Loslaten

09-05-2018 08:31 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon is 9 jaar. Niet alleen heeft hij maar 1 jaar echt gekleuterd, ook groep 3 heeft hij overgeslagen. En dus is hij 10 als hij straks naar t voorgezet onderwijs gaat.

Hij moet nu nog 1 jaar basis onderwijs maar toch zijn wij van mening dat we hem langzaamaan steeds een beetje meer ruimte moeten geven om dingen zelfstandig te doen en ook om daar de zelf de verantwoording in te krijgen of te nemen. Hij zal straks ook alleen thuis gaan komen omdat er dan geen bso meer is.
Uiteraard blijft hij nu wel eens even alleen thuis maar alleen uit school komen dat gebeurt nog niet.

En ik vind het toch een partijtje lastig..... hij krijgt die ruimte van ons hoor, maar ik kan er echt een knoop van in mijn maag krijgen. Deels omdat t gewoon mijn ventje is, maar ook omdat hij gewoon wat “klunzig” kan zijn.

Hoe deden jullie dit? Ik had voordat ik kinderen had nooit het idee dat ik zo zou zijn, en ookal doe ik het niet, het liefst zou ik ze gewoon veilig onder moeders vleugels houden.

Mijn schoonmoeder zei ooit: jemig, heb jij last van het porcelin dollsyndroom ofzo? Ik riep naar zoon; kijk je goed voor je en doe je voorzichtig? ( ik ken mijn kind namelijk en weet hoe hij is.) de dag daarna zei ik het niet en ja hoor, hij brak zijn arm. Dat is uiteraard toeval maar hij brak zijn arm omdat hij achterom liep te kijken en dus struikelde over een speeltoestel van letterlijk 2 meter doorsnede. Zo klunzig kan hij dus zijn.

Dus ja, hoe doen/deden jullie dat? Want ik vind het allemaal nogal wat.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Is je zoontje op sociaal en persoonlijk vlak ver genoeg ontwikkeld voor de middelbare school? Kinderen van 12 jaar kunnen meestal meer verantwoordelijkheid aan dan iemand van 10.

Loslaten gaat vooral om vertrouwen hebben in je kind dat het goed komt. Maar ook over je over je eigen gevoel heenzetten.
Those who don’t believe in magic will never find it
dropfruitje schreef:
09-05-2018 08:34
Is je zoontje op sociaal en persoonlijk vlak ver genoeg ontwikkeld voor de middelbare school? Kinderen van 12 jaar kunnen meestal meer verantwoordelijkheid aan dan iemand van 10.

Loslaten gaat vooral om vertrouwen hebben in je kind dat het goed komt. Maar ook over je over je eigen gevoel heenzetten.
Ja sociaal en emotioneel gezien kan hij het enorm goed aan. We hebben daar ook diverse gesprekken en testen voor gehad bij de psycholoog. T is wat dat betreft een bijzonder kind.

En idd, het is vooral mijn eigen gevoel waar ik me overheen moet zetten
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik ben verre van een overbezorgde moeder maar ook ik heb met de tranen in mijn ogen mijn oudste spruit uitgezwaaid toen hij op zijn 11e naar de middelbare ging. Op die reuzenfiets met die veels te grote rugtas. 20 Is hij ondertussen maar ik kan dat gevoel nog steeds oproepen.
Acceptatie en vertrouwen zijn de keywords, het komt wel goed, op welke manier dan ook.
Ik vind 10 jong. Veel te jong maar goed, het is niet anders. Wees maar zo positief en optimistisch mogelijk, naar hem en naar jezelf.
Sterkte!
Tja, dat gaat in kleine stapjes bij ons. Steeds iets meer als ik zie dat het goed gaat.

Bijvoorbeeld; alleen thuis komen uit school. Dat begon ik te oefenen door de eerste keren net iets later te zijn dan zij. Dan ging ik bijvoorbeeld precies op einde schooltijd een boodschap doen. Was ik een kwartier later thuis dan zij. Als kind zich er goed bij voelde en Ik ook dan gingen we verder.

Zo ook met zelf naar school gaan en het huis afsluiten. Of kind niet meer naar sport brengen.
Vast oefenen (meer voor jou, dan voor hem :) ), sla de bso eens over. (op een dag, dat de buurvrouw weet, dat hij thuis komt).
Geef hem langzaam meer vrijheid.
Is het je oudste? Ik was bij jongste veel relaxter dan bij oudste. Jongste was net 11, toen ze naar VO ging. En Voor haar 10e, al helemaal klaar met de bso. (maar daar had ik Oudste als 'achtervang')
Toen ik wilde gaan oefenen, was zij al heel snel klaar met mijn experimentjes, sloeg meteen door, naar alles zelf wel oplossen. Ook erg fijn hoor, zien, dat ze het gewoon zelf kunnen.
Hoe ver moet hij lopen/fietsen van school naar huis volgend jaar?
Oei ik vind het ook jong hoor 10 jaar naar het voortgezet. Ik kan me je bezwaren wel voorstellen. Maar inderdaad loslaten wat kun je anders doen
anoniem_279179 wijzigde dit bericht op 09-05-2018 17:22
50.94% gewijzigd
Kleine stapjes nemen. Veel kinderen zijn klunzig, maar dat mag je als ouder er niet van weerhouden hun zelfstandigheid aan te leren. Wat zijn je grootste angsten en hoe reëel zijn ze?
Loslaten doet altijd pijn en kan soms doodeng zijn (als ik een ambulance hoor net nadat mijn kinderen op de fiets gestapt zijn staat mijn hart ook even stil). Maar uiteindelijk zijn je kinderen het meest gebaat bij zelfstandigheid en vertrouwen, dus ik zet mijn angsten bewust opzij.

Wel spreek ik bepaalde scenario's door en vraag dan de kinderen hoe ze in zo'n geval denken te handelen. Dat levert meestal geruststellende antwoorden op, al hoewel niemand van zichzelf weet hoe hij daadwerkelijk gaat handelen in een stresssituatie.
En inderdaad, laat hem eens 1 dag per week de BSO overslaan en alleen thuis komen.

Gaat hij op de fiets naar de middelbare? Ga dan oefenen met fietsen: eerst samen en dan steeds meer alleen. Oefen op de route.

Bij openbaar vervoer ook oefenen: eerst samen en laat hem dan eens alleen met de bus of trein ergens heen gaan.
Ik lees mee
We hebben idd met hem besproken dat we voornemens zijn om hem vanaf januari van de bso af te halen. Dan kan hij daar vast aan wennen.

Het is mijn oudste dus ja, het is ook gewoon wennen en het grootste deel van mijn zorgen liggen gewoon bij mij. Ik ben gewoon een bezorgde mama. Vso is 2,5 km en een redelijk makkelijke route. We zullen dat tzt wel met hem oefenen maar zover is het nog niet.

Het is ook gewoon mijn issue, ik moet het idd in stapjes gaan doen.
Hier al op tijd begonnen met loslaten. Vanaf groep 5 alleen naar school en naar huis. Ze zijn 9 en 11 en willen geen oppas meer. Als wij werken zijn ze alleen in de vakantie. We appen dan af en toe. Ze kunnen naar oma maar dat willen ze niet. We redden ons wel mam...dan regel ik dus geen oppas.

Het zijn verstandige kinderen. Al is de jongste soms ook klunzig.

We hebben het in het begin opgebouwd. Even alleen thuis als wij boodschappen doen. Even alleen na schooltijd....
Oudste is inderdaad vaak het lastigste los laten want je hebt nog geen ervaring daarin.

Ook het oudste kind ziet geen voorbeelden van oudere broer of zus. Onze oudste had er in groep vier gewoon geen voorstelling bij dat ze ooit niet meer naar BSO, oma oid zou gaan. Dat ik haar niet meer zou komen halen of dat ze thuis zou kunnen komen en ik of man er niet zouden zijn.
Jongste daarintegen, kon in groep vier niet wachten tot hij zelf naar huis mocht fietsen.
Damselindistress schreef:
09-05-2018 09:29
Hier al op tijd begonnen met loslaten. Vanaf groep 5 alleen naar school en naar huis. Ze zijn 9 en 11 en willen geen oppas meer. Als wij werken zijn ze alleen in de vakantie. We appen dan af en toe. Ze kunnen naar oma maar dat willen ze niet. We redden ons wel mam...dan regel ik dus geen oppas.
oei, dat is wel heel jong hoor!
(https://www.online-opvoedhulp.nl/kind-a ... -leeftijd/)
Bij mijn kind in de klas (VO) zitten ook van die jonge kinderen.
Ontzettend veel respect voor de ouders die hun kind wel gewoon aan alles mee laten doen. Dus ‘s avonds naar de bios of een ander uitje en gewoon zelfstandig met de rest fietsen zonder opgehaald te worden. Na schooltijd nog mee de stad in enzovoort.
Lijkt me ontzettend moeilijk. Voor het kind heerlijk, want het hoort er helemaal bij.
Hij komt idd wel alleen naar huis uit school. En gaat met regelmaat zelf naar school, maar goed de school is letterlijk 300 meter verderop.

Ik ben wel blij dat ik hier gewoon herkenning zie.
lilalinda schreef:
09-05-2018 09:39
Off topic: Is wat in het linkje staat echt “de norm”? Kinderen tot 10 helemaal niet alleen laten is niet wat ik in gedachten had.. Mijn zoon is net 6, en wij zijn net begonnen om hem thuis te laten als we even om een boodschap gaan. Buurjongetje van 7 is dan bij hem, buurvrouw is thuis en op de hoogte en ik heb zoon geleerd hoe ons te bellen indien nodig. Ze kruipen dan soms alleen wel stiekem achter de tv of Ipad :) en als ik snoep in huis heb kan ik me voorstellen dat ze stiekem een greep zouden nemen. Ik vind het verder alleen maar fijn voor alle partijen en zie geen risico’s? Maar ik ben blijkbaar naief?

Ontopic; 10 is wel jong idd. Je kunt er gelukkig langzaam naar toe werken/ aan wennen. En dan nog zal het even slikken zijn als het zover is :(
lilalinda schreef:
Dit is wel heel erg strak...ik krijg een beetje het gevoel dat dit gekopieerd is uit Amerika. Hier krijg ik de kriebels van eerlijk gezegd.

Ik heb geleerd te kijken naar mijn kinderen. Wat kunnen ze, hoe verantwoordelijk zijn ze en wat willen ze zelf. Overdag vinden ze het juist fijn om alleen te zijn maar in de avond niet. Dat doen we dus ook niet. En de oppas willen ze echt niet meer....dan geef ik ze het vertrouwen. Ik ga er niet zomaar van uit maar overleg iedere vakantie.
Dochter van vrienden is ook met haar 10 naar het voortgezet gegaan. Ze was bij de start echt een kind maar dat duurde maar even en toen ging ze op in de groep.
Mijn beide kinderen zijn versneld dus jong naar het vo gegaan of nog zullen gaan. De vo school ligt 10 km verderop.
Ik heb mijn kinderen vroeg moeten loslaten. Ze zaten op verschillende basisscholen en ik kon me niet in tweeen hakken. Dat betekende dat oudste al vroeg 5 km alleen naar school dn naar huis moest fietsen. Ze was nog 9 geloof ik. Jongste doet mee aan een masterclass op de vo school van keuze. Dat betekent dat hij nu al alleen die 10 km heen en terug reist. Hij was 10 toen hij dat voor het eerst deed.
Jongste komt al ruim een jaar op woensdag alleen naar huis, ik moet dan werken. Grote zus is dan om half vijf thuis. De rest van de middag is hij alleen. 9 toen hij dat voor het eerst deed.
Weet je, er zullen zaken fout gaan. Jongste had zichzelf buiten gesloten. Maar er zijn zat ouders van vriendjes in de buurt die kunnen helpen indien nodig.
Oudste is al eens verdwaald, daarom heeft ze een telefoon bij zich.
Een ongeluk kunnen ze ook met 16 krijgen. Ik kan ze niet eeuwig hun handjes vasthiuden dus moet ik ze loslaten.
lilalinda schreef:
Sorry hoor maar met 11 of 12 maar 1,5 uur alleen thuis? Er zijn kinderen die met 11 naar het vo gaan. Ik kan niet bij iedere lesuitval rapportbespreking, toetsweek etc vrij nemen.
Zodra een kind naar het vo gaat moet je loslaten en het is verstandig om op de basisschool daar naartoe te werken
mijn dochter is ook jong/versneld naar het vo gegaan en ik herken je gevoel helemaal. je moet loslaten, je wil loslaten en je gaat ook loslaten maar het is nog maar zo'n uk voor je gevoel. echt moeilijk voor jezelf, je zoon zal zich vast wel redden.

Wat ik merkte is dat het loslaten vooral versneld werd door de activiteiten van vriendinnen. Zij waren 1-2 jaar ouder, en wilden dingen doen die bij hun leeftijd horen. Dus in klas 1 met de bus naar de efteling, een groep van 6 meiden samen. Of in klas 1 naar een concert van Ariana. Als je eigen kind 10 is, dan is dat toch anders dan als ze iets ouder zijn.

En ik heb haar laten gaan, natuurlijk mag ze mee met dit soort activiteiten. Maar voor mij waren het elke keer weer grote stappen. Je kunt nu al beginnen met je zoon voorbereiden, maar ik denk dat het altijd lastig zal blijven.
The past may be in tatters
But today is all that matters
lisbeth schreef:
09-05-2018 10:35
Sorry hoor maar met 11 of 12 maar 1,5 uur alleen thuis? Er zijn kinderen die met 11 naar het vo gaan. Ik kan niet bij iedere lesuitval rapportbespreking, toetsweek etc vrij nemen.
Zodra een kind naar het vo gaat moet je loslaten en het is verstandig om op de basisschool daar naartoe te werken
het gaat om 2 kinderen van 9 en 10 die al hele dagen alleen thuis blijven, ik vind (=mening) dat erg vroeg
lisbeth schreef:
09-05-2018 10:35
Precies dit. En ik denk dat het op elke leeftijd moeilijk is om los te laten. Niet als in niet kunnen, maar door alle beren die jij ziet en waar je kind enthousiast overheen walst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven