ouders veel logischer dan samen 6 weken voor de baby zorgen en het dan met 10 weken al naar de opvang doen. Gevallen daargelaten van bijv moeders met ernstige fysieke klachten of een postnatale depressie, waardoor ze niet voor de baby kan zorgen, maar in dat geval zal de vader waarschijnlijk toch al zorgverlof opnemen.

Zeker bij de lagere inkomens denk ik dat het hierdoor (al op korte termijn) inderdaad een stuk budgetneutraler wordt, omdat het door te betalen salaris daarbij laag is en de kinderopvangtoeslag die zij krijgen juist heel hoog. Voor hogere inkomens ligt het anders, die moet je een hoger salaris doorbetalen en krijgen veel minder kinderopvangtoeslag (hoewel bij het tweede kind wel veel meer). Bij hen is de staat duurder uit en hebben ze zelf meer voordeel aan de pas later ingaande kinderopvang, dus ik zou het logisch vinden als zij een groter deel zelf betalen.

Het argument dat iets er vroeger ook niet was vind ik overigens een dooddoener. Dan zou je nooit meer iets hoeven te ontwikkelen of in te voeren, want vroeger deed men het er ook mee en dat ging prima. Vroeger was niet alles beter, ik ben blij dat ik nu leef en niet in de jaren '50!
nicole123 schreef:
01-03-2018 12:41

Het argument dat iets er vroeger ook niet was vind ik overigens een dooddoener. Dan zou je nooit meer iets hoeven te ontwikkelen of in te voeren, want vroeger deed men het er ook mee en dat ging prima. Vroeger was niet alles beter, ik ben blij dat ik nu leef en niet in de jaren '50!
[/quote]

Dat was een reactie op:
ZonnigKleintje schreef:
01-03-2018 11:23
We moeten importeren of zelf kweken als we met 80+ nog mensen willen hebben die onze billen poetsen.

Daarvoor heb je dus echt geen vaderschapsverlof nodig.

Overigens is anders ook niet per definitie beter.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

@Merano: klopt, de reactie van ZonnigKleintje is volgens mij dan ook helemaal niet bedoeld als argument voor vaderschapsverlof. Het is een respons op mensen hier die geen cent kwijt willen zijn aan de kinderen van anderen en het allemaal maar oneerlijk vinden dat zij het als kinderlozen niet krijgen. Die realiseren zich niet dat ze die kinderen van anderen later zelf ook hard nodig zullen hebben als ze oud zijn. Om hun billen te poetsen, hun brood te bakken, hun bejaardenhuis te managen, etc etc. Qua argumenten voor vaderschapsverlof is er hier wel meer genoemd, dat gaat niet om het stimuleren van kinderen krijgen (die 5 weken 70% loon trekken mensen daarvoor echt niet over de streep) maar over een gelijkere werk/zorgverdeling tussen mannen en vrouwen.
Pientjexxxx schreef:
01-03-2018 11:57
Tegenwoordig wil bijna geen jongere meer een opleiding volgen tot “billenpoetser” . Ze volgen liever een HBO-opleiding Media en Entertainment, Psychologie, Rechten of Bedrijfseconomie.

Ik vind het zo’n verschrikkelijk stom argument dat wij ouders moeten stimuleren om kinderen te krijgen, omdat die kinderen straks nodig zijn voor onze zorg. Waarom zou de vader niet zelf zijn verlof kunnen financieren? Ik zie om mij heen jonge starters in een tiptop ingericht huis met alles erop en eraan, compleet met mooi aangelegde tuin. Natuurlijk hoeft daar geen vakantie voor te wijken. Toen mijn man en ik ooit trouwden, hadden we allemaal tweedehands meubels, een stokoude keuken en een goedkoop tapijtje van de bouwmarkt. Jaren zijn we niet op vakantie geweest. Blijkbaar wordt het tegenwoordig normaal gevonden dat alles je in de schoot geworpen krijgt. Laat staan dat je ergens voor moet sparen.
Hoe kom je erbij dat jongeren niet een opleiding in de zorg willen? Er is zelfs vaak numures fixes omdat er teveel zijn.
pipootje schreef:
01-03-2018 13:27
Hoe kom je erbij dat jongeren niet een opleiding in de zorg willen? Er is zelfs vaak numures fixes omdat er teveel zijn.
Op HBO of WO niveau. Ik heb op VMBO-niveau overigens nog nooit iets over numerus fixes gehoord. Dat zijn dus niet de “ billenwassers” die voor een laag salaris het zware werk doen. Of ken jij persoonlijk artsen en psychologen die op hun werk de luiers van bejaarden verschonen?
nicole123 schreef:
01-03-2018 13:09
@Merano: klopt, de reactie van ZonnigKleintje is volgens mij dan ook helemaal niet bedoeld als argument voor vaderschapsverlof. Het is een respons op mensen hier die geen cent kwijt willen zijn aan de kinderen van anderen en het allemaal maar oneerlijk vinden dat zij het als kinderlozen niet krijgen. Die realiseren zich niet dat ze die kinderen van anderen later zelf ook hard nodig zullen hebben als ze oud zijn. Om hun billen te poetsen, hun brood te bakken, hun bejaardenhuis te managen, etc etc. Qua argumenten voor vaderschapsverlof is er hier wel meer genoemd, dat gaat niet om het stimuleren van kinderen krijgen (die 5 weken 70% loon trekken mensen daarvoor echt niet over de streep) maar over een gelijkere werk/zorgverdeling tussen mannen en vrouwen.
Het is helemaal niet zo dat ik geen cent kwijt wil aan de kinderen van anderen. Wij betalen allemaal mee aan zorg, scholing, opvang enz. voor alle kinderen in Nederland. Het is daarom helemaal niet onredelijk dat ouders van een nieuwe spruit zelf het extra verlof van pa betalen.
Pientjexxxx schreef:
01-03-2018 14:24
Op HBO of WO niveau. Ik heb op VMBO-niveau overigens nog nooit iets over numerus fixes gehoord. Dat zijn dus niet de “ billenwassers” die voor een laag salaris het zware werk doen. Of ken jij persoonlijk artsen en psychologen die op hun werk de luiers van bejaarden verschonen?
De mensen die hbo-v hebben werken echt gewoon ook op de werkvloer hoor.
Sph ook trouwens
Pientjexxxx schreef:
01-03-2018 14:24
Die billenwassers zijn een voorbeeld, ik vind het nogal flauw om daarover door te zagen. Het gaat er hierbij om dat je als oudere jonge mensen nodig zult hebben, want een samenleving met alleen negentigjarigen dat gaat niet. Artsen zul je vast en zeker ook nodig hebben, net als mensen die je internetconnectie aanleggen, je tv-programma's maken, je bejaardenhuis managen, je brood bakken, je medicijnen maken, je gehoorapparaat ontwikkelen, je steunkousen aantrekken, zich in de politiek hard maken voor jouw AOW, euthanasiewens of wat dan ook, etc etc. Alles wat je als oudere nodig hebt en gebruikt, direct of indirect. Dat gaan je mede-bejaarden niet doen, dat doet de jongere generatie.
En vmbo is middelbare school. Geen beroepsopleiding.
nicole123 schreef:
Dit. Was nota bene de vraag van merano zelf...
merano schreef:
01-03-2018 09:02
Dat zijn allemaal zaken die ook opgaan voor de volgende generatie alleenverdieners. Sterker nog die kunnen straks waarschijnlijk helemaal geen huis meer kopen op dat ene salaris.

Mijn vraag is dan ook eigenlijk niet of je vaderschapsverlof een goed idee vindt, maar waarom je het een goed idee vindt dat de kosten daarvan, zowel van het opvangen van de werkzaamheden bij afwezigheid van de vader in arbeid, als de kosten van de doorbetaling van het loon uit de regeling in geld, zouden moeten worden gedragen door werkgevers en werknemers. En daarmee dus ook door de mensen die maar één inkomen hebben (niet alleen singles, ook alleenstaande ouders en noodgedwongen alleenverdieners met een gezin), en niet door de jonge ouders zelf die tenslotte twee inkomens in hun gezin hebben. Zeker als dat ook nog hoge inkomens zijn.
En mij. Antwoord daarop is ja want;
- 80% is/wordt zelf ouder
- 20% kinderlozen profiteren uiteindelijk ook van kinderen
- 100% van de mensen profiteert van 2 volwaardige ouders in de kindertijd
- Nieuwe ouders, ook hoger opgeleiden, zijn meestal (nog) niet rijk en staan voor een enorme kostenpost en vermoeiende tijd

Nog los van het feit dat ik net als Nicole verwacht dat het uiteindelijk budgetneutraal is. (meer inkomstenbelasting van werkende vrouwen en kleinere kans gezinnen in de bijstand)
nicole123 schreef:
Ook dan snijdt het m.i. geen hout. Als je een gelijkere verdeling van werk/zorg over mannen en vrouwen wilt dan zijn daar veel betere maatregelen voor, zoals de eerder genoemde belastingmaatregelen. Die kosten geen geld, maar leveren geld op. Dat kan dan allemaal meteen naar de zorg, want er is nu al een tekort aan geld voor billenpoetsen.

Nu ik erover nadenk zou ik trouwens eerder iets zien in betaald mantelzorgverlof. In tegenstelling tot het krijgen van kinderen is mantelzorgen iets waar niemand op zit te wachten, maar dat ons vroeg of laat allemaal kan overkomen. En dat wordt ook nog steeds merendeels door vrouwen gedaan....

merano schreef:
27-02-2018 18:27
Ik denk dat je met fiscale maatregelen, dus het zwaarder belasten van twee full time banen in één gezin, meer bereikt. Dan hoef je niet af te wachten of de regeling zich terugbetaalt, maar kost het sowieso niks.
Dit voorstel bedoel je?

Lekker dan... heb je een voltijd baan, kom je een leuk iemand tegen die ook voltijd werkt. Dan maar niet samenwonen, of een van de twee naar parttime. Rara welke partner gaat dat zijn. Daaag gelijkwaardigheid man en vrouw.

En hou er even rekening mee dat nieuwe ouders pas een jaar of 30 zijn en meestal nog geen modaal salaris verdienen.

Ik zie trouwens niet wat betaald mantelzorg verlof zou doen voor de gelijkheid van man en vrouw. Is ook een heel andere discussie.
pipootje schreef:
01-03-2018 14:40
En vmbo is middelbare school. Geen beroepsopleiding.
Op het MBO is er ook geen sprake van een numerus fixes voor opleidingen in de zorg.
pipootje schreef:
01-03-2018 14:38
De mensen die hbo-v hebben werken echt gewoon ook op de werkvloer hoor.
Hoe vaak kom jij in een verpleeghuis? Enig idee wat het opleidingsniveau van de meeste werkneemsters daar is?
Pientjexxxx schreef:
01-03-2018 15:35
Hoe vaak kom jij in een verpleeghuis? Enig idee wat het opleidingsniveau van de meeste werkneemsters daar is?
Boeit dit voor de vraag wie het vaderschapsverlof moet betalen? Ook andere beroepen zijn nodig als je 80+ bent, zoals Nicole ook zegt.
ZonnigKleintje schreef:
01-03-2018 15:45
Boeit dit voor de vraag wie het vaderschapsverlof moet betalen? Ook andere beroepen zijn nodig als je 80+ bent, zoals Nicole ook zegt.
Maar waarom zou je als een gezin met 2 inkomens niet zelf kunnen bijdragen aan dat extra verlof voor pa? Waarom moet dat door anderen gefinancierd worden. De verzorgingsstaat staat al genoeg onder druk, de ziektekosten stijgen de pan uit.

En laten we nu niet doen alsof iedereen hier voor kinderen heeft gekozen dat heeft gedaan, omdat ze bang zijn dat er anders niemand is die de economie in Nederland draaiende houdt.
Pientjexxxx schreef:
01-03-2018 15:34
Op het MBO is er ook geen sprake van een numerus fixes voor opleidingen in de zorg.
https://www.roc-nijmegen.nl/student/aan ... -en-loting

Jawel, die zijn er wel. De link hierboven is een voorbeeld. Dit is een total andere discussie maar juist zorg MBO opleidingen hebben maar beperkte plaatsen omdat ze ook stageplekken moeten garanderen en die zijn er vaak niet.
Pientjexxxx schreef:
01-03-2018 15:53
Maar waarom zou je als een gezin met 2 inkomens niet zelf kunnen bijdragen aan dat extra verlof voor pa? Waarom moet dat door anderen gefinancierd worden. De verzorgingsstaat staat al genoeg onder druk, de ziektekosten stijgen de pan uit.

En laten we nu niet doen alsof iedereen hier voor kinderen heeft gekozen dat heeft gedaan, omdat ze bang zijn dat er anders niemand is die de economie in Nederland draaiende houdt.
Dit partnerverlof geldt niet alleen voor mensen met 2 inkomens. Daarnaast (en ik val deels in herhaling):
- Nieuwe ouders, ook hoger opgeleiden, zijn meestal (nog) niet rijk en staan voor een enorme kostenpost en vermoeiende tijd
- Partner draagt ook bij want betaald weer netjes belasting over het uitgekeerde geld
- Verdient zich naar verwachting terug door grotere arbeidsdeelname vrouwen en kleinere kans op bijstand van gezinnen.

En we kunnen wel doen of mensen graag kinderen krijgen, maar met 1,7 of 1,8 kinderen per vrouw gaat er op de lange termijn toch iets mis. Voor huishoudens is het geen factor om rekening mee te houden, voor de landelijke politiek echter wel. Niet het belangrijkste argument voor vaderschapsverlof wat mij betreft, maar wel degelijk van invloed denk ik.
ZonnigKleintje schreef:
01-03-2018 16:35
Dit partnerverlof geldt niet alleen voor mensen met 2 inkomens. Daarnaast (en ik val deels in herhaling):
- Partner draagt ook bij want betaald weer netjes belasting over het uitgekeerde geld
- Verdient zich naar verwachting terug door grotere arbeidsdeelname vrouwen en kleinere kans op bijstand van gezinnen.

En we kunnen wel doen of mensen graag kinderen krijgen, maar met 1,7 of 1,8 kinderen per vrouw gaat er op de lange termijn toch iets mis. Voor huishoudens is het geen factor om rekening mee te houden, voor de landelijke politiek echter wel. Niet het belangrijkste argument voor vaderschapsverlof wat mij betreft, maar wel degelijk van invloed denk ik.
Dan zal ik ook maar in herhaling vallen, Ik vind niet dat wij dat vaderschapsverlof met zijn allen hoeven te financieren. Ik zie dan liever een langer bevallingsverlof voor alle moeders. Vader kan wat mij betreft zijn vrije dagen opsparen of onbetaald verlof opnemen.
Pientjexxxx schreef:
01-03-2018 15:35
Ik werk in de gehandicaptenzorg ik en heb ook veel vriendinnen in de zorg in een andere sector. Dus ja dat weet ik.
Pientjexxxx schreef:
01-03-2018 16:59
Dan zal ik ook maar in herhaling vallen, Ik vind niet dat wij dat vaderschapsverlof met zijn allen hoeven te financieren. Ik zie dan liever een langer bevallingsverlof voor alle moeders. Vader kan wat mij betreft zijn vrije dagen opsparen of onbetaald verlof opnemen.
Heb je daar ook argumenten bij? vind je dat?
Even teruggelezen. Het biologische aspect + borstvoeding. 10 weken kan inderdaad ruimer, maar voor veel mensen is het puur lichamelijk gezien precies genoeg. Ik heb zelf de laatste 2 weken uitgesmeerd om eerder in deeltijd te beginnen. Mijn man heeft inderdaad onbetaald verlof opgenomen toen ik weer begon met werken, dat gaf mij een heel stuk rust. Dat gun ik ook vrouwen die het minder breed hebben.

Het een sluit het ander niet uit trouwens, wat mij betreft doen we beide.

Vrije dagen opsparen en onbetaald verlof opnemen kunnen moeders overigens net zo goed. En voor borstvoeding is een prima voedingsregeling (niet dat iedere werkgever zich eraan houdt helaas :-?) .
Overigens ben ik wel benieuwd of er nog een verlenging van het zwangerschapsverlof volgt, met name voor alleenstaande vrouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven