Intermittent fasting
donderdag 8 maart 2018 om 09:13
Wie heeft er ervaring met intermittent fasting? Ik lees er veel positieve ervaringen over en er wordt zelfs gezegd dat if grote gezondheidsvoordelen zou kunnen hebben.
Een vriendin is er veel mee afgevallen en het heeft mijn interesse gewekt dus ik wilde het eens voor een week proberen.
Mijn idee is om een schema van 16/8 aan te houden. 16 uur vasten, 8 uur eten.
Ik snap dat er veel mensen zijn die hier negatief tegenover zullen staan, maar een week proberen lijkt me weinig kwaad kunnen.
Ben benieuwd wie dit al heeft gedaan of nog doet en welke resultaten het heeft gebracht.
Een vriendin is er veel mee afgevallen en het heeft mijn interesse gewekt dus ik wilde het eens voor een week proberen.
Mijn idee is om een schema van 16/8 aan te houden. 16 uur vasten, 8 uur eten.
Ik snap dat er veel mensen zijn die hier negatief tegenover zullen staan, maar een week proberen lijkt me weinig kwaad kunnen.
Ben benieuwd wie dit al heeft gedaan of nog doet en welke resultaten het heeft gebracht.
donderdag 8 maart 2018 om 11:58
Die buurjongen werd dikker omdat hij in de uren na het vasten veel meer calorieën opnam dan nodig en dan kom je altijd bij.
Al eens gezien wat voor zoete boel onze moslimvrienden eten na het ondergaan van de zon?
Ik weet dat ik voor mezelf 3000Kcl nodig heb om 'op maintenance' te blijven, dus niet af te vallen en niet aan te komen.
Ik wil nu zakken in verpercentage dus zet mezelf op een deficit van 500 kcal en eet er dus 2500 per dag. Twee dagen per week eet ik wel 'op maintenance' om het houdbaar te houden. Daarnaast let ik ook op de verdeling eiwitten, vet en koolhydraten.
Ik doe aan IF, ik eet mijn calorieën in 16/8 regime.
Dat heeft als resultaat dat ik de calorieën over minder maaltijden moet verdelen en 's middags en 's avonds "beter" kan eten en meer in mijn macro's kan passen.
Works like a charm!
Al eens gezien wat voor zoete boel onze moslimvrienden eten na het ondergaan van de zon?
Ik weet dat ik voor mezelf 3000Kcl nodig heb om 'op maintenance' te blijven, dus niet af te vallen en niet aan te komen.
Ik wil nu zakken in verpercentage dus zet mezelf op een deficit van 500 kcal en eet er dus 2500 per dag. Twee dagen per week eet ik wel 'op maintenance' om het houdbaar te houden. Daarnaast let ik ook op de verdeling eiwitten, vet en koolhydraten.
Ik doe aan IF, ik eet mijn calorieën in 16/8 regime.
Dat heeft als resultaat dat ik de calorieën over minder maaltijden moet verdelen en 's middags en 's avonds "beter" kan eten en meer in mijn macro's kan passen.
Works like a charm!

donderdag 8 maart 2018 om 12:17
Nou...jazekerenof schreef: ↑08-03-2018 11:37Ik schrijf ook niets over het 5:2 of 6:1. Het ging mij om de tip om 4:3 te doen. Dat lijkt me heel slecht. Of het ook zo is, daar zijn de meningen over verdeeld.
En voor wat betreft is of lijkt: het is ongezond, maar ik weet dat hier nogal fel gereageerd wordt op het woordje is, vandaar het woordje lijkt. Ik had niet in de gaten dat ik me in een ander stukje heb 'laten gaan'.
Iemand schreef:
Er echt mee afvallen doe ik niet, (...)
Ik kan me voorstellen dat als je het schema 4;2 aanhoudt (4 dagen gewoon eten, 3 dagen vasten), je daar wel van afvalt.
En daar ging jij aardig fel overheen hoor.
Terwijl iemand alleen nog maar zei 'ik kan me voorstellen dat...'
jazekerenof schreef: ↑08-03-2018 10:07Je bedoelt dan 4:3. Dat is echt zo ontzettend niet aan te raden!!!! Niet doen hoor TO. 2 dagen kan misschien nog maar 3 is echt te veel.
Daarbij ging het niet eens om een 4:3 levenstijl maar 4:3 om af te vallen.

donderdag 8 maart 2018 om 12:24
Het was inderdaad misschien wat fel, maar ik merk dat er soms dingen voor waar worden aangenomen als het hier op het forum staat. Als je ziet hoeveel afvalgroepjes hier zijn en wat ze elkaar soms aanraden....
Maar je hebt gelijk, de schrijfster had het over "ik kan me voorstellen".

donderdag 8 maart 2018 om 12:32
jazekerenof schreef: ↑08-03-2018 12:24Het was inderdaad misschien wat fel, maar ik merk dat er soms dingen voor waar worden aangenomen als het hier op het forum staat. Als je ziet hoeveel afvalgroepjes hier zijn en wat ze elkaar soms aanraden....
Maar je hebt gelijk, de schrijfster had het over "ik kan me voorstellen".

En inderdaad, de crash diëten die soms worden aangeraden vind ik ook vreselijk.
donderdag 8 maart 2018 om 12:52
Leuk om al jullie reacties te lezen!
Had vanochtend nog niet ontbeten dus dacht ik begin gelijk. En het niet eten tot 12.30 (toen kwamen de kinderen uit school) was eigenlijk helemaal niet lastig.
Paar keer wat gerommel gevoeld in Mn maag maar een groot glas water en het was eigenlijk weer weg.
Ik ga het de komende dagen gewoon eens doen en zie dan vanzelf of het mij wat gaat brengen.
Voorlopig hou ik het bij het 16/8 schema dan hoef ik iig geen calorieën te tellen want daar heb ik echt een hekel aan.
Had vanochtend nog niet ontbeten dus dacht ik begin gelijk. En het niet eten tot 12.30 (toen kwamen de kinderen uit school) was eigenlijk helemaal niet lastig.
Paar keer wat gerommel gevoeld in Mn maag maar een groot glas water en het was eigenlijk weer weg.
Ik ga het de komende dagen gewoon eens doen en zie dan vanzelf of het mij wat gaat brengen.
Voorlopig hou ik het bij het 16/8 schema dan hoef ik iig geen calorieën te tellen want daar heb ik echt een hekel aan.
donderdag 8 maart 2018 om 12:57
Ik deed eerst 16/8, maar ben sinds een tijdje teruggegaan naar iets tussen de 16/8 en 14/10. Komt mede door mijn onregelmatige werktijden. Ik voel me er erg goed bij. Soms moet ik wat moeite doen om alles aan calorieen binnen te krijgen, maar dan hebben we het over 200-300 cal tekort. Ik zou het gewoon proberen als ik jou was TO. Het is wel verstandig om het in etappes te doen. Eerst 14 uur vasten bijvoorbeeld. En ja, het is geen dieet en sommige mensen hebben dit patroon al van nature. Als je het ziet als een leefstijl dan moet het goedkomen.
The only difference between me and a madman is that I’m not mad

donderdag 8 maart 2018 om 13:56
Ik heb/doe het ook al een tijdje.
Ik vind het fijn omdat ik op de momenten dat ik at, gewoon een fatsoenlijke hoeveelheid kon eten.
Ieder persoon is anders, ik kan in de ochtend hoe dan ook geen hap door mijn keel krijgen en eet vaak pas rond 13:00. Dan eet ik hier gedurende dag kleine dingen als een appel, peer of banaan. In de avond eet ik wel uitgebreid en veel.
Verder heb ik persoonlijk ervaren dat je wel naar je lichaam moet luisteren. Wanneer ik heb gesport in de ochtend en merk dat ik barst van de honger, dan eet ik gewoon. Het is een gewoonte die je gaat hanteren, maar je moet wel de nuances kunnen vinden en luisteren naar je lichaam
Ik vind het fijn omdat ik op de momenten dat ik at, gewoon een fatsoenlijke hoeveelheid kon eten.
Ieder persoon is anders, ik kan in de ochtend hoe dan ook geen hap door mijn keel krijgen en eet vaak pas rond 13:00. Dan eet ik hier gedurende dag kleine dingen als een appel, peer of banaan. In de avond eet ik wel uitgebreid en veel.
Verder heb ik persoonlijk ervaren dat je wel naar je lichaam moet luisteren. Wanneer ik heb gesport in de ochtend en merk dat ik barst van de honger, dan eet ik gewoon. Het is een gewoonte die je gaat hanteren, maar je moet wel de nuances kunnen vinden en luisteren naar je lichaam
donderdag 8 maart 2018 om 14:14

donderdag 8 maart 2018 om 15:55
Wasrschijnlijk de meeste mensen die overgewicht hebben. Van die gewoonte afstappen is al een hele goede stap richting een gezond leefpatroon en waarschijnlijk ook wat gewichtsverlies.Koffiekop schreef: ↑08-03-2018 15:48Maar dat heeft niets met vasten te maken, dat is voor 80% van de mensen toch volstrekt normaal? Wie eet er op een doordeweeksedag nou nog veel na het avondeten?
16/8 doe ik een paar dagen per week, kmdat het gezond schijnt te zijn en ook omdat ik niet zo van ontbijten hou. Ik eet dan pas om 13:00 uur voor het eerst. Als je dan gewoon eet en niet alles compenseert dan zal je vast ook afvallen. Ik merk daar niet veel van. Ik ben wel duffer op de ochtenden dat ik vast.

donderdag 8 maart 2018 om 16:26
jazekerenof schreef: ↑08-03-2018 15:55Wasrschijnlijk de meeste mensen die overgewicht hebben. Van die gewoonte afstappen is al een hele goede stap richting een gezond leefpatroon en waarschijnlijk ook wat gewichtsverlies.
Maar TO vraagt naar 16/8 vasten en is maar 3 kilo te zwaar.

donderdag 8 maart 2018 om 16:47

donderdag 8 maart 2018 om 16:50
jazekerenof schreef: ↑08-03-2018 16:47Dat klopt. Maar blijkbaar is/was ze nog niet overtuigd, anders had ze geen vraag hier op viva gezet.
En verder ben ik wel benieuwd naar jouw reactie op mijn reactie op jouw reactie.

donderdag 8 maart 2018 om 16:52
Voor mij werkte het niet.
Hormonaal was ik helemaal uit balans. Maandstonden bleven uit en bloedsuikerspiegel was te laag. Ik was moe en chagrijnig. Ik deed 5:2. Ik viel wel af, maar niet meer dan als ik gewoon goed let op mijn eten. Na een tijdje werden de resultaten ook stukken minder.
Niet voor iedereen is dit een wondermiddel. Test het eens uit en je zal gauw weten of het werkt bij jou.
Bij mij werkt kcalrestrictie het beste. Wel gezonde dingen eten natuurlijk.
Hormonaal was ik helemaal uit balans. Maandstonden bleven uit en bloedsuikerspiegel was te laag. Ik was moe en chagrijnig. Ik deed 5:2. Ik viel wel af, maar niet meer dan als ik gewoon goed let op mijn eten. Na een tijdje werden de resultaten ook stukken minder.
Niet voor iedereen is dit een wondermiddel. Test het eens uit en je zal gauw weten of het werkt bij jou.
Bij mij werkt kcalrestrictie het beste. Wel gezonde dingen eten natuurlijk.